Gå til innhold

Jeg vil tilbake i tid!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

Uff, jeg kunne aldri tenkt meg å leve fra 1929 og bakover.

Jeg er veldig glad for at ble født da jeg ble født - jeg fikk med meg en oppveskt uten sosialemedier og lever slik jeg ønkser å leve.

jeg ønsker meg kun bakover til eldre dager pga klærne. jeg drømte om tidlig 1900 tall da jeg så titanic, men hadde ikke villet ha det slik. bare gå i de kjolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg ønsker meg kun bakover til eldre dager pga klærne. jeg drømte om tidlig 1900 tall da jeg så titanic, men hadde ikke villet ha det slik. bare gå i de kjolene.

Tja, ja, kanskje, hehe Kjolene er egentlig fine, men jeg tenker de er veldig upraktiske? Også så trange i livet a gitt. Men ok, kjolene er fine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Tja, ja, kanskje, hehe Kjolene er egentlig fine, men jeg tenker de er veldig upraktiske? Også så trange i livet a gitt. Men ok, kjolene er fine :)

Ja de var sikkert ikke så behagelige på..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ja, kanskje, hehe Kjolene er egentlig fine, men jeg tenker de er veldig upraktiske? Også så trange i livet a gitt. Men ok, kjolene er fine :)

De var vel en av grunnene til at kvinner hadde det med å dåne før i tiden. De kunne rett og slett ikke puste ordentlig. Mange fikk vel og store skader på ribben mm. fordi de gikk med de hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

De var vel en av grunnene til at kvinner hadde det med å dåne før i tiden. De kunne rett og slett ikke puste ordentlig. Mange fikk vel og store skader på ribben mm. fordi de gikk med de hele tiden.

det var vel mer på ludvig den 14s tid?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var vel mer på ludvig den 14s tid?

Wikipedia riktignok, men sjekk bildene fra midten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. :sjokkert:

:daane:

Dog, det er jo noen som går ganske ekstremt til verks med stramming av korsett idag og.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oldemor og oldefar var gift i femti år, og det var først da oldemor døde i 1980 at oldefar lærte at maten ikke lager seg selv, at klærne ikke går fra gulvet og inn i vaskemaskinen og så inn i klesskapet på egen hånd og at et hus som ingen gjør rent i blir rotete og skittent. Han døde selv et halvt år senere, og jeg er overbevist om at både sorgen og den kjempestore omveltningen i oldefars hverdag var det som tok knekken på ham. Han var av den generasjonen menn som først hadde moren sin til å ta seg av huslige ting, for så å gå rett over til ei kone som overtok. I dag er det nesten helt utenkelig at en kvinne skal tilbringe all sin tid med å vaske og koke og bære frem barn etter barn. Jeg sier nesten fordi det virker som at godt over halvparten av de som sier at ting var bedre før mener det fordi de selv ønsker at kvinner fortsatt var dørmatter/møbler med pupper som kan lage mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldemor og oldefar var gift i femti år, og det var først da oldemor døde i 1980 at oldefar lærte at maten ikke lager seg selv, at klærne ikke går fra gulvet og inn i vaskemaskinen og så inn i klesskapet på egen hånd og at et hus som ingen gjør rent i blir rotete og skittent. Han døde selv et halvt år senere, og jeg er overbevist om at både sorgen og den kjempestore omveltningen i oldefars hverdag var det som tok knekken på ham. Han var av den generasjonen menn som først hadde moren sin til å ta seg av huslige ting, for så å gå rett over til ei kone som overtok. I dag er det nesten helt utenkelig at en kvinne skal tilbringe all sin tid med å vaske og koke og bære frem barn etter barn. Jeg sier nesten fordi det virker som at godt over halvparten av de som sier at ting var bedre før mener det fordi de selv ønsker at kvinner fortsatt var dørmatter/møbler med pupper som kan lage mat.

Mange menn i dag også får sjokk hvis kona forlater dem, eller dør. Spesielt eldre generasjonen. Kvinner i dag trenger ikke få 10 unger, men de kunne godt fått muligheten til å være hjemme så lenge de ønsket med sine små, uten å bli sett ned på. I dag er parkene tomme, lekeplassene tomme osv, for alle barna blir passet av noen andre i inngjerdede barnehager. Man ser verken barn eller eldre i dag, for de er plassert i stor hus. Så at en mann dør pga uvitenhet hvordan mat skal lages, hus vaskes osv forstår jeg. Men her må mødre gjøre en god jobb for sine sønner, å la dem rydde og vaske etter seg selv hjemme. Ikke betale en au pair for det, eller annet vaskehjelp.

Anonymous poster hash: 309af...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange menn i dag også får sjokk hvis kona forlater dem, eller dør. Spesielt eldre generasjonen. Kvinner i dag trenger ikke få 10 unger, men de kunne godt fått muligheten til å være hjemme så lenge de ønsket med sine små, uten å bli sett ned på. I dag er parkene tomme, lekeplassene tomme osv, for alle barna blir passet av noen andre i inngjerdede barnehager. Man ser verken barn eller eldre i dag, for de er plassert i stor hus. Så at en mann dør pga uvitenhet hvordan mat skal lages, hus vaskes osv forstår jeg. Men her må mødre gjøre en god jobb for sine sønner, å la dem rydde og vaske etter seg selv hjemme. Ikke betale en au pair for det, eller annet vaskehjelp.

Anonymous poster hash: 309af...fe9

Ok, det er kanskje noen generasjonsforskjeller inne i bildet også? Den virkelig gamle generasjonen kan nok tenkes å sulte ihjel ved brødskuffa, mens guttunger idag klarer i det minste å varme opp en frossenpizza. De dør kanskje ikke av sult, men havner hos legen på grunn av feilærnæring.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til en tid hvor kvinnens plass var på kjøkkenet, og der mannen var den ubestridte leder, både i forholdet og i samfunnet generelt...? Nei takk. :)

Det var sikkert greit nok for de som var heldige nok til å finne seg en barmhjertig mann, som lot kvinnen sin realisere en del av sine egne drømmer, men dette tilhørte nok sjeldenhetene.

Om man ønsker å være husmor finnes det da nok av muligeter for å bli det i disse dager også. Massevis av sjåvinister her på forumet f.eks, som sikkert hadde blitt fine ektemenn for slike.



Anonymous poster hash: e0651...36c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som prøver å være cup cakes husmødre får jo kjeft. De blir kalt late og de gir ikke noe til samfunnet. Men hvis denne moren plasserer sine barn i barnehagen og lar andre passe dem, og hun selv kjører i en annen barnehage og jobber der, ja da er hun politisk korrekt. Da bidrar hun til samfunnet, mens andre passer barna henens. Å passe barna sine selv skal visstnok ikke være bra nok.

Dette er veldig leit at det er blitt slik. Ja til å få velge selv, sier jeg.



Anonymous poster hash: 309af...fe9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ville folk blitt fly forbanna hvis noen kom på besøk uten å avtale først. Det irriterer vettet av meg!

Mye ved noen tiår tilbake jeg kunne likt, så mye mindre stressende som det var, men ingenting stresser meg så mye som muligheten for uanmeldt besøk. Og jeg har blitt skutt etter på andre siden av jorden, så jeg har noe å sammenligne med.

Utover det: Bring it on, i hvert fall i noen uker. Mye var hardt, men mye var nok også mindre stressende. Ville i hvert fall virket sånn på oss, vi som kjenner alternativet.

Anonymous poster hash: ba4aa...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fortsette litt i dagdrømmer-sporet... :fnise: Jeg har alltid hatt en fascinasjon for starten av 1900-tallet jeg. Skulle gjerne likt å dratt tilbake i tid, si en tidsreiseferie på ca. en uke :Nikke: . Bare for å se på moten og arkitekturen. Har sans for (overklasse-)moten, med lange kjoler og store hatter. Meget elegant! Så skulle jeg gått på besøk til leiligheten jeg leide en periode i studietiden og se hvem som bodde der da. Og stikke innom steder som på den tiden var små bygder, men som i dag er større byer.

Jeg vet ikke om jeg tør påstå at jeg ville ha trivdes bedre på den tiden. De var kanskje ikke så stresset og hadde bedre tid til hverandre, men de fleste var fattige bønder og arbeidsfolk som hadde det beintøft. Ikke-eksisterende likestilling og store klasseforskjeller. Men en liten snarvisitt hadde vært spennende!

Enig! Det er akkurat det jeg tenker, og. Ikke LEVE et helt liv på den tiden, men bare gå tilbake og oppleve litt.. en liten smakebit :)

Anonymous poster hash: 04ffe...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere ønsker dere er ikke en annen tid, men en annen verden. En som aldri har eksistert...



Anonymous poster hash: e0651...36c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tilbake til en tid hvor kvinnens plass var på kjøkkenet, og der mannen var den ubestridte leder, både i forholdet og i samfunnet generelt...? Nei takk. :)

Det var sikkert greit nok for de som var heldige nok til å finne seg en barmhjertig mann, som lot kvinnen sin realisere en del av sine egne drømmer, men dette tilhørte nok sjeldenhetene.

Om man ønsker å være husmor finnes det da nok av muligeter for å bli det i disse dager også. Massevis av sjåvinister her på forumet f.eks, som sikkert hadde blitt fine ektemenn for slike.

Anonymous poster hash: e0651...36c

Men nå var det snakk om en liten titt innom fortiden for å oppleve det gode. Synes det ble for mye fokus på alt det negative. Det var negative ting før, og det er negative ting nå. Mitt fokus var på det positive, det var det jeg ville oppleve. Noen øyeblikk, ikke å leve et helt liv på 1920 eller 80-tallet.

Anonymous poster hash: 04ffe...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere ønsker dere er ikke en annen tid, men en annen verden. En som aldri har eksistert...

Anonymous poster hash: e0651...36c

Alle år har vært ulike. Alle år har hatt positive sider ved seg, og negative. Sånn vil det alltid være og. Det vi snakker om, har eksistert. Et liv uten PC, mobil og Internett HAR eksistert, et liv der folk var enda mer sosiale og besøkte hverandre uten å ringe (fordi det ikke var mulig) HAR eksistert, et liv der kvinner gikk i kjoler og menn gikk i dress HAR eksistert. Noen ønsker å gå tilbake i tid fordi kvinner gikk i kjoler, noen ønsker å gå tilbake i tid fordi barn var mer ute enn inne; alle er ulike og ønsker ulike ting.

Fokuset MITT var iallefall å se på de positive tingene som var før i tiden, for ja, det fantes faktisk positive ting før og! Det gjør det nå og. Og det fantes mange negative ting, noe det gjør nå og. Men jeg vil ikke tenke på det negative nå, jeg vil tenke på det positive. Det er så mange som ødelegger stemningen ved å trekke fram ALT som var fælt med fortiden.

Anonymous poster hash: 04ffe...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som tenker på å reise tilbake og besøke sitt tidligere jeg? Eller i det minste påvirke sitt tidligere jeg på et eller annet vis, eller til og med spionert på sine foreldre?

Jeg kan da umulig være den eneste som har sett Tilbake til fremtiden filmene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic:

Her er et par youtube videoer som handler om vintage sminke, utrolig spennende :-)

Fra den viktorianske tiden frem til 1930 tallet - her

Fra 1940 til 1970 - her

Utrolig gøy å se utviklingen av sminken, anbefaler å se begge i rekkefølge..



Anonymous poster hash: c2498...120
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...