Gå til innhold

Anjes lune hjørne


Anje

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Må bare informere om at jeg har to deilige, solmodne sitroner liggende på kjøkkenbenken, direkte fra Italia :opplyser::jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Så gøy med paprikaene! :hoppe:

Jeg har ikke fått sådd noe særlig enda, så det ser ut til at jeg må kjøpe paprikaplanter i år igjen :dry: Men jeg har en som har overlevd i stuen da .. og to tomatplanter :)

Spennende med bønnene og ertene! :jepp: Må snart prøve å så det jeg også :jepp:

Hvitløkene plantet jeg i fjor høst ja. Kjøpte sånne settehvitløk og plantet feddene - en del av de skjøt opp med en gang, men kanskje 2/3 kom ikke før nå i vår, var litt bekymret for at de var ødelagt, men nå vokser de som bare det! Gleder meg til fersk hvitløk altså! :danse:

Kanskje var det det jeg gjorde feil? :klo: Mine hvitløk kom nemlig fra grønnsaksskuffen. :ler:

Men jeg har massevis med luftløk. Det er en morsom plante. Når den er ung klipper jeg av det grønne "gresset" og har forsyning av det som smaker som en mild vårløk hele våren og til godt utpå høsten. Og når den blir stor graver jeg opp løken, som smaker ikke ulikt en sjalottløk.

I går kastet jeg ut persille-planten jeg sådde i vår. Den skal snart bli uteplante. :jepp: (men den må inn om natta, for i natt var det 1-2 grader :glare: )

:blomst: God helg Anje!

ER1XuTe.jpg

God - eh - mandag, Aldri! :blomst:

Må bare informere om at jeg har to deilige, solmodne sitroner liggende på kjøkkenbenken, direkte fra Italia :opplyser::jepp:

Oooh. Solmodne sitroner er det ikke ofte en får tak på. Har noen vært i Italia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv sukkererter med litt fiberduk over kanskje? OM det ikke går kan du jo bare så nye :jepp:

Jeg kan melde om bittesmå, søte ertespirer ute i stormen. :hoppendeglad:

Åpenbart spirer erter helt fint i 1-5 plussgrader. :ler: Så nå vet jeg det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan melde om bittesmå, søte ertespirer ute i stormen. :hoppendeglad:

Åpenbart spirer erter helt fint i 1-5 plussgrader. :ler: Så nå vet jeg det.

Herlig! :hoppendeglad:

Jeg har prøvd meg på å så blomsterkarse .. så krysser fingrene for at det går også :ler:

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! :hoppendeglad:

Jeg har prøvd meg på å så blomsterkarse .. så krysser fingrene for at det går også :ler:

:hoppendeglad:

Sånt liker vi. Håper de kommer opp. Jeg har faktisk sådd noen rødbeter også. Spent på om de kommer opp etter hvert. :jepp:

(Jeg likte mindre at det snødde i går, altså. :sjokkert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snødde det ja! :hakeslepp:

Jeg var på grønnsaksmarked og kunne ikke la være å tenke på deg Anje. ;)

eyNAYMk.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snødde det ja! :hakeslepp:

Jeg var på grønnsaksmarked og kunne ikke la være å tenke på deg Anje. ;)

eyNAYMk.jpg

:hoho: Jeg kan fortelle at jeg er en kløpper på å søke opp markeder. Faktisk er jeg så glad i dem at det er en av de få tingene som kan få meg til å frivillig stå opp i gryotta. :ler: Særlig om de har korinter. Eller nyplukkede fikner. :daane: Det der så ut som et flott sted.

Og jeg kan melde om knopper på mine chili- og paprikaplanter. :opplyser:

(Det snødde i dag også.. :glare: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

http://bonansa.no/artikkel/ja-familien-bor-i-dette-drivhuset-aret-rundt/Har du sett dette, Anje? Det hadde jammen vært noe!! :rodmer:

Hvordan står det til på balkongen? :)

Om det kommer til salgs så er jeg interessert. :ler: Det hadde vært tingen!

