Gå til innhold

Vaske hverandre - sykepleierstudiet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du en medstudent du har et godt forhold til? Som du kan fortrolig nok til å fortelle at du gruer deg? Slik at vedkommende er obs på det? Som sagt hadde vi forheng, og det var kun denne ene som vasket som så meg, og motsatt.

De har jo nettop startet studiene!

Nå virker det ikke akkurat som ts har problemer med å kunne forstå hvordan det kan føles for pasienten, akkurat!

Hadde jeg vært deg ts, hadde jeg droppet den dagen, man er uansett så utilpass med å vaske medstudenter at man ikke lærer veldig mye av akkurat den settingen heller.

Anonymous poster hash: decdd...6a1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, da har du tydeligvis ikke forståelse for mitt problem, og hvordan det oppleves for meg. Jeg forstår at dette er en øvelse som kan vekke ubehag hos mange, og at vi skal oppleve hvordan det er å være pasient i en slik situasjon. Jeg vet ikke om jeg hadde klart en sånn øvelse uten å fa et angstanfall eller og begynne å gråte. Anonymous poster hash: c8f10...d0b

Joda, jeg prøver bare å fortelle deg at du er ikke den eneste i verden som ikke liker å kle av seg foran andre. Min venninne ble voldtatt og slet veldig i ettertid, hun orket ikke klemme venner og familie. Så ble hun syk og hjelpetrengende. Da hadde hun ikke noe valg. Det er en grunn til at dere må gjennom dette på skolen.

Anonymous poster hash: ccade...65b

• Liker 11
Skrevet

De har jo nettop startet studiene!

Nå virker det ikke akkurat som ts har problemer med å kunne forstå hvordan det kan føles for pasienten, akkurat!

Hadde jeg vært deg ts, hadde jeg droppet den dagen, man er uansett så utilpass med å vaske medstudenter at man ikke lærer veldig mye av akkurat den settingen heller.

Man kan ha rukket å bli kjent med andre da. På studiet er man i grupper og samarbeider med andre hele tiden..

For oss var det obligstorisk. Kom man ikke den dagen måtte man gjøre det siden, eller på film og levere.

• Liker 4
Skrevet

Har du en medstudent du har et godt forhold til? Som du kan fortrolig nok til å fortelle at du gruer deg? Slik at vedkommende er obs på det? Som sagt hadde vi forheng, og det var kun denne ene som vasket som så meg, og motsatt.

Vi skal jobbe i grupper på fire, hvor en er sykepleier, en observatør, en hjelpepleier og en pasient.

Anonymous poster hash: c8f10...d0b

Skrevet

Man kan ha rukket å bli kjent med andre da. På studiet er man i grupper og samarbeider med andre hele tiden..

For oss var det obligstorisk. Kom man ikke den dagen måtte man gjøre det siden, eller på film og levere.

Og veldig mange har ikke det. Fikk ikke en eneste god venn gjennom hele studiet jeg.

Man har en viss prosentandel med fravær man kan ha før det får konsekvenser.

• Liker 4
Skrevet

Vi skal jobbe i grupper på fire, hvor en er sykepleier, en observatør, en hjelpepleier og en pasient. Anonymous poster hash: c8f10...d0b

Høres veldig kjent ut. Går du på Ldh?

Skrevet

Og veldig mange har ikke det. Fikk ikke en eneste god venn gjennom hele studiet jeg.

Man har en viss prosentandel med fravær man kan ha før det får konsekvenser.

Det varierer vel fra skole til skole da, hvordan opplegg det er. For oss var alt på øvelsespost obligatorisk.

Men TS, snakk med lærer. Hør hva han eller hun sier, så vet du hva du eventuelt kan gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Joda, jeg prøver bare å fortelle deg at du er ikke den eneste i verden som ikke liker å kle av seg foran andre. Min venninne ble voldtatt og slet veldig i ettertid, hun orket ikke klemme venner og familie. Så ble hun syk og hjelpetrengende. Da hadde hun ikke noe valg. Det er en grunn til at dere må gjennom dette på skolen.

Anonymous poster hash: ccade...65b

Jeg skjønner at jeg ikke er den enste som sliter med det. Jeg har vært i situasjoner hvor jeg må være avkledd foran helspersonell. Men jeg synes faktisk det er letter enn å skulle gå i bikini forran familie og venner eller BH foran flere medstudenter.

• Liker 2
Skrevet

Det varierer vel fra skole til skole da, hvordan opplegg det er. For oss var alt på øvelsespost obligatorisk.

Men TS, snakk med lærer. Hør hva han eller hun sier, så vet du hva du eventuelt kan gjøre.

Ja, det skal jeg gjøre. Takk for svar!

Skrevet

Sykepleierlærerne kan være noen humper uten sidestykke!

Hadde IKKE snakket med lærer, for når læreren sier at man må gjennomføre som alle andre har liksom toget gått. Hadde bare ikke dukket opp, men passet på å være tilstedet på alt annen undervisning på ferdighetssenteret.

Skrevet

som pasient ,kan en ikke melde seg syk den dagen det skal vaskes

Kvinn/mann deg opp og gjennomfør dagen. Du vil bli stolt av deg selv ,at du klarte å gjennomføre det!

• Liker 7
Skrevet

som pasient ,kan en ikke melde seg syk den dagen det skal vaskes

Kvinn/mann deg opp og gjennomfør dagen. Du vil bli stolt av deg selv ,at du klarte å gjennomføre det!

Men som pasient har man noe som kalles for autonomi! Det er ingen (hvertfall veldig få) pasienter som tvinges til å bli vasket.

• Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet

En av av øvelsen vi skal ha på studiet går ut på at vi skal vaske hverandre på overkroppen, føttene og ansiktet. Føttene og ansiktet går forsåvidt greit, men det å ligge i en seng kun iført BH på overkroppen og la en medstudent(er) vaske meg er jeg veldig ukomfortabel med. Jeg vet ikke riktig hav jeg skal gjøre da disse øvlsene er obligatoriske. Vi har lov til å ha en viss fraværsmengde, og jeg har vært tilstede på alt det obligatoriske hittil. Burde jeg bare si at jeg er syk den dagen eller snakke med en av de ansatte og forklare situasjonen?

skjønner ikke hva som er så farlig. Husker da vi hadde det. Ble mye latter og fjas
Skrevet

Nå skal jeg trå varsomt, men jeg har vært både pasient og ansatt på sykehus. Synes det er en viktig del av lærdommen.

Og , hvis du har så store issues med din kropp pga diverse ting, og dermed også med ditt selvbilde, så er det kanskje ikke det lureste yrket du har valgt . Du kommer til å høre mye rart , se mye , osv. du skal være ganske stødig som person for å takle folk i nød. Og nå kommer det " stygge " . Hvis du er såpass selvopptatt at du har problemer med å bli vasket av din med student , så kommer du til og møte en del ubehageligheter som jeg håper du takler som sykepleier.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 74037...b93

• Liker 13
Skrevet

Nei, vet ikke hva jeg kommer til å gjøre. Sitter bare her og gråter og er fortvilet over meg selv. Kanskje jeg ikke er egnet som sykepleier.

Skrevet (endret)

Jeg grudde meg også til denne øvelsen i studiet, men nå husket jeg ikke at vi gjore det før jeg leste innlegget ditt TS. Så selv om det virker helt uoverkommelig på forhånd vil det etterhvert drukne i andre inntrykk og minner. Jeg hadde på meg en kort shorts og singlet, mener å huske at jeg bare dro den opp litt så gutta som vasket meg kom til på magen.

Jeg døde litt på forhånd og syns det var flaut og ubehagelig underveis, men fikk defintivt en større forståelse for pasientene, og det er vel det som er hele poenget med øvelsen.

Gjennomfør, det er bare en liten halvtime av et helt studie :)

Endret av CalidumCor
  • Liker 4
Skrevet

Jeg tror en stor andel føler seg ukomfortable med at medstudent vasker dem - i større eller mindre grad.

Hvordan skulle det blitt om bare feks 10% møtte opp?

De fleste biter tenna sammen. Prat med de andre på gruppa di. De gruer seg sikkert også.

• Liker 4
Skrevet

Men som pasient har man noe som kalles for autonomi! Det er ingen (hvertfall veldig få) pasienter som tvinges til å bli vasket.

Jo, se Rt. 2010 s 612.

Anonymous poster hash: 30d6c...cbd

• Liker 3
Skrevet (endret)

Som noen andre sier, det er helt annerledes å lage halvannen foran medstudenter som går 1. året på splog aldri har gjort dette før, enn det er å bli vasket av en ferdig utdannet sykepleier som du ikke trenger å møte igjen.

Jeg skulket unna den prosedyren!

Du blir vasket en gang.

Disse pasientene blir vasket flere ganger. Og jo, de møter sykepleieren igjen. Eller mener du at sykepleiere jobber en dag på et sted og så forsvinner de for all fremtid?

Endret av jabx
  • Liker 5
Skrevet

Hei.

Jeg har gjort akkurat det samme selv, og forstår hvor ubehagelig det kan være.

Min tanke er at om du ikke er komfortabel, vær ærlig om det. Si til dine medstudenter at du vil ha på deg en singlett/topp, om dette er ok for dem. Husk at ingen kan tvinge deg til noe, men det beste er om du deltar. :)

Det er en veldig spesiell situasjon å bli vasket av andre. Man føler seg veldig sårbar - og det er viktig at stellet gjøres på en måte som er mest mulig behagelig for deg, og at dine medstudenter respekterer dine ønsker. Og det er jo det dere skal lære: Å respektere pasientens ønsker og vilje under stell. (La gjerne pasienten bidra med det hun, eller han klarer selv også).

Husk og hele tiden informere hverandre om hvor dere skal vaske - det er kjempeviktig! Og ved å bli vasket, lærer og får man kjenne selv på hvordan det er å faktisk være pasient. :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...