Gå til innhold

Vaske hverandre - sykepleierstudiet

Fremhevede innlegg

Skrevet

En av av øvelsen vi skal ha på studiet går ut på at vi skal vaske hverandre på overkroppen, føttene og ansiktet. Føttene og ansiktet går forsåvidt greit, men det å ligge i en seng kun iført BH på overkroppen og la en medstudent(er) vaske meg er jeg veldig ukomfortabel med. Jeg vet ikke riktig hav jeg skal gjøre da disse øvlsene er obligatoriske. Vi har lov til å ha en viss fraværsmengde, og jeg har vært tilstede på alt det obligatoriske hittil. Burde jeg bare si at jeg er syk den dagen eller snakke med en av de ansatte og forklare situasjonen?

Anonymous poster hash: c8f10...d0b
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde skjerpe deg.

Anonymous poster hash: 30d6c...cbd
  • Liker 21
Skrevet

Jeg er enig med personen ovenfor. Som sykepleier vil du oppleve mye rart, og mange mennesker syntes det er ubehagelig. Kanskje det er en fin øvelse for å kunne forstå seg på de fremtidige pasientene som også syntes det er ubehagelig.

En venninne av meg gikk på hudpleierskolen, der var det obligatorisk med brasiliansk voks, og alle måtte øve på hverandre. Også spraytan hvor de bare sto i truse og bh. Du har valg helse og omsorgsyrket, det ER mye ubehagelig man må gjøre, og man må klare å sprenge noen personlige grenser.

• Liker 45
Skrevet

Øvelsen går også på hvordan en pasient/bruker føler seg når h*n blir stelt.

Har vært med på å vaske medstudent/bli vasket. Grudde meg, men fikk mer forståelse for hvordan det kan føles.

Anonymous poster hash: 1a803...005

• Liker 29
Skrevet

Grunnen til at du skal gjøre dette, er nettopp fordi du skal lære deg hvor ubehagelig slikt kan være for den pasienten du en dag skal stelle... Det er ubehagelig, og det er en del av læringen...

• Liker 20
Skrevet

Jobben din er jo å VASKE andre, ikke å bli vasket, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal måtte tåle å bli vasket selv for å kunne jobbe som sykepleier? Dette er noe jeg ikke hadde klart å gjennomføre selv, jeg klarer ikke at noen tar på meg. Du har min fulle medfølelse om du ikke møter opp.

Anonymous poster hash: 3d876...d99
  • Liker 2
Skrevet

Jobben din er jo å VASKE andre, ikke å bli vasket, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal måtte tåle å bli vasket selv for å kunne jobbe som sykepleier? Dette er noe jeg ikke hadde klart å gjennomføre selv, jeg klarer ikke at noen tar på meg. Du har min fulle medfølelse om du ikke møter opp.

Anonymous poster hash: 3d876...d99

poenget er at det er mange pasienter som heller ikke klarer at noen tar på dem, men det må likevel gjøres. Hoveddelen av læringen ligger i å forstå det ubehaget pasienten kan føle

• Liker 30
Skrevet

Som hjelpetrengende kan jeg fortelle deg at det er akkurat like ukomfortabelt for meg hver uke. Du må bare gjøre det én gang, og i tillegg skal du være nesten fullt påkledd. Tenk deg å måtte være naken foran totalt ukjente personer, noen ganger er det folk jeg ikke forstår hva sier fordi jeg ikke forstår så godt engelsk. Det er ikke gøy!

Anonymous poster hash: ccade...65b

• Liker 26
Skrevet

Jeg skjønner virkelig poenget med øvelsen, men jeg kunne aldri gjort det selv heller. Har PCO og er veldig hårete, og det blir liksom aldri bra selv om jeg barberer + at jeg har så sinnsykt mye strekkmerker. Kroppen min er ødelagt av strekkmerker både på overarmer og magen min et eneste stort strekkmerke. Kunne aldri latt en medstudent som jeg skulle se i øynene i ettertid vaske meg. Ihvertfall ikke om det var flere i rommet. Om jeg måtte så kunne jeg heller gjort det med læreren eller no i enerom.

Men har du helt normal kropp så syns jeg du bare skal gunne på. Du lærer mye av det, selv om det kanskje ikke føles slik nå.

Anonymous poster hash: 0845b...099
Skrevet

Du burde skjerpe deg.

Anonymous poster hash: 30d6c...cbd

Takk for veldig konstruktivt svar!

Jeg har et veldig anstrengt forhold til kroppen min, og det hemmer meg veldig ellers også, spesielt om sommeren. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i flere år. Sommeren er spesielt vanskelig for meg, og bare det å skulle gå med t-skjorte (bare armer) har tidligere vært veldig vanskelig. Det å skulle gå i bikini er helt utenkelig, og noe jeg ikke har gjort på flere år. Jeg har gruet meg sånn til denne øvelsen helt siden jeg så den på planen ved semesterstart. Uff, kanskje jeg bare burde skjerpe meg, men er redd for å få et angstanfall foran medstudenter eller ikke klare å holde tårene tilbake.