På altanen er det kaos for tiden. Det pågår maling av fasader der jeg bor, så nå driver jeg og bærer planter frem og tilbake og inn og ut for å beskytte dem mot håndtverkere og maling og-og-. :bond:

Skulle nesten ønske jeg ikke hadde så mange planter, for det er en hel jobb å flytte på dem. :hoho:

Men heldigvis males det nå og ikke etter jag har fått ut alle mine chili- og paprikaplanter (jeg har nesten 10 stk selv om jeg "ikke skulle plante så mange" i år :ninja: )

Og så er det vår. Bitte små irrgrønne blad på alle trær. :strix:

Hvordan står det til i Rumlehagen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh jeg føler med deg! Kjempestress med plantesesong + håndtverkere! :bond: Håper de snart er ferdig så du kan få ha altanen i fred til å plante :laugh:

Ja, er det ikke fantastisk med vår og nye blader og alt som vokser? :rodmer:

Går greit i Rumlehagen, men aaaaltfor mye å gjøre - men det er jeg jo vant til for jeg er nesten alltid forsinket med alt fordi jeg finner på andre ting som skal plantes og sås og og og .. hele tiden :plystre:

I går plantet jeg en timian som jeg har kjøpt på hagesenteret, og da tenkte jeg på deg, fordi jeg er jo vant med at jeg tar kverken på de fleste urter rimelig fort :unsure: Men denne var så fin, sååå jeg tenkte jeg ville høre med deg om du har noen gode tips til meg? :jepp: Inntil videre har jeg plantet den i en avlang plantekasse med gressløk i den andre enden - vet ikke hva jeg skal ha i midten enda :vetikke:

Ellers er det full tulipanblomstring her! Og det ene morelltreet og ett plommetre har begynt å blomstre også :strix:

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morelletre i blomst. :rodmer:

Min forrige timian tok jeg knekken på i vinter, så det spørs om jeg er til mye hjelp. Men jeg planter min i karrig, sandrik jord som drenerer godt (timian liker ikke å være våt på beina). Og så setter jeg den i solveggen. Mye sol+lite annet stell er visst en suksesshistorie. :vetikke:

Timian, rosmarin og lavendel er gode venner. :jepp: Liker alle sandrik og karrig jord. Og det gjør kanskje oregano, også. Litt usikker på den.

Jeg synes jo det går så treeeeeeegt med dem. Kan en ikke male et hus på en ettermiddag? :jolie:

:ler:

Våren er årets fineste tid. Alt er ferskt og nytt og fullt av håp. Og det er lenge til neste vinter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morelletre i blomst. :rodmer:

Min forrige timian tok jeg knekken på i vinter, så det spørs om jeg er til mye hjelp. Men jeg planter min i karrig, sandrik jord som drenerer godt (timian liker ikke å være våt på beina). Og så setter jeg den i solveggen. Mye sol+lite annet stell er visst en suksesshistorie. :vetikke:

Timian, rosmarin og lavendel er gode venner. :jepp: Liker alle sandrik og karrig jord. Og det gjør kanskje oregano, også. Litt usikker på den.

Jeg synes jo det går så treeeeeeegt med dem. Kan en ikke male et hus på en ettermiddag? :jolie:

:ler:

Våren er årets fineste tid. Alt er ferskt og nytt og fullt av håp. Og det er lenge til neste vinter.

Fullstendig enig med deg Anje! :blomst:

God helg til deg og alle spirene dine!

H5V6S8R.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje var det det jeg gjorde feil? :klo: Mine hvitløk kom nemlig fra grønnsaksskuffen. :ler:

Men jeg har massevis med luftløk. Det er en morsom plante. Når den er ung klipper jeg av det grønne "gresset" og har forsyning av det som smaker som en mild vårløk hele våren og til godt utpå høsten. Og når den blir stor graver jeg opp løken, som smaker ikke ulikt en sjalottløk.

I går kastet jeg ut persille-planten jeg sådde i vår. Den skal snart bli uteplante. :jepp: (men den må inn om natta, for i natt var det 1-2 grader :glare: )

God - eh - mandag, Aldri! :blomst:

Oooh. Solmodne sitroner er det ikke ofte en får tak på. Har noen vært i Italia?

