Gå til innhold

kan jeg sparke min ansatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, det kan vi faktisk ikke. Blant annet er det restriksjoner i forumsreglene.

Anonymous poster hash: efebc...c77

Og ingen steder står det at man ikke kan spørre om råd om det her inne på karriereforumet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poster denne som anonym.

jeg driver en liten butikk, og har en god del utfordringer for tiden, en sykemeldt ansatt og tre på ferie, som igjen betyr at jeg har en og en halv ansatt akkurat nå, jeg har jobbet mellom 12-14 timer hver dag denne mnd og hadde bestilt meg ferietur hjem til hu mor den 29.

Hadde gledet meg enormt til min lille uke i hjembyen, bestillt konsertbilletter og reservert bord på en fancy resturant for å nevne noe.

Så ringer kjæresten til en av mine ansatte. Min ansatt som skulle komme hjem idag sitter tydeligvis fast i afrika, fordi immigrasjon i afrika ikke tror at passet tilhører min ansatt ((??) min ansatt vil derfor komme hjem med nytt fly den 31, å være klar for jobb den 1.

Som betyr at jeg må avbestille min ferie, samt tape konsertbillettene mine.

Jeg skal ringe advokaten min og HR kontoret mitt i morgen, men ville prøve å brainstorme dette med dere.

jeg tenker, når man reiser i afrika må man kjøpe visum, som avtaler dato for hjemreise samtidig som man kjøper innreise (hvertfall der jeg har vært) og da har utreise vært null problem, pluss at det er jo merkelig at de holder personen igjenn i nesten en uke ? Jeg mistenker at min ansatt har det så fint sammen med familien sin at personen bare har bestemt seg for å bli igjenn litt ekstra, Jeg har dog problemer med å bevise dette, da jeg kun har mottat en tekstmelding fra min ansatt sin kjæreste.

Det er jo skoft uansett, men er dette gyldig grunn til avskjed ?

Så hva tror dere ? Kan jeg si opp min ansatt? jeg tror jeg ville hatt store problemer med å jobbe sammen med denne personen etter dette. hadde liksom ikke vært så ille om det bare var en som var borte, men jeg har stått alene på jobb over 220 timer bare hittil i mnd, så er litt tynnslitt for tiden.

spent på inspill :)

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Hvorfor har du sendt 3 ansatte på ferie samtidig?????

Du kan ikke si opp noen pga en feil en gang. Du burde kunne regler og system om du driver for deg selv. Tøffere å drive noe selv enn å være ansatt vettu

Anonymous poster hash: 8f079...5d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest småhjerte

Er det ikke mulig å be om å få noe som bekrefter at hun faktisk sitter fast i Afrika? Man får vel en form for informasjon og slikt utlevert regner jeg med? Du kan isåfall be henne om å sende dette til deg, f.eks. scanne og sende på mail. Evt. om dette ikke er mulig å få gjort, få sett det når hun kommer tilbake.

Er det ikke litt rart at din ansatte ikke kontaktet deg selv, men fikk det gjort via kjæresten sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du sendt 3 ansatte på ferie samtidig?????

Du kan ikke si opp noen pga en feil en gang. Du burde kunne regler og system om du driver for deg selv. Tøffere å drive noe selv enn å være ansatt vettu

Anonymous poster hash: 8f079...5d6

.

Javel, bare sånn at det er sagt så sendte jeg så mange på ferie samtidig fordi vi akkurat skulle klare det, og alle ønsket ferie da. Så da tenkte jeg å være grei, å prøve å oppfylle alle ønsker så langt det går.

Den feilen skal jeg ikke gjøre igjen ;-)

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan vi faktisk ikke. Blant annet er det restriksjoner i forumsreglene.

Anonymous poster hash: efebc...c77

Om jeg bryter noen forumsregler her så er admin hjertelig velkommen til å slette tråden, personlig tror jeg at hvertfall en admin har sett denne tråden, så lang som den har blitt. Men vi får se.

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om det er fullt mulig at dine antakelser er korrekte og at din ansatt lyver, synes jeg det er uprofesjonelt av deg å legge ut så mye på et åpent nettforum. Du gjør kanskje ikke noe som i følge loven er ulovlig, men hadde jeg vært din ansatt (og ikke nødvendigvis den du mistenker her) og hadde kjent igjen arbeidsplassen min, hadde jeg aldri stolt på deg som arbeidsgiver igjen.

Normalen er at man selv kontakter arbeidsgiver ved fravær,men det hender at man kommer i situasjoner der dette er vanskelig. For eksempel har jeg blitt hastet inn på sykehus på kvelden og ikke hatt mulighet til å kontakte arbeidsgiver selv morgenen etter. Jeg er glad min arbeidsgiver ikke forventet at det første jeg skulle tenke på når jeg våknet var å ringe h*n. Jeg forstår at det ikke er helt samme sak, men du vet ikke de faktiske forholdene. Hva om din ansatt får lov å ta èn telefonsamtale hver dag på 5 minutter, Synes du virkelig da at denne skal brukes opp på deg? Blir du holdt fast et sted og nektet utreise, tviler jeg på at du kan forlange hva som helst.

Jeg tenker også at dersom noen drar tilbake til hjemlandet sitt og blir holdt igjen, er det nødvendigvis ikke av myndighetene, men ikke det som er enklest å benytte som grunn til kjæreste og arbeidsgiver, om du skjønner hva jeg mener?

Og til vedkommende som mener man kan diskutere hva som helst på et diskusjonsforum. så stemmer dette absolutt ikke. De fleste av har taushetsplikt på arbeidsplassen og kan for eksempel ikke diskutere kunder på forumet. All informasjon som kan identifisere en person er personopplysninger og inngår i taushetsplikten, så vidt jeg har forstått det



Anonymous poster hash: 0ceba...d63
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kunne tenkt meg å jobbe for deg, så du slipper å droppe ferien din..



Anonymous poster hash: ad554...b80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Javel, bare sånn at det er sagt så sendte jeg så mange på ferie samtidig fordi vi akkurat skulle klare det, og alle ønsket ferie da. Så da tenkte jeg å være grei, å prøve å oppfylle alle ønsker så langt det går.

Den feilen skal jeg ikke gjøre igjen ;-)

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Akkurat skulle klare det? Hva mener du? Du skal ikke være grei og kompis, du må jo drive en butikk. Og selvfølgelig være hyggelig og følge regler. Greit å la noen av feriene overlappe hverandre litt, men å sende 3 stykk på ferie samtidig, det er ikke snilt bare dumt.

Anonymous poster hash: 8f079...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært fast i Afrika hadde jobben vært en av de første plassene jeg kontaktet, om jeg så måtte gå mil for å finne dekning.

Forstår godt at du synes dette skurrer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...