Gå til innhold

Hvorfor er det så mange alenemødre i Norge?


tom1986

Anbefalte innlegg

Noen av oss ser ikke på ekteskapet som noe positivt uansett. Selvfølgelig hadde jeg turt å gifte meg, men jeg har ikke lyst.

Anonymous poster hash: 67891...a8c

Nei, ingen skal tvinge deg. Men hadde jeg skulle planlagt å få barn med min kjære, så hadde jeg først villet hatt en juridisk bekreftelse på forholdet. For meg er det å få barn det mest alvorlige valget i livet og da må jeg vite at den jeg planlegger det med virkelig ønsker å holde sammen med meg.

Hadde min kjære sagt "Neeeeeeei, jeg vil ikke gifte meg for jeg har ikke lyst / det er så skummelt/ jeg vil ikke!" hadde jeg heller ikke tort å satse på barn i forholdet.

Anonymous poster hash: c8e43...503

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Kan, men en god del kvinner prioriterer omsorg og trygghet, fremfor utforskning og kunnskap.

Synes du ikke dette er viktig for en alenefar også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen med stønader?

Aleneforeldre burde ikke ha stønad.

Anonymous poster hash: 09192...574

Da mener du at kvinner og menn, som blir alene med barn fordi ektefellen dør, ikke skal ha stønad?

Eller de som blir gravide og er i forhold, også blir det plutselig slutt?

Eller når mor stikker av og far blir alene med barna?

Eller de som får barn med en mann, også blir han voldelig, så hun må ta barnet å flykte?

Eller de som har ONS eller knullekompis, også blir hun uønsket gravid og ønsker ikke ta abort, og blir dermed alene med barnet?

Bare spør meg, jeg vet om mange triste skjebner...som endre bra selv om de blir alene med barnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann døde plutselig. Det skulle jeg ha tatt med i beregningen, mener du, før vi i det hele tatt skulle tenke på å få barn?

Det er forskjell på et par som går fra hverandre og der den ene part dør. Ved dødsfall er det ingen til å betale barnebidrag og dermed er det mer fornuftig at staten trår til med forsørgerstøtte. Der partene går fra hverandre burde partene selv vært mer ansvarlig for den økonomiske belastningen det var å oppfostre barn utenfor parforhold.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Blanding av for gode støtteordninger til alenemødre og at folk gir opp forhold for lett eller får barn med folk de i utgangspunktet ikke burde fått barn med. "

Jeg visste faktisk ikke om stønadene man kunne søke på før jeg satt der fortvila, høygravid og alene. Fikk denne informasjonen gjennom Amathea som jeg var i kontakt med pga min situasjon.

Hadde ikke de opplyst meg så hadde jeg sikkert aldri søkt på noe stønader for det var siste jeg tenkte på der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann døde plutselig. Det skulle jeg ha tatt med i beregningen, mener du, før vi i det hele tatt skulle tenke på å få barn?

Alle bør tenke gjennom hva som kan skje dersom man skulle bli alene med ett eller flere barn.

Man bør ha en utdanning slik at man kan gå ut i jobb og forsørge seg og barna. I tillegg bør man ha en dødsforsikring på ektefellen slik at man slipper å måtte gå fra hus og hjem. Om man er så dum at man ikke har giddet å gifte seg før ungene kom bør man ha andre juridiske papir i orden slik at pengene ikke går til barna/overformynderiet.

Anonymous poster hash: c8e43...503

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Alle bør tenke gjennom hva som kan skje dersom man skulle bli alene med ett eller flere barn.

Man bør ha en utdanning slik at man kan gå ut i jobb og forsørge seg og barna. I tillegg bør man ha en dødsforsikring på ektefellen slik at man slipper å måtte gå fra hus og hjem. Om man er så dum at man ikke har giddet å gifte seg før ungene kom bør man ha andre juridiske papir i orden slik at pengene ikke går til barna/overformynderiet.

Anonymous poster hash: c8e43...503

Du er så snusfornuftig at det er latterlig. Bør ditt, bør datt. Jeg går utifra at du har tatt alle mulige forbehold om alt som muligens kan skje i ditt liv. Hva vet du om meg? Jeg har ikke skrevet et eneste ord om meg personlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bør tenke gjennom hva som kan skje dersom man skulle bli alene med ett eller flere barn.

Man bør ha en utdanning slik at man kan gå ut i jobb og forsørge seg og barna. I tillegg bør man ha en dødsforsikring på ektefellen slik at man slipper å måtte gå fra hus og hjem. Om man er så dum at man ikke har giddet å gifte seg før ungene kom bør man ha andre juridiske papir i orden slik at pengene ikke går til barna/overformynderiet.

Anonymous poster hash: c8e43...503

Hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så snusfornuftig at det er latterlig. Bør ditt, bør datt. Jeg går utifra at du har tatt alle mulige forbehold om alt som muligens kan skje i ditt liv. Hva vet du om meg? Jeg har ikke skrevet et eneste ord om meg personlig.

Neida, jeg er ikke snusfornuftig. Bare realistisk. :ler:

Ikke vær så naiv og tro at forholdet til drømmemannen varer livet ut. Man bør få en utdanning før man knuller på seg en unge. Og ufør-/dødsforsikring er vel ikke så veldig uvanlig å ha? :vetikke: Man trenger vel ikke være intelligent for å forstå at det er smart? Du forsikrer vel bilen og huset? Ellers er det vel heller ikke så krevende å gifte seg/ ha juridiske papir i orden?

Jeg skriver ikke spesifikt til deg, bare hva man bør gjør og tenke gjennom om man planlegger/ får barn. Slutt og vær så hårsår.

Anonymous poster hash: c8e43...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Neida, jeg er ikke snusfornuftig. Bare realistisk. :ler:

Ikke vær så naiv og tro at forholdet til drømmemannen varer livet ut. Man bør få en utdanning før man knuller på seg en unge. Og ufør-/dødsforsikring er vel ikke så veldig uvanlig å ha? :vetikke: Man trenger vel ikke være intelligent for å forstå at det er smart? Du forsikrer vel bilen og huset? Ellers er det vel heller ikke så krevende å gifte seg/ ha juridiske papir i orden?

Jeg skriver ikke spesifikt til deg, bare hva man bør gjør og tenke gjennom om man planlegger/ får barn. Slutt og vær så hårsår.

Anonymous poster hash: c8e43...503

Du siterer et innlegg jeg har skrevet. Da er det logisk å anta at ditt påfølgende innlegg er stilet til meg, som du altså ikke vet noenting om. Hvis du mente å skrive generelt, hvorfor siterte du da? Ufølsom og vulgær er du også. "Knuller på seg en unge".

Du svarte ikke på hvilke forholdsregler du har tatt om alle mulige og umulige situasjoner du kan risikere å komme opp i.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på et par som går fra hverandre og der den ene part dør. Ved dødsfall er det ingen til å betale barnebidrag og dermed er det mer fornuftig at staten trår til med forsørgerstøtte. Der partene går fra hverandre burde partene selv vært mer ansvarlig for den økonomiske belastningen det var å oppfostre barn utenfor parforhold.

Det er mange grunner til at par går ifra hverandre, så det er ikke så enkelt som du skal ha det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du ikke dette er viktig for en alenefar også?

Ikke så viktig som kunnskap og ferdigheter. Dessuten overdriver kvinner noe voldsomt når det gjelder omsorg og trygghet. De duller noe voldsomt med barna, uten at jeg tror barna føler seg hverken tryggere eller mer elsket av den grunn. Mødre har en tendens til nærmest å kvele barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ikke så viktig som kunnskap og ferdigheter. Dessuten overdriver kvinner noe voldsomt når det gjelder omsorg og trygghet. De duller noe voldsomt med barna, uten at jeg tror barna føler seg hverken tryggere eller mer elsket av den grunn. Mødre har en tendens til nærmest å kvele barna.

Man må begynne så snart barnet er født med å lære dem kunnskap og ferdigheter. Omsorg og trygghet? Det klarer vi oss uten, alle som én, liten som stor.

Hvor mange mødre har du førstehåndskjennskap til? Hvis du hadde moderert deg og skrevet noen, kunne jeg vært enig med deg. Den dullingen tror jeg fedre er like ille til, spesielt når det gjelder døtre.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abcdefgh

Det er tydelig at tidene har forandret seg siden jeg ble alene med flere barn, for jeg mottok ikke annet enn jeg hadde rett til, nemlig barnetrygd for ett barn mer enn det faktiske antall, barnepensjon (tilsvarende minstebidrag), overgangsstønad en periode til meg selv. Den ble redusert og falt til slutt bort etterhvert som lønnsinntekten økte.

