Gå til innhold

Hvorfor er det så mange alenemødre i Norge?


tom1986

Anbefalte innlegg

Andre årsaker er at det er så lett å få penger fra Nav.

Med barnebidrag, barnetrygd og nav penger så har alenemødre det ganske greit økonomisk, jeg kjenner flere.

Og det er mange kvinner og (menn) som ikke vil bruke kondom.

Anonymous poster hash: 3424c...cbc

Jeg kan love deg at hvis jeg fikk velge, så hadde jeg valgt mannen min og ikke penger fra Nav. Han dro fra oss helt ut av det blå, sønnen min er 11 uker, og han vil ikke ha noe med hverken meg eller sønnen å gjøre. I ettertid har jeg fått vite at det er en ny dame i bildet. Helt greit det, men man tar vare på sønnen sin likevel! Dette er en grusom situasjon, og jeg skulle ønske jeg ikke satt midt oppi det med begge bena. Vi var enig om å få barn, og han var fantastisk gjennom svangerskap og de første 9,5 ukene av sønnens liv. Jeg har så vondt av det lille nurket som må vokse opp uten pappaen sin at du aner ikke :(

Anonymous poster hash: c6ce6...edb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet bør bli: Hvorfor driver menn og etterlater seg unger overalt?

Hjelpes

Anonymous poster hash: 09192...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet bør bli: Hvorfor driver menn og etterlater seg unger overalt?

Ja, da begynner vi å nærme oss nivået som alenemødre blir betraktet på... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gode argumenter på begge sider. Jeg er enig i at altfor mange kvinner tar for lett på det å kunne forsørge seg selv og evt barn før de velger å bli gravide. Menn er også altfor sløve når de ikke stiller forventninger til at hun kan bidra med sin del økonomisk før de lager barn.

De fleste planlegger ikke å bli alene med barn, mange blir ufrivillig forlatt eller har gode grunner til å bryte opp et samliv. Jeg er enig i at personer som bare ikke synes forholdet er så givende lenger burde ruste opp inntjeningsevnen sin før de gikk, og ikke bare kreve fra fellesskapet.

Det sagt, enkelte her som om det å oppdra barn er et personlig anliggende og et personlig ansvar man har skaffet seg, på linje med om man hadde kjøpt seg hest. Disse ungene er samfunnsborgere med stort hjelpebehov, akkurat som andre sårbare grupper, f.eks eldre demente, funksjonshemmede osv. Å oppdra og forsørge mindreårige samfunnsmedlemmer er ikke den enkeltes hobby. Vi trenger som samfunn ikke lavere fødselsrater, vi er avhengige av at det fødes barn, og vi føder ikke nok planlagte barn. Tar vi vekk støtteordningene blir det født færre barn enn det blir i dag, og det er dårlig samfunnsøkonomi.

Det å ville ha kvinner til å bli kyniske overfor påbegynte svangerskap og utvanne lojaliteten og kjærligheten til barna for kjøpekraftens del, tror jeg er en retning som kan få uante følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg forstår at det å ta abort er vanskelig for mange kvinner, men er det ikke enda mer krevende å oppdra et barn i minst 18 år?

jeg tror antall alenemødre i norge skyldes først og fremst to faktorer: økonomi og biologi.

-kvinner er sikret en viss inntekt gjennom barnefar og stat, dermed vil den økonomiske utfordringen av å få barn i i stor grad være borte.

-når en kvinne blir gravid, tar følelsene over og fornuften forsvinner. de vil ha barn, fordi det er det de er "skapt" til.

å bli sint på en kvinne som vil beholde et barn alene, er som å bli sint på en hund som bjeffer. de gjør begge bare det de er skapt til å gjøre.

Tull og tøys. For veldig mange kvinner er det helt uproblematisk å ta abort (følelsesmessig).

Anonymous poster hash: cad21...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys. For veldig mange kvinner er det helt uproblematisk å ta abort (følelsesmessig).

Anonymous poster hash: cad21...975

Og dette vet du fordi....??? Og er mange det samme som alle???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 15 min på google og nav.no
Mitt eksempel: Jente 21 uten formell utdannelse utover VGS som nekter å ta abort:
Overgangsstønad : 14 208 Kr
Lån og stipend: 8 000 kr
Stønad til Barnetilsyn : 64% av dokumenterte utgifter til tilsyn . La oss si barnehagebesparelse på 1700kr mnd?
Barnetrygd og tillegg enslig forsørger fordi overgangsstønad: 2500 kr
Engangsstønad : 36 000kr
Bidrag fra far(vanlig ola nordmann med 400 000 i året, satt mor til 150 000 i året og 0 samvær) : 4 770
Total støtte pr. mnd: 29 478 kr + Engangsstønad på 36 000 kr. Medregnet barnehagebesparelsen 30978 KR pr mnd.
Så Jente 21 som har kjørt livet sitt i grøfta kan lure en gutt.
Få dekt utdannelse og sitte igjen med 29 478kr pr. mnd når hun er student over 3 år ! Ja halve stipendet er lån og da er vi ned i 25 000 kr.
Med disse inntektene kan hun for seg og sitt barn:
- Komme seg inn på boligmarkedet og ha et rimelig greit bosted. Legge en god grunnmur for livet.
- Slippe å jobbe mens hun studerer.
- Fokusere fult på studie. ( Ja hun må passe barnet som hun ønsket fra 16:00 til 20:00 da er de fleste studenter på jobb.. Ja hun må sitte hjemme hver kveld i tilfelle kidden som hun ønsket vokner.. Å nei og nei for et offer over 3 år når man ser avkastningen)
Gutt 21/Jente 21 uten barn i samme situasjon: 8000 kr i mnd i studielån. Må jobbe så h*n tjener ca 4000 i mnd. Bo i liten hybel eller rom i kollektiv. Bruke mesteparten av fritiden sin på jobb. Må sikkert jobbe 3-5 år etter endt utdannelse for å komme seg inn på boligmarkedet.
Tilfeldig person som er syk og mottar minstesats AAP: 10 000kr i mnd.
Så ja! Er vi enige om at dette er et urettferdig system Arabella ? Er det rart folk har fordommer mot unge alenemødre på overgangsstønad spør nå jeg... Ble nesten litt gira på å innføre tvungen abort eller tvunget adopsjon på de som ikke kan forsørge barnet sitt selv av hele regnestykket...
Disclaimer: Om noen jenter som føler de lever mislykkede liv blir litt våt i musa av å lese innlegget ; Jeg kommer til å hjemsøke dere i søvne om dere vurderer tanken!

God ide!

Iallefall burde man starte informasjonskampanjer som oppmuntrer dem til å ta abort (i motsetning til den moraliseringen samfunnet driver med overfor kvinner som velger abort).

Anonymous poster hash: cad21...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette vet du fordi....??? Og er mange det samme som alle???

:klo: Når ble "mange" ensbetydende med "alle"?

Og det vet jeg fordi jeg personlig kjenner "mange"!

Anonymous poster hash: cad21...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klo: Når ble "mange" ensbetydende med "alle"?

Og det vet jeg fordi jeg personlig kjenner "mange"!

Anonymous poster hash: cad21...975

Du hevder det er tull og tøys at det er følelsesmessig belastende for kvinner å ta abort fordi du kjenner mange. Er ikke det nokså generaliserende?

Jeg for min del kjenner mange som sliter med den tanken, men jeg hevder ikke at det betyr at alle tenker likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hevder det er tull og tøys at det er følelsesmessig belastende for kvinner å ta abort fordi du kjenner mange. Er ikke det nokså generaliserende?

Jeg for min del kjenner mange som sliter med den tanken, men jeg hevder ikke at det betyr at alle tenker likt.

Har du problemer med å forstå at "mange" ikke betyr det samme som "alle"?

Det kommer alltid frem i media hvor vanskelig det er for kvinner å ta abort, fordi det er bare den gruppen som tør å stå frem. De som ikke føler det slik, risikerer å bli stigmatisert som kalde, kyniske barnemordere.

Derfor er det viktig å avlive myten og å påpeke at veldig mange har ingen følelsesmessige problemer med å ta abort.

Anonymous poster hash: cad21...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ad overskriften, som jeg i parentes bemerket synes er tendensiøs: Hvor mange alenemødre er det i Norge?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad overskriften, som jeg i parentes bemerket synes er tendensiøs: Hvor mange alenemødre er det i Norge?

I 2008 bodde 12% av de som ble fedre, ikke sammen med barnet sitt, en økning på 50% på 7 år.

(En god liten artikkel som berører flere av momentene som har vært diskutert i tråden.)

Antallet som blir alenemødre en stund etter fødselen, må naturligvis være langt høyere.

Og jeg er enig i at overskriften eller hovedinnlegget er tendensiøst, eller i beste fall noe uklart:

Diskuterer vi de barn som fødes der mor og far ikke er sammen, eller er det også snakk om samlivsbrudd på et senere tidspunkt? I så fall er vel temaet: Hvorfor blir det samlivsbrudd hvis det er barn i bildet?

Eller hvorfor ikke: Hvorfor er det så få alenefedre? Men nå er jeg kanskje noe kverulantisk. Jeg oppfatter TS som at hans spørsmål er det hvorfor som mange barn fødes utenfor forhold.

Anonymous poster hash: cad21...975

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2008 bodde 12% av de som ble fedre, ikke sammen med barnet sitt, en økning på 50% på 7 år.(En god liten artikkel som berører flere av momentene som har vært diskutert i tråden.) Antallet som blir alenemødre en stund etter fødselen, må naturligvis være langt høyere. Og jeg er enig i at overskriften eller hovedinnlegget er tendensiøst, eller i beste fall noe uklart: Diskuterer vi de barn som fødes der mor og far ikke er sammen, eller er det også snakk om samlivsbrudd på et senere tidspunkt? I så fall er vel temaet: Hvorfor blir det samlivsbrudd hvis det er barn i bildet?Eller hvorfor ikke: Hvorfor er det så få alenefedre? Men nå er jeg kanskje noe kverulantisk. Jeg oppfatter TS som at hans spørsmål er det hvorfor som mange barn fødes utenfor forhold. Anonymous poster hash: cad21...975

For å svare på det siste der. Det er mye bedre at foreldrene går fra hverandre om de ikke går overens enn at de holder sammen for barna.

Mamma og pappa gikk nettopp fra hverandre og jeg er 25år gammel, de har venta til vi ble store. Jeg mener de heller burde brutt mens vi var små, det har jo gått utover oss at de ikke har hatt et godt ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du hevder det er tull og tøys at det er følelsesmessig belastende for kvinner å ta abort fordi du kjenner mange. Er ikke det nokså generaliserende?

Jeg for min del kjenner mange som sliter med den tanken, men jeg hevder ikke at det betyr at alle tenker likt.

Mitt utbrudd "tull og tøys", henviste mer til Tom1986s påstand:

"når en kvinne blir gravid, tar følelsene over og fornuften forsvinner. de vil ha barn, fordi det er det de er "skapt" til."

Anonymous poster hash: cad21...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du problemer med å forstå at "mange" ikke betyr det samme som "alle"?

Det kommer alltid frem i media hvor vanskelig det er for kvinner å ta abort, fordi det er bare den gruppen som tør å stå frem. De som ikke føler det slik, risikerer å bli stigmatisert som kalde, kyniske barnemordere.

Derfor er det viktig å avlive myten og å påpeke at veldig mange har ingen følelsesmessige problemer med å ta abort.

Anonymous poster hash: cad21...975

Jeg har problemer med å forstå at "mange" er ensbetydende med "tull og tøys"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt utbrudd "tull og tøys", henviste mer til Tom1986s påstand:

"når en kvinne blir gravid, tar følelsene over og fornuften forsvinner. de vil ha barn, fordi det er det de er "skapt" til."

Anonymous poster hash: cad21...975

Men greit, jeg ser at det kan funke i forlengelsen av hans påstander...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2008 bodde 12% av de som ble fedre, ikke sammen med barnet sitt, en økning på 50% på 7 år.

(En god liten artikkel som berører flere av momentene som har vært diskutert i tråden.)

Antallet som blir alenemødre en stund etter fødselen, må naturligvis være langt høyere.

Og jeg er enig i at overskriften eller hovedinnlegget er tendensiøst, eller i beste fall noe uklart:

Diskuterer vi de barn som fødes der mor og far ikke er sammen, eller er det også snakk om samlivsbrudd på et senere tidspunkt? I så fall er vel temaet: Hvorfor blir det samlivsbrudd hvis det er barn i bildet?

Eller hvorfor ikke: Hvorfor er det så få alenefedre? Men nå er jeg kanskje noe kverulantisk. Jeg oppfatter TS som at hans spørsmål er det hvorfor som mange barn fødes utenfor forhold.

Anonymous poster hash: cad21...975

2008 er ganske lenge siden, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...