Gå til innhold

Hvorfor er det så mange alenemødre i Norge?


tom1986

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Det har du helt rett i. Og det har jeg heller ikke tenkt å legge ut om i denne tråden.

Anonymous poster hash: c8e43...503

Men allikevel er du så arrogant og bedrevitende at du opphøyer deg selv til å belære andre hva de BØR gjøre av det ene og det andre, før de "knuller på seg en unge". Feig er du også, som ikke tør skrive under nick.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har du helt rett i. Og det har jeg heller ikke tenkt å legge ut om i denne tråden.

Anonymous poster hash: c8e43...503

J håper du blir aleneforelder en dag og lærer ett og annet om livet.

Anonymous poster hash: fb06b...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men allikevel er du så arrogant og bedrevitende at du opphøyer deg selv til å belære andre hva de BØR gjøre av det ene og det andre, før de "knuller på seg en unge". Feig er du også, som ikke tør skrive under nick.

Ja, jeg mener mange trenger å tenke seg om både to og tre ganger (gjerne enda flere) før de setter unger til verden.

Men kanskje er jeg ikke så smart og bedrevitende likevel, for ut fra regnestykket som er vist i de siste innleggene er det jo absolutt ikke dumt å bli smelt på tjukka som alenemor. :)

Ellers syns jeg ikke det å være ABer er så feig. Jeg har jo et AB-nummer som går igjen gjennom hele tråden, så du ser jo hvilke innlegg som er skrevet av meg.

Anonymous poster hash: c8e43...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alenemor fordi jeg er "egoistisk".

Ble gravid med en jeg holdt på med, men ønsker IKKE å være i et forhold med denne mannen og syns det er feil og ta abort selv om barnet vil få to foreldre i hvert sitt hus.

Merker det er MANGE her inne som skyter ut hvor egoistisk det er å få barn når du ikke er i et forhold, skriver ting som "skulle tenkt på det før", "stakker barn" ++

Ja, for er jo helt forkastelig å beholde et liv uten å være i et forhold ;)

Anonymous poster hash: dbe7a...577

Er vel mer det å "lage" liv utenfor forhold som er betenkelig...

Anonymous poster hash: 6da8a...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis de økonomiske ordningene for par som går fra hverandre hadde vært trangere hadde det vært færre forhold gått i oppløsning fordi en av partene skulle "finne seg selv igjen".

Ja klart det. Hadde det ikke vært noe aleneforsørger stønader så hadde aldri faren til mitt barn dratt sin vei uten å se seg tilbake!!!

Kanskje han hadde angret etter å ha møtt sønnen sin, bestemt seg for å fokusere på det som faktisk var viktig og tatt seg selv i nakkeskinnet?

Oh forbanna NAV som støtter aleneforsørgere i en overgangsfase, hvorfor måtte dere ta fra mitt barn muligheten til å ha en pappa i hus fra første stund? Hvorfor måtte dere gjøre sånn at jeg en dag må forklare hvorfor faren hans ikke vil se han?

Det er ikke så enkelt. Ja noen mødre går kanskje fra partneren sin for pengenes skyld, noen mødre "later som" de har brutt opp med barnefar slik at de kan få penger, noen jenter lurer menn slik at de kan få baby og penger fra NAV, men jeg tror de er i mindretall. Det er ingenting lukseriøst ved å være 100% alene med et barn, prøv det selv, ingen beløp vil dekke opp for alt det man mister/ikke har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Situasjonen med stønader? Aleneforeldre burde ikke ha stønad. Anonymous poster hash: 09192...574

Vel, hvis man har gjort det med fullt overlegg er jeg enig med deg. Da burde man ha planlagt litt bedre.

Men de aller fleste gjør jo ikke det.

