Gå til innhold

Uten bolig,ikke krav på bostøtte,NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kollektiv. Så har du ihvertfall tak over hodet mens EU leter videre. Tips kan være å sette inn annonse i lokalavis/på finn.no/hybel.no hvor du spesifiserer ønsker og hvor mye du kan betale. Mange med billigere leiligheter, f.eks. sokkel annonserer ikke selv, men finner folk via annonser.

Anonymous poster hash: d0e62...f27

Litt voldsomt å kreve at EU skal skaffe bolig til seg, da.

Anonymous poster hash: f6591...f0b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vet om man kan få hjelp fra NAV når man ikke finner noe sted å bo pga økonomi,men ligger over grensa på bostøtte?Bor på et lite sted så inntektsgrensa for bostøtte er ikke så høy,og det er ikke så mye å velge og vrake i når det kommer til boliger så da er jeg noe stuck.

Anonymous poster hash: 67883...8d3

Kan du ikke leie deg et rom i et kollektiv koster kanskje 4000 det bør du ha råd til når nav betaler ut feit trygd til deg.

Anonymous poster hash: 5198c...c6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Kan du ikke leie deg et rom i et kollektiv koster kanskje 4000 det bør du ha råd til når nav betaler ut feit trygd til deg.

Anonymous poster hash: 5198c...c6f

hvordan veit du hva denne personen får i trygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om man kan få hjelp fra NAV når man ikke finner noe sted å bo pga økonomi,men ligger over grensa på bostøtte?Bor på et lite sted så inntektsgrensa for bostøtte er ikke så høy,og det er ikke så mye å velge og vrake i når det kommer til boliger så da er jeg noe stuck.

Anonymous poster hash: 67883...8d3

Har du forsøkt å søke kommunen om bolig? Da kan man også søke bostøtte fra boligkontoret

Anonymous poster hash: b094d...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan veit du hva denne personen får i trygd?

Det er dessverre alt for mange som tror at man lever et luksusliv når man motar penger fra NAV.Og er det noe jeg ikke gjør så er det å leve et luksusliv

Anonymous poster hash: 67883...8d3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke leie deg et rom i et kollektiv koster kanskje 4000 det bør du ha råd til når nav betaler ut feit trygd til deg.

Anonymous poster hash: 5198c...c6f

Nok et frekk bedreviter som er ute og slenger med leppa.

Anonymous poster hash: 67883...8d3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HappyWaffle

Det er dessverre alt for mange som tror at man lever et luksusliv når man motar penger fra NAV.Og er det noe jeg ikke gjør så er det å leve et luksusliv

Anonymous poster hash: 67883...8d3

nei akkurat. hadde det vært så enkelt å leve godt så tror jeg jammen halve norge plutselig hadde blitt for syke til å jobbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvis du er avhengig av hjelp i det daglige kan du søke kommunen om å få bo i en kommunal leilighet tilknyttet hjemmetjenesten. Det koster ikke noe mer enn vanlig kommunal leilihet, men de er tilpasset rullestol og er et enklere miljø å arbeide i for hjemmesykepleien.

Anonymous poster hash: c0ee3...6c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvis du er avhengig av hjelp i det daglige kan du søke kommunen om å få bo i en kommunal leilighet tilknyttet hjemmetjenesten. Det koster ikke noe mer enn vanlig kommunal leilihet, men de er tilpasset rullestol og er et enklere miljø å arbeide i for hjemmesykepleien.

Anonymous poster hash: c0ee3...6c3

Jeg er ikke avheing av sånn hjelp

Anonymous poster hash: 67883...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke avheing av sånn hjelp Anonymous poster hash: 67883...8d3

Okey. Du vet at du ikke mister retten på BPA, hjemmesykepleie eller hjemmehjelp selvom du flytter til en annen kommune? Det kan være at tilbudet endres noe (kanskje til det bedre), men du vil fortsatt ha krav på hjelp om du har krav på det der du bor nå. Du man beholde fastlege og andre behandlere du har der du bor nå. Du kan også søke om å få beholde NAV kontor og beholde saksbehandler.

Anonymous poster hash: c0ee3...6c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Du vet at du ikke mister retten på BPA, hjemmesykepleie eller hjemmehjelp selvom du flytter til en annen kommune? Det kan være at tilbudet endres noe (kanskje til det bedre), men du vil fortsatt ha krav på hjelp om du har krav på det der du bor nå. Du man beholde fastlege og andre behandlere du har der du bor nå. Du kan også søke om å få beholde NAV kontor og beholde saksbehandler.

Anonymous poster hash: c0ee3...6c3

Jeg er ikke TS, men ofte er det heller problemet med å finne lege og behandlere som forstår en sykdom eller tilstand, og som faktisk hjelper.

For mange er det faktisk litt av en runddans å få rett hjelp i behandlingsapparatet, og få god hjelp. Selv noe så enkelt som fysioterapaut finnes det mange spesialiseringer i, og du må finne både en som kan din sykdom/skade og som praktiserer teknikker som faktisk hjelper. Bare for å ta ett eksempel.

For kronikere og andre med kompleks sykdom veier det fryktelig tungt å ha et etablert apparat med hjelpere og behandlere. Bare tanken på å måtte flytte og begynne runddansen fra scratch igjen får meg faktisk på gråten.

Anonymous poster hash: 57940...871

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm vi lever fett på uflretrygd ja, i forhold til sifos referanse budsjett har jeg 9000 kr for lite inn i mnd til å dekke alle utgifter,

husk at i det budsjettet er ikke husleige, strøm, forsikringer, bompenger og sykdomsutgifter medregnet og dette er alene 9000 i mnd for meg, og med 13 500 inn i mnd, er det ikke mye til bil som jeg er avhengig av, mat som er fordyret pga matallergier, lisens regninger, telefon,hva som ellers trengs av vaskemidler til hus og kropp og klær, toalettpapir,internett slipper jeg å betale for jeg har en veldig snill nabo som lar meg bruke trådløsnettet deres uten å betale for det,

og ja jeg holder også et par ungdommer med mat , så klær, sko, fritidsaktiviteter, en kinobillett, eller noe så uhørt som en ferietur er bare å glemme å ha penger til, og er jeg heldig så har ti eller tyve kroner tilovers når mnd er slutt som jeg kan spare på brillekontoen, tar bare tre-fire år å spare nok til nye briiller om jeg har flaks

og bor du i en kommune og har behandlere i en annen så må det være kortere reisevei og ingen ferger/bompenger til behandlere i annen kommune enn egen for å få dekt noe av reisekostnadene innunder frikort/egenandelstak reglene, og reiseveien må være over 4 km for å få noe dekt

altså bor du mer enn 4 km fra legekontor, fysioterapaut så må du timebekreftelse og fra fysio må du også få kvittering på betalte egenandeler, egenandeler sendes helfo i ditt fylke, legekontoret gjør det automatisk, timebekreftelser skal sendes pasientreiser, og en egenandel bir trukket fra og resten går inn på egenandelstak 1 , mens egenandeler hos fysio sendes helfo og går inn på egenandelstak 2 ,

i år er tak 1 -2040 og tak 2 -2620 og det er mye penger for den som lite har



Anonymous poster hash: f568a...7ff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke TS, men ofte er det heller problemet med å finne lege og behandlere som forstår en sykdom eller tilstand, og som faktisk hjelper. For mange er det faktisk litt av en runddans å få rett hjelp i behandlingsapparatet, og få god hjelp. Selv noe så enkelt som fysioterapaut finnes det mange spesialiseringer i, og du må finne både en som kan din sykdom/skade og som praktiserer teknikker som faktisk hjelper. Bare for å ta ett eksempel. For kronikere og andre med kompleks sykdom veier det fryktelig tungt å ha et etablert apparat med hjelpere og behandlere. Bare tanken på å måtte flytte og begynne runddansen fra scratch igjen får meg faktisk på gråten. Anonymous poster hash: 57940...871

Det var derfor jeg skrev at man ikke behøver å bytte fastlege og andre behandlere. Ofte er det ikke langt man behøver å flytte for å finne bolig med grei husleie.

Anonymous poster hash: c0ee3...6c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet om man kan få hjelp fra NAV når man ikke finner noe sted å bo pga økonomi,men ligger over grensa på bostøtte?Bor på et lite sted så inntektsgrensa for bostøtte er ikke så høy,og det er ikke så mye å velge og vrake i når det kommer til boliger så da er jeg noe stuck.

Anonymous poster hash: 67883...8d3

Du har for høy inntekt til å få bostøtte, noe som betyr at du, som så mange andre må, senke krava

Anonymous poster hash: 12d6a...304

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har for høy inntekt til å få bostøtte, noe som betyr at du, som så mange andre må, senke krava

Anonymous poster hash: 12d6a...304

Har du egentlig lest hele tråden?Det eneste kravet jeg har er at jeg skal overleve etter betalt husleie,og det kravet kan ikke senkes. Og bostøtte blir av en helt syk grunn regnet ut fra bruttolønn,så jeg får jo mindre i inntekt enn det det grensa tilsier.

Anonymous poster hash: 67883...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var derfor jeg skrev at man ikke behøver å bytte fastlege og andre behandlere. Ofte er det ikke langt man behøver å flytte for å finne bolig med grei husleie.

Anonymous poster hash: c0ee3...6c3

Her jeg bor er ikke det aktuelt.

Anonymous poster hash: 67883...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hmm vi lever fett på uflretrygd ja, i forhold til sifos referanse budsjett har jeg 9000 kr for lite inn i mnd til å dekke alle utgifter,

husk at i det budsjettet er ikke husleige, strøm, forsikringer, bompenger og sykdomsutgifter medregnet og dette er alene 9000 i mnd for meg, og med 13 500 inn i mnd, er det ikke mye til bil som jeg er avhengig av, mat som er fordyret pga matallergier, lisens regninger, telefon,hva som ellers trengs av vaskemidler til hus og kropp og klær, toalettpapir,internett slipper jeg å betale for jeg har en veldig snill nabo som lar meg bruke trådløsnettet deres uten å betale for det,

og ja jeg holder også et par ungdommer med mat , så klær, sko, fritidsaktiviteter, en kinobillett, eller noe så uhørt som en ferietur er bare å glemme å ha penger til, og er jeg heldig så har ti eller tyve kroner tilovers når mnd er slutt som jeg kan spare på brillekontoen, tar bare tre-fire år å spare nok til nye briiller om jeg har flaks

og bor du i en kommune og har behandlere i en annen så må det være kortere reisevei og ingen ferger/bompenger til behandlere i annen kommune enn egen for å få dekt noe av reisekostnadene innunder frikort/egenandelstak reglene, og reiseveien må være over 4 km for å få noe dekt

altså bor du mer enn 4 km fra legekontor, fysioterapaut så må du timebekreftelse og fra fysio må du også få kvittering på betalte egenandeler, egenandeler sendes helfo i ditt fylke, legekontoret gjør det automatisk, timebekreftelser skal sendes pasientreiser, og en egenandel bir trukket fra og resten går inn på egenandelstak 1 , mens egenandeler hos fysio sendes helfo og går inn på egenandelstak 2 ,

i år er tak 1 -2040 og tak 2 -2620 og det er mye penger for den som lite har

Anonymous poster hash: f568a...7ff

Nettopp ! Og det handler også om trygghet.Når man er syk er det vitkig å ha sine behandlerer der man faktisk oppholder seg.

Anonymous poster hash: 67883...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm vi lever fett på uflretrygd ja, i forhold til sifos referanse budsjett har jeg 9000 kr for lite inn i mnd til å dekke alle utgifter,

husk at i det budsjettet er ikke husleige, strøm, forsikringer, bompenger og sykdomsutgifter medregnet og dette er alene 9000 i mnd for meg, og med 13 500 inn i mnd, er det ikke mye til bil som jeg er avhengig av, mat som er fordyret pga matallergier, lisens regninger, telefon,hva som ellers trengs av vaskemidler til hus og kropp og klær, toalettpapir,internett slipper jeg å betale for jeg har en veldig snill nabo som lar meg bruke trådløsnettet deres uten å betale for det,

og ja jeg holder også et par ungdommer med mat , så klær, sko, fritidsaktiviteter, en kinobillett, eller noe så uhørt som en ferietur er bare å glemme å ha penger til, og er jeg heldig så har ti eller tyve kroner tilovers når mnd er slutt som jeg kan spare på brillekontoen, tar bare tre-fire år å spare nok til nye briiller om jeg har flaks

og bor du i en kommune og har behandlere i en annen så må det være kortere reisevei og ingen ferger/bompenger til behandlere i annen kommune enn egen for å få dekt noe av reisekostnadene innunder frikort/egenandelstak reglene, og reiseveien må være over 4 km for å få noe dekt

altså bor du mer enn 4 km fra legekontor, fysioterapaut så må du timebekreftelse og fra fysio må du også få kvittering på betalte egenandeler, egenandeler sendes helfo i ditt fylke, legekontoret gjør det automatisk, timebekreftelser skal sendes pasientreiser, og en egenandel bir trukket fra og resten går inn på egenandelstak 1 , mens egenandeler hos fysio sendes helfo og går inn på egenandelstak 2 ,

i år er tak 1 -2040 og tak 2 -2620 og det er mye penger for den som lite har

Anonymous poster hash: f568a...7ff

So?

Du kan da ikke ærlig talt mene at du skal ha like god råd som dem som jobber??

Kino, ferie, klær osv er forsåvidt luksus og ingenting man MÅ ha for å leve. Du skal takke din skaper for at du ikke ble født i Rwanda eller Laos med din sykdom/tilstand!

Anonymous poster hash: b4b91...742

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So?

Du kan da ikke ærlig talt mene at du skal ha like god råd som dem som jobber??

Kino, ferie, klær osv er forsåvidt luksus og ingenting man MÅ ha for å leve. Du skal takke din skaper for at du ikke ble født i Rwanda eller Laos med din sykdom/tilstand!

Anonymous poster hash: b4b91...742

Nå var det vel ikke det vedkommende mente.

Anonymous poster hash: 67883...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å ha sagt en ting til dere som mener at så lenge jeg ikke har krav på bostøtte betyr det at jeg faktisk har råd. Men for det første så er innteksgrensa ulik fra kommune til kommune, men det betyr ikke at leieprisene er noe lavere i de ulike kommunene.Har sjekka litt nå,og hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg fått det,men leieprisene ligger faktisk på det samme her som i Oslo. Og for det andre så regner de som sagt ut i fra brutto og ikke netto inntekt. Hadde de regna ut i fra det jeg faktisk får i måneden hadde jeg fått bostøtte. Jeg ligger flere 1000 under inntektsgrensa hvis man regner i netto,men det gjør de ikke så jeg kan ikke velge og vrake.



Anonymous poster hash: 67883...8d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...