Gjest Boxee Skrevet 17. oktober 2013 #61 Skrevet 17. oktober 2013 Takk for veldig konstruktivt svar! Jeg har et veldig anstrengt forhold til kroppen min, og det hemmer meg veldig ellers også, spesielt om sommeren. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i flere år. Sommeren er spesielt vanskelig for meg, og bare det å skulle gå med t-skjorte (bare armer) har tidligere vært veldig vanskelig. Det å skulle gå i bikini er helt utenkelig, og noe jeg ikke har gjort på flere år. Jeg har gruet meg sånn til denne øvelsen helt siden jeg så den på planen ved semesterstart. Uff, kanskje jeg bare burde skjerpe meg, men er redd for å få et angstanfall foran medstudenter eller ikke klare å holde tårene tilbake. Anonymous poster hash: c8f10...d0b Vi hadde en slik oppgave i vår. Lærerne forstod at folk har forskjellige grenser, og respekterte det. Man bestemte selv hvor mye man ville kle av seg. Jeg for min del hadde singlet og bukse. Etter en graviditet som gav meg løs hengemage og strekkmerker ca overalt er jeg ikke så keen på å vise kroppen min. Den kommentaren tidligere om hun på hudpleielinjen som måtte ta brasiliansk voks med medelevene er jo i grunn sjokkerende.Det hadde jeg definitivt reagert på å tatt opp med ledelsen.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #62 Skrevet 17. oktober 2013 Den kommentaren tidligere om hun på hudpleielinjen som måtte ta brasiliansk voks med medelevene er jo i grunn sjokkerende.Det hadde jeg definitivt reagert på å tatt opp med ledelsen. Helt enig, man kan ikke tvinge noen til å være naken foran andre. Frivillig så må de gjerne ta brasiliansk voks på hverandre, men det kan ikke være tvang. Anonymous poster hash: 615e0...59f 4
Sofie_22 Skrevet 17. oktober 2013 #63 Skrevet 17. oktober 2013 Eh, ja, selvfølgelig gjorde jeg det, du aner jo ikke hvilken kilde jeg har. Sjekket det opp nå, det kalles overflateanatomi og undervises for tannlegestudenter på 3. semester sammen med medisinstudentene - kullet deles i tre grupper og hele greia er obligatorisk. Synes ikke sykepleierstudenter har noe å klage på... Anonymous poster hash: 1e74a...0d0 Har du virkelig blitt fortalt at denne øvelsen utføres ved at en undersøker hverandre nakne? Undersøkelse av overflateanatomi på medisinstudiet forutsetter (som jeg vet) at en har på seg kort treningstøy eller lignende.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #64 Skrevet 17. oktober 2013 Ved UiT er det - eller var i alle fall sånn hos oss - at tannlegestudentene går over til å ha egen undervisning mens medisinstudentene har funksjonsundersøkelser som demonstreres/arbeides med sammen med medstudenter og innebærer noe nakenhet. Men jeg har også hørt om at i Oslo er tannlegestudentene også med på den delen. Uansett er det ikke noe å grue seg til, når man arbeider på sykehjem, sykehus o.l. eller generelt innen helse, så må man ha et ganske nøkternt forhold til kropp, og man vokser mye på å utfordre seg selv gjentatte ganger gjennom studiet. Det er nok ikke den første gangen du vil grue deg, være engstelig, eller på andre måter oppleve ubehag i forbindelse med yrkesvalget! Anonymous poster hash: 67d68...885 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #65 Skrevet 17. oktober 2013 Ved UiT er det - eller var i alle fall sånn hos oss - at tannlegestudentene går over til å ha egen undervisning mens medisinstudentene har funksjonsundersøkelser som demonstreres/arbeides med sammen med medstudenter og innebærer noe nakenhet. Men jeg har også hørt om at i Oslo er tannlegestudentene også med på den delen. Uansett er det ikke noe å grue seg til, når man arbeider på sykehjem, sykehus o.l. eller generelt innen helse, så må man ha et ganske nøkternt forhold til kropp, og man vokser mye på å utfordre seg selv gjentatte ganger gjennom studiet. Det er nok ikke den første gangen du vil grue deg, være engstelig, eller på andre måter oppleve ubehag i forbindelse med yrkesvalget! Anonymous poster hash: 67d68...885 At jeg som sykepleier må se nakne mennesker og forholde meg til alle kroppsdeler har da ingenting med mitt forhold til MIN kropp og om jeg liker å være naken. Det er ingen sammenheng mellom at jeg selv kler meg naken for medstudenter. Jeg er 100% sikker på at ingen kan tvinge en student til å være naken om studenten ikke vil. Det kan ikke være obligatorisk. Anonymous poster hash: 615e0...59f 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #66 Skrevet 17. oktober 2013 Ved UiT er det - eller var i alle fall sånn hos oss - at tannlegestudentene går over til å ha egen undervisning mens medisinstudentene har funksjonsundersøkelser som demonstreres/arbeides med sammen med medstudenter og innebærer noe nakenhet. Men jeg har også hørt om at i Oslo er tannlegestudentene også med på den delen. Uansett er det ikke noe å grue seg til, når man arbeider på sykehjem, sykehus o.l. eller generelt innen helse, så må man ha et ganske nøkternt forhold til kropp, og man vokser mye på å utfordre seg selv gjentatte ganger gjennom studiet. Det er nok ikke den første gangen du vil grue deg, være engstelig, eller på andre måter oppleve ubehag i forbindelse med yrkesvalget!Anonymous poster hash: 67d68...885 Hva mener du med "noe nakenhet"? Vi hadde overflateanatomi, men på Universitetet i Bergen innebærer det ikke inspeksjon av bryster og kjønnsorganer. i hadde undersøkelser i BH og truse/boxer/kort shorts, altså ikke mer avkledd enn på stranden. Og selv om undervisningen var obligatorisk var det ikke følelsen av å være avkledd som skulle læres, men å gjenkjenne anatomien. Det var ingen som sjekket at alle ble brukt som modeller. Dette var på medisinstudiet. Det høres mehet merkelig at ut om en ikke skulle kunne bli lege eller tannlege andre steder i landet også uten å måtte blotte sine intimområder til hele kullet og foreleser. Anonymous poster hash: e60cb...b5a
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #67 Skrevet 18. oktober 2013 Det er en misforstått øvelse. Det ubehaget kan man forstå om man har empati. Man trenger ikke vaske hverandre for å forstå det, da har man i så fall problemer med empatien, og da er det feil studie. Den delen av studiet føltes i alle fall helt feil da jeg gikk sykepleien. Tviler på at f eks legestudenter må gjøre gynekologisk undersøkelse på hverandre, fordinde skal oppleve ubehaget pasienten kan føle ved et slikt inngrep. Eller fjerne hverandres føflekker. Hvor skal ens personlige grenser gå?Anonymous poster hash: 3a992...569 Overflateanatomi bruker å være iført noe klær. Forøvrig må en del legestudenter legge seg i gynekologstolen med boxer på, for å kjenne på hvordan det føles. Der hvor jeg jobber er ferdighetstreninga med stell obligatorisk, har du ikke gjennomført den får du ikke gå opp til eksamen. De som ikke møter den første gangen, får beskjed om å møte senere. Vi aksepterer ikke fravær. Den første gangen dette gjennomføres er studenten sammen med PBL-gruppa si, men de andre gangene er det jo tilfeldig hvem de havner sammen med. For noen er det lettere å være med noen de kjenner, for andre er det lettere å være med nye medstudenter. Jeg foreslår at du prater med den som er ansvarlig for øvelsen. Det er mulig å tilrettelegge. For eksempel ved at du har på en t-skjorte eller deltar på alt annet, men ikke selv blir vasket på hele overkroppen. Da kan du bli vasket i ansiktet og på hendene. Har du snakket med den ansvarlige først, er det jo mulig å si til medstudentene at det skyldes eksem e.l. Dersom studiestedet ditt benytter PPS e.l. kan du jo være pådriveren på gruppa for at dere er flinke til å bruke det forberedende, da går det