• Liker 5
Skrevet

Jeg syntes generelt sett at man skal være med på slike øvelser rett og slett for å forstå viktigheten av hvordan det føles å være pasient, selv om det er ubehagelig. Ingen syntes det er noe særlig kjekt, men om du har så mye angst som du beskriver i det siste innlegget, så er saken en litt annen, og da syntes jeg du skal ta det opp med studieveileder og finne en løsning

• Liker 12
Skrevet

Takk for veldig konstruktivt svar! Jeg har et veldig anstrengt forhold til kroppen min, og det hemmer meg veldig ellers også, spesielt om sommeren. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i flere år. Sommeren er spesielt vanskelig for meg, og bare det å skulle gå med t-skjorte (bare armer) har tidligere vært veldig vanskelig. Det å skulle gå i bikini er helt utenkelig, og noe jeg ikke har gjort på flere år. Jeg har gruet meg sånn til denne øvelsen helt siden jeg så den på planen ved semesterstart. Uff, kanskje jeg bare burde skjerpe meg, men er redd for å få et angstanfall foran medstudenter eller ikke klare å holde tårene tilbake. Anonymous poster hash: c8f10...d0b

Og? Tror du pasienter føler det så mye bedre? Pasienter har også strekkmerker, arr, fett, vorter, kviser osv. Det er like flaut for alle! Det er ingen som har supermodellkropp. Voks opp!

• Liker 22
Skrevet

Og? Tror du pasienter føler det så mye bedre? Pasienter har også strekkmerker, arr, fett, vorter, kviser osv. Det er like flaut for alle! Det er ingen som har supermodellkropp. Voks opp! Anonymous poster hash: ccade...65b

Men det er noe annet når man skal omgås medstudenten etterpå

Anonymous poster hash: 0845b...099

• Liker 11
Skrevet

Som noen andre sier, det er helt annerledes å lage halvannen foran medstudenter som går 1. året på splog aldri har gjort dette før, enn det er å bli vasket av en ferdig utdannet sykepleier som du ikke trenger å møte igjen.

Jeg skulket unna den prosedyren!

Anonymous poster hash: decdd...6a1

• Liker 3
Skrevet

Og? Tror du pasienter føler det så mye bedre? Pasienter har også strekkmerker, arr, fett, vorter, kviser osv. Det er like flaut for alle! Det er ingen som har supermodellkropp. Voks opp!

Ok, da har du tydeligvis ikke forståelse for mitt problem, og hvordan det oppleves for meg. Jeg forstår at dette er en øvelse som kan vekke ubehag hos mange, og at vi skal oppleve hvordan det er å være pasient i en slik situasjon. Jeg vet ikke om jeg hadde klart en sånn øvelse uten å fa et angstanfall eller og begynne å gråte.

• Liker 1
Skrevet

Som noen andre sier, det er helt annerledes å lage halvannen foran medstudenter som går 1. året på splog aldri har gjort dette før, enn det er å bli vasket av en ferdig utdannet sykepleier som du ikke trenger å møte igjen.

Jeg skulket unna den prosedyren!Anonymous poster hash: decdd...6a1

Haha, autokorrekt! Lage halvannen = bli vasket. Splog=sykepleier

Anonymous poster hash: decdd...6a1

Skrevet

Det er en ganske viktig del å måtte gjennom. Du kan ha på deg en sportsbh. Tenk at du er på stranden i bikini.. det å oppleve på egen kropp hvordan det faktisk er å bli vasket av et annet menneske er en viktig erfaring for å kjenne på hvordan du selv utfører den oppgaven på andre..

Når vi hadde den delen av studiet var vi på øvelsesposten og der er det også forheng, slik at det kun er den som vasker deg som ser deg.

• Liker 5
Skrevet

Det er en ganske viktig del å måtte gjennom. Du kan ha på deg en sportsbh. Tenk at du er på stranden i bikini.. det å oppleve på egen kropp hvordan det faktisk er å bli vasket av et annet menneske er en viktig erfaring for å kjenne på hvordan du selv utfører den oppgaven på andre..

Når vi hadde den delen av studiet var vi på øvelsesposten og der er det også forheng, slik at det kun er den som vasker deg som ser deg.

Det tror jeg nok ikke hjelper, da jeg ikke klarer å gå i bikini om sommeren. Sommerferien i år for eksempel satt jeg på hotellet mens de andre var på stranden.

Skrevet

Det tror jeg nok ikke hjelper, da jeg ikke klarer å gå i bikini om sommeren. Sommerferien i år for eksempel satt jeg på hotellet mens de andre var på stranden.

Har du en medstudent du har et godt forhold til? Som du kan fortrolig nok til å fortelle at du gruer deg? Slik at vedkommende er obs på det? Som sagt hadde vi forheng, og det var kun denne ene som vasket som så meg, og motsatt.

Skrevet

Det er selvfølgelig meningen du skal gjøre det for å oppleve hvordan det er for pasienten. Pasienter kan også ha angst, strekkmerker, fedme, stygge arr og det som verre er, og være svært ukomfortabel med å måtte bli vasket. Men tror du at du kommer til å få varige men eller akutt angstanfall, så kan du selvfølgelig snakke med foreleseren i forkant og høre om det er mulig å få til en "light"-versjon.

Anonymous poster hash: 71c2d...35f
  • Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...