AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #21 Skrevet 11. oktober 2013 Ja der kvinner ikke ble uglesett eller baksnakket om de valgte være hjemme med barna og ta seg av dem I dag skal barnehagene og sfo oppdra barna, og vi ser jo hvordan det går.......elendig! Unge jenter på 12 som går i miniskjørt og skriker etter oppmerksomhet, se meg-hør meg. Pga begge foreldre i full jobb og som ikke har tid til sine egne barn. Og gutter som sitter pal foran en datamaskin og får diagnosen adhd om de løper litt inne og er litt aktive. Ingen som tror at det kan skyldes mangel på voksenkontakt? Mangel på tilstedeværelse av foreldre??Flere og flere barn som må ha hjelp på Bup. For en oppvekst disse barna får :( Anonymous poster hash: 309af...fe9 5
Alina X Skrevet 11. oktober 2013 #22 Skrevet 11. oktober 2013 Åhhh det hadde vært deilig å dra på tidsreise en ukes tid til mellomkrigstidens Oslo. Jeg ville ha gått rundt rundt og sett på folk i stilige kjoler og dresser på Karl Johan og dratt opp mot østkanten og sett de gamle bygningene før de stygge firkantente triste blokkene dukket opp her og der på 60-80 tallet... Jeg ville ha hengt på området rundt Grunerløkka,Sagene,Akerselva,Torshov og alle disse andre fine koselige stedene i Oslo øst. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #23 Skrevet 11. oktober 2013 Baksida av medaljen glemmes ofte i dette romantiske glansbilde, ja. Tenk på hvordan legevitenskapen har utviklet seg siden den gang. Jeg er blitt fortalt at folk trakk tenner uten bedøvelse for eksempel. Fordi tannlegen ikke stolte på den nye bedøvelsen som var kommet på markedet. Og det var i 1950/60-åra. Det er også kommet mange gode medisiner for sykdommer som du før strøk med av, men som nå blir regnet som uskyldige og lett å bli kvitt. Folk døde som fluer av tuberkulose og det er ikke så veldig lenge siden. Var ikke meningen å helle malurt i begeret, men jeg tenker ofte på dette selv. At det er noe vi gjerne ville hatt tilbake, men da må man ta hele pakken, dessverre. Ja, også hadde de vel ikke noe særlig med kondomer og glidemiddel på den tida heller. Ellers vil jeg og ha en romantisk mann som i The Notebook.. Men de fins! I Texas fins det bra menn. Jeg lover. Som tar av seg hatten, holder opp døren for deg og sier "Howdy ma'am". Anonymous poster hash: 91960...9ed 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #24 Skrevet 11. oktober 2013 Ja, også hadde de vel ikke noe særlig med kondomer og glidemiddel på den tida heller. Ellers vil jeg og ha en romantisk mann som i The Notebook.. Men de fins! I Texas fins det bra menn. Jeg lover. Som tar av seg hatten, holder opp døren for deg og sier "Howdy ma'am". Anonymous poster hash: 91960...9ed Og som vil ta fra deg retten til å ta abort og bestemme over din egen kropp. Anonymous poster hash: 4d820...eae 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #25 Skrevet 11. oktober 2013 Og som vil ta fra deg retten til å ta abort og bestemme over din egen kropp. Anonymous poster hash: 4d820...eae Næh, ikke de jeg har møtt. Anonymous poster hash: 91960...9ed 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #26 Skrevet 11. oktober 2013 Før var det synd og skam med sex før ekteskapet og menn stakk sjelden av fra de de gjorde gravide, da giftet de seg og moren var hjemme mens far jobbet og tjente penger. I dag er det nav som må betale for de som blir gravide og der mennene stikker av. Anonymous poster hash: 309af...fe9 2
Kiarapus Skrevet 11. oktober 2013 #27 Skrevet 11. oktober 2013 Helt enig. TS, du får drømme deg bort i filmen "Midnight in Paris". Dette sitatet er hentet fra filmen: "Nostalgia is denial - denial of the painful present... the name for this denial is golden age thinking - the erroneous notion that a different time period is better than the one ones living in - it's a flaw in the romantic imagination of those people who find it difficult to cope with the present." Åh, den vil jeg også se! Hørtes super ut! Vurderer å se the notebook igjen, den er så fin! Men sist hadde jeg kjærlighets sorg i en uke etterpå, selv om at det var en fin slutt Hehe Kanskje vi lever lenger, men jeg tror folk var mer lykkelige før... Helt enig! Vi er jo rett og slett ødelagte av materialisme og karrieremas og har jo glemt helt å fokusere på de mellommenneskelige tingene.
Botch Skrevet 11. oktober 2013 #28 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg vet ikke om dere helt forstod sitatet til Wanderlust? 8
Mushroom Skrevet 11. oktober 2013 #29 Skrevet 11. oktober 2013 Glad jeg lever i en tid hvor kvinner og barn har ytringsfrihet jeg 5
skreppamedleppa Skrevet 11. oktober 2013 #30 Skrevet 11. oktober 2013 Tja, nja nei egentlig ikke.. I dag blir en muligens baksnakket om en velger å være hjemmeværende, men en har valget, før hadde de ikke valget en gang. Tenk på hvor mye baksnakking de første damene som kledde seg i bukse ble, jeg tror hjemme mødrene har det ganske så komfortabelt i forhold. I dag kan en kle døtrene sine opp i blomstrete kjoler og sønnene opp i selebukse om de selv ønsker. Voksne damer kan kle seg i kjoler om de vil, men man er også så pass heldig å kunne kle seg i dressbukse og dressjakke som kvinne i dag. I dag kan folk om de ønsker det bosette seg høyt oppe på en fjellhylle 30 mil fra nærmeste nabo og man kan velge å bo i tykkeste Oslo, man kan velge hvorvidt man ønsker å bruke fritiden sin om man ønsker å bruke den på å grave seg ned i internett 90% av tiden og man kan velge å la være. En har flust av muligheter og valgfriheter i dag som vi tar for gitt, før i tiden hadde en ikke slike muligheter og jeg tror at de som drømmer om den fantastiske "før" tiden velger å ta for gitt alle disse valgmulighetene. Jeg er selv ganske nostalgisk av meg, men jeg ønsker ikke å leve i fortiden, den er jeg ferdig med og jeg lever i nåtiden og vet å sette pris på den. Vi er så snar med å si at allllt var bedre "før", og noen er snar med å si at alt er bedre nå. Jeg tror ikke noe er bedre enn noe annet, jeg tror ting er annerledes både på godt og på vondt, så får en sette pris på det som er godt og ta med seg det som var godt før og gjøre det beste av det livet en har NÅ! Jeg er veldig glad for at samfunnet går fremover, at homofile blir møtt på en annen måte i dagens samfunn enn for bare 30 år siden, at det er blitt enklere å styre sitt eget liv, valgfrihetene vi har i dag kontra den kollektive skammen du følte før i tiden om du fikk barn utenfor ekteskap, at mennesker lever lengre enn 30 år som var gjennomsnittsalderen før, at man kan bli eldre enn 15 år før man får gebiss i gave som konfirmant. At kvinner kan gå slik de ønsker det enten det er med bukser eller med kjoler. De eldre klagde på ungdommen da jeg var ungdom, de eldre har klagd på de igjen da de var barn/ungdom og slik fungerer faktisk livet, «Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere» sa Sokrates ca. 400 f. Kr. Og folk som ts og andre som glamorøst og naivt elsker tiden "før" har ikke forandres seg det plukk, vi elsker å glamorisere gamle dager og man utnytter ikke nåtiden og det livet en er så heldig å leve i. Jeg er kjempe lykkelig for at jeg er 29 år i 2013, lykkelig for minnene og barndommen på 90 tallet, lykkelig for at jeg kan leve i en tid med så mange valgmuligheter, for at jeg som kvinne kan gjøre så og si hva jeg vil og ønsker med livet mitt, glad for at samfunnet strekker seg videre. 10
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #31 Skrevet 11. oktober 2013 Gjør det Ja, liker den godt. Boken også! Ja den er utrolig god! ts Anonymous poster hash: 04ffe...3d7
Gjest Wanderlust Skrevet 11. oktober 2013 #32 Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Jeg vet ikke om dere helt forstod sitatet til Wanderlust? Hva er uklart for deg? Det handler om at vi ser tilbake på en tidsperiode, gjerne en vi ikke har levd i, men det kan også være en vi har levd i, med en romantisk ide om at denne tiden var så mye bedre enn den vi lever i nå - selv om den nødvendigvis ikke er det. Det påstås i sitatet at vi gjør dette fordi vi finner det vanskelig å takle vår egen tid - så vi drømmer om å leve i en annen. Golden age thinking har forekommet i mange tidsepoker. Se for deg at du ønsker å leve på 20-tallet. Du får ønsket ditt oppfylt og treffer der noen som skulle ønske de levde på 1800-tallet. Kanskje opplever du selv at 20-tallet er like storslått som du drømte om, men etterhvert ønsker du deg tilbake til din egen tid fordi du oppdager ulempene. Se Midnight in Paris, der blir dette bedre forklart enn hva jeg klarer. Edit: Leste det Botch skrev litt for fort. Om det var uklart for noen andre hva sitatet faktisk betyr er i alle fall forklaringen her. Endret 11. oktober 2013 av Wanderlust 1
Gjest miaw Skrevet 11. oktober 2013 #33 Skrevet 11. oktober 2013 Synes alt var bedre under krigen jeg...
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #34 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg drømmer meg også tilbake til mer "idylliske" tider, da menn var gentlemen og gikk i dress og hatt, og kvinner gikk med pene kjoler, og det var noe som het folkeskikk og høfflighet. Så kommer jeg på at jeg ikke hadde klart meg uten moderne ideer som likestilling. Og internett. Hehe! Ser den ja. Jeg tror jeg hadde klart meg godt uten internett, jeg. Man venner seg til de utroligste ting... Likestilling er det noe annet med da. Kunne tenkt å prøve meg som husmor, uten jobb, slik de hadde det før i tiden, for å prøve det ut. Men det går nesten ikke an i dagens samfunn. Da må man ha en mann som tjener godt.. Det å oppdra barna hjemme, være sammen med dem hele dagen.. Må være fint. Min mor var hjemme med meg og mindre brødre, og jeg er så utrolig glad for det... Hun syntes det var verdt det, å oppleve alle dagene med barna sine, til vi ble 6 år da. Har lyst til å være hjemme fast med mine barn, men jeg er redd det ikke kommer til å skje! Anonymous poster hash: 04ffe...3d7 2
Gjest Kaptein Kuk Skrevet 11. oktober 2013 #35 Skrevet 11. oktober 2013 Av og til drømmer jeg om å dra tilbake i tid. Å dra tilbake da jenter gikk i søte kjoler og gutter gikk i sellebukser. Kvinner i fine kjoler og menn i dress. Da tv, mobil og Internett ikke fantes, barna lekte ute i gatene, guttene jobbet på gårder eller som mekanikere på somrene, flørtet med jentene og kjøpte dem iskrem eller gikk på kino. Noe lignende som filmen, "The Notebook". Det så ut som en så nydelig tid.. Jeg skulle noen ganger ønske jeg vokste opp på en slik plass, i en slik tid.. Hadde sommerromanser, bodde i et hvitt trehus blant store idylliske trær ved siden av en stor innsjø... Ah, så koselig og romantisk det høres ut! Istedet for å vokse opp som tenåring foran PC-skjermen... Nå vokser barn opp foran PC-skjermen... Alt skal være så moderne nå. Jeg skulle ønske jeg vokste opp før i tiden. Anonymous poster hash: 04ffe...3d7 Mye vil være gjort hvis vi kaster feminismen og det kulturelle selvhatet på havet.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #36 Skrevet 11. oktober 2013 Hva er uklart for deg? Botch forsto vel sitatet ditt, men mente at en del andre i tråden ikke forsto det. Mye tyder på at han har rett. Anonymous poster hash: 8f5c7...970 3
Gjest miaw Skrevet 11. oktober 2013 #37 Skrevet 11. oktober 2013 Men for å svare seriøst: Når jeg skal skaffe meg hus, stasjonsvogn og familie så skulle jeg ønske jeg kunne skrudd klokken litt tilbake. Til 80 tallet. Når boligprisene ikke var helt sinnsyke, og det faktisk var mulig å skaffe seg en fin tomt. At vi kunne kjøpt oss en hytte ved sjøen uten å måtte punge ut millioner. At hvis jeg fikk barn så var det ikke vanlig å ha de i barnehagen 5 dager i uken, men jeg kunne heller vært delvis hjemme med de, og lagd mat og holdt huset i orden. At barna lekte ute med hverandre ute hver dag, for data og mobil var ikke vanlig.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #38 Skrevet 11. oktober 2013 Kanskje vi lever lenger, men jeg tror folk var mer lykkelige før... Ja det kan godt hende... Før var det mest problemer med fysiske sykdommer, nå sliter vi mye mer med psykiske sykdommer. Vi får nye sykdommer hele tiden, pga. et mye større press med utseende. Folk blir psykisk syke fordi de ikke synes de ser bra ut, folk tar plastisk kirurgi og blir aldri fornøyde, det finnes mange som aldri går ut av huset fordi de tror de er helt forferdelige å se på, selv om de ser helt normale ut. Det var det ikke så mye av før. Nå er det TV og internett der vi hele tiden ser pene kvinner og menn, som er oversminket og redigert og vi får press på oss til å se perfekte ut. Folk blir syke av det. Det er også en av grunnene til at jeg vil tilbake.. Da det ikke var SÅ mye press på å se bra ut 24/7. Anonymous poster hash: 04ffe...3d7 2
Botch Skrevet 11. oktober 2013 #39 Skrevet 11. oktober 2013 Hva er uklart for deg? Det handler om at vi ser tilbake på en tidsperiode, gjerne en vi ikke har levd i, men det kan også være en vi har levd i, med en romantisk ide om at denne tiden var så mye bedre enn den vi lever i nå - selv om den nødvendigvis ikke er det. Det påstås i sitatet at vi gjør dette fordi vi finner det vanskelig å takle vår egen tid - så vi drømmer om å leve i en annen. Golden age thinking har forekommet i mange tidsepoker. Se for deg at du ønsker å leve på 20-tallet. Du får ønsket ditt oppfylt og treffer der noen som skulle ønske de levde på 1800-tallet. Kanskje opplever du selv at 20-tallet er like storslått som du drømte om, men etterhvert ønsker du deg tilbake til din egen tid fordi du oppdager ulempene. Se Midnight in Paris, der blir dette bedre forklart enn hva jeg klarer. Det var ikke uklart for meg, men det virket som om de som svarte deg ikke fikk med seg den «feilaktige» delen av nostalgi. Alt er ikke verre nå, og alt var ikke bedre før. 3
skreppamedleppa Skrevet 11. oktober 2013 #40 Skrevet 11. oktober 2013 Hehe! Ser den ja. Jeg tror jeg hadde klart meg godt uten internett, jeg. Man venner seg til de utroligste ting... Likestilling er det noe annet med da. Kunne tenkt å prøve meg som husmor, uten jobb, slik de hadde det før i tiden, for å prøve det ut. Men det går nesten ikke an i dagens samfunn. Da må man ha en mann som tjener godt.. Det å oppdra barna hjemme, være sammen med dem hele dagen.. Må være fint. Min mor var hjemme med meg og mindre brødre, og jeg er så utrolig glad for det... Hun syntes det var verdt det, å oppleve alle dagene med barna sine, til vi ble 6 år da. Har lyst til å være hjemme fast med mine barn, men jeg er redd det ikke kommer til å skje! Anonymous poster hash: 04ffe...3d7 Det gjekk an før i tiden å leve på en måte som man ikke trodde gjekk an. Folk fant ut at jorden var rund før i tiden, men du kan tro han ikke trodde det gjekk an. Folk bruker bare slikt som unnskyldninger, vil du det er du ansvarlig for å gjøre det og ikke unnskylde deg med at "det går ikke an i dagens samfunn", unnskyldninger har alltid eksistert, det er ikke noe nytt i det. Som sagt hvor mye pes fikk ikke de første kvinnene det som jobbet i politiet, de første kvinnene som gjekk med bukse, de første kvinnene som gjekk på universitetet. De var datidens kvinnelige gapestokk på torget! Men de måtte prioritere slik mange kvinner også må i dag. DU har valget om å leve i sus og dus og forvente en gull pensjon eller det å være hjemmeværende, bake blåbær muffins, men da må du nok også ofre noe slik maaaaange kvinner har ofret ting før i tiden. DU lever livet ditt slik du ønsker og prioriterer det er ikke noe hokus Pokus sånn egentlig Alle må vi prioritere litt av og til, sånn var det før og slik er det nå 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå