Gå til innhold

Hvorfor er det så mange alenemødre i Norge?


tom1986

Anbefalte innlegg

Jeg vil tro at det er en større andel kvinner som blir alenemødre etter at barnet er født, og ikke mens de er gravid. Det virker som du tror at alle barn som lever med bare mor er et produkt av en ONS.

Nei, men jeg tror mange kvinner velger å føre frem barnet til tross for hva både fornuft, partner og evt familie sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skal man med en far til barnet?

Anonymous poster hash: 8a594...cba

gi barnet verdier, ferdigheter og kunnskap; ikke kun omsorg slik mor gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gi barnet verdier, ferdigheter og kunnskap; ikke kun omsorg slik mor gjør...

kan ikke mor gi ferdigheter og kunnskap?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke mor gi ferdigheter og kunnskap?

Kan, men en god del kvinner prioriterer omsorg og trygghet, fremfor utforskning og kunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke hvis den som har hovedomsorgen tjener bedre enn den andre.

Jeg fikk null i bare bidrag.

Anonymous poster hash: cb8ac...63f

Jeg kjenner ikke reglene godt, men dersom det ikke betales bidrag forutsetter vel det at en som ikke har barnet mest faktisk har barnet en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi mannfolka stikker..

I dag er det flere kvinner enn menn som er den som bryter ut fra forhold. Det er slutt på de tidene da kvinnene var økonomisk avhengige av mannen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ha lønn mens du er syk=?

Det blir helt feil å sammenligne sosiale ytelser til aleneforeldre med retten til sykepenger. Jeg mener at det i utgangspunktet er foreldrenes ansvar å forsørge barna. Klarer de ikke det, får de søke om sosialhjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg TS å lese denne artikkelen

http://www.dagbladet.no/2013/09/08/tema/klikk/helse/trening/29150792/

Anonymous poster hash: 584be...b98

Tror det for mange vil være en smart løsning at man gifter seg før man velger å få barn. Ikke fordi "sex hører til ekteskapet" men fordi mange da kanskje forstår alvoret i parforholdet før graviditet og barn er et faktum.

Tanken på å gifte seg er for mange forferdelig skummel, mens det å lage barn bare er gøy og uforpliktende.

Anonymous poster hash: c8e43...503

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det for mange vil være en smart løsning at man gifter seg før man velger å få barn. Ikke fordi "sex hører til ekteskapet" men fordi mange da kanskje forstår alvoret i parforholdet før graviditet og barn er et faktum. Tanken på å gifte seg er for mange forferdelig skummel, mens det å lage barn bare er gøy og uforpliktende. Anonymous poster hash: c8e43...503

Å gifte seg er ingenting i forhold til å få barn sammen. Ekteskap er bare et papir, mens et barn er et lite mennske som knytter partene sammen resten av livet.

Ikke at jeg ser ned på ekteskapet, men det er lettere å skille seg enn å gå fra hverandre når man har barn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke like mange alenefedre som alenemødre da, siden det kreves en mann og en dame for å lage et barn...? :klo:



Anonymous poster hash: 584be...b98
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gifte seg er ingenting i forhold til å få barn sammen. Ekteskap er bare et papir, mens et barn er et lite mennske som knytter partene sammen resten av livet.

Ikke at jeg ser ned på ekteskapet, men det er lettere å skille seg enn å gå fra hverandre når man har barn

Ja, akkurat. Da skulle det jo egentlig være piece of cake å gifte seg før man bestemmer seg å få barn. Men slik er det ikke. Folk er så livredde for å binde seg seg til en fast partner. De vil "være fri". Så får unger og plikter komme i andre rekke.

Anonymous poster hash: c8e43...503

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat. Da skulle det jo egentlig være piece of cake å gifte seg før man bestemmer seg å få barn. Men slik er det ikke. Folk er så livredde for å binde seg seg til en fast partner. De vil "være fri". Så får unger og plikter komme i andre rekke. Anonymous poster hash: c8e43...503

Jeg kan ikke tale for hvorfor folk tenker sånn, men det hjelper ikke at de er gift når de får ungen for om de syns det er greit å gå fra hverandre når de har et felles barn så gjør ikke ekteskapet det noe vanskeligere for de å gå fra hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ja, og dette bør man ta høyde for.

Anonymous poster hash: 09192...574

Min mann døde plutselig. Det skulle jeg ha tatt med i beregningen, mener du, før vi i det hele tatt skulle tenke på å få barn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan ikke tale for hvorfor folk tenker sånn, men det hjelper ikke at de er gift når de får ungen for om de syns det er greit å gå fra hverandre når de har et felles barn så gjør ikke ekteskapet det noe vanskeligere for de å gå fra hverandre

Før man gifter seg med et annet menneske bør man tenke seg godt om. Tør man ikke å gifte seg og får angst av å høre ordet, bør man heller ikke tørre å satse på å få barn sammen. For skal man lage barn sammen bør vel også målet være å oppdra barnet sammen og gi barnet trygge rammer? Ergo bør man tørre å gifte seg før man tør å planlegger barn.

Nei, jeg er ikke prest! Heller ikke 80 år.

Anonymous poster hash: c8e43...503

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Blanding av for gode støtteordninger til alenemødre og at folk gir opp forhold for lett eller får barn med folk de i utgangspunktet ikke burde fått barn med.

Det er tydelig at tidene har forandret seg siden jeg ble alene med flere barn, for jeg mottok ikke annet enn jeg hadde rett til, nemlig barnetrygd for ett barn mer enn det faktiske antall, barnepensjon (tilsvarende minstebidrag), overgangsstønad en periode til meg selv. Den ble redusert og falt til slutt bort etterhvert som lønnsinntekten økte.

Fortell meg hvilke utrolig gode støtteordninger det finnes for alenemødre idag

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man gifter seg med et annet menneske bør man tenke seg godt om. Tør man ikke å gifte seg og får angst av å høre ordet, bør man heller ikke tørre å satse på å få barn sammen. For skal man lage barn sammen bør vel også målet være å oppdra barnet sammen og gi barnet trygge rammer? Ergo bør man tørre å gifte seg før man tør å planlegger barn.

Nei, jeg er ikke prest! Heller ikke 80 år.

Anonymous poster hash: c8e43...503

Noen av oss ser ikke på ekteskapet som noe positivt uansett. Selvfølgelig hadde jeg turt å gifte meg, men jeg har ikke lyst.

Anonymous poster hash: 67891...a8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde vært mann, hadde jeg vært livredd for å gjøre en kvinne gravid, og ville alltid brukt kondom. Kondomen ville jeg først droppet når jeg møtte noen det ble seriøst med, og jeg kjente henne så godt at jeg visste hun brukte prevansjon.

Så ja, grunnen til at det er så mange alenemødre er fordi menn ikke har brukt kondom.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...