Venninna til mamma er halvt italiensk :jepp: De er fra sitrontreet i farens hage :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morelletre i blomst. :rodmer:

Min forrige timian tok jeg knekken på i vinter, så det spørs om jeg er til mye hjelp. Men jeg planter min i karrig, sandrik jord som drenerer godt (timian liker ikke å være våt på beina). Og så setter jeg den i solveggen. Mye sol+lite annet stell er visst en suksesshistorie. :vetikke:

Timian, rosmarin og lavendel er gode venner. :jepp: Liker alle sandrik og karrig jord. Og det gjør kanskje oregano, også. Litt usikker på den.

Jeg synes jo det går så treeeeeeegt med dem. Kan en ikke male et hus på en ettermiddag? :jolie:

:ler:

Våren er årets fineste tid. Alt er ferskt og nytt og fullt av håp. Og det er lenge til neste vinter.

Våren er helt vidunderlig ja :rodmer: Men, sommeren er jammen fin den og på sitt vis .. og høsten :rodmer:

Jeg har plantemaraton her om dagen - planter overalt! Hakke tid til noe annet! :bond:

God helg :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte helt å fortelle deg; jeg hadde noen grønnkål planter som vokste seg store i fjor høst .. smakte på de da, men synes ikke så veldig om smaken så det ble med det. Lot de stå ute i vinter (passet de ikke i det hele tatt), og nå har de vokst masse og bladene er kjempefine! Tenkte at jeg kunne jo smake ett, fordi jeg har lest at frost skal gjøre de mye bedre i smaken - men regnet egentlig med at de ville smake kjipt likevel! :ler: Men, der tok jeg feil - nå smaker de fantastisk godt!! :jepp: Går og spiser på de hele tiden når jeg er ute fordi de er så gode faktisk! :laugh: - og det ser ut som det kommer nye blader der jeg har plukket blader før? Jeg hadde egentlig gitt litt opp grønnkål, men nå tror jeg jammen jeg skal så mer til høsten! :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og nå glemte jeg jammen at jeg har et spørsmål til deg også! :laugh:

Holder på å plante en del paprika, og begynner å få seriøst liten plass igjen :redd: Hvor store potter bruker du på de plantene dine, som du får stor avkastning på? Jeg er alltid så usikker på dette altså ... :vetikke:

Og du, skal du lage noe spennende mat i helgen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig enig med deg Anje! :blomst:

God helg til deg og alle spirene dine!

H5V6S8R.jpg

God helg til deg også, Aldri. Og god feiring! :blomst::vin:

Venninna til mamma er halvt italiensk :jepp: De er fra sitrontreet i farens hage

Ah. Den som hadde en hage med et sitrontre. :rodmer:

Våren er helt vidunderlig ja Men, sommeren er jammen fin den og på sitt vis .. og høsten :rodmer:

Jeg har plantemaraton her om dagen - planter overalt! Hakke tid til noe annet! :bond:

God helg :blomst:

:ler:

Det forstår jeg godt. Om jeg hadde hatt en hage så hadde jeg vel ikke vært å se mellom april og september.. :sjenert:

Glemte helt å fortelle deg; jeg hadde noen grønnkål planter som vokste seg store i fjor høst .. smakte på de da, men synes ikke så veldig om smaken så det ble med det. Lot de stå ute i vinter (passet de ikke i det hele tatt), og nå har de vokst masse og bladene er kjempefine! Tenkte at jeg kunne jo smake ett, fordi jeg har lest at frost skal gjøre de mye bedre i smaken - men regnet egentlig med at de ville smake kjipt likevel! :ler: Men, der tok jeg feil - nå smaker de fantastisk godt!! Går og spiser på de hele tiden når jeg er ute fordi de er så gode faktisk! :laugh: - og det ser ut som det kommer nye blader der jeg har plukket blader før? Jeg hadde egentlig gitt litt opp grønnkål, men nå tror jeg jammen jeg skal så mer til høsten! :jepp:

Oi! Det er spennende å høre. Alt av kålvekster jeg plantet i fjor ble nemlig spist av en glupsk koloni med grønne åmer. (Var bare stilkene igjen :ler:) Så jeg har gitt dem opp. Men vinterstid spiser jo ikke åmene de opp, kanskje? :klo:

Og nå glemte jeg jammen at jeg har et spørsmål til deg også! :laugh:

Holder på å plante en del paprika, og begynner å få seriøst liten plass igjen Hvor store potter bruker du på de plantene dine, som du får stor avkastning på? Jeg er alltid så usikker på dette altså ... :vetikke:

Og du, skal du lage noe spennende mat i helgen? :)

Vel, altså, jeg planter ting i ganske små krukker. Fordi jeg tar det jeg har og har plass til og så blir det bare slik. Jeg tenker at ideelt sett så bør nok en paprikaplante ha en krukke på størrelse med en bøtte. Men en chili greier seg med noe mye mindre.

Men det største problemet jeg har med mindre krukker er at de må vannes hele tiden. Og en plante med frukt skal jo helst aldri være tørr. Så bortsett fra at stabil vanntilførsel er et problem så tror jeg egentlig det er viktigere å gjødsle kontinuerlig og ofte gjennom hele sesongen enn å ha en stor krukke. :vetikke:

Jeg skal drikke vin og spise pasta aglio e olio til. :spise: (spagetti med olje og hvitløk - alt høres mer fancy ut på italiensk)

Hva er planene i rumlehagen? Har du fint Vær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg til deg også, Aldri. Og god feiring! :blomst::vin:

Ah. Den som hadde en hage med et sitrontre. :rodmer:

:ler:

Det forstår jeg godt. Om jeg hadde hatt en hage så hadde jeg vel ikke vært å se mellom april og september.. :sjenert:

Oi! Det er spennende å høre. Alt av kålvekster jeg plantet i fjor ble nemlig spist av en glupsk koloni med grønne åmer. (Var bare stilkene igjen :ler:) Så jeg har gitt dem opp. Men vinterstid spiser jo ikke åmene de opp, kanskje? :klo:

Vel, altså, jeg planter ting i ganske små krukker. Fordi jeg tar det jeg har og har plass til og så blir det bare slik. Jeg tenker at ideelt sett så bør nok en paprikaplante ha en krukke på størrelse med en bøtte. Men en chili greier seg med noe mye mindre.

Men det største problemet jeg har med mindre krukker er at de må vannes hele tiden. Og en plante med frukt skal jo helst aldri være tørr. Så bortsett fra at stabil vanntilførsel er et problem så tror jeg egentlig det er viktigere å gjødsle kontinuerlig og ofte gjennom hele sesongen enn å ha en stor krukke. :vetikke:

Jeg skal drikke vin og spise pasta aglio e olio til. :spise: (spagetti med olje og hvitløk - alt høres mer fancy ut på italiensk)

Hva er planene i rumlehagen? Har du fint Vær?

Jeg tenkte på bøtter jeg også, så da går jeg for det :jepp: Har ellers tenkt en del på det med at de trenger nok fukt, merket i fjor at det var ganske vanskelig å gi tomatene nok - spesielt i den lange varme perioden vi hadde - da ble ofte jorden så tørr at den nesten ikke tok til seg fukt, det rant bare igjennom så det ble et sabla styr å gi dem nok vann. Pga det har jeg i år klippet opp en haug med svamper og lagt i bunnen/ blandet litt i jorden, for å teste om det har noen effekt :jepp:

Pasta aglio e olio med vin høres perfekt ut :wow:

Tja, her er det planting og rydding og div på tapetet. I går dro jeg opp en haug med villbringebærbusker, og det må jeg sikkert fortsette med i dag. De sprer seg som ugress i hele hagen, så det er en evig kamp :ler: Hadde fint vær i går - i dag regner det enn så lenge .. men det er meldt opplett senere :)

:blomst:

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...