Fortell meg hvilke utrolig gode støtteordninger det finnes for alenemødre idag

Brukte 15 min på google og nav.no
Mitt eksempel: Jente 21 uten formell utdannelse utover VGS som nekter å ta abort:
Overgangsstønad : 14 208 Kr
Lån og stipend: 8 000 kr
Stønad til Barnetilsyn : 64% av dokumenterte utgifter til tilsyn . La oss si barnehagebesparelse på 1700kr mnd?
Barnetrygd og tillegg enslig forsørger fordi overgangsstønad: 2500 kr
Engangsstønad : 36 000kr
Bidrag fra far(vanlig ola nordmann med 400 000 i året, satt mor til 150 000 i året og 0 samvær) : 4 770
Total støtte pr. mnd: 29 478 kr + Engangsstønad på 36 000 kr. Medregnet barnehagebesparelsen 30978 KR pr mnd.
Så Jente 21 som har kjørt livet sitt i grøfta kan lure en gutt.
Få dekt utdannelse og sitte igjen med 29 478kr pr. mnd når hun er student over 3 år ! Ja halve stipendet er lån og da er vi ned i 25 000 kr.
Med disse inntektene kan hun for seg og sitt barn:
- Komme seg inn på boligmarkedet og ha et rimelig greit bosted. Legge en god grunnmur for livet.
- Slippe å jobbe mens hun studerer.
- Fokusere fult på studie. ( Ja hun må passe barnet som hun ønsket fra 16:00 til 20:00 da er de fleste studenter på jobb.. Ja hun må sitte hjemme hver kveld i tilfelle kidden som hun ønsket vokner.. Å nei og nei for et offer over 3 år når man ser avkastningen)
Gutt 21/Jente 21 uten barn i samme situasjon: 8000 kr i mnd i studielån. Må jobbe så h*n tjener ca 4000 i mnd. Bo i liten hybel eller rom i kollektiv. Bruke mesteparten av fritiden sin på jobb. Må sikkert jobbe 3-5 år etter endt utdannelse for å komme seg inn på boligmarkedet.
Tilfeldig person som er syk og mottar minstesats AAP: 10 000kr i mnd.
Så ja! Er vi enige om at dette er et urettferdig system Arabella ? Er det rart folk har fordommer mot unge alenemødre på overgangsstønad spør nå jeg... Ble nesten litt gira på å innføre tvungen abort eller tvunget adopsjon på de som ikke kan forsørge barnet sitt selv av hele regnestykket...
Disclaimer: Om noen jenter som føler de lever mislykkede liv blir litt våt i musa av å lese innlegget ; Jeg kommer til å hjemsøke dere i søvne om dere vurderer tanken!
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mange grunner til at par går ifra hverandre, så det er ikke så enkelt som du skal ha det til.

Jeg tror at hvis de økonomiske ordningene for par som går fra hverandre hadde vært trangere hadde det vært færre forhold gått i oppløsning fordi en av partene skulle "finne seg selv igjen".

Det finnes gode grunner for å bryte ut av et forhold som f.eks vold, rusmisbruk etc, men jeg tør å tippe på at langt de fleste gjør det fordi de tenker mer på seg selv enn barna, f.eks mistet gnisten, blitt forelsket i en annen, kjærligheten forsvant osv. Greit nok, gå fra hverandre, men jeg er ikke interessert i å betale for andres barn over skatteseddelen fordi mannen aldri tar oppvasken eller kona er et PMS-troll. Velger man å være aleneforeldre må man selv ta den økonomiske konsekvensen av dette. I utgangspunktet bør man selv ta de økonomiske konsekvensene for at man ønsker å bryte ut av et forhold og ikke skyve byrden over på samfunnet.

Dagens system henger igjen i den tiden der mannen var hovedforsørger og det ikke var så vanlig å bryte ut av et forhold uten at det var alvorlige problemer som vold eller rusmisbruk. Dermed fungerte det som et sikkerhetsnett for kvinner som hadde minimalt med inntekt og sørget for at far ikke bare kunne stikke av. I dag forventes det at kvinner forsørger seg selv og dermed faller en del av grunnlaget for dette sikkerhetsnettet vekk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarte ikke på hvilke forholdsregler du har tatt om alle mulige og umulige situasjoner du kan risikere å komme opp i.

Det har du helt rett i. Og det har jeg heller ikke tenkt å legge ut om i denne tråden.

Anonymous poster hash: c8e43...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så viktig som kunnskap og ferdigheter. Dessuten overdriver kvinner noe voldsomt når det gjelder omsorg og trygghet. De duller noe voldsomt med barna, uten at jeg tror barna føler seg hverken tryggere eller mer elsket av den grunn. Mødre har en tendens til nærmest å kvele barna.

Er det mora di som holder på sånn med deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...