Gå til innhold

Anjes lune hjørne

Anje

Anbefalte innlegg

Jøss, jooo det ser ut som jul! :opplyser:

Hvordan går det med chilispirene? :)

God helg :blomst:

God helg til deg også! :biggrin:

Så langt: ikke en spire å se fra chilien. :pasha: Det er helt normalt, altså (noen av dem tar 2-3 uker) men jeg blir jo så utålmodig. :bond: Så straks jeg kommer hjem i dag er det å stikke nesa nedtil jorden og sjekke. Igjen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Niks - har faktisk ikke smakt det heller! :ler: Har kikket på frøene noen ganger da .. men tenkt at jeg må i alle fall smake det før jeg prøver å gro det .. kanskje? :vetikke:

Men fine er de :rodmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du smake. :jepp:

Sitrongress er litt som sitronskall. Altså syrlig og aromatisk. Jeg bruker det i curry og i wok. :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du smake. :jepp:

Sitrongress er litt som sitronskall. Altså syrlig og aromatisk. Jeg bruker det i curry og i wok. :spise:

Nam - kanskje jeg må kjøpe det også da .. :sjenert: Skal du så det? :)

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nam - kanskje jeg må kjøpe det også da .. :sjenert: Skal du så det? :)

:Jeg kan anbefale. Er faktisk blitt veldig glad i sitrongress (men en må skrelle av noen lag som smaker som ... Vel ... Gress)

Jeg har en stilk eller to i kjøleskapet og tenkte prøve å få den til å vokse først. :jepp:

Sitrongress er ikke heeeelt like nødvendig som sitron og løk (jeg må innrømme at det faktisk er så ille at jeg føler at jeg nesten ikke har mat i hus når en av de går tom :ler: ) men jeg bruker endel sitrongress, altså. Og jeg har på følelsen at den jeg kjøper er dynket i sprøytemidler. :glare:

Og chili har jeg jo faktisk ikke kjøpt på ...tror det er over to år nå. Den hjemmedyrkede er myyyye bedre på smak. :nigo: Vil tro sitrongress også har forbedringspotensiale når det er ferskt fra hagen. Eller krukka. :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres spennende ut! Setter du stilkene i vann da, eller bare potter de som de er? Så mye rart man gjøre altså .. :ler:

I går leste jeg et tips om en som tok stiklinger fra rosebuskene sine, og puttet enden inn i en potet, før han satt de ned i jorden. Da mente han at de hadde god og jevn tilgang på fukt (fra poteten) til de hadde utviklet nok røtter til å klare seg i jorden. Aldri hørt på maken .. men du vet hvordan det er, jeg MÅ jo bare teste det! :laugh:

Utrolig kult at du ikke trenger å kjøpe en eneste chili! :jepp: Min store drøm er virkelig å kunne ha så masse grønnsaker at jeg kan klare meg hele vinteren :rodmer: Men, det forblir nok en drøm :sukk:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oijj...en rosepotet høres utrolig genialt ut. Jeg tror på det! :jepp:

Ja, det var jammen ikke dumt .. men rart :ler: må prøves :jepp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres spennende ut! Setter du stilkene i vann da, eller bare potter de som de er? Så mye rart man gjøre altså .. :ler:

I går leste jeg et tips om en som tok stiklinger fra rosebuskene sine, og puttet enden inn i en potet, før han satt de ned i jorden. Da mente han at de hadde god og jevn tilgang på fukt (fra poteten) til de hadde utviklet nok røtter til å klare seg i jorden. Aldri hørt på maken .. men du vet hvordan det er, jeg MÅ jo bare teste det! :laugh:

Utrolig kult at du ikke trenger å kjøpe en eneste chili! :jepp: Min store drøm er virkelig å kunne ha så masse grønnsaker at jeg kan klare meg hele vinteren :rodmer: Men, det forblir nok en drøm :sukk:

Jeg setter dem nok i vann. :jepp: Men skal en tro det o'store Internett så skal begge deler gå an.

Om du rapporterer fra forsøket med potetroser så skal jeg melde tilbake om sitrongresset. :opplyser:

Og: min aller, aller første chilispire har dukket opp. :hoppendeglad: Nå er det vår, altså. Det er type 0 grader og sterk kuling med hagl i kastene ute, men vår. Sådetså! :jolie:

Oijj...en rosepotet høres utrolig genialt ut. Jeg tror på det! :jepp:

Det finnes jo (har jeg oppdaget) en plante som lager poteter under jorda og tomater over. :overrasket:

Kanskje dette kunne vært rosevarianten? Nyttige pynteblomster? :jepp:

:ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter dem nok i vann. :jepp: Men skal en tro det o'store Internett så skal begge deler gå an.

Om du rapporterer fra forsøket med potetroser så skal jeg melde tilbake om sitrongresset. :opplyser:

Og: min aller, aller første chilispire har dukket opp. :hoppendeglad: Nå er det vår, altså. Det er type 0 grader og sterk kuling med hagl i kastene ute, men vår. Sådetså! :jolie:

Det finnes jo (har jeg oppdaget) en plante som lager poteter under jorda og tomater over. :overrasket:

Kanskje dette kunne vært rosevarianten? Nyttige pynteblomster? :jepp:

:ler:

Spire betyr definitivt vår, ja!! Hurra! :hoppe:

Aldri hørt om den planten du beskriver?! Så artig, hva heter den?! :)

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spire betyr definitivt vår, ja!! Hurra! :hoppe:

Aldri hørt om den planten du beskriver?! Så artig, hva heter den?! :)

TomTato heter den visst. :ler:

Og Google er min venn som opplyser at det hele ser slik ut:

http://www.thompson-morgan.com/vegetables/vegetable-plants/all-vegetable-plants/tomtato/t47176TM

:hoppendeglad: Det er mye enklere å blir selvforsynt med chili enn med for eksempel tomat, da. Det går jo tross alt ikke SÅ mye chili i løpet av året ( jeg tror jeg per nå har tørket chili til 3 år frem i tid..)

Hvordan går det med hagen din, Rumle?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomTato heter den visst. :ler:

Og Google er min venn som opplyser at det hele ser slik ut:

http://www.thompson-morgan.com/vegetables/vegetable-plants/all-vegetable-plants/tomtato/t47176TM

:hoppendeglad: Det er mye enklere å blir selvforsynt med chili enn med for eksempel tomat, da. Det går jo tross alt ikke SÅ mye chili i løpet av året ( jeg tror jeg per nå har tørket chili til 3 år frem i tid..)

Hvordan går det med hagen din, Rumle?

Guuu så artig! :jepp: En sånn skulle jeg gjerne ha prøvd!

Går greit med hagen min, håper jeg i alle fall .. Glemmer liksom helt å følge med på denne tiden av året, men jeg får nok snart ta meg en tur og kikke etter vårtegn :)

Du har selvsagt rett ang. tomater - man trenger jo så mange :sukk: Men jeg skulle veldig gjerne hatt nok i alle fall til å kunne lage et stort lager med "soltørkede" (ovnstørkede) tomater - og masse pastasaus :rodmer:

Sa jeg forresten at jeg lagde et hvitløksbed i høst, og plantet settehvitløk for første gang? Veldig spennende - men før frosten kom var det bare ca. halvparten som hadde spirt, så det blir veldig spennende å se hva som kommer til å spire nå utover :) Tenkte å prøve å snart så en del reddiker innimellom plantene der. De tåler vel en del kulde? Pluss at de ikke tar så mye plass, så tror det skal gå bra :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du som er en kløpper på squash-dyrkning - har du noen erfaring med å trene de til å vokse oppover, på stake, eller espalier? Har sittet og lest litt på div forum hvor folk dyrker mye på liten plass, og det ser ut til å være en stor hit - frigjør en del plass til å plante mer ... :plystre:

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guuu så artig! :jepp: En sånn skulle jeg gjerne ha prøvd!

Går greit med hagen min, håper jeg i alle fall .. Glemmer liksom helt å følge med på denne tiden av året, men jeg får nok snart ta meg en tur og kikke etter vårtegn :)

Du har selvsagt rett ang. tomater - man trenger jo så mange :sukk: Men jeg skulle veldig gjerne hatt nok i alle fall til å kunne lage et stort lager med "soltørkede" (ovnstørkede) tomater - og masse pastasaus :rodmer:

Sa jeg forresten at jeg lagde et hvitløksbed i høst, og plantet settehvitløk for første gang? Veldig spennende - men før frosten kom var det bare ca. halvparten som hadde spirt, så det blir veldig spennende å se hva som kommer til å spire nå utover :) Tenkte å prøve å snart så en del reddiker innimellom plantene der. De tåler vel en del kulde? Pluss at de ikke tar så mye plass, så tror det skal gå bra :)

Hjemme-soltørkede tomater. :rodmer:

Redikker tåler sikkert kulde bedre enn varme, i alle fall. :ler: De likte seg ikke i fjor sommer.

Hvitløk prøvde jeg i fjor. Ingen overlevde vinteren. Kanskje var det for mildt og tørt? :klo:

Du som er en kløpper på squash-dyrkning - har du noen erfaring med å trene de til å vokse oppover, på stake, eller espalier? Har sittet og lest litt på div forum hvor folk dyrker mye på liten plass, og det ser ut til å være en stor hit - frigjør en del plass til å plante mer ... :plystre:

Jeg vet ikke om jeg kan si jeg er noen ekspert. Jeg fant nemlig nettopp ut at jeg trolig aldri har dyrket squash i mitt liv. :ler: Det jeg har kalt squash er nok egentlig en zuccini. :daane:

Eller: de plantene jeg har vokser ikke i en lang ranke. Den vokser i en kompakt og tett liten bunt.

Såher vokser mine:

Zucchini-plant.jpg

Jeg aner derfor ikke. :vetikke: Mine planter kan ikke klatre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joo men det er visst det de kan, om man bruker en slags teknikk som står beskrevet :jepp: Så får man mer avkastning også :jepp:

Men du, er ikke squash og zuccini det samme da? Det har jeg alltid trodd i alle fall? :vetikke:

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...