Det må være kjedelig å se verden i så sort/hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 15 min på google og nav.no
Mitt eksempel: Jente 21 uten formell utdannelse utover VGS som nekter å ta abort:
Overgangsstønad : 14 208 Kr
Lån og stipend: 8 000 kr
Stønad til Barnetilsyn : 64% av dokumenterte utgifter til tilsyn . La oss si barnehagebesparelse på 1700kr mnd?
Barnetrygd og tillegg enslig forsørger fordi overgangsstønad: 2500 kr
Engangsstønad : 36 000kr
Bidrag fra far(vanlig ola nordmann med 400 000 i året, satt mor til 150 000 i året og 0 samvær) : 4 770
Total støtte pr. mnd: 29 478 kr + Engangsstønad på 36 000 kr. Medregnet barnehagebesparelsen 30978 KR pr mnd.
Så Jente 21 som har kjørt livet sitt i grøfta kan lure en gutt.
Få dekt utdannelse og sitte igjen med 29 478kr pr. mnd når hun er student over 3 år ! Ja halve stipendet er lån og da er vi ned i 25 000 kr.
Med disse inntektene kan hun for seg og sitt barn:
- Komme seg inn på boligmarkedet og ha et rimelig greit bosted. Legge en god grunnmur for livet.
- Slippe å jobbe mens hun studerer.
- Fokusere fult på studie. ( Ja hun må passe barnet som hun ønsket fra 16:00 til 20:00 da er de fleste studenter på jobb.. Ja hun må sitte hjemme hver kveld i tilfelle kidden som hun ønsket vokner.. Å nei og nei for et offer over 3 år når man ser avkastningen)
Gutt 21/Jente 21 uten barn i samme situasjon: 8000 kr i mnd i studielån. Må jobbe så h*n tjener ca 4000 i mnd. Bo i liten hybel eller rom i kollektiv. Bruke mesteparten av fritiden sin på jobb. Må sikkert jobbe 3-5 år etter endt utdannelse for å komme seg inn på boligmarkedet.
Tilfeldig person som er syk og mottar minstesats AAP: 10 000kr i mnd.
Så ja! Er vi enige om at dette er et urettferdig system Arabella ? Er det rart folk har fordommer mot unge alenemødre på overgangsstønad spør nå jeg... Ble nesten litt gira på å innføre tvungen abort eller tvunget adopsjon på de som ikke kan forsørge barnet sitt selv av hele regnestykket...
Disclaimer: Om noen jenter som føler de lever mislykkede liv blir litt våt i musa av å lese innlegget ; Jeg kommer til å hjemsøke dere i søvne om dere vurderer tanken!

Måtte lese flere ganger om du hadde fått med deg det mest vesentlig, men nei.

Jeg savner regnestykket for hva det koster å ha et barn. Tror du virkelig at barn lever av luft? Eller glemte du i din iver å trekke fra kostnadene?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte lese flere ganger om du hadde fått med deg det mest vesentlig, men nei.

Jeg savner regnestykket for hva det koster å ha et barn. Tror du virkelig at barn lever av luft? Eller glemte du i din iver å trekke fra kostnadene?

Bidrag fra far(vanlig ola nordmann med 400 000 i året, satt mor til 150 000 i året og 0 samvær) :4 770 + 36 000 kr i Engangsstønad ( barnevogn , barnesete , seng , stellebord osv. blir vel dekt her)

Ikke faen om et lite barn koster 4,700 i MND pr mnd en gang. Så kan man legge til alle de andre bonusstønadene fra eksempelet mitt.

http://www.sifo.no/page/Lenker/Meny_lenker/10242/10278 Sifo referansebudsjett.. Så kan du kalkulere så mye du vil selv.

Anonymous poster hash: 3de3a...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abcdefgh

Måtte lese flere ganger om du hadde fått med deg det mest vesentlig, men nei.

Jeg savner regnestykket for hva det koster å ha et barn. Tror du virkelig at barn lever av luft? Eller glemte du i din iver å trekke fra kostnadene?

Bidrag fra far(vanlig ola nordmann med 400 000 i året, satt mor til 150 000 i året og 0 samvær):4 770 + 36 000 kr i Engangsstønad ( barnevogn , barnesete , seng , stellebord osv. blir vel dekt her)

Ikke faen om et lite barn koster 4,700 pr mnd en gang. Så kan man legge til alle de andre bonusstønadene fra eksempelet mitt.

http://www.sifo.no/p...ker/10242/10278 Sifo referansebudsjett.. Så kan du kalkulere så mye du vil selv.

Obs: Kom borti anonym av en eller annen grunn.

Endret av abcdefgh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abcdefgh

Hvis alt dette du forteller om, er korrekt, er det noe ravende galt med systemet.

Ingen som har påpekt noe spesielt utenom Kontormus som mener man har glemt utgiftene pr. barn. Noe jeg synes bare den månedlige støtten fra far dekker i eksempelet mitt. Så regner med eksempelet stemmer ganske bra dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4.700kr i bidrag for et lite barn? Ja da er jeg "underbetalt".

Har privat avtale med bf som var på 1500kr i mnd første året og deretter 2500kr i mnd. Men etter et par mnd med ny avtale uteble betalingene og jeg mottok 710kr i forskudd fra NAV. Bf tjener godt han, men snor seg unna.

Ja han har hatt lønnstrekk, men fortsatt uteblir betalingene

Overgangsstønad og div andre stønader har jeg heller ikke og jeg hadde det i ganske kort tid. Ja fordi jeg møtte en ny mann, men det er fortsatt ikke hans PLIKT å forsørge mitt barn.

Ja, stønadene hjalp meg gjennom en tøff periode etter bruddet, jeg trengte ikke bekymre meg for hvordan jeg skulle få ting til å gå rundt i denne overgangsfasen, men det gjorde meg ikke rik.

Jeg trengte større leilighet fordi jeg hadde et barn, jeg trengte lappen, bil osv. Barnet trenger ofte nye klær, utstyr osv.

Jeg mener ikke at aleneforsørgere lider noe nød, men stønadene er ikke der slik at forsørgeren skal sitte på ræva og spise potetgull, det er ment for at man skal komme seg på bena etter et brudd og få orden på ting som er snudd på hodet nettopp pga et brudd. Og for å sikre barnet slik at det kan få en god start på livet.

Jeg hadde langt ifra bedre økonomi enn om vi hadde vært 2 om å forsørge barnet, i tillegg hadde jeg alt ansvar alene! (Ingen familie fra min side eller bf sin side som stilte opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trengte større leilighet fordi jeg hadde et barn, jeg trengte lappen, bil osv. Barnet trenger ofte nye klær, utstyr osv.

Mange voksne single som kunne trenge seg større leilighet og og lappen, sånn sett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst spørsmål som jeg kom til å tenke på her om dagen (mtp min egen situasjon). Er det egoisme hos kvinner som vil ha barn koste hva det koste vil eller er det menn som er uansvarlige?

Vi damer trenger ikke en måtte finne oss i å være i dårlige forhold, selv om vi har fått barn! Jeg er veldig glad for at jeg ble alenemor, og jeg er glad at jeg ikke trengte å være i et ikke-fungerende forhold med mye faenskap, utroskap +++ da vil jeg heller være alene! og ikke alle menn viser sitt sanne jeg før det blir alvor, som at et barn kommer inn i bildet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi damer trenger ikke en måtte finne oss i å være i dårlige forhold, selv om vi har fått barn! Jeg er veldig glad for at jeg ble alenemor, og jeg er glad at jeg ikke trengte å være i et ikke-fungerende forhold med mye faenskap, utroskap +++ da vil jeg heller være alene! og ikke alle menn viser sitt sanne jeg før det blir alvor, som at et barn kommer inn i bildet.

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Ja, stønadene hjalp meg gjennom en tøff periode etter bruddet, jeg trengte ikke bekymre meg for hvordan jeg skulle få ting til å gå rundt i denne overgangsfasen, men det gjorde meg ikke rik.

Jeg trengte større leilighet fordi jeg hadde et barn, jeg trengte lappen, bil osv. Barnet trenger ofte nye klær, utstyr osv.

Fikk du dekket dette evt, fikk tilskudd av NAV? Hvor stor leilighet hadde du før du fikk barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har påpekt noe spesielt utenom Kontormus som mener man har glemt utgiftene pr. barn. Noe jeg synes bare den månedlige støtten fra far dekker i eksempelet mitt. Så regner med eksempelet stemmer ganske bra dessverre.

Du er på glatta når du nekter å tro at et barn koster mer enn XXX kr osv.

Vel, saken er at du ikke vet. Det står skrevet litt om det i uttallige tråder hvilke utgifter det medfører å ha barn i forskjellige aldere.

Før fantes det småbarnstillegg, og det var det sikkert en grunn til. Spedbarn vokser fort, bruker bleier (selv om disse koster det halve nå i forhold til for noen år siden) og spiser egen mat. Er en stund siden jeg handlet slikt selv, men disse glassene og grøtblandingene koster nok en del å kjøpe. Det er dessuten en del utstyr som skal skaffes til veie.

Større barn er heller ikke billige, og de blir ikke billigere med alderen.

Riktignok bør en ha en anstendig bolig når en får barn, men det er altså ingen lettvindt vei inn i boligmarkedet.

Slike påstander og holdninger som du forfekter har en tendens til å tystne når en får slike erfaringer selv. Det er kanskje ikke så dumt og tie når de som faktisk har erfart og være med og uten barn uttaler seg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abcdefgh

Du er på glatta når du nekter å tro at et barn koster mer enn XXX kr osv.

Vel, saken er at du ikke vet. Det står skrevet litt om det i uttallige tråder hvilke utgifter det medfører å ha barn i forskjellige aldere.

Før fantes det småbarnstillegg, og det var det sikkert en grunn til. Spedbarn vokser fort, bruker bleier (selv om disse koster det halve nå i forhold til for noen år siden) og spiser egen mat. Er en stund siden jeg handlet slikt selv, men disse glassene og grøtblandingene koster nok en del å kjøpe. Det er dessuten en del utstyr som skal skaffes til veie.

Større barn er heller ikke billige, og de blir ikke billigere med alderen.

Riktignok bør en ha en anstendig bolig når en får barn, men det er altså ingen lettvindt vei inn i boligmarkedet.

Slike påstander og holdninger som du forfekter har en tendens til å tystne når en får slike erfaringer selv. Det er kanskje ikke så dumt og tie når de som faktisk har erfart og være med og uten barn uttaler seg...

Send en mail til Sifo og si at budsjettene deres ikke holder mål da... Forbruksforskerne burde ha kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her deler jeg og faren på ansvaret, 50/50. Vi deler på barnebidrag og utgifter til barnehage/SFO. Jeg studerer fulltid og jobber i tillegg. Jeg lever på ca 12 000 i mnd (stipend og lån, jobb, barnebidrag). Bare lånet på boligen min er på 10 000 i mnd, så det sier seg selv at det ikke går opp. Barnehage/SFO koster jo ca 2500 per barn. Jeg har sparepenger som jeg lever på nå, og de rekker nok til jeg er ferdig utdannet og kan begynne i en fulltidsjobb.

Hadde jeg hatt barna en ettermiddag mer i uka hadde jeg fått ca 10 000 i mnd av nav. Men ordningen mellom meg og barnefaren funker fint. Men jeg har nok å gjøre for å si det sånn. Er jo knapt hjemme når jeg ikke har barna. Må bruke av natten for å få det til å gå rundt. Husarbeid f eks må gjerne gjøres på natten fordi jeg er hjemme da og har tid. Men det er jo også mitt valg å ta en utdanning nå. Jeg ser på det som en investering for fremtiden, jeg vil nok tjene mye mer når jeg er ferdig utdannet enn jeg ville gjort i kassa på Kiwi.



Anonymous poster hash: 11dbb...fff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...