Gå til innhold

Hvorfor er det så mange alenemødre i Norge?


tom1986

Anbefalte innlegg

Kvinnefrigjøringen? Kvinner er ikke lengre avhengige av menn økonomisk. Jobber gjerne selv. Mer uavhengige, likestilling. Det er mer akseptabelt med barn utenfor ekteskapet, samboerskap er mer vanlig. En kombinasjon kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seriøst spørsmål som jeg kom til å tenke på her om dagen (mtp min egen situasjon). Er det egoisme hos kvinner som vil ha barn koste hva det koste vil eller er det menn som er uansvarlige?

I mitt tilfelle, så er det far som er ubrukelig. Han endret på flisen og tok mer og mer avstand. Dette var et barn som var planlagt, vi hadde planer om giftemål og kjøp av hus. Jeg jobbet for forholdet, var enveiskjørt. Han droppet totalt ut fra alt, brøt meg såpass ned at det gikk utover barnet (og barnet begynte å utagere over tid). Til slutt fikk jeg nok. Mottar OS nå i overgangsperioden, siden barnet ikke har barnehageplass har jeg heller ikke mulighet til å jobbe mer før dagmamma er i boks. Takk gud for at det finnes stønader til de som faktisk trenger det! Både barnet og jeg har det mye bedre, far har tatt seg sammen, men jeg ønsker meg ikke tilbake i frykt for at historien skal gjenta seg.

Anonymous poster hash: 62e28...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo ikke hvorfor er det så mange alenemødre i Norge.

Spørsmålene er

- Hvorfor er det så mange par som går fra hverandre?

- Hvorfor bor de fleste barn mest hos mor (selv om dette har forandret seg dramatisk de siste to tiårene)?

Og eventuelt:

- Hvorfor får en del kvinner barn uten å være i et fast forhold?



Anonymous poster hash: 9e1bf...ddd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kansje grunnen kan finnes i alle trådene her. Verre oppgulp, usaklighet og over/misstolkinger er det lenge siden jeg har lest. Ok, kansje mannfolka stikker, men kansje det er deres feil at de stikker? Så får jeg vel spesifisere at det ikke nødvendigvis er slik, så slipper vi 15 alenemødre som flipper for at jeg gir dem skylden for at forholdet gikk i dass. Ja, mange mannfolk er sikker feige og late, men mange av dere kvinner er tisper som det ikke går an å leve med. Slik er det bare, og noen av oss er uheldige og oppdager dette for sent (etter gravidtet/unge)

Er forsåvidt enig i at unger godt kan komme etter ekteskap, ikke pga. moralsk/religiøse grunner, men hvis du(jeg) kjenner en dame så godt at du vil gifte meg med henne er jeg temmelig sikker på at jeg skal klare å holde meg til henne resten av livet.

Største problemet er nok at mange av oss yngre generasjoner ikke tenker konsekvens eller tenker framover. Vi ser hvordan ting er nå, og hopper i det fordi det høres kjekt ut. Når man 4 uker etterpå finner ut at dama liker ananas på pizzaen kan man ikke være med den personen lengre (en liten overdrivelse over hvor små ting som får forhold til å gå i knas idagens "bruk og kast" samfunn)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan love deg at hvis jeg fikk velge, så hadde jeg valgt mannen min og ikke penger fra Nav. Han dro fra oss helt ut av det blå, sønnen min er 11 uker, og han vil ikke ha noe med hverken meg eller sønnen å gjøre. I ettertid har jeg fått vite at det er en ny dame i bildet. Helt greit det, men man tar vare på sønnen sin likevel! Dette er en grusom situasjon, og jeg skulle ønske jeg ikke satt midt oppi det med begge bena. Vi var enig om å få barn, og han var fantastisk gjennom svangerskap og de første 9,5 ukene av sønnens liv. Jeg har så vondt av det lille nurket som må vokse opp uten pappaen sin at du aner ikke :(

Anonymous poster hash: c6ce6...edb

En sak har alltid flere sider, men jeg skjønner bare ikke at en "mann" kan gå fra ungen og mora like etter fødsel. Direkte guffen oppførsel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest hele tråden, men jeg er alenemor fordi mannen fant ut etter fødselen at det å ha barn var visst ganske krevende, og han fikk jo "aldri" tid til å feste eller være med kompiser, dårlig søvn fikk han også, så "barn var visst ikke noe for han". Og han syntes sex livet var dabbet av litt (dette var 1 mnd etter fødselen) og han hadde da tross alt behov. Så derfor er jeg alenemor. Jeg har tydeligvis ikke fått vite om alle disse stønadene man ifølge noen her har krav på, for jeg får ikke flere tusen kasta etter meg. Jeg har dobbel barnetrygd og overgangsstønad. Barnebidrag får jeg ikke da faren er i en økonomisk krise. Jeg klarer meg så vidt hver måned. Er fortsatt i permisjon så jobber ikke enda. Hvilke andre stønader er det? Hvor mange tusen kroner er det snakk om her? Del gjerne, for jeg aner ikke hva dere prater om når dere sier at alenemødre er så forbanna rike at de kan dra til syden flere ganger i året osv.

Anonymous poster hash: 276e7...b44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er så enkelt som at folk har blitt mer egoistiske. Er ikke villige til å prøve å samarbeide men tenker meg, meg, MEG!



Anonymous poster hash: 499ce...5ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må vi bli enig om Norge har så mange aleneforeldre at det gjør noe.

Det spurte jeg om også, men såvidt jeg kan se, har ingen svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må vi bli enig om Norge har så mange aleneforeldre at det gjør noe.

Det spurte jeg om også, men såvidt jeg kan se, har ingen svart.

Google?

http://www.aleneforeldreforeningen.no/nyheter/flere-aleneforeldre.aspx

Samfunnet er i endring og aleneforeldrefamilier utgjør en stadig større gruppe. Fra 1980 til 2013 har det blitt dobbelt så mange enslige mødre og over fire ganger så mange enslige fedre. Nå er det 125 000 enslige forsørgere i Norge fordelt på 100 000 enslige mødre og 25 000 enslige fedre. Antall barn som bor hos enslige forsørgere er 190 000 (17% av alle barn ). Tar en med de som også bor sammen med steforeldre er antallet 276 000 (25%).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google?

http://www.aleneforeldreforeningen.no/nyheter/flere-aleneforeldre.aspx

Samfunnet er i endring og aleneforeldrefamilier utgjør en stadig større gruppe. Fra 1980 til 2013 har det blitt dobbelt så mange enslige mødre og over fire ganger så mange enslige fedre. Nå er det 125 000 enslige forsørgere i Norge fordelt på 100 000 enslige mødre og 25 000 enslige fedre. Antall barn som bor hos enslige forsørgere er 190 000 (17% av alle barn ). Tar en med de som også bor sammen med steforeldre er antallet 276 000 (25%).

Da sier det seg selv at begge foreldrene bør ta sitt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google?

http://www.aleneforeldreforeningen.no/nyheter/flere-aleneforeldre.aspx

Samfunnet er i endring og aleneforeldrefamilier utgjør en stadig større gruppe. Fra 1980 til 2013 har det blitt dobbelt så mange enslige mødre og over fire ganger så mange enslige fedre. Nå er det 125 000 enslige forsørgere i Norge fordelt på 100 000 enslige mødre og 25 000 enslige fedre. Antall barn som bor hos enslige forsørgere er 190 000 (17% av alle barn ). Tar en med de som også bor sammen med steforeldre er antallet 276 000 (25%).

Takk! Jeg har nettopp sittet og bladd i Statistisk årbok, men er nok for trøtt og blingsete. Uansett er det ikke så veldig mange enslige foreldre i Norge sammenlignet med hvor mange det bor her. Det er dessuten mange årsaker til at man blir aleneforelder. Jeg vet ikke hvor detaljerte tabeller det finnes for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som forklarer dette fenomenet er at etter en kvinne har fått barn så skjer det kjemiske endringer i hodet på henne som gjør hun til en merr, heks eller kjerring. Menn tenker at hvorfor skal de leve resten av livet sitt med enten en av de tre alternativene når det er så mange ikke-bitchy koselige jenter der ute som man heller kan være med.

Redigering: Graviditet gjør også at kvinner ikke ser ut, i månedene etter det er overstått. Kan ha noe med saken å gjøre..

Endret av MajorasMaske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som liker å være alene, slik at de får hore å pule så mye de vil. NAV betaler. Bare hor og pul i vei.



Anonymous poster hash: fb32b...49b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forklarer dette fenomenet er at etter en kvinne har fått barn så skjer det kjemiske endringer i hodet på henne som gjør hun til en merr, heks eller kjerring. Menn tenker at hvorfor skal de leve resten av livet sitt med enten en av de tre alternativene når det er så mange ikke-bitchy koselige jenter der ute som man heller kan være med.

Hæææ? Tenker menn??? Det var noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mange som liker å være alene, slik at de får hore å pule så mye de vil. NAV betaler. Bare hor og pul i vei.

Anonymous poster hash: fb32b...49b

Nå fornærmer og krenker du mange skikkelige kvinner. Jeg har selv vært enslig mor til mange barn på grunn av at min mann døde. Jeg har ikke mottatt en krone fra NAV utenom det jeg faktisk hadde rett til i den situasjonen vi befant oss i. Livet har bestått av beinhardt arbeid og ansvar. Horeri og puling er abstrakte ord for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 90%. Får utbetalt ca 24000 netto. 1 sønn.

+

1960kr i dobbel barnetrygd

1400 kr i overgangstønad

1380 kr i stønad til barnetilsyn

1060 kr i barnebidrag

Anonymous poster hash: 9720d...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 90%. Får utbetalt ca 24000 netto. 1 sønn.

+

1960kr i dobbel barnetrygd

1400 kr i overgangstønad

1380 kr i stønad til barnetilsyn

1060 kr i barnebidrag

Anonymous poster hash: 9720d...c24

Satsene for de forskjellige ytelser er er nok steget siden jeg var i denne situasjonen for en del år siden, men jeg forstår ikke at du kan få både overgangsstønad og stønad til barnetilsyn med den lønnen du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...