Gå til innhold

Jenter og høyere utdanning

Fremhevede innlegg

Skrevet

For det første får man bare ta tre forsøk, uten opphold i utdanningen.

For det andre er det vel visse krav fra NOKUT på hva som må til rent kravmessig for at noe skal få kalles en bachelorgrad?

For øvrig er det en del andre fag enn pleie på en sykepleierutdanning: http://www.hibu.no/sfiles/9/43/61/15/23/1/file/fagplan-kull-2010-bch-spl.pdf

Høyere utdanning i Norge er åpen for alle som har kommet seg igjennom videregående med vitnemål og på tross av "krav" er sykepleie uansett en latterlig enkel utdanning.

På min høyskole måtte de opp i 15 forsøk før alle var igjennom bestått medikamentregningstest og dette ble gjort unna i løpet av 1 semester slik at folk slapp opphold i studiet.

Sykepleie er og blir en pleieutdanning som det er meningsløst å "forfine" og gjøre mer akademisk med master- og doktorgrader. Det har vi leger til å gjøre og de er bedre kvalifisert i utgangspunktet. Man trenger ikke gi master- og doktorgrad til en yrkesgruppe som er utdannet til å vaske og sette sprøyter i rumpa på folk.

Anonymous poster hash: 50480...fe4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd på en første date at en mann har spurt meg om jeg har følt meg mindreverdig fordi jeg ikke har høyere utdanning. Og gitt tydelig uttrykk for at jeg burde ta høyere utdanning.

Han fikk ikke akkurat en høy stjerne hos meg.

Anonymous poster hash: f8aed...d87

LOL, på den andre siden virker det som om det er en del jenter på forumet som tror at menn føler seg mindreverdige om jenta har høyere utdanning.

Jeg tviler ikke på at det er mange gærninger der ute, men de fleste menn tror jeg ikke bryr seg om jenta har høyere utdanning, jeg kan egentlig ikke se hvordan det er positivt eller negativt og det nevnes heller ikke i trådene på hva man ser etter og hva man ikke ser etter hos en partner.

Skrevet

Jeg har opplevd på en første date at en mann har spurt meg om jeg har følt meg mindreverdig fordi jeg ikke har høyere utdanning. Og gitt tydelig uttrykk for at jeg burde ta høyere utdanning.

Han fikk ikke akkurat en høy stjerne hos meg.

Idiotisk kommentar han kom med..Jeg har også møtt noen sånne "akademiker-snobber".

Har lagt merke til at endel høyt utdannede menn på datingsider oppgir at de ønsker damer med minimum bachelorgrad,så det er kanskje ikke så uvanlig som endel tror.

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Høyere utdanning i Norge er åpen for alle som har kommet seg igjennom videregående med vitnemål og på tross av "krav" er sykepleie uansett en latterlig enkel utdanning.

På min høyskole måtte de opp i 15 forsøk før alle var igjennom bestått medikamentregningstest og dette ble gjort unna i løpet av 1 semester slik at folk slapp opphold i studiet.

Sykepleie er og blir en pleieutdanning som det er meningsløst å "forfine" og gjøre mer akademisk med master- og doktorgrader. Det har vi leger til å gjøre og de er bedre kvalifisert i utgangspunktet. Man trenger ikke gi master- og doktorgrad til en yrkesgruppe som er utdannet til å vaske og sette sprøyter i rumpa på folk.

Dette er en tankegang jeg ofte møter hos menn som har tatt ingeniørutdanning. Urovekkende ofte er disse ingeniørene gift med sykepleiere. Litt morsomt. Lurer på om det finnes noe statistisk grunnlag som bekrefter det jeg har sett?

Skrevet

Jeg trodde den tråden handlet om hvorfor kvinner legger frem høyere utdannelse som et pluss når de presenterer seg selv for menn, ikke hvorvidt kvinner faktisk ser etter høyere utdannelse hos menn.

Mange møter sine partnere gjennom studier og jobb, så stort sett er det normalt at man har samme utdannelsesnivå. Det betyr ikke derimot at menn leter etter kvinner med høy utdannelse eller blir imponert av det. Mange synes vel det er fint med en kvinne som er engasjert i det hun driver med og har et godt jobbliv som er stabilt og med en viss inntekt, men de blir ikke "tent" av at en kvinne er karrieredreven. Ambisjon er stort sett noe kvinner ser etter mer hos menn en omvendt.

Noen menn hevder de vil ha en utdannet kvinne, men som en mannlig venn av meg har sagt; "når det kommer til stykket, vil en mann heller ha en kvinne som er vakker, feminin, intelligent og morsom med en lavere utdannelse enn en kvinne som er høyt utdannet og ikke har de samme kvalitetene. Utdannelse er ikke negativt, men jeg er ikke mer disponert for å date en kvinne bare fordi hun er høyt utdannet".

Jeg synes for så vidt man får gjøre som man vil, og hvis man genuint ønsker seg en høy utdannelse får man gjøre det, men å presentere suksess på jobb og studieresultater for dater som om det gjør en mer attraktiv er bortkastet tid. Mange kvinner sitter og skryter av jobbresultater og dersom deres date mister interessen proklamerer de at "menn er truet av kvinner med suksess". Selv om dette iblant kan være tilfellet, handler det oftest om at det rett og slett ikke interesserer dem så mye (ved siden av det faktum at skryting er lite attraktivt).

Jeg vet at mange menn foretrekker å være den akademisk og finansielt sett sterke, men det er sjelden en mann avviser en kvinne på bakgrunn av det - som regel mangler hun andre menneskelige egenskaper han ser etter.

• Liker 4
Skrevet

Idiotisk kommentar han kom med..Jeg har også møtt noen sånne "akademiker-snobber".

Har lagt merke til at endel høyt utdannede menn på datingsider oppgir at de ønsker damer med minimum bachelorgrad,så det er kanskje ikke så uvanlig som endel tror.

Ja, det er idiotisk. Jeg kan jo godt ha en høyere IQ enn han selv om han har syv år lengre utdannelse. ;)

Skrevet (endret)

Viktigste for menn i synkende rekkefølge ved valg av kjæreste:

1. Utseende

2. Utseende

3. Utseende

4. Personlighet

5. Humor

....

10234234. Om hun har høyere utdanning.

Viktigst for kvinner i synkende rekkefølge ved valg av kjæreste:

1. Status

2. Status

3. Status

4. Status

5. Status

.....

12312314. Personlighet

Endret av Lincoln
Skrevet

1. Utseende

2. Utseende

3. Utseende

4. Utseende

5. Personlighet

....

1. Status

2. Status

3. Status

4. Status

5. Status

.....

12312314. Personlighet

For meg, dame, er utseende ganske viktig, sammen med personlighet. Status er ikke negativt, men det er ikke øverst på listen. Altså:

1. Utseende + personlighet

3. Utseende + personlighet

5. Karriere/status

Skrevet

1. Utseende

2. Utseende

3. Utseende

4. Personlighet

5. Humor

....

1. Status

2. Status

3. Status

4. Status

5. Status

.....

12312314. Personlighet

Du høres utrolig bitter ut.

Hva skyldes denne innstillingen?

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Yvonne (mod)

Skrevet (endret)

Du høres utrolig bitter ut.

Hva skyldes denne innstillingen?

At det var? Jeg bare påpeker hvordan verden er. Ingenting bittert med det.

For menn er det jenters utseende som er det viktigste, for jenter er det menns status som er det viktigste. Slik har naturen formet oss gjennom millioner av år.

Endret av Lincoln
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

At det var? Jeg bare påpeker hvordan verden er. Ingenting bittert med det.

For menn er det jenters utseende som er det viktigste, for jenter er det menns status som er det viktigste. Slik har naturen formet oss gjennom millioner av år.

Jeg tror det er mer enn status som er viktig, men jeg er ellers enig med deg. En utseendemessig lite attraktiv mann, med høy status og penger, har større muligheter for å få en dame som er pen, enn en lite utseendemessig attraktiv kvinne, med høy status og penger, har mulighet for å skaffe seg en hunk.

I utgangspunkter er det jo positivt, i og med at status er viktig for kvinner og utseende for menn? Da finner disse menneskene hverandre.

Så får menn uten utdanning og de lite pene damene finne hverandre. Problem solved. ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet om maaaange sykepleiere som har mastergrad. Man trenger ikke ha lite ambisjoner karrieremessig for å være sykepleier.

Anonymous poster hash: 3f261...84a

Defininsjoner av akademiker er:

Akademikerne (organisasjonen) er en sammenslutning av yrkesorganisasjoner for folk med lengre utdanning fra universitet eller vitenskapelig høyskole.

Hvis en skal legge dette til grunn, er en altså akademiker hvis man har:

-mastergrad, hovedfag eller høyere (ph.d, eller dr. ...)

-utdanning fra et universitet eller en vitenskapelig høyskole

NB: de vitenskapelige høyskolene er musikkhøyskolen, arkitekthøyskolen, handelshøyskolene BI og NHH, idrettshøyskolen, veterinærhøyskolen, MF og misjonshøyskolen. Det som tidligere het DH-er, og som nå bare heter høyskoler er ikke vitenskapelige høyskoler. Dermed er en ikke akademiker om en er sykepleier, ingeniør, lærer med lavere enn lektorkompetanse eller annet som krever kortere utdannelse eller utdannelse på "vanlige" høyskoler.

Skrevet

Så får menn uten utdanning og de lite pene damene finne hverandre. Problem solved. ;)

Ikke helt, for vi "ikke så veldig pene damer" med god utdannelse finner ingen ;) . Dels vil ikke menn ha oss pga. utseendet vi ikke har, og dels vil de ikke ha oss pga. for høy utdanning. Til gjengjeld vil ikke vi ha dem pga. de har for lite utdanning for oss. ;)

Problem persists.

Skrevet

Ikke helt, for vi "ikke så veldig pene damer" med god utdannelse finner ingen ;) . Dels vil ikke menn ha oss pga. utseendet vi ikke har, og dels vil de ikke ha oss pga. for høy utdanning. Til gjengjeld vil ikke vi ha dem pga. de har for lite utdanning for oss. ;)

Problem persists.

Hvis menn ikke er interessert i deg, er det ikke fordi du har høy utdannelse. Det er bare ikke noe du kan forvente at øker din verdi i deres øyne.

Du har valget mellom å gjøre deg selv mer attraktiv eller rett og slett være realistisk ift. hva slags mann du kan forvente deg. Situasjonen er den samme som for en mann uten utdannelse/jobb/status.

Anonymous poster hash: b6e01...8f6

Skrevet

Problem persists.

Tja, du får heller være singel da, hvis det skal være så vrient. Ingen som tvinger en til å være i forhold ,og siden du har som krav at en date skal ha høyere utdannelse så må du også ta konsekvensen hvis du ikke finner den rette kombinasjonen i en mann (regner med du ikke bare ser etter høyere utdannelse) hvilket er høyere risiko for å forbli singel. Det samme gjelder selvsagt menn som ikke vil ha noen med høyere utdannelse enn dem selv.

Man kan ikke forvente å få både pose og sekk. Har man veldig høye krav vil det naturlig nok være færre som når opp og en vil måtte godta en høy risiko for å forbli singel.

Anonymous poster hash: 67b97...1ef

Skrevet

Jeg fremhever høy utdanning fordi min kommende kjæreste verdsette at jeg er smart.

Anonymous poster hash: 907b4...cb3

Jeg kommer ikke over hvor pretensiøst dette høres ut.

Min erfaring er at det er de dummeste blant oss som prater om smarte de er.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kommer ikke over hvor pretensiøst dette høres ut.

Min erfaring er at det er de dummeste blant oss som prater om smarte de er.

Litt enig i det faktisk. De som er virkelig gode på et eller annet har ikke noe behov for å fremheve det, for de oppnår sin suksess i kraft av sitt virke på det de er gode på. Det er stort sett streberne som må fremheve hvor gode de er.

Skrevet

Tja, du får heller være singel da, hvis det skal være så vrient. Ingen som tvinger en til å være i forhold ,og siden du har som krav at en date skal ha høyere utdannelse så må du også ta konsekvensen hvis du ikke finner den rette kombinasjonen i en mann (regner med du ikke bare ser etter høyere utdannelse) hvilket er høyere risiko for å forbli singel. Det samme gjelder selvsagt menn som ikke vil ha noen med høyere utdannelse enn dem selv.

De forholdene jeg har vært i så langt har faktisk vært med menn som har hatt lavere utdannelse enn jeg, (og som visste om min utdannelse lenge før det ble noe forhold) så jeg har ikke hatt det kravet tidligere i livet. Men etter diverse havarier så har jeg begynt å lure på om ikke like barn leker best der også. Dermed er en viss minimumutdanning kommet inn på ønskelista for eventuelle fremtidige forhold.

Utseendet kan jeg ikke gjøre stort med, dessverre. Nesa sitter der den sitter ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...