Anje Skrevet 6. februar 2015 Forfatter #1061 Del Skrevet 6. februar 2015 Jøss, jooo det ser ut som jul! Hvordan går det med chilispirene? God helg God helg til deg også! Så langt: ikke en spire å se fra chilien. Det er helt normalt, altså (noen av dem tar 2-3 uker) men jeg blir jo så utålmodig. Så straks jeg kommer hjem i dag er det å stikke nesa nedtil jorden og sjekke. Igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anje Skrevet 6. februar 2015 Forfatter #1062 Del Skrevet 6. februar 2015 Har du forresten prøvd å dyrke sitrongress, Rumle? Det her ser jo riktig så morsomt ut: http://www.theprairiehomestead.com/2014/11/lemongrass-grow-use.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 6. februar 2015 #1063 Del Skrevet 6. februar 2015 Niks - har faktisk ikke smakt det heller! Har kikket på frøene noen ganger da .. men tenkt at jeg må i alle fall smake det før jeg prøver å gro det .. kanskje? Men fine er de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anje Skrevet 6. februar 2015 Forfatter #1064 Del Skrevet 6. februar 2015 Det må du smake. Sitrongress er litt som sitronskall. Altså syrlig og aromatisk. Jeg bruker det i curry og i wok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 6. februar 2015 #1065 Del Skrevet 6. februar 2015 (endret) Det må du smake. Sitrongress er litt som sitronskall. Altså syrlig og aromatisk. Jeg bruker det i curry og i wok. Nam - kanskje jeg må kjøpe det også da .. Skal du så det? Endret 6. februar 2015 av Rumle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anje Skrevet 6. februar 2015 Forfatter #1066 Del Skrevet 6. februar 2015 Nam - kanskje jeg må kjøpe det også da .. Skal du så det? :Jeg kan anbefale. Er faktisk blitt veldig glad i sitrongress (men en må skrelle av noen lag som smaker som ... Vel ... Gress) Jeg har en stilk eller to i kjøleskapet og tenkte prøve å få den til å vokse først. Sitrongress er ikke heeeelt like nødvendig som sitron og løk (jeg må innrømme at det faktisk er så ille at jeg føler at jeg nesten ikke har mat i hus når en av de går tom ) men jeg bruker endel sitrongress, altså. Og jeg har på følelsen at den jeg kjøper er dynket i sprøytemidler. Og chili har jeg jo faktisk ikke kjøpt på ...tror det er over to år nå. Den hjemmedyrkede er myyyye bedre på smak. Vil tro sitrongress også har forbedringspotensiale når det er ferskt fra hagen. Eller krukka. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 7. februar 2015 #1067 Del Skrevet 7. februar 2015 Høres spennende ut! Setter du stilkene i vann da, eller bare potter de som de er? Så mye rart man gjøre altså .. I går leste jeg et tips om en som tok stiklinger fra rosebuskene sine, og puttet enden inn i en potet, før han satt de ned i jorden. Da mente han at de hadde god og jevn tilgang på fukt (fra poteten) til de hadde utviklet nok røtter til å klare seg i jorden. Aldri hørt på maken .. men du vet hvordan det er, jeg MÅ jo bare teste det! Utrolig kult at du ikke trenger å kjøpe en eneste chili! Min store drøm er virkelig å kunne ha så masse grønnsaker at jeg kan klare meg hele vinteren Men, det forblir nok en drøm 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 7. februar 2015 #1068 Del Skrevet 7. februar 2015 Oijj...en rosepotet høres utrolig genialt ut. Jeg tror på det! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 7. februar 2015 #1069 Del Skrevet 7. februar 2015 Oijj...en rosepotet høres utrolig genialt ut. Jeg tror på det! Ja, det var jammen ikke dumt .. men rart må prøves 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 7. februar 2015 #1070 Del Skrevet 7. februar 2015 Jeg sprer litt rosefremmende musikk i denne tråden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 7. februar 2015 #1071 Del Skrevet 7. februar 2015 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anje Skrevet 7. februar 2015 Forfatter #1072 Del Skrevet 7. februar 2015 Høres spennende ut! Setter du stilkene i vann da, eller bare potter de som de er? Så mye rart man gjøre altså .. I går leste jeg et tips om en som tok stiklinger fra rosebuskene sine, og puttet enden inn i en potet, før han satt de ned i jorden. Da mente han at de hadde god og jevn tilgang på fukt (fra poteten) til de hadde utviklet nok røtter til å klare seg i jorden. Aldri hørt på maken .. men du vet hvordan det er, jeg MÅ jo bare teste det! Utrolig kult at du ikke trenger å kjøpe en eneste chili! Min store drøm er virkelig å kunne ha så masse grønnsaker at jeg kan klare meg hele vinteren Men, det forblir nok en drøm Jeg setter dem nok i vann. Men skal en tro det o'store Internett så skal begge deler gå an. Om du rapporterer fra forsøket med potetroser så skal jeg melde tilbake om sitrongresset. Og: min aller, aller første chilispire har dukket opp. Nå er det vår, altså. Det er type 0 grader og sterk kuling med hagl i kastene ute, men vår. Sådetså! Oijj...en rosepotet høres utrolig genialt ut. Jeg tror på det! Det finnes jo (har jeg oppdaget) en plante som lager poteter under jorda og tomater over. Kanskje dette kunne vært rosevarianten? Nyttige pynteblomster? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 8. februar 2015 #1073 Del Skrevet 8. februar 2015 (endret) Jeg setter dem nok i vann. Men skal en tro det o'store Internett så skal begge deler gå an. Om du rapporterer fra forsøket med potetroser så skal jeg melde tilbake om sitrongresset. Og: min aller, aller første chilispire har dukket opp. Nå er det vår, altså. Det er type 0 grader og sterk kuling med hagl i kastene ute, men vår. Sådetså! Det finnes jo (har jeg oppdaget) en plante som lager poteter under jorda og tomater over. Kanskje dette kunne vært rosevarianten? Nyttige pynteblomster? Spire betyr definitivt vår, ja!! Hurra! Aldri hørt om den planten du beskriver?! Så artig, hva heter den?! Endret 8. februar 2015 av Rumle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anje Skrevet 8. februar 2015 Forfatter #1074 Del Skrevet 8. februar 2015 Spire betyr definitivt vår, ja!! Hurra! Aldri hørt om den planten du beskriver?! Så artig, hva heter den?! TomTato heter den visst. Og Google er min venn som opplyser at det hele ser slik ut:http://www.thompson-morgan.com/vegetables/vegetable-plants/all-vegetable-plants/tomtato/t47176TM Det er mye enklere å blir selvforsynt med chili enn med for eksempel tomat, da. Det går jo tross alt ikke SÅ mye chili i løpet av året ( jeg tror jeg per nå har tørket chili til 3 år frem i tid..) Hvordan går det med hagen din, Rumle? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 8. februar 2015 #1075 Del Skrevet 8. februar 2015 TomTato heter den visst. Og Google er min venn som opplyser at det hele ser slik ut:http://www.thompson-morgan.com/vegetables/vegetable-plants/all-vegetable-plants/tomtato/t47176TM Det er mye enklere å blir selvforsynt med chili enn med for eksempel tomat, da. Det går jo tross alt ikke SÅ mye chili i løpet av året ( jeg tror jeg per nå har tørket chili til 3 år frem i tid..) Hvordan går det med hagen din, Rumle? Guuu så artig! En sånn skulle jeg gjerne ha prøvd! Går greit med hagen min, håper jeg i alle fall .. Glemmer liksom helt å følge med på denne tiden av året, men jeg får nok snart ta meg en tur og kikke etter vårtegn Du har selvsagt rett ang. tomater - man trenger jo så mange Men jeg skulle veldig gjerne hatt nok i alle fall til å kunne lage et stort lager med "soltørkede" (ovnstørkede) tomater - og masse pastasaus Sa jeg forresten at jeg lagde et hvitløksbed i høst, og plantet settehvitløk for første gang? Veldig spennende - men før frosten kom var det bare ca. halvparten som hadde spirt, så det blir veldig spennende å se hva som kommer til å spire nå utover Tenkte å prøve å snart så en del reddiker innimellom plantene der. De tåler vel en del kulde? Pluss at de ikke tar så mye plass, så tror det skal gå bra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 8. februar 2015 #1076 Del Skrevet 8. februar 2015 Har tatt inn en kjempebukett med slike da; Årets første vårtegn for meg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 10. februar 2015 #1077 Del Skrevet 10. februar 2015 (endret) Du som er en kløpper på squash-dyrkning - har du noen erfaring med å trene de til å vokse oppover, på stake, eller espalier? Har sittet og lest litt på div forum hvor folk dyrker mye på liten plass, og det ser ut til å være en stor hit - frigjør en del plass til å plante mer ... Endret 10. februar 2015 av Rumle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 10. februar 2015 #1078 Del Skrevet 10. februar 2015 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anje Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #1079 Del Skrevet 10. februar 2015 Guuu så artig! En sånn skulle jeg gjerne ha prøvd! Går greit med hagen min, håper jeg i alle fall .. Glemmer liksom helt å følge med på denne tiden av året, men jeg får nok snart ta meg en tur og kikke etter vårtegn Du har selvsagt rett ang. tomater - man trenger jo så mange Men jeg skulle veldig gjerne hatt nok i alle fall til å kunne lage et stort lager med "soltørkede" (ovnstørkede) tomater - og masse pastasaus Sa jeg forresten at jeg lagde et hvitløksbed i høst, og plantet settehvitløk for første gang? Veldig spennende - men før frosten kom var det bare ca. halvparten som hadde spirt, så det blir veldig spennende å se hva som kommer til å spire nå utover Tenkte å prøve å snart så en del reddiker innimellom plantene der. De tåler vel en del kulde? Pluss at de ikke tar så mye plass, så tror det skal gå bra Hjemme-soltørkede tomater. Redikker tåler sikkert kulde bedre enn varme, i alle fall. De likte seg ikke i fjor sommer. Hvitløk prøvde jeg i fjor. Ingen overlevde vinteren. Kanskje var det for mildt og tørt? Du som er en kløpper på squash-dyrkning - har du noen erfaring med å trene de til å vokse oppover, på stake, eller espalier? Har sittet og lest litt på div forum hvor folk dyrker mye på liten plass, og det ser ut til å være en stor hit - frigjør en del plass til å plante mer ... Jeg vet ikke om jeg kan si jeg er noen ekspert. Jeg fant nemlig nettopp ut at jeg trolig aldri har dyrket squash i mitt liv. Det jeg har kalt squash er nok egentlig en zuccini. Eller: de plantene jeg har vokser ikke i en lang ranke. Den vokser i en kompakt og tett liten bunt. Såher vokser mine: Jeg aner derfor ikke. Mine planter kan ikke klatre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 10. februar 2015 #1080 Del Skrevet 10. februar 2015 (endret) Joo men det er visst det de kan, om man bruker en slags teknikk som står beskrevet Så får man mer avkastning også Men du, er ikke squash og zuccini det samme da? Det har jeg alltid trodd i alle fall? Endret 10. februar 2015 av Rumle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå