Gjest Arbeider Skrevet 28. september 2013 #41 Skrevet 28. september 2013 Menn takler dårlig at kvinner tjener mer enn dem eller har en viktigere jobb. Det er jo noe helt annet.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2013 #42 Skrevet 28. september 2013 Det er jo noe helt annet. Nei, egentlig ikke.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #43 Skrevet 28. september 2013 Mitt inntrykk er derimot at menn er veldig opptatt av at kvinnen skal ha høyere utdannelse dersom de har det selv. Min mann var veldig opptatt av møte en med tilsvarende utdannelse, karriere og ambisjoner. Jeg har tjent mer enn min mann gjennom nesten hele vårt 10 år lange forhold til tross for at vi har samme mastergrad, da jeg i større grad har valgt det private næringsliv. Alle mine venninner er gift med menn med høy utdannelse, stort sett leger, jurister og økonomer, og har selv tilsvarende utdannelse. Med unntak av noen leger som er gift med sykepleiere er ingen av mennene i min manns vennekrets gift med kvinner uten høyere, akademisk utdannelse. Det gjør at man møter hverandre på samme nivå, og har forståelse for hverandres prioriteringer. Så min erfaring er at tendensen går mot at like personer finner hverandre, det er så enkelt som at like barn leker best. Haha, vet du virkelig ikke at sykepleier er en høyere utdanning? En sykepleier har en bachelor, og så kan man ta mastergrad i det man ønsker å spesialisere seg på som f.eks rusomsorg, psykiatri (en psyk. sykepleier har altså en mastergrad), anestesi osv osv, og man kan vel også til og med ta en doktorgrad. Dette er det verste jeg har lest i dag.. haha Anonymous poster hash: 3f261...84a 2
@Maja Skrevet 28. september 2013 #44 Skrevet 28. september 2013 Ser i ein del tilfeller at det faktum at eg har høgare akademisk utdannelse er negativt i forhold til menn, det er då alltid menn uten høgare utdannelse sjølv. Eg kan gjerne ha ein mann med "kun" fagbrev, men viser seg at dei med utdannelse ofte er meir interessante. Det er ikkje pga utdannelsen, men meir kva ein bryr seg om, har kunnskap om og liker å diskutere. Ein mann som helst snakker om gravemaskiner og tilsvarende har gjerne ikkje interesser som passer med mine... 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #45 Skrevet 28. september 2013 Jeg hadde likt å truffet en riki jente som kunne "forsørget" meg. Selvom jeg har mine egne planer og mål som kommer til å sørge for at jeg har akkurat det jeg trenger å vel så det, så skader det ikke om hun bare er stinnrik liksom. Jeg synes ikke at det uten videre er imponerende å ha mye penger (spesielt i Norge), med mindre man har blitt det Olav Thon / Røkke style. Mindreverdighetskompleks? Neppe. Anonymous poster hash: 00d3a...2c0
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #46 Skrevet 29. september 2013 Det at man har høyere utdanning behøver ikke å bety noe som helst. Utrolig mange middelmådige personer som går ut med helt middelmådige karakterer fra høyskole ol. Heller en dyktig snekker eller mekaniker enn en selger fra BI eller en halvstudert røver og livsfjernt surrehue fra universitetet som i bunn og grunn ikke er noe som helst Anonymous poster hash: 8b680...c9f 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #47 Skrevet 29. september 2013 Det er mange skoleflinke som har høy utdanning Men det betyr ikke nødvendighvis at dem er så veldig glupe.. Dem er flinke til og pugge en bok? Javel... Heller en som tenker selvstendig, istedet for papirflytter som ikke skjønner bedre.. Mange ser etter en som kan "utfordre dem intellektuelt" En av verdens smarteste er dørvakt.. Sjekk mensa medlemmer.. Smarte mennesker er det overalt.. Jeg vil tørre og påsta at veldig mange tror litt for godt om seg selv kanskje? Utdannelse og iq har ingen ting med hverandre og gjøre... "Mangel på boklig lærdom har ikke hindret forretningstalenter som John Fredriksen, Kjell Inge Røkke, Olav Thon og Stein Erik Hagen fra å markere seg kraftig i norsk næringsliv. Odd Reitan, Idar Vollvik, Inger Ellen Nicolaisen, Ole-Jacob Libæk, Trygve Brudevold og Tariq Mahmood er andre eksempler på at utdanning ikke er den eneste veien til suksess her i verden." Di er kanskje ikke drømme partnere.. Men allikevel ikke kom og fortell meg at dem er dumme på noen som helst måte.. Hvor mange selvstendige næringdrivende er det som har så alt for mye skole? Dem har ambisjoner og viljestyrke. Di med utdannelse pleier som regel og ende opp meg og jobbe for dem. Thats called reality Anonymous poster hash: 89baa...8ce 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #48 Skrevet 29. september 2013 Her sitter enkelte av dere på deres hvite hest og snakker om likverdig partner... Dere er under dem "i likverdig partner" På tide og se hvordan verden er kanskje? Anonymous poster hash: 89baa...8ce
Athene Skrevet 29. september 2013 #49 Skrevet 29. september 2013 Haha, vet du virkelig ikke at sykepleier er en høyere utdanning? En sykepleier har en bachelor, og så kan man ta mastergrad i det man ønsker å spesialisere seg på som f.eks rusomsorg, psykiatri (en psyk. sykepleier har altså en mastergrad), anestesi osv osv, og man kan vel også til og med ta en doktorgrad. Dette er det verste jeg har lest i dag.. haha Anonymous poster hash: 3f261...84a Jeg skrev høyere, akademisk utdannelse. Det er svært få sykepleiere som går femråig eller tar en doktorgrad. Jeg ser ikke ned på utdannelsen overhodet, de gjør en fantastisk jobb. Mitt innlegg gikk på at min erfaring er at vennegjengen finner seg en partner med samme utdannelse og ambisjoner som seg selv karrieremessig. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #50 Skrevet 29. september 2013 du får bare silt ut de som ikke ønsker kjærester med høyere utdanning om det faktisk er noen. Man får silt ut de mennene som ikke fikser at dama har høyere utdanning og/eller lønnsnivå enn dem selv. Verdt bryet å bruke en linje på dette i profilen sin da. Det er også mange menn som ønsker en partner på samme karrieremessige og intellektuelle nivå som seg selv. Det er mer enn en grunn til at folk innenfor samme fag/yrkesgruppe ofte finner hverandre. Anonymous poster hash: 21c5d...724 1
Cata Skrevet 29. september 2013 #51 Skrevet 29. september 2013 Men se på datingsider, her på singelforumet eller spør mannevennene dine, det er veldig sjeldent høyere utdanning er på lista over hva de ser etter. Sannsynligvis ikke, men en mann som jeg evt. skulle vært sammen med må tåle at jeg har det og ikke få panikk selv om jeg har høyere utdannelse enn ham. Ergo ville jeg ført det opp som en saksopplysning. Menn generelt liker fakta . Ønsker fyren en dum blondine uten utdannelse, så er rett og slett ikke jeg noe for ham.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #52 Skrevet 29. september 2013 Jeg skrev høyere, akademisk utdannelse. Det er svært få sykepleiere som går femråig eller tar en doktorgrad. Jeg ser ikke ned på utdannelsen overhodet, de gjør en fantastisk jobb. Mitt innlegg gikk på at min erfaring er at vennegjengen finner seg en partner med samme utdannelse og ambisjoner som seg selv karrieremessig. Jeg vet om maaaange sykepleiere som har mastergrad. Man trenger ikke ha lite ambisjoner karrieremessig for å være sykepleier. Anonymous poster hash: 3f261...84a
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #53 Skrevet 29. september 2013 Jeg skrev høyere, akademisk utdannelse. Det er svært få sykepleiere som går femråig eller tar en doktorgrad. Jeg ser ikke ned på utdannelsen overhodet, de gjør en fantastisk jobb. Mitt innlegg gikk på at min erfaring er at vennegjengen finner seg en partner med samme utdannelse og ambisjoner som seg selv karrieremessig. Økonomisk og kulturell kapital Sosiologen Pierre Bourdieu har utviklet en modell med to variable: økonomisk og kulturell kapital. Med økonomisk kapital menes inntekt og formue, som er enkelt å måle. Kulturell kapital er individets kunnskaper og smak med hensyn til områder som musikk, kunst, litteratur, reiser, mat, design. Dette er en modell som kan brukes til å dele inn kunder i ulike typer (segmentering). Når vi har funnet frem til en plassering for individet med hensyn til kulturell og økonomisk kapital, så kan vi se på hvordan de to kapitalformene forholder seg til hverandre. Det finnes personer som har mye penger (høy økonomisk kapital), men uten at pengene har fått følge av god smak (lav kulturell kapital). Vi kjenner også til personer som har lite penger (lav økonomisk kapital) og god smak (høy kulturell kapital). Ved å se på a) summen av økonomisk og kulturell kapital og b) fordelingen mellom økonomisk og kulturell kapital vil vi kunne tegne et "kart" få følgende ytterposisjoner: A: Lav økonomisk kapital, høy kulturell kapital -> "lærer" B: Høy økonomisk kapital, høy kulturell kapital -> "advokat" C: Høy økonomisk kapital, lav kulturell kapital -> "megler" D: Lav økonomisk kapital, lav kulturell kapital -> "taxisjåfør" -------------------------------------------------------------------------------------- For din vennegjeng betyr da kulturell kapital kanskje mer enn økonomisk kapital? Anonymous poster hash: 17631...88a
Gjest Gresshoppesang Skrevet 29. september 2013 #54 Skrevet 29. september 2013 Økonomisk og kulturell kapital Sosiologen Pierre Bourdieu har utviklet en modell med to variable: økonomisk og kulturell kapital. Med økonomisk kapital menes inntekt og formue, som er enkelt å måle. Kulturell kapital er individets kunnskaper og smak med hensyn til områder som musikk, kunst, litteratur, reiser, mat, design. Dette er en modell som kan brukes til å dele inn kunder i ulike typer (segmentering). Når vi har funnet frem til en plassering for individet med hensyn til kulturell og økonomisk kapital, så kan vi se på hvordan de to kapitalformene forholder seg til hverandre. Det finnes personer som har mye penger (høy økonomisk kapital), men uten at pengene har fått følge av god smak (lav kulturell kapital). Vi kjenner også til personer som har lite penger (lav økonomisk kapital) og god smak (høy kulturell kapital). Ved å se på a) summen av økonomisk og kulturell kapital og b) fordelingen mellom økonomisk og kulturell kapital vil vi kunne tegne et "kart" få følgende ytterposisjoner: A: Lav økonomisk kapital, høy kulturell kapital -> "lærer" B: Høy økonomisk kapital, høy kulturell kapital -> "advokat" C: Høy økonomisk kapital, lav kulturell kapital -> "megler" D: Lav økonomisk kapital, lav kulturell kapital -> "taxisjåfør" -------------------------------------------------------------------------------------- For din vennegjeng betyr da kulturell kapital kanskje mer enn økonomisk kapital? Anonymous poster hash: 17631...88a Innen dagen er omme, kommer noen til å fortelle deg at de kjenner en taxisjåfør med høy kulturell kapital og MANGE lærere med lav kulturell kapital. 1
Gjest Lincoln Skrevet 29. september 2013 #55 Skrevet 29. september 2013 Fordi jeg ikke kan leve med en mann som ser verden i svart- hvitt. Når man studerer lærer man å verden i et bredere perspektiv. Jeg liker menn som kan utfordre meg intellektuelt. Anonymous poster hash: 11f4b...55d Haha, høres ut som reklamen for "elitesingles.no". 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #56 Skrevet 29. september 2013 Haha, vet du virkelig ikke at sykepleier er en høyere utdanning? En sykepleier har en bachelor, og så kan man ta mastergrad i det man ønsker å spesialisere seg på som f.eks rusomsorg, psykiatri (en psyk. sykepleier har altså en mastergrad), anestesi osv osv, og man kan vel også til og med ta en doktorgrad. Dette er det verste jeg har lest i dag.. haha Anonymous poster hash: 3f261...84a Dette er mest sannsynlig en av de aller enkleste utdanningene å komme seg igjennom. Studenter som stryker 10-15 ganger på medikamentregning med matematikk på ungd.skolenivå er helt latterlig. Det er en pleie-utdannelse og ikke noe særlig mer og burde vært slik den var for noen tiår tilbake, på grunnskole nivå. Anonymous poster hash: 50480...fe4 2
Gjest Lincoln Skrevet 29. september 2013 #57 Skrevet 29. september 2013 Ja ha? Hvor mange kvinner i Norges land er det som vil bli forsørget i stedet for å tjene penger selv, tror du? Ca. 6 av 10. http://www.dagbladet.no/2010/08/02/tema/jobb_og_utdanning/karriere/kjonnsrolle/12802229/ 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #58 Skrevet 29. september 2013 Ca. 6 av 10. http://www.dagbladet.no/2010/08/02/tema/jobb_og_utdanning/karriere/kjonnsrolle/12802229/ Haha Ja, men øøø, dette er jo ikke noe bevis. Dette er jo statistikk, og på kvinneguiden er det som kjent mye bedre å tippe, og å føle seg fram til riktig svar. Anonymous poster hash: 7e192...ee0
Gjest Gresshoppesang Skrevet 29. september 2013 #59 Skrevet 29. september 2013 (endret) Dette er mest sannsynlig en av de aller enkleste utdanningene å komme seg igjennom. Studenter som stryker 10-15 ganger på medikamentregning med matematikk på ungd.skolenivå er helt latterlig. Det er en pleie-utdannelse og ikke noe særlig mer og burde vært slik den var for noen tiår tilbake, på grunnskole nivå. Anonymous poster hash: 50480...fe4 For det første får man bare ta tre forsøk, uten opphold i utdanningen. For det andre er det vel visse krav fra NOKUT på hva som må til rent kravmessig for at noe skal få kalles en bachelorgrad? For øvrig er det en del andre fag enn pleie på en sykepleierutdanning: http://www.hibu.no/sfiles/9/43/61/15/23/1/file/fagplan-kull-2010-bch-spl.pdf Endret 29. september 2013 av Gresshoppesang
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #60 Skrevet 29. september 2013 Merket at en del jenter ønsker menn med høyere utdanning, det er helt greit, men hvorfor er det så mange av de som beskriver seg selv på forumet som setter høyere utdanning som sine egne positive egenskaper når de leter etter kjæreste? Jeg har aldri hørt om en mann som har brydd seg om jenta har høyere utdanning. Jeg har opplevd på en første date at en mann har spurt meg om jeg har følt meg mindreverdig fordi jeg ikke har høyere utdanning. Og gitt tydelig uttrykk for at jeg burde ta høyere utdanning. Han fikk ikke akkurat en høy stjerne hos meg. Anonymous poster hash: f8aed...d87 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå