Gå til innhold

Jeg vil tilbake i tid!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men for å svare seriøst:

Når jeg skal skaffe meg hus, stasjonsvogn og familie så skulle jeg ønske jeg kunne skrudd klokken litt tilbake. Til 80 tallet.

Når boligprisene ikke var helt sinnsyke, og det faktisk var mulig å skaffe seg en fin tomt. At vi kunne kjøpt oss en hytte ved sjøen uten å måtte punge ut millioner.

At hvis jeg fikk barn så var det ikke vanlig å ha de i barnehagen 5 dager i uken, men jeg kunne heller vært delvis hjemme med de, og lagd mat og holdt huset i orden. At barna lekte ute med hverandre ute hver dag, for data og mobil var ikke vanlig.

Ser den! Vil jo helst ikke gå tilbake til krigen... Uff.

Dette er jeg helt enig i! Prisene er helt sinnssyke i dag. Å finne seg leilighet, hus eller hybel for en billig pris skal man leite lenge etter.

80-tallet kan jeg tenke meg var en fin tid å vokse opp i, å være i. Mobil, data og internett var ikke vanlig og barn var ute og lekte, som barn er ment til å gjøre. :)

Anonymous poster hash: 04ffe...3d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wanderlust

Det var ikke uklart for meg, men det virket som om de som svarte deg ikke fikk med seg den «feilaktige» delen av nostalgi. Alt er ikke verre nå, og alt var ikke bedre før.

:fnise:

Jeg syns det var litt merkelig at du ikke forstod, siden det virket som du hadde de samme tankene som meg. Beklager, jeg leste nok det du skrev litt for fort!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Ser den ja. Jeg tror jeg hadde klart meg godt uten internett, jeg. Man venner seg til de utroligste ting... :) Likestilling er det noe annet med da.

Kunne tenkt å prøve meg som husmor, uten jobb, slik de hadde det før i tiden, for å prøve det ut. Men det går nesten ikke an i dagens samfunn. Da må man ha en mann som tjener godt.. ;) Det å oppdra barna hjemme, være sammen med dem hele dagen.. Må være fint. Min mor var hjemme med meg og mindre brødre, og jeg er så utrolig glad for det... Hun syntes det var verdt det, å oppleve alle dagene med barna sine, til vi ble 6 år da. Har lyst til å være hjemme fast med mine barn, men jeg er redd det ikke kommer til å skje!

Anonymous poster hash: 04ffe...3d7

Du må ha en forsørger, som du er garantert ikke går fra deg. For hvis det skjer er du litt fucked, uten jobb/inntekt, pensjon osv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der kvinner ikke ble uglesett eller baksnakket om de valgte være hjemme med barna og ta seg av dem I dag skal barnehagene og sfo oppdra barna, og vi ser jo hvordan det går.......elendig!

Unge jenter på 12 som går i miniskjørt og skriker etter oppmerksomhet, se meg-hør meg. Pga begge foreldre i full jobb og som ikke har tid til sine egne barn. Og gutter som sitter pal foran en datamaskin og får diagnosen adhd om de løper litt inne og er litt aktive. Ingen som tror at det kan skyldes mangel på voksenkontakt? Mangel på tilstedeværelse av foreldre??Flere og flere barn som må ha hjelp på Bup. For en oppvekst disse barna får :( :(

Anonymous poster hash: 309af...fe9

Tror det har mye med oppdragelse å gjøre ja.. Og/eller selvfølgelig mye med påvirkning fra andre man omgås med. Bruker venninna miniskjørt, vil hun og gå med miniskjørt. Det er liksom mer "greit" nå, å la 11-12 åringer sminke seg som voksne og gå små skjørt og utringninger.

Anonymous poster hash: 04ffe...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nja nei egentlig ikke.. I dag blir en muligens baksnakket om en velger å være hjemmeværende, men en har valget, før hadde de ikke valget en gang. Tenk på hvor mye baksnakking de første damene som kledde seg i bukse ble, jeg tror hjemme mødrene har det ganske så komfortabelt i forhold.

I dag kan en kle døtrene sine opp i blomstrete kjoler og sønnene opp i selebukse om de selv ønsker. Voksne damer kan kle seg i kjoler om de vil, men man er også så pass heldig å kunne kle seg i dressbukse og dressjakke som kvinne i dag.

I dag kan folk om de ønsker det bosette seg høyt oppe på en fjellhylle 30 mil fra nærmeste nabo og man kan velge å bo i tykkeste Oslo, man kan velge hvorvidt man ønsker å bruke fritiden sin om man ønsker å bruke den på å grave seg ned i internett 90% av tiden og man kan velge å la være.

En har flust av muligheter og valgfriheter i dag som vi tar for gitt, før i tiden hadde en ikke slike muligheter og jeg tror at de som drømmer om den fantastiske "før" tiden velger å ta for gitt alle disse valgmulighetene.

Jeg er selv ganske nostalgisk av meg, men jeg ønsker ikke å leve i fortiden, den er jeg ferdig med og jeg lever i nåtiden og vet å sette pris på den. Vi er så snar med å si at allllt var bedre "før", og noen er snar med å si at alt er bedre nå. Jeg tror ikke noe er bedre enn noe annet, jeg tror ting er annerledes både på godt og på vondt, så får en sette pris på det som er godt og ta med seg det som var godt før og gjøre det beste av det livet en har NÅ!

Jeg er veldig glad for at samfunnet går fremover, at homofile blir møtt på en annen måte i dagens samfunn enn for bare 30 år siden, at det er blitt enklere å styre sitt eget liv, valgfrihetene vi har i dag kontra den kollektive skammen du følte før i tiden om du fikk barn utenfor ekteskap, at mennesker lever lengre enn 30 år som var gjennomsnittsalderen før, at man kan bli eldre enn 15 år før man får gebiss i gave som konfirmant. At kvinner kan gå slik de ønsker det enten det er med bukser eller med kjoler.

De eldre klagde på ungdommen da jeg var ungdom, de eldre har klagd på de igjen da de var barn/ungdom og slik fungerer faktisk livet, «Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere» sa Sokrates ca. 400 f. Kr. Og folk som ts og andre som glamorøst og naivt elsker tiden "før" har ikke forandres seg det plukk, vi elsker å glamorisere gamle dager og man utnytter ikke nåtiden og det livet en er så heldig å leve i.

Jeg er kjempe lykkelig for at jeg er 29 år i 2013, lykkelig for minnene og barndommen på 90 tallet, lykkelig for at jeg kan leve i en tid med så mange valgmuligheter, for at jeg som kvinne kan gjøre så og si hva jeg vil og ønsker med livet mitt, glad for at samfunnet strekker seg videre.

Problemet er jo at de aller fleste velger tv, mobil og Internett framfor å la være, fordi vi blir påvirket av hverandre. Nå er vi så vant til å bruke disse mediene, at det blir vanskelig å ikke bruke det. Vi kan hvis vi vil, ja. Men mange er avhengige. Før i tiden hadde man ikke valget mellom å la være eller ikke la være, fordi de ikke hadde noe å velge i mellom. Og det synes jeg i noen (ikke alle) tilfeller er bra.

Unger i dag vokser opp med og er vant til å bruke medier, fordi alle andre bruker det. Det er vanskelig å la være når alle andre rundt deg bruker det selv. Man blir nysgjerrig, prøver ut og i mange tilfeller blir avhengig.

Ja, det er flott av samfunnet utvikler seg, men jeg synes at utviklingen skjer så raskt, og på noen måter går i feil retning. Det er bra at homofile blir godtatt, at kvinner kan gå i det de vil gå i, at alle kan jobbe, at vi har prevensjonsmidler, osv.osv. Men jeg synes utviklingen sosialt går nedover, jeg.

Jeg bruker facebook hver dag, men jeg kan slutte om jeg vil. Det er mitt valg, Men da blir jeg usosial blant mine bekjente, fordi facebook er arenaen for et sosialt nettverk. Vennskap og forhold dannes ofte igjennom facebook, og mange blir mer og mer usosial i det virkelige liv. Man chatter kanskje mye på facebook, men når man logger av er man plutselig alene. Ingen som sitter ved siden av og ler av vitsen man sa. Den eneste responsen man fikk var "haha :)" på en melding.

Trist.... Synes jeg.

Anonymous poster hash: 04ffe...3d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den! Vil jo helst ikke gå tilbake til krigen... Uff.

Dette er jeg helt enig i! Prisene er helt sinnssyke i dag. Å finne seg leilighet, hus eller hybel for en billig pris skal man leite lenge etter.

80-tallet kan jeg tenke meg var en fin tid å vokse opp i, å være i. Mobil, data og internett var ikke vanlig og barn var ute og lekte, som barn er ment til å gjøre. :)

Anonymous poster hash: 04ffe...3d7

Tja men på 80 tallet var det en barndom som ble preget av tv titting laaaaaangt mer enn på 70 tallet. Du kan si aldri så mye at på 80 tallet hadde de ikke internett og mobil, men da var det tv som var den O store tingen, og slik fortsetter det egentlig bare bakover i tid. På 70 tallet hadde de ting som var alt oppslukende som de ikke hadde på 60 tallet og slik går tralten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før hadde de færre løsninger på sykdommer, en måtte i større grad klare seg selv, ble du syk så synd for deg, det var ikke mye smertelindring under fødsler. Osv.

Men jeg skjønner hva du mener. Jeg tror færre hadde psykiske problemer før, for de hadde mer kontakt med jorden og naturen, de visste mer å sette pris på det de hadde og sånn.

Det er ikke mange tiår du må tilbake i tid før ungene lekte ute i gata da, jeg er født i 1990 og jeg lekte alltid ute. Naturen var vår lekeplass. Til og med da jeg var tenåring.

Men dagens unger.. Huff.. Er litt bekymret. Skal sørge for at min unge i allefall er mye ute.

Anonymous poster hash: e7758...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leker barna sammen i barnehagen, og er inne resten av dagen med familien.

Og folk klager på tidsklemma, men sitte 4 timer på facebook rekker dem....



Anonymous poster hash: 309af...fe9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk overlevde da før i tiden også. Selv om de hadde mindre penger og medesiner og andre ting. De Var mye nærmere naturen og viste å bruke den riktig. I dag så kan vi jo ikke "noen ting" om hva som ligger rett forran bena på oss. Nå pakker vi i oss tabletter som vi egentlig ikke vet hva er en gang totalt ukritisk bare for en liten smerte eller at vi er litt sliten eller hva som helst.

For all del, jeg er selvfølgelig glad for at vi har de legemidlene som redder oss nå i dag, men vi glemmer jo helt hvem vi er og hvor vi kommer fra.

Det argumenteres også med at kvinner ikke KUNNE jobbe før, men hvem var lærere ved husmorskolen, jordmødre, sydamer osv? De KUNNE jobbe om de ønsket det :)

Appropo husmorskolen! DET syns jeg også er kjempe synd at ikke finnes lengre! Før så var det ikke snakk om damer som ikke kunne lage mat, få perfekte vinduer ved vask, lappe ødelagte klær osv. Hvor mange av oss er ikke selv, eller kjenner ikke kvinner som ikke kan å lage mat?? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at de aller fleste velger tv, mobil og Internett framfor å la være, fordi vi blir påvirket av hverandre. Nå er vi så vant til å bruke disse mediene, at det blir vanskelig å ikke bruke det. Vi kan hvis vi vil, ja. Men mange er avhengige. Før i tiden hadde man ikke valget mellom å la være eller ikke la være, fordi de ikke hadde noe å velge i mellom. Og det synes jeg i noen (ikke alle) tilfeller er bra.

Unger i dag vokser opp med og er vant til å bruke medier, fordi alle andre bruker det. Det er vanskelig å la være når alle andre rundt deg bruker det selv. Man blir nysgjerrig, prøver ut og i mange tilfeller blir avhengig.

Ja, det er flott av samfunnet utvikler seg, men jeg synes at utviklingen skjer så raskt, og på noen måter går i feil retning. Det er bra at homofile blir godtatt, at kvinner kan gå i det de vil gå i, at alle kan jobbe, at vi har prevensjonsmidler, osv.osv. Men jeg synes utviklingen sosialt går nedover, jeg.

Jeg bruker facebook hver dag, men jeg kan slutte om jeg vil. Det er mitt valg, Men da blir jeg usosial blant mine bekjente, fordi facebook er arenaen for et sosialt nettverk. Vennskap og forhold dannes ofte igjennom facebook, og mange blir mer og mer usosial i det virkelige liv. Man chatter kanskje mye på facebook, men når man logger av er man plutselig alene. Ingen som sitter ved siden av og ler av vitsen man sa. Den eneste responsen man fikk var "haha :)" på en melding.

Trist.... Synes jeg.

Anonymous poster hash: 04ffe...3d7

Jeg har sluttet med fb, fordi jeg syntes det var tull. Jeg har fremdeles gode venner, bruker fremdeles tiden min på en sosial måte men mennesker jeg har kjær. Jeg føler meg ikke overhode ikke alene, tvert derimot når jeg kastet de sosiale krykkene som fb var så gjorde det meg godt. Over de siste 2-3 årene er det også så utrolig mange flere enn meg som har gjort nettopp dette, kastet facebook krykkene og klarer seg utmerket godt i det virkelige liv.

Som sagt misforstå meg rett, jeg er også lei av at folk sitter 90% av tiden sin med nesen ned i mobilen sin og jeg har skrevet en rekke svar på slike tråder før om akkurat hvor misbrukt teknologien er. Men jeg ser også hvor lett og naive noen er når de tror og mener at alt var så utrolig mye bedre før. Du velger det selv hvor enkelt du ønsker livet ditt. Ønsker du å bruke fortidens unnskyldninger for å mislike nåtiden så velger du det helt og holdent selv, og jeg klarer ikke å være enig med deg.

Før hadde de Pompel og pilt og jeg tror helt og holdent ikke at det var så ekstremt mye bedre nei! (Stakkars barn :hug: )

Som sagt om vi hadde spurt de kvinnene som ble uglesett og sparket av samfunnets fordi de ble med barn før de var gift om de syntes det var så mye bedre på den tiden.

Om vi hadde spurt de homofile om de mente fortiden var så mye bedre da det var straffbart å være homofil tror jeg vi hadde fått et annet svar.

Om vi hadde spurt de med tuberkulose og de med Aids som døde en mye mer smertefull og kjapp død enn de gjør i dag om de mente fortiden var så mye bedre så tror jeg også vi hadde fått et annet svar.

Om vi hadde spurt kvinnene som ikke hadde et valg før i tiden men som måtte være mennenes slave i hjemmet og ikke hadde noe de skulle si all den tid og stund de måtte vær hjemmeværende om de virkelig mente fortiden var så mye mer glamorøs enn nåtiden så tror jeg også vi hadde fått et annet svar.

Som sagt jeg kan møte deg halveis og si at noe var bedre før, men var alt virkelig så mye bedre før? Nei det tror jeg ikke.

Jeg hadde blitt en svært svært svært ulykkelig kvinne, jeg hadde nærmest blitt gal og institualisert om jeg måtte ha godt på husmorskole. Slik kvinner før måtte. Og appropå institualisert, mennesker som sliter med psyken sin i dag kontra for 50 år siden det er helt annerledes, om en spør noen av de om de tror livet før med hvite stakitt gjerder virker som en naiv glamorisert drøm så tror jeg vi trygt kan si at de ikke vil mene det samme at fortiden var så mye bedre..

Minner er og blir minner, ta vare på de gode men å leve i fortiden tror jeg ikke er så godt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk overlevde da før i tiden også. Selv om de hadde mindre penger og medesiner og andre ting. De Var mye nærmere naturen og viste å bruke den riktig. I dag så kan vi jo ikke "noen ting" om hva som ligger rett forran bena på oss. Nå pakker vi i oss tabletter som vi egentlig ikke vet hva er en gang totalt ukritisk bare for en liten smerte eller at vi er litt sliten eller hva som helst.

For all del, jeg er selvfølgelig glad for at vi har de legemidlene som redder oss nå i dag, men vi glemmer jo helt hvem vi er og hvor vi kommer fra.

Det argumenteres også med at kvinner ikke KUNNE jobbe før, men hvem var lærere ved husmorskolen, jordmødre, sydamer osv? De KUNNE jobbe om de ønsket det :)

Appropo husmorskolen! DET syns jeg også er kjempe synd at ikke finnes lengre! Før så var det ikke snakk om damer som ikke kunne lage mat, få perfekte vinduer ved vask, lappe ødelagte klær osv. Hvor mange av oss er ikke selv, eller kjenner ikke kvinner som ikke kan å lage mat?? :vetikke:

Før måtte vel kvinner jobbe ved husmorskolen (om hun ønsket å jobbe ute) dag kan en bli formgivings lærer om en ønsker. En kvinne kan også bli trailersjåfør om hun ønsker. Eller kokk, men menn som ønsket å lage mat som Eivind Hellstrøm og Gordon Ramsy hadde ikke eksistert før i tiden. De hadde blitt tvunget inn i et annet yrke, bare fordi de var menn.

Som sagt hva vi ønsker å gjøre ut av livene våre er blitt mer vektlagt og en kan gjøre som en vil i dagens samfunn omtrent. I dag er det lagt opp til at verken kvinner eller menn skal bruke kjønnet sitt som en funksjonshemning, hvor mange menn var det ikke som nesten sultet i hjel fremfor kjøleskapet før i tiden fordi de ikke kunne lage mat? I dag bør vel hver kvinne og hver mann lære seg til å være et selvstendig menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før hadde de færre løsninger på sykdommer, en måtte i større grad klare seg selv, ble du syk så synd for deg, det var ikke mye smertelindring under fødsler. Osv.

Men jeg skjønner hva du mener. Jeg tror færre hadde psykiske problemer før, for de hadde mer kontakt med jorden og naturen, de visste mer å sette pris på det de hadde og sånn.

Det er ikke mange tiår du må tilbake i tid før ungene lekte ute i gata da, jeg er født i 1990 og jeg lekte alltid ute. Naturen var vår lekeplass. Til og med da jeg var tenåring.

Men dagens unger.. Huff.. Er litt bekymret. Skal sørge for at min unge i allefall er mye ute.

Anonymous poster hash: e7758...712

Samme her, skal ta barna mine med på skiturer, gå i skogen og på fjellet, leke i hagen, osv. Jeg skal ikke la barna mine vokse opp foran en pc-skjerm.

Anonymous poster hash: 04ffe...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk overlevde da før i tiden også. Selv om de hadde mindre penger og medesiner og andre ting. De Var mye nærmere naturen og viste å bruke den riktig. I dag så kan vi jo ikke "noen ting" om hva som ligger rett forran bena på oss. Nå pakker vi i oss tabletter som vi egentlig ikke vet hva er en gang totalt ukritisk bare for en liten smerte eller at vi er litt sliten eller hva som helst.

For all del, jeg er selvfølgelig glad for at vi har de legemidlene som redder oss nå i dag, men vi glemmer jo helt hvem vi er og hvor vi kommer fra.

Det argumenteres også med at kvinner ikke KUNNE jobbe før, men hvem var lærere ved husmorskolen, jordmødre, sydamer osv? De KUNNE jobbe om de ønsket det :)

Appropo husmorskolen! DET syns jeg også er kjempe synd at ikke finnes lengre! Før så var det ikke snakk om damer som ikke kunne lage mat, få perfekte vinduer ved vask, lappe ødelagte klær osv. Hvor mange av oss er ikke selv, eller kjenner ikke kvinner som ikke kan å lage mat?? :vetikke:

Enig! Jeg er kvinne, men kan kun lage pizza, taco og wok. Jeg kan sette meg inn i det selv, men jeg skulle ønske jeg kunne gått på en husmorskole der jeg kunne lært meg alt om disse tingene :)

Anonymous poster hash: 04ffe...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet med fb, fordi jeg syntes det var tull. Jeg har fremdeles gode venner, bruker fremdeles tiden min på en sosial måte men mennesker jeg har kjær. Jeg føler meg ikke overhode ikke alene, tvert derimot når jeg kastet de sosiale krykkene som fb var så gjorde det meg godt. Over de siste 2-3 årene er det også så utrolig mange flere enn meg som har gjort nettopp dette, kastet facebook krykkene og klarer seg utmerket godt i det virkelige liv.

Som sagt misforstå meg rett, jeg er også lei av at folk sitter 90% av tiden sin med nesen ned i mobilen sin og jeg har skrevet en rekke svar på slike tråder før om akkurat hvor misbrukt teknologien er. Men jeg ser også hvor lett og naive noen er når de tror og mener at alt var så utrolig mye bedre før. Du velger det selv hvor enkelt du ønsker livet ditt. Ønsker du å bruke fortidens unnskyldninger for å mislike nåtiden så velger du det helt og holdent selv, og jeg klarer ikke å være enig med deg.

Før hadde de Pompel og pilt og jeg tror helt og holdent ikke at det var så ekstremt mye bedre nei! (Stakkars barn :hug: )

Som sagt om vi hadde spurt de kvinnene som ble uglesett og sparket av samfunnets fordi de ble med barn før de var gift om de syntes det var så mye bedre på den tiden.

Om vi hadde spurt de homofile om de mente fortiden var så mye bedre da det var straffbart å være homofil tror jeg vi hadde fått et annet svar.

Om vi hadde spurt de med tuberkulose og de med Aids som døde en mye mer smertefull og kjapp død enn de gjør i dag om de mente fortiden var så mye bedre så tror jeg også vi hadde fått et annet svar.

Om vi hadde spurt kvinnene som ikke hadde et valg før i tiden men som måtte være mennenes slave i hjemmet og ikke hadde noe de skulle si all den tid og stund de måtte vær hjemmeværende om de virkelig mente fortiden var så mye mer glamorøs enn nåtiden så tror jeg også vi hadde fått et annet svar.

Som sagt jeg kan møte deg halveis og si at noe var bedre før, men var alt virkelig så mye bedre før? Nei det tror jeg ikke.

Jeg hadde blitt en svært svært svært ulykkelig kvinne, jeg hadde nærmest blitt gal og institualisert om jeg måtte ha godt på husmorskole. Slik kvinner før måtte. Og appropå institualisert, mennesker som sliter med psyken sin i dag kontra for 50 år siden det er helt annerledes, om en spør noen av de om de tror livet før med hvite stakitt gjerder virker som en naiv glamorisert drøm så tror jeg vi trygt kan si at de ikke vil mene det samme at fortiden var så mye bedre..

Minner er og blir minner, ta vare på de gode men å leve i fortiden tror jeg ikke er så godt nei.

Og så er dette er veldig personlige meninger :) Jeg kunne godt tenkt meg å leve i 1920 eller 1960 tallet. Noen synes det var bedre før, andre synes det er bedre nå. Veldig forskjellig fra person til person, fordi vi har ulike behov og meninger :)

Jeg, personlig, skulle ønske jeg vokste opp i et samfunn uten all teknologiske duppeditter, som tv, mobil, laptops og nettbrett. I et samfunn der jeg ikke visste hva det var en gang :) Og jeg skulle ønske barna mine kunne vokse opp i en medie-fri verden, men det er meg da.

Anonymous poster hash: 04ffe...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før måtte vel kvinner jobbe ved husmorskolen (om hun ønsket å jobbe ute) dag kan en bli formgivings lærer om en ønsker. En kvinne kan også bli trailersjåfør om hun ønsker. Eller kokk, men menn som ønsket å lage mat som Eivind Hellstrøm og Gordon Ramsy hadde ikke eksistert før i tiden. De hadde blitt tvunget inn i et annet yrke, bare fordi de var menn.

Som sagt hva vi ønsker å gjøre ut av livene våre er blitt mer vektlagt og en kan gjøre som en vil i dagens samfunn omtrent. I dag er det lagt opp til at verken kvinner eller menn skal bruke kjønnet sitt som en funksjonshemning, hvor mange menn var det ikke som nesten sultet i hjel fremfor kjøleskapet før i tiden fordi de ikke kunne lage mat? I dag bør vel hver kvinne og hver mann lære seg til å være et selvstendig menneske.

De hadde da virkelig valgmuligheter før i tiden også. Og for mye frihet er ikke bra det heller. Enkelte folk blir jo bare sittende på rompa fordi de har all verdens muligheter men de ikke aner hva de vil selv. De hadde hatt godt av å få litt spark i rompa.

Før var menn stolt av å være menn, og de var menn. I dag finnes det menn som ikke kan slå i en spiker.

Vi er faktisk biologisk forskjellige. Selvfølgelig skal vi ha de samme rettighetene og mulighetene, men kjønnsroller blir jo usynlige til slutt.

Enig! Jeg er kvinne, men kan kun lage pizza, taco og wok. Jeg kan sette meg inn i det selv, men jeg skulle ønske jeg kunne gått på en husmorskole der jeg kunne lært meg alt om disse tingene :)

Anonymous poster hash: 04ffe...3d7

Akkurat! Jeg kjenner også flere damer som stort sett kan vare å lage grandis. Og en dame som ikke en gang klarte å lage taco og hyllet meg som om jeg var en mesterkokk bare fordi jeg klarte å lage det.. *kjempe sjokkert* Heldigvis for meg så kommer jeg fra en "matvrak-familie" ( :fnise: ) så alle vi søsknene har vært interessert i å lære oss å lage mat, så vi kan det. Men jeg skulle veldig gjerne ha ønsket at jeg klarte å sy mer til hjemmet enn bare gardiner og puter :P Og så irriterer det vettet av meg at jeg ikke kan å få fine vinduer uten å bruke nal! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg drømmer meg også tilbake til mer "idylliske" tider, da menn var gentlemen og gikk i dress og hatt, og kvinner gikk med pene kjoler, og det var noe som het folkeskikk og høfflighet.

Det finnes fremdeles menn som er gentlemen og som kan gå i dress (og hatt). Ingenting som tilsier at vi ikke kan gå med pene kjoler. ^_~ Selv om mange andre ikke har folkeskikk og høflighet, så kan man jo ha det selv. ^^,

Jeg ville likt 50-60-tallet.

Jeg har noen skikkelig pene antrekk (skjørt og jakke) fra den tiden og skulle gjerne ha gått med dem, men så er det jo det med at sånt er jo ikke folk vant med å se så jeg hadde sikkert vakt litt oppsikt. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er dette er veldig personlige meninger :) Jeg kunne godt tenkt meg å leve i 1920 eller 1960 tallet. Noen synes det var bedre før, andre synes det er bedre nå. Veldig forskjellig fra person til person, fordi vi har ulike behov og meninger :)

Jeg, personlig, skulle ønske jeg vokste opp i et samfunn uten all teknologiske duppeditter, som tv, mobil, laptops og nettbrett. I et samfunn der jeg ikke visste hva det var en gang :) Og jeg skulle ønske barna mine kunne vokse opp i en medie-fri verden, men det er meg da.

Anonymous poster hash: 04ffe...3d7

Og da må du lengre tilbake enn til 80 tallet for å si det slik, for tv hadde de da også. Og barn og ungdommen satt inne og så på midt i smørøyet, pompel og pilt og labetuss.. Og når du går tilbake til akkurat det året du mener de hadde det helt problemfritt og fantastisk så oppdager du at også da var nostalgien til de eldre er nett lik den du har nå. Som sagt Sokrates klagde på ungdommen han også, han også mente ting var bedre "før", og det var lenge før internett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før måtte vel kvinner jobbe ved husmorskolen (om hun ønsket å jobbe ute) dag kan en bli formgivings lærer om en ønsker. En kvinne kan også bli trailersjåfør om hun ønsker. Eller kokk, men menn som ønsket å lage mat som Eivind Hellstrøm og Gordon Ramsy hadde ikke eksistert før i tiden. De hadde blitt tvunget inn i et annet yrke, bare fordi de var menn.

Akkurat «kjendiskokkeyrket« er omvendt – det har vært mannsdominert siden renessansen og senere da det var prestisje å jobbe i kjøkkenet til paver eller konger. Det er et yrke hvor kvinner selv i dag sliter med å ikke bli stemplet som «husmor»-kokk og bli vurdert på lik linje som mannlige sjefskokker.

Endret av Botch
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var menn stolt av å være menn, og de var menn. I dag finnes det menn som ikke kan slå i en spiker.

Vi er faktisk biologisk forskjellige. Selvfølgelig skal vi ha de samme rettighetene og mulighetene, men kjønnsroller blir jo usynlige til slutt.

Kjønn er biologisk. Kjønnsroller er kulturelle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...