raskere å gjennomføre. Er dere godt forberedte, har en positiv innstilling og bruker tiden effektivt blir dagen bedre og lettere for dere selv. Slike øvelser er viktige, både for å få prøvd prosedyrer med en fagperson du kan spørre og for å få utfordret egne grenser. Vi vet at mange gruer seg i ukesvis. Du er ikke den første som føler det på den måten du gjør nå. Vi bruker derfor å være på tilbudssida når det kommer til tilrettelegging, så lenge studenten selv viser vilje til å gjennomføre og forståelse for hvorfor hun/han bør være med. Lykke til! Anonymous poster hash: 753c0...47d 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #68 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg har gått helsesekretær utdanning og det innebærer også noen ubehagelige oppgaver i samme gate, som ved EKG der man må ligge i bar overkropp, altså UTEN bh. For oss var det frivillig å bli tatt EKG på og frivillig å bli stukket, men vi måtte selvsagt utflre EKG og stikke fordi det er en stor del av yrket. Jeg hadde en del jenter i klassen som nektet å bli stukket og nektet å bli tatt ekg på. Fordi de var redd for sprøyter og fordi de ikke likte å kle av seg. Selv så jeg på det som en stor del av læringsprosessen. Det er greit å få følelsen av hvordan pasienten har det, da lærer jeg hvordan jeg kan opptre bedre ovenfor pasienten. Så jeg stilte frivillig opp som pasient både ved ekg og ved blodprøver Sorry at jeg sier det, men suck it up. Tenk på de som faktisk er pasienter som ligger der og må bli vasket av fremmede fordi de ikke klarer det selv, du må lære deg å sette deg litt i deres situasjon for å forstå hvordan de har det og for å lære hvordan å opptre best mulig ovenfor dem. Og for gudsskyld, det er overkropp og du kan beholde bhen på, det er ikke som om du skal ta av trusa og ligge med beina i været. Anonymous poster hash: 6f61d...25e 5
Luckiness Skrevet 18. oktober 2013 #69 Skrevet 18. oktober 2013 Jobben din er jo å VASKE andre, ikke å bli vasket, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal måtte tåle å bli vasket selv for å kunne jobbe som sykepleier? Dette er noe jeg ikke hadde klart å gjennomføre selv, jeg klarer ikke at noen tar på meg. Du har min fulle medfølelse om du ikke møter opp. Anonymous poster hash: 3d876...d99 For å kunne klare å sette seg inn i pasienters følelse. Pasienter gruer seg også til å bli stelt av en ukjent person og ligge der lettkledd foran h*n. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #70 Skrevet 18. oktober 2013 For å kunne klare å sette seg inn i pasienters følelse. Pasienter gruer seg også til å bli stelt av en ukjent person og ligge der lettkledd foran h*n. De fleste skjønner dette uten å bli vasket av sine medstudenter. Det kalles empati - å sette seg i den annens sted. Jeg har selv vært både sykepleiestudent og pasient. Jeg lærte ingenting av den øvelsen, men masse av å selv være syk og sårbar. Det merkelige var det store fokuset på å vaskesituasjoner og spisesituasjoner, samtidig som vi aldri hadde praktiske øvelser på å stelle et sår eller ta en blodprøve. Det har jeg siden fått merke som ferdig sykepleier (Hva! lærte dere ikke å ta en blodprøve? Lærte dere ikke de vanligste referanseverdiene?). Å stelle et sår måtte jeg lære i teorien selv, ved å kjøpe meg en bok om sårstell.Anonymous poster hash: 3a992...569 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #71 Skrevet 18. oktober 2013 For å kunne klare å sette seg inn i pasienters følelse. Pasienter gruer seg også til å bli stelt av en ukjent person og ligge der lettkledd foran h*n. Tror du at ts ikke har forståelse for hvordan det føles?Anonymous poster hash: decdd...6a1 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #72 Skrevet 18. oktober 2013 Vi gjorde det også på hjelpepleier skolen, men vi hadde klær på og vasket liksom med tørre kluter. Synes bare det var morsomt, men skjønner deg om dere må ta av klærne. Ha på en romslig topp, gjerne en sports topp, og pass på du er renfrafra før, så går det nok bra. Anonymous poster hash: f1536...fd9
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #73 Skrevet 18. oktober 2013 De fleste skjønner dette uten å bli vasket av sine medstudenter. Det kalles empati - å sette seg i den annens sted. Jeg har selv vært både sykepleiestudent og pasient. Jeg lærte ingenting av den øvelsen, men masse av å selv være syk og sårbar. Det merkelige var det store fokuset på å vaskesituasjoner og spisesituasjoner, samtidig som vi aldri hadde praktiske øvelser på å stelle et sår eller ta en blodprøve. Det har jeg siden fått merke som ferdig sykepleier (Hva! lærte dere ikke å ta en blodprøve? Lærte dere ikke de vanligste referanseverdiene?). Å stelle et sår måtte jeg lære i teorien selv, ved å kjøpe meg en bok om sårstell.Anonymous poster hash: 3a992...569 Er så enig! Empati har de fleste som er sykepleiestudenter, man trenger ikke å kle seg halvnaken og bli vasket for å forstå at det er sårbart. Utenom tema, men mange av skolene som har sykepleieutdanning er så dårlige. De legger fokuset helt feil etter min mening. Det er mange ting vi aldri lærte under utdanningen, når vi sa det fikk vi bare beskjed om at "det lærer dere når dere er ferdige". Det er håpløst. Anonymous poster hash: 615e0...59f 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #74 Skrevet 18. oktober 2013 Er så enig! Empati har de fleste som er sykepleiestudenter, man trenger ikke å kle seg halvnaken og bli vasket for å forstå at det er sårbart. Utenom tema, men mange av skolene som har sykepleieutdanning er så dårlige. De legger fokuset helt feil etter min mening. Det er mange ting vi aldri lærte under utdanningen, når vi sa det fikk vi bare beskjed om at "det lærer dere når dere er ferdige". Det er håpløst. Anonymous poster hash: 615e0...59f Støtter den! Hele sykepleiestudiet burde evalueres. En del høyskoler ble jo slaktet under NOKUT-rapporten for en del år siden, men virker som lite har endret seg. Synes sårstell, blodprøver, intravenøse prosedyrer m.m er vel så viktig å lære. Det var et ensidig forkus på sykehjemspasienter. Viktig det også, men greit å lære litt om andre pasientgrupper også, om man har tenkt å jobbe så sykehus... Flaut å gå ut av sykepleiestudiet uten å ha fått øve på å bl.a å stelle et sår (det var ikke alltid man fikk mulighet til det i praksis heller)."Anonymous poster hash: 3a992...569
Meridian Skrevet 18. oktober 2013 #75 Skrevet 18. oktober 2013 Takk for veldig konstruktivt svar! Jeg har et veldig anstrengt forhold til kroppen min, og det hemmer meg veldig ellers også, spesielt om sommeren. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i flere år. Sommeren er spesielt vanskelig for meg, og bare det å skulle gå med t-skjorte (bare armer) har tidligere vært veldig vanskelig. Det å skulle gå i bikini er helt utenkelig, og noe jeg ikke har gjort på flere år. Jeg har gruet meg sånn til denne øvelsen helt siden jeg så den på planen ved semesterstart. Uff, kanskje jeg bare burde skjerpe meg, men er redd for å få et angstanfall foran medstudenter eller ikke klare å holde tårene tilbake. Anonymous poster hash: c8f10...d0b Om du syns det er fælt, skal du bare vise det. Gå på denne øvelsen og gråt om du føler for det. Men gjennomfør det, for det er viktig å gjøre ting man ikke liker. Man må gå i angsten for å komme over den. Ta tyren ved hornene. Husk at du må gjøre dette en gang, og du vil få forståelse for hvordan det er å ligge der som pasient. Tenk, mange pasienter må ligge naken hver dag og bli vasket mot sin vilje. Det kunne vært deg, men du må bare gjøre det en gang.. Folk som velger noe innen helse har en viktig jobb å gjøre, og de som har forståelse for jobben gjør en bedre jobb enn de som er uvitende. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #76 Skrevet 18. oktober 2013 Om du syns det er fælt, skal du bare vise det. Gå på denne øvelsen og gråt om du føler for det. Men gjennomfør det, for det er viktig å gjøre ting man ikke liker. Man må gå i angsten for å komme over den. Ta tyren ved hornene. Husk at du må gjøre dette en gang, og du vil få forståelse for hvordan det er å ligge der som pasient. Tenk, mange pasienter må ligge naken hver dag og bli vasket mot sin vilje. Det kunne vært deg, men du må bare gjøre det en gang.. Folk som velger noe innen helse har en viktig jobb å gjøre, og de som har forståelse for jobben gjør en bedre jobb enn de som er uvitende. Det er lov å være litt kritisk i forhold til hvordan studiet er lagt opp, når det har kommet til det at studenter må kle av seg og vaske hverandre. Tviler på at medisinstudenter må krysse så stor grad av intimgrense for sine medstudenter. Denne undervisningen er dessuten ganske tidkrevende, og går ut over bl.a det å lære å sette inn venfloner, administrere intravenøse infisjoner, ta ekg og blodprøver. De fleste kan fin lære å vaske noen og følge hygieniske prinsipper uten å ha tvunget seg i gjennom en øvelse som må være en rest fra sykepleieskolen til Florence Nightingale på 1800-tallet. Empati innebærer at man kan leve seg inn i hvordan det føles og hvordan man går frem til beste for pasienten. De fleste pasienter klarer dessuten å vaske seg selv (bortsett fra intensivpasienter og enkelte sykehjemspasienter). Man skal også tilrettelegge for at pasienten skal klare mest mulig egenomsorg selv. Anonymous poster hash: 3a992...569 1
pinar Skrevet 18. oktober 2013 #77 Skrevet 18. oktober 2013 Vi lærer da venefloner og infusjoner på skolen. Det med vasking er vel gjerne før sykehjems praksis. Personlig syns jeg tannstell er værre. Eller kateter, selv om det gjøres på dukke. Og iløpet av studiet kommer man borti mange ubehagelige situasjoner, spesielt i praksis.
Gjest Brillefin Skrevet 18. oktober 2013 #78 Skrevet 18. oktober 2013 Vi hadde nettopp dette vi og. Jeg grudde meg sykt mye, men vi gikk sammen tre og tre og hadde forhenget igjen. Vi kunne bestemme om vi ville ha bikini, bakedrakt eller shorts og singlet. I gruppa mi var jeg med ei som jeg er fortrolig med, og ingen av oss har erfaring. Hun siste har erfaring, og da ble det slik at vi bestemte sammen at hun med erfaringen ble pasient, og vi to andre øvde oss på henne. Heldigvis for meg tenker jeg. Dette var vår eneste obligatoriske undervisning i dette, ellers nå må vi øve selv, så vi kan booke sykepleierlabben osv.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #79 Skrevet 18. oktober 2013 Vi lærer da venefloner og infusjoner på skolen. Det med vasking er vel gjerne før sykehjems praksis. Personlig syns jeg tannstell er værre. Eller kateter, selv om det gjøres på dukke. Og iløpet av studiet kommer man borti mange ubehagelige situasjoner, spesielt i praksis. Det stemmer, man kan også oppleve å bli brukt som gratis arbeidskraft, men da må man sette grenser. Det er læresituasjoner man skal ha i praksis,Anonymous poster hash: 3a992...569
pinar Skrevet 18. oktober 2013 #80 Skrevet 18. oktober 2013 Det stemmer, man kan også oppleve å bli brukt som gratis arbeidskraft, men da må man sette grenser. Det er læresituasjoner man skal ha i praksis,Anonymous poster hash: 3a992...569 Jeg vet. Men de grensene er ofte vanskelig å sette fordi man hele tiden blir bedømt, og ikke vil stryke/få dårlig resultat. Min erfaring er at de første praksisene blir man mer brukt som arbeidskraft. På sykehus er det bedre oppfølging og man går ikke like mye alene..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå