happiest Skrevet 16. oktober 2013 #41 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg forstår TS godt. Det er egentlig ikke helt det samme å bli vasket av en medstudent, som å bli vasket av en sykepleier når man ER innlagt på sykehus. Er man innlagt, så er det noe man må få hjelp til, selv om en ikke liker det. Jeg forstår at man må vaske hverandre, men det burde da være lov med noe som dekte mer? En singlett eller noe? Det går jo fint an å late som man vasker utenpå. Jeg ville heller ikke latt noen ta på meg slik, med mindre jeg MÅTTE. Jeg synes du skal ta det opp med en lærer. Det burde være en annen mulighet. Og selv om man skal føle på det å bli vasket, så tror jeg ts allerede vet at det er ubehagelig å la andre ta over en oppgave du kunne gjort selv og synes er intim, i og med at hun ikke vil. 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #42 Skrevet 16. oktober 2013 Hvis du har sex er det ikke verre Anonymous poster hash: 964b5...2a6
pinar Skrevet 16. oktober 2013 #43 Skrevet 16. oktober 2013 Mm man skal ikke bare føle på hvordan det er å bli vasket, man skal jo og lære å vaske. Høres kanskje lett ut, men å utføre et godt stell krever og praktisering. Men en singlet er jo sikkert greit. På min skole vasket vi bare på overkroppen, også hadde vi nedentil stell på dukker. 1
Chloe- Skrevet 16. oktober 2013 #44 Skrevet 16. oktober 2013 Hvis du har sex er det ikke verreAnonymous poster hash: 964b5...2a6 Hvis man har sex er det helst med en man har valgt selv. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #45 Skrevet 17. oktober 2013 å jøje meg er jo bare en torsovask, litt ubehagelig, for både "pleier" og "pasient", men dere bytter på, og det er ikke hverandres skritt dere skal vaske og som regel er "pleier" og "pasient" av samme kjønn og ikke motsatt kjønn, som ofte kan oppleves på sykehus og sykehjem og hva den dagen dere skal føde, det er ikke bare deg og barnefar og jordmor tilstede da , det er barnepleier , sykepleier og kanskje en lege også, og kanskje studenter og, og alle ser deg rett i dåsa og minst en av de som er til stede stapper noen fingre opp i deg for å sjekke åpningen med jevne mellomrom Anonymous poster hash: 678d3...514 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #46 Skrevet 17. oktober 2013 Har hørt at tannlegestudenter ved UiO er nødt til å ha gruppearbeid flere ganger helt nakne for å lære anatomi i hele kroppen. Da skjønner jeg ikke at sykepleierstudenter klager på å være halvnakne på overkroppen og bli vasket på overkroppen, føttene og ansiktet. Det har jo i det minste svært stor relevans til yrket man utdanner seg til! Anonymous poster hash: 1e74a...0d0 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #47 Skrevet 17. oktober 2013 Har hørt at tannlegestudenter ved UiO er nødt til å ha gruppearbeid flere ganger helt nakne for å lære anatomi i hele kroppen. Da skjønner jeg ikke at sykepleierstudenter klager på å være halvnakne på overkroppen og bli vasket på overkroppen, føttene og ansiktet. Det har jo i det minste svært stor relevans til yrket man utdanner seg til! Anonymous poster hash: 1e74a...0d0 Trodde du virkelig på den historien da noen fortalte deg det??Anonymous poster hash: 8f4b5...cdd 28
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #48 Skrevet 17. oktober 2013 TS: Er noen år siden jeg utdannet meg nå, men jeg husker alle grudde seg til den dagen. Jeg var på en gruppe hvor et par hadde et virkelig anstrengt forhold til sin egen kropp - men det gikk bra! De sa fra til oss andre og læreren på forhånd, vi fikk alle bruke singlet uansett - så vi var ikke så nakne, og øvelsen er jo også en øvelse i å ikke blotte pasienten. Vi vasket bare ansikt, armer og føtter. Ansikt var det som ble lagt mest vekt på, når man prøver det selv merker man hvor ekkelt det er å bli vasket av andre der... Da vi var ferdige for dagen pustet alle lettet ut, og det hadde gått så mye bedre enn hva de fryktet! Hos oss var all øvelsespost obligatorisk, ved fravær måtte det tas igjen med en annen gruppe. Da er det bedre å gjøre det med noen man kjenner! Jeg er sikker på at det er flere som deg i din klasse, det var ganske mange som hadde problemer med dette i min klasse på ca 30 stk. Og jeg er også sikker på at hvis læreren din er ok og gruppa di er hyggelig, så gå dette SÅ mye bedre enn du frykter! Ønsker deg masse lykke til! Hilsen sykepleierAnonymous poster hash: 8f4b5...cdd 9
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #49 Skrevet 17. oktober 2013 Selv om jeg sikkert hadde klart å gjort dette selv, så forstår jeg deg veldig godt TS! Stakkars deg som føler det slik Siden du har vært så flink og vært på alt det obligatoriske, synes jeg godt du kan være syk den dagen hvis det er virkelig fælt for deg å tenke på. Jeg synes det var mange hensynsløse personer i denne tråden, jeg... Jeg er helt enig med de som skriver at det er en vesentlig forskjell å bli vasket av en ukjent sykepleier man aldri skal se igjen, og en medstudent man skal hver dag i ettertid! Anonymous poster hash: 5c3b2...be2 7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #50 Skrevet 17. oktober 2013 En av av øvelsen vi skal ha på studiet går ut på at vi skal vaske hverandre på overkroppen, føttene og ansiktet. Føttene og ansiktet går forsåvidt greit, men det å ligge i en seng kun iført BH på overkroppen og la en medstudent(er) vaske meg er jeg veldig ukomfortabel med. Jeg vet ikke riktig hav jeg skal gjøre da disse øvlsene er obligatoriske. Vi har lov til å ha en viss fraværsmengde, og jeg har vært tilstede på alt det obligatoriske hittil. Burde jeg bare si at jeg er syk den dagen eller snakke med en av de ansatte og forklare situasjonen? Anonymous poster hash: c8f10...d0b Det har jeg opplevd da jeg gikk sykepleien for noen år siden. Jeg syntes av personlige årsaker at det ble helt umulig for meg å gjennomføre den øvelsen. Man er tross alt medstudenter, ikke hverandres pasienter. Man kunne øvd på en dukke. Det jeg gjorde var å gå til legen og forklare problemstillingen. Jeg fikk en legeattest, der jeg ble fritatt for den dette. Det gikk fint.Anonymous poster hash: 3a992...569 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #51 Skrevet 17. oktober 2013 poenget er at det er mange pasienter som heller ikke klarer at noen tar på dem, men det må likevel gjøres. Hoveddelen av læringen ligger i å forstå det ubehaget pasienten kan føle Det er en misforstått øvelse. Det ubehaget kan man forstå om man har empati. Man trenger ikke vaske hverandre for å forstå det, da har man i så fall problemer med empatien, og da er det feil studie. Den delen av studiet føltes i alle fall helt feil da jeg gikk sykepleien. Tviler på at f eks legestudenter må gjøre gynekologisk undersøkelse på hverandre, fordinde skal oppleve ubehaget pasienten kan føle ved et slikt inngrep. Eller fjerne hverandres føflekker. Hvor skal ens personlige grenser gå?Anonymous poster hash: 3a992...569 6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #52 Skrevet 17. oktober 2013 Men det er noe annet når man skal omgås medstudenten etterpåAnonymous poster hash: 0845b...099 Dette var et godt poeng. Man skal omgås medstudenten som student etterpå, etter å ha vært så sårbar. Man omgås vanligvis ikke sykepleierne etter at man har vært pasient. Skjønner deg som sagt godt, TS. Og antakeligvis er det flere av dine medstudenter som føler det på samme måten. Og i motsetning til en del andre her, tror jeg dere fint kan bli gode sykepleiere uten å bli vasket av sine medstudenter.Anonymous poster hash: 3a992...569 5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #53 Skrevet 17. oktober 2013 Høres veldig kjent ut. Går du på Ldh?Anonymous poster hash: decdd...6a1 [/ Fy fader så stygge en del er her mot TS. Dere snakker om å ha empati, se ting fra pasientens sted og være sårbar. Men har dere empati med en jente med angst og spiseforstyrrelser? Kan dere sette dere inn i en ung sykepleiestudent sitt sted? Man kan fint bli en flott sykepleier uten å ha blitt vasket. Tror TS allerede nå kjenner på sårbarheten en pasient kan ha. Kanskje kan nettopp de erfaringene med angst og sårbarhet være det spm gjør TS til en ekstra empatisk sykepleier. Hilsen sykepleierAnonymous poster hash: 3a992...569 10
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #54 Skrevet 17. oktober 2013 Nå skal jeg trå varsomt, men jeg har vært både pasient og ansatt på sykehus. Synes det er en viktig del av lærdommen. Og , hvis du har så store issues med din kropp pga diverse ting, og dermed også med ditt selvbilde, så er det kanskje ikke det lureste yrket du har valgt . Du kommer til å høre mye rart , se mye , osv. du skal være ganske stødig som person for å takle folk i nød. Og nå kommer det " stygge " . Hvis du er såpass selvopptatt at du har problemer med å bli vasket av din med student , så kommer du til og møte en del ubehageligheter som jeg håper du takler som sykepleier. Lykke til.Anonymous poster hash: 74037...b93 BULLSHIT!Anonymous poster hash: decdd...6a1 7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #55 Skrevet 17. oktober 2013 Du burde skjerpe deg. Anonymous poster hash: 30d6c...cbd Her på KG er det så mange som bare slenger ut av seg som kommentar til alt mulig at man må "skjerpe seg". Kutt det ut! Anonymous poster hash: 31e2c...4e0 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #56 Skrevet 17. oktober 2013 Har vært i lignende situasjon som deg, TS. Jeg gruet meg i forkant av øvelsen og følte meg alt annet enn komfortabel, men gjennomførte. Hadde på meg en kort shorts og singlet i tillegg til undertøy. Har PCOS og alt som medfølger det. Er, som noen har nevnt tidligere i tråden forskjell på at en medstudent og en fremmed sykepleier skal stelle deg. Så helt reell vil jo ikke situasjonen bli. Allikevel opplevde seg situasjonen som lærerik. Jeg prøvde å holde fokuset på kommunikasjonen mellom meg og mine to medstudenter framfor å tenke på kompleksene over min egen kropp. Jeg vet er lettere sagt enn gjort, men ville absolutt ha gitt det en sjanse. Anonymous poster hash: 9eadc...783 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #57 Skrevet 17. oktober 2013 Hvorfor er det flere som nevner at man aldri ser igjen en sykepleier? Er dere ikke klare over hvor mange langtidssyke som må ha hjelp til stell?Anonymous poster hash: ccade...65b 9
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #58 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg husker veldig godt når jeg var igjennom det. Ikke morsomt, jeg grudde meg som en hund! Det er ikke det samme som å være pasient. Jeg har vært pasient og blitt stelt nedentil av en sykepleier og da kunne jeg ikke brydd meg mindre, det er en helt annen setting og kan ikke sammenlignes. Problemet med å skulke den dagen er at du kan komme opp i eksamen i det, regner jeg med. Ikke at det er så vanskelig å stelle noen andre, men skolen skal ha det på sine måte og da er det greit å ha prøvd det. Lykke til! Håper det går bra, det er garantert andre som også synes det er pyton. Anonymous poster hash: 615e0...59f 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #59 Skrevet 17. oktober 2013 Trodde du virkelig på den historien da noen fortalte deg det??Anonymous poster hash: 8f4b5...cdd Eh, ja, selvfølgelig gjorde jeg det, du aner jo ikke hvilken kilde jeg har. Sjekket det opp nå, det kalles overflateanatomi og undervises for tannlegestudenter på 3. semester sammen med medisinstudentene - kullet deles i tre grupper og hele greia er obligatorisk. Synes ikke sykepleierstudenter har noe å klage på... Anonymous poster hash: 1e74a...0d0 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #60 Skrevet 17. oktober 2013 Eh, ja, selvfølgelig gjorde jeg det, du aner jo ikke hvilken kilde jeg har. Sjekket det opp nå, det kalles overflateanatomi og undervises for tannlegestudenter på 3. semester sammen med medisinstudentene - kullet deles i tre grupper og hele greia er obligatorisk. Synes ikke sykepleierstudenter har noe å klage på... Anonymous poster hash: 1e74a...0d0 Hadde det vært sant så hadde man hørt om det fra flere kilder. Jeg kjenner to tannleger og ingen av de har sagt noe som helst om å være naken på studiet. Jeg er helt sikker på at ingen kan tvinge noen til å være naken i studie eller jobbsammenheng! Så det der tror jeg ikke på. Anonymous poster hash: 615e0...59f 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå