AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #81 Skrevet 29. september 2013 De forholdene jeg har vært i så langt har faktisk vært med menn som har hatt lavere utdannelse enn jeg, (og som visste om min utdannelse lenge før det ble noe forhold) så jeg har ikke hatt det kravet tidligere i livet. Men etter diverse havarier så har jeg begynt å lure på om ikke like barn leker best der også. Dermed er en viss minimumutdanning kommet inn på ønskelista for eventuelle fremtidige forhold. Utseendet kan jeg ikke gjøre stort med, dessverre. Nesa sitter der den sitter Det står du jo selvfølgelig fritt til å kreve. Jeg sier bare at jo mer man øker kravene på forskjellige arenaer, jo vanskeligere vil det bli å finne en partner. Hvilket kan føre til at man forblir singel. Mantraet blant "moderne" kvinner i dag er jo gjerne at de heller forblir singel enn å være i et halvgodt forhold. Det er greit nok det, spørsmålet er bare om man kan stå for det jo eldre man blir. Det fungerer kanskje greit som 20, 30, 40 og sågar femtiåring. Man er jo gjerne friskere i dag opp i relativt høy alder enn man var tidligere. Men er folk villig til å ta konsekvensen når de kommer ennå høyere opp i årene, kanskje ikke har helsa eller formen til å leve et aktivt singelliv? Jeg tviler faktisk på det. Når det kommer til stykket og man sitter der og ikke lenger er "ung og sprek" så har jeg hørt mange historier der tvilen på sine valg og ikke minst krav til partner kommer snikende. Anonymous poster hash: 67b97...1ef
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #82 Skrevet 29. september 2013 Jeg klarte ikke å finne linken til nøyaktig artikkel nå, men VG-dine penger har en serie artikler om økonomi til "Ola og Kari". Og i en av de siste artiklene der har de visst statistikk på et menn i forholdet VAR faktisk veldig opptatt av kvinnens inntekt! Norske familier krangler visst mest om økonomi, og familier med like inntekter krangler mindre og har mindre sjanse for skilsmisse. Ikke rart da at menn faktisk ser etter kvinner med høyre utdannelse - som på sikt kan gi høyre og sikrere inntekt, og tryggere og enklere samliv. Jeg (er kvinne selv) tror ingenting på at menn går bare etter utseende, vel ihvertfall ikke i min krets. Menn vil ha hele pakka - fin, smart, utdannelse, bra jobb, og alt det der. Anonymous poster hash: 3c2d6...7e2 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #83 Skrevet 29. september 2013 Ikke helt, for vi "ikke så veldig pene damer" med god utdannelse finner ingen . Dels vil ikke menn ha oss pga. utseendet vi ikke har, og dels vil de ikke ha oss pga. for høy utdanning. Til gjengjeld vil ikke vi ha dem pga. de har for lite utdanning for oss. Problem persists. Ett aspekt er at en rekke personer med høy utdanning gjerne liker å ha dette "hengende" over hodet til partneren sin for å trumfe igjennom viljen sin på en rekke ting i samlivet. Fordi om du har høyere utdanning så er ikke vedkommende dermed guru på alt mellom himmel og jord. Derfor unnskylder de seg med at de trenger noen på "samme nivå som de utdanningsmessig" osv. Anonymous poster hash: 149a7...aa6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #84 Skrevet 29. september 2013 Jeg klarte ikke å finne linken til nøyaktig artikkel nå, men VG-dine penger har en serie artikler om økonomi til "Ola og Kari". Og i en av de siste artiklene der har de visst statistikk på et menn i forholdet VAR faktisk veldig opptatt av kvinnens inntekt! Norske familier krangler visst mest om økonomi, og familier med like inntekter krangler mindre og har mindre sjanse for skilsmisse. Ikke rart da at menn faktisk ser etter kvinner med høyre utdannelse - som på sikt kan gi høyre og sikrere inntekt, og tryggere og enklere samliv. Jeg (er kvinne selv) tror ingenting på at menn går bare etter utseende, vel ihvertfall ikke i min krets. Menn vil ha hele pakka - fin, smart, utdannelse, bra jobb, og alt det der.Anonymous poster hash: 3c2d6...7e2 Jeg har heller ikke lenken nå, men jeg har også lest forskning på at det ikke primært er den høye utdannelsen menn går etter. Menn ønsker oppegående partnere på lik linje med kvinner, men det behøver ikke betyr i kraft av en høy utdannelse og/eller bra karriere. Men siden gruppen oppegående kvinner gjerne overlapper med gruppen av ambisiøse kvinner så kan det se ut til at menn foretrekker partnere med høye utdannelse ved første øyekast. Men det er altså ikke det som er det viktige. Anonymous poster hash: 67b97...1ef
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #85 Skrevet 29. september 2013 Ett aspekt er at en rekke personer med høy utdanning gjerne liker å ha dette "hengende" over hodet til partneren sin for å trumfe igjennom viljen sin på en rekke ting i samlivet. Fordi om du har høyere utdanning så er ikke vedkommende dermed guru på alt mellom himmel og jord. Derfor unnskylder de seg med at de trenger noen på "samme nivå som de utdanningsmessig" osv. Anonymous poster hash: 149a7...aa6 Det skal være sikkert og visst at mange med høy utdannelse - med sågar doktorgrad - ikke er noen guruer utenfor sitt eget fagfelt. Har jobbet i mange akademiske miljøer og har opplevd det utroligste når det kommer til manglende refleksjonsevne og manglende evne til å se åpenbare sammenhenger når det gjelder forhold eller fagfelt som faller utenfor deres eget. Høyere utdanning er for all del et godt bidrag til å bli gode på sitt eget fag, men det ligger lite generell dannelse og kunnskap i moderne høy utdanning. Anonymous poster hash: 67b97...1ef
Cata Skrevet 29. september 2013 #86 Skrevet 29. september 2013 Det står du jo selvfølgelig fritt til å kreve. Jeg sier bare at jo mer man øker kravene på forskjellige arenaer, jo vanskeligere vil det bli å finne en partner. Anonymous poster hash: 67b97...1ef Naturligvis, men det gjelder i alle henseende. Også for menn som ønsker seg "Drømmekvinnen 10" rent utseendemessig. Jeg tror ikke det er drømmekvinner nok for alle der ute - igjen hva angår utseende. Utdannelse er også noe man velger av litt andre årsaker enn for å "fiske" partnere. Samtlige høyt utdannete kvinner jeg kjenner har valgt det fordi de ønsker å kunne fø på seg selv og utnytte sine evner, samt ha en jobb de synes er interessant. Presenterer man så utdannelsen for mulige fremtidige partnere, enten det nå er i private sammenkomster eller på andre sjekkearenaer så er det rett og slett fordi det er en del av den voksne personen man er, og ikke et eller annet billig sjekketriks. Så får mennene like det eller ei. Liker de det ikke så står det dem fritt å la være å involvere seg, synes de det er OK så involverer de seg.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #87 Skrevet 29. september 2013 Naturligvis, men det gjelder i alle henseende. Også for menn som ønsker seg "Drømmekvinnen 10" rent utseendemessig. Jeg tror ikke det er drømmekvinner nok for alle der ute - igjen hva angår utseende. Utdannelse er også noe man velger av litt andre årsaker enn for å "fiske" partnere. Samtlige høyt utdannete kvinner jeg kjenner har valgt det fordi de ønsker å kunne fø på seg selv og utnytte sine evner, samt ha en jobb de synes er interessant. Presenterer man så utdannelsen for mulige fremtidige partnere, enten det nå er i private sammenkomster eller på andre sjekkearenaer så er det rett og slett fordi det er en del av den voksne personen man er, og ikke et eller annet billig sjekketriks. Så får mennene like det eller ei. Liker de det ikke så står det dem fritt å la være å involvere seg, synes de det er OK så involverer de seg. Joda, men om man skulle tolket denne tråden representativt så er det jo ingen vits for en mann å involvere seg dersom han ikke har høyere utdannelse selv, for de fleste her sier jo at det er veldig viktig i en mann. Men joda, det er helt klart at menn som ønsker seg tierkvinner når det gjelder det utseendemessige nok for en utfordrende tilværelse dersom det er forhold de ønsker. Likevel sitter jeg ikke igjen med inntrykket av at dette er noe som er så viktig for de fleste menn når det kommer til stykket, kvinner er langt mer kresne både når det gjelder utdannelse, utseende og det meste annet som brukes for å rangere menn. Personlig så spiller det ingen rolle da jeg uansett styrer unna norske kvinner, men det er jo et interessant fenomen å observere, dette med hvordan dagens kvinner har blitt så selvgode at de heller velger å være single livet ut. Anonymous poster hash: 67b97...1ef
Cata Skrevet 29. september 2013 #88 Skrevet 29. september 2013 Personlig så spiller det ingen rolle da jeg uansett styrer unna norske kvinner, men det er jo et interessant fenomen å observere, dette med hvordan dagens kvinner har blitt så selvgode at de heller velger å være single livet ut. Anonymous poster hash: 67b97...1ef Det er vel for så vidt ikke noe valg så lenge man blir dumpet hver gang man prøver seg i et forhold. Man kan velge å gå inn i et forhold, men det er ikke alltid man har valgmuligheten når det gjelder å ende det.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #89 Skrevet 29. september 2013 Det er vel for så vidt ikke noe valg så lenge man blir dumpet hver gang man prøver seg i et forhold. Man kan velge å gå inn i et forhold, men det er ikke alltid man har valgmuligheten når det gjelder å ende det. Ja, men det er jo en annen problemstilling. Det blir jo ikke noe forhold når ikke kvinnen ønsker han på grunn av manglende utdanning. Om man stadig blir dumpet bør man kanskje se på andre ting enn forskjeller i utdanning? Anonymous poster hash: 67b97...1ef
Cata Skrevet 29. september 2013 #90 Skrevet 29. september 2013 Ja, men det er jo en annen problemstilling. Det blir jo ikke noe forhold når ikke kvinnen ønsker han på grunn av manglende utdanning. Om man stadig blir dumpet bør man kanskje se på andre ting enn forskjeller i utdanning? Anonymous poster hash: 67b97...1ef Det blir en del av samme greia. Man skal finne noen man passer så godt sammen med at man ikke ender med å bli dumpet av en eller annen uspesifikk årsak. Begrunnelsen når man dumpes er jo som regel: "Vi passer ikke sammen." Det er en redelig grunn, naturligvis, og ikke noe man kan gjøre særlig mye med. Muligens er sjansen da større for at et forhold skal vare hvis begge har noenlunde lik type bakgrunn. Jeg tipper dette er grunnen til at mange oppgir utdannelse i de "innledende trinn". 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #91 Skrevet 29. september 2013 Det blir en del av samme greia. Man skal finne noen man passer så godt sammen med at man ikke ender med å bli dumpet av en eller annen uspesifikk årsak. Begrunnelsen når man dumpes er jo som regel: "Vi passer ikke sammen." Det er en redelig grunn, naturligvis, og ikke noe man kan gjøre særlig mye med. Muligens er sjansen da større for at et forhold skal vare hvis begge har noenlunde lik type bakgrunn. Jeg tipper dette er grunnen til at mange oppgir utdannelse i de "innledende trinn". Tviler sterkt på at det har så mye med utdannelse å gjøre. Som regel skyldes brudd at en/begge ikke gidder lenger og ønsker noe nytt. Vi har en forbruksmentalitet også i samlivet dessverre. Anonymous poster hash: 67b97...1ef
Gjest åffårno Skrevet 29. september 2013 #92 Skrevet 29. september 2013 Mitt inntrykk er derimot at menn er veldig opptatt av at kvinnen skal ha høyere utdannelse dersom de har det selv. Min mann var veldig opptatt av møte en med tilsvarende utdannelse, karriere og ambisjoner. Jeg har tjent mer enn min mann gjennom nesten hele vårt 10 år lange forhold til tross for at vi har samme mastergrad, da jeg i større grad har valgt det private næringsliv. Alle mine venninner er gift med menn med høy utdannelse, stort sett leger, jurister og økonomer, og har selv tilsvarende utdannelse. Med unntak av noen leger som er gift med sykepleiere er ingen av mennene i min manns vennekrets gift med kvinner uten høyere, akademisk utdannelse. Det gjør at man møter hverandre på samme nivå, og har forståelse for hverandres prioriteringer. Så min erfaring er at tendensen går mot at like personer finner hverandre, det er så enkelt som at like barn leker best. Min erfaring er at jeg slettes ikke finner en fasit overhodet på hva jeg ser etter i en partner basert på utdannelsesnivå. Jeg møter stort sett kun høyt utdannede i både fritids- og jobbsammenheng, og nivået på både interessant personlighet og evne til kompleks tenkning er ekstremt forskjellig og varierende. Mange av dem taper glatt ovenfor en engasjert, men lavere/lavt utdannet person. For meg er ikke tittel og lønn av betydning overhodet, og jeg må si at innenfor den kretsen du nevner(leger, jurister, økonomer) så er det få som møter den "standarden" jeg ser etter - nemlig samfunnsinteresse og høyt refleksjonsnivå. Klart de finnes, men det florerer ikke - og det gjelder også min egen type utdannelse. Det har noe å gjøre med hvilken tradisjon man er formet innen, hvilke interesser man har, og hvilke evner man er utstyrt med i topplokket i utgangspunktet. For meg er det fullstendig usmakelig med mange av de kriteriene som ansees for å liksom være attraktivt innenfor "eliten" - som lønn/status/anseelse/tittel - makan til sirkelrunking innen ulike "trender" skal man lete lenge etter, og man finner de innen alle fagtradisjoner. Noen er opptatt av inntekten sin og andres, andre er opptatt av å bable gjentakende ivei om sin siste fagutgivelse. Same shit, different boring wrapping. Jeg skjønner heller ikke hva du mener med "like prioriteringer": for meg er det helt andre ting som er attraktivt og viktig i karrieren enn for endel andre. Mens andre maser om lønn og status er jeg opptatt av faglig utvikling og innhold som faktisk har en genuin mening, og sånn sett vil min plattform være svært annerledes fra en som er opptatt av å "knytte nettverk og ta plass fordi man vil oppover bare fordi". Så; høy utdannelse i seg selv er null verdt for meg - fordi det finnes idioter og/eller helt nøytralt kjedelige mennesker overalt. Like barn er altså ikke så veldig like barn. 3
Gjest Arbeider Skrevet 29. september 2013 #93 Skrevet 29. september 2013 Defininsjoner av akademiker er: Akademikerne (organisasjonen) er en sammenslutning av yrkesorganisasjoner for folk med lengre utdanning fra universitet eller vitenskapelig høyskole. Hvis en skal legge dette til grunn, er en altså akademiker hvis man har: -mastergrad, hovedfag eller høyere (ph.d, eller dr. ...) -utdanning fra et universitet eller en vitenskapelig høyskole NB: de vitenskapelige høyskolene er musikkhøyskolen, arkitekthøyskolen, handelshøyskolene BI og NHH, idrettshøyskolen, veterinærhøyskolen, MF og misjonshøyskolen. Det som tidligere het DH-er, og som nå bare heter høyskoler er ikke vitenskapelige høyskoler. Dermed er en ikke akademiker om en er sykepleier, ingeniør, lærer med lavere enn lektorkompetanse eller annet som krever kortere utdannelse eller utdannelse på "vanlige" høyskoler. Du har ikke funnet definisjonen på akademiker, men hvem organisasjonen Akademikerne er for. Det er to forskjellige ting. 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #94 Skrevet 29. september 2013 Min erfaring er at jeg slettes ikke finner en fasit overhodet på hva jeg ser etter i en partner basert på utdannelsesnivå. Jeg møter stort sett kun høyt utdannede i både fritids- og jobbsammenheng, og nivået på både interessant personlighet og evne til kompleks tenkning er ekstremt forskjellig og varierende. Mange av dem taper glatt ovenfor en engasjert, men lavere/lavt utdannet person. For meg er ikke tittel og lønn av betydning overhodet, og jeg må si at innenfor den kretsen du nevner(leger, jurister, økonomer) så er det få som møter den "standarden" jeg ser etter - nemlig samfunnsinteresse og høyt refleksjonsnivå. Klart de finnes, men det florerer ikke - og det gjelder også min egen type utdannelse. Det har noe å gjøre med hvilken tradisjon man er formet innen, hvilke interesser man har, og hvilke evner man er utstyrt med i topplokket i utgangspunktet. For meg er det fullstendig usmakelig med mange av de kriteriene som ansees for å liksom være attraktivt innenfor "eliten" - som lønn/status/anseelse/tittel - makan til sirkelrunking innen ulike "trender" skal man lete lenge etter, og man finner de innen alle fagtradisjoner. Noen er opptatt av inntekten sin og andres, andre er opptatt av å bable gjentakende ivei om sin siste fagutgivelse. Same shit, different boring wrapping. Jeg skjønner heller ikke hva du mener med "like prioriteringer": for meg er det helt andre ting som er attraktivt og viktig i karrieren enn for endel andre. Mens andre maser om lønn og status er jeg opptatt av faglig utvikling og innhold som faktisk har en genuin mening, og sånn sett vil min plattform være svært annerledes fra en som er opptatt av å "knytte nettverk og ta plass fordi man vil oppover bare fordi". Så; høy utdannelse i seg selv er null verdt for meg - fordi det finnes idioter og/eller helt nøytralt kjedelige mennesker overalt. Like barn er altså ikke så veldig like barn. Er du singel? Anonymous poster hash: 67b97...1ef
197 Skrevet 29. september 2013 #95 Skrevet 29. september 2013 Merket at en del jenter ønsker menn med høyere utdanning, det er helt greit, men hvorfor er det så mange av de som beskriver seg selv på forumet som setter høyere utdanning som sine egne positive egenskaper når de leter etter kjæreste? Jeg har aldri hørt om en mann som har brydd seg om jenta har høyere utdanning. Vel da får du høre det for første gang nå; jeg bryr meg om det. 3
Gjest åffårno Skrevet 29. september 2013 #96 Skrevet 29. september 2013 Er du singel? Anonymous poster hash: 67b97...1ef Hørtes kriteriene mine umulige ut siden du spør om det? Jeg er gift og på tjukka med en som har kliss lik utdannelse som meg. Likevel diskuterer vi aldri fagtradisjonen vår overhodet hjemme. Nesten. Jeg er vel mer opptatt av å generelt diskutere/le/være promiskuøs sammen med en kjæreste enn jeg er av å ha høytlesning fra pensumboka eller konsernstrategier og jatte ivei om alle våre ambisiøse mål i livet.
Gjest Gresshoppesang Skrevet 29. september 2013 #97 Skrevet 29. september 2013 Humor er viktigere enn utdanning. Det er vanskeligere å finne en morsom mann, enn en med utdanning.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #98 Skrevet 29. september 2013 Jeg er gift med en høy, mørk jurist. Med super humor, fantastisk kropp og verdens snilleste familie. Han er også utrolig omtenksom, tar tak i det meste som må ordnes hjemme, er verdens beste kokk og setter alltid meg først. Selv er jeg utdannet lege med spesialisering i indremedisin og tjener mer enn han, og han understreker stadig at mitt intellekt er noe han setter veldig stor pris på, og at han aldri kunne levd med en dame som ikke hadde utdannelse, ambisjoner og en karriere. Jeg forstår at vi ikke passer inn i en eneste av stereotypene i denne tråden, der man må velge en egenskap på bekostning av andre hos det motsatte kjønn. Og der kvinnen skal være dårligere utdannet enn mannen. Anonymous poster hash: ee2a3...2da 2
Gjest Arbeider Skrevet 29. september 2013 #99 Skrevet 29. september 2013 han aldri kunne levd med en dame som ikke hadde utdannelse, ambisjoner og en karriere. Anonymous poster hash: ee2a3...2da Hva er dine ambisjoner?
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2013 #100 Skrevet 29. september 2013 Hørtes kriteriene mine umulige ut siden du spør om det? Jeg er gift og på tjukka med en som har kliss lik utdannelse som meg. Likevel diskuterer vi aldri fagtradisjonen vår overhodet hjemme. Nesten. Jeg er vel mer opptatt av å generelt diskutere/le/være promiskuøs sammen med en kjæreste enn jeg er av å ha høytlesning fra pensumboka eller konsernstrategier og jatte ivei om alle våre ambisiøse mål i livet. Sitter med analyse om det nu. Jeg er mer på innovasjon enn markedsføringssiden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå