Gå til innhold

kan jeg sparke min ansatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hu\'n sitter da ikke fast der nede med vilje? Tror du vil komme til kort hvis du sparker vedkommende pga "skoft", som du sier...



Anonymous poster hash: 5e507...dd9
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser du får litt pes her, men jeg er selv selvstendig næringsdrivende, og vet hvor surt det er å kansellere sin egen ferie pga problem som har oppstått i forbindelse med ansatte. Derfor vil jeg komme med noen forslag. For det første så får du kreve bevis fra henne, at årsaken til at hun ikke kommer seg hjem er den hun påstår er, i form av at hun kan få bekreftelse fra instansen som holder henne igjen, og sende det på mail til deg (slik at du ev trekker henne i lønn)

Nedskjæring er kanskje også en mulighet, for å si henne opp. Er ikke økonomien helt på topp, kan det brukes som en forklaring på oppsigelse. Vær obs på at du ikke kan ansette noen i "hennes" stilling på en god stund. Håper du får til ferien, jeg forstår deg veldig godt!

Anonymous poster hash: 94f59...930

Takk for gode råd, skal sende enda en mail til min ansatt og be om dokumentasjonen.. Om jeg ikke får dokumentasjonen jeg ber om vurderer jeg faktisk å jobbe dobbelt i 12 mnd for å kunne nedbemamme personen, det er nesten verdt det akkurat nå.

Pes regnet jeg med faktisk, det er trossalt KG, der ansatte er hellige kuer og vi sjefer en ondskapen selv. Setter dog STOR pris på konstruktive innspill, har fått ett par nå, men om flere mennesker har noe fornuftig å komme med, så kom igjen :)

takk igjen for svar, hadde ikke tenkt på å be om dokumentasjon på forhånd.

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til å tro at hun lyver egentlig?

Altså, dersom historien til din ansatt stemmer synes jeg det er svært uprofesjonelt av deg å reagere slik du gjør. Men dersom du har god grunn til å mistenke henne for å skofte så forstår jeg at du ønsker å sjekke opp i dine rettigheter. Dessverre tror jeg du har en dårlig sak, men det er jo greit å forhøre seg.



Anonymous poster hash: f3d4b...9da
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu\'n sitter da ikke fast der nede med vilje? Tror du vil komme til kort hvis du sparker vedkommende pga "skoft", som du sier...

Anonymous poster hash: 5e507...dd9

Det er det faktisk bare en person som vet, og det er personen det gjelder. Det er vel ikke akkurat uhørt at noen blir igjen lengere pga familie, har skjedd flere ganger før i norges land at noen ikke kommer hjem fra ferie .

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det faktisk bare en person som vet, og det er personen det gjelder. Det er vel ikke akkurat uhørt at noen blir igjen lengere pga familie, har skjedd flere ganger før i norges land at noen ikke kommer hjem fra ferie .

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Så du har egentlig ikke noen grunn til å tro at hun lyver?

Anonymous poster hash: f3d4b...9da

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

får av en eller annen grunn ikke sitert deg, AB..

Jeg stuser fordi:

1 .Jeg har akkurat vært i det aktuelle området i Afrika selv (begynnelsen av året), der måtte jeg kjøpe visum med ankomst, og spesifisere avreise. Når jeg da reiste hjem viste jeg bare visumet mitt sammen med passet og så var det grei skuring.

2. Det tar en uke. En hel uke for å komme seg hjem. Det går fly til Europa flere ganger om dagen fra denne plassen.

3. Når jeg var i afrika hadde jeg både mobil å tilgang til internett. Ikke fantastisk tilgang, men god nok til at jeg kunne ringe/maile flere ganger om dagen. Jeg fikk informasjon via noen andre.

Skurrer ikke dette for deg ?



Anonymous poster hash: 45c4a...ea4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fullt mulig. Jeg har selv snakket med div. politikontor og UDI for å få hjem igjen en som ikke fikk slippe ut av Sør-Afrika.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det slike problemer som kan oppstå og som leder må man ofte ta ansvaret selv.Det tyngste ansvaret.Jeg stusser litt på hvorfor du har så lav bemanning,dvs en som er sykemeldt og flere som er på ferie samtidig?Da har du ingen og spille på hvis du selv skulle bli syk eller da reise bort.

Du bør få alle kortene på bordet før du velger å si opp vedkommende og gjerne kalle inn vedkommende til en samtale så fort han eller hun har kommet hjem.Gi dem en sjanse til å forklare seg.Har du sjansen til å ta kontakt med kjæresten?Få noen svar fra han?Det er dessverre ikke like lett å sparke noen i dag som det var for 10 år siden..ting tar tid

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du får sparket den ansatte.

Poster du oppdatering? Jeg er nysgjerrig på hva som foregår i denne saken.



Anonymous poster hash: 26426...fbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig. Jeg har selv snakket med div. politikontor og UDI for å få hjem igjen en som ikke fikk slippe ut av Sør-Afrika.

jeg har vel ikke helt sluppet tanken på at det kan være reelt, men da er det jo himla merkelig at ingen har tatt kontakt med meg ? Ikke har jeg blitt bedt om noen dokumentasjon heller. Jeg leverte dog en bekreftelse på ansettelsesfohold når min ansatte søkte visum.. for over tre måneder siden..

Jeg håper jo for menneskehetens skyld at det stemmer, eller så mister jeg nok all tiltro til folk.

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som reagerer på at vedkommende arbeidstaker ikke selv har meldt fra om at hun sitter fast i Afrika? De har neppe tatt fra henne telefonen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

får av en eller annen grunn ikke sitert deg, AB..

Jeg stuser fordi:

1 .Jeg har akkurat vært i det aktuelle området i Afrika selv (begynnelsen av året), der måtte jeg kjøpe visum med ankomst, og spesifisere avreise. Når jeg da reiste hjem viste jeg bare visumet mitt sammen med passet og så var det grei skuring.

2. Det tar en uke. En hel uke for å komme seg hjem. Det går fly til Europa flere ganger om dagen fra denne plassen.

3. Når jeg var i afrika hadde jeg både mobil å tilgang til internett. Ikke fantastisk tilgang, men god nok til at jeg kunne ringe/maile flere ganger om dagen. Jeg fikk informasjon via noen andre.

Skurrer ikke dette for deg ?

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Altså jeg vet ikke hva som er sant eller ei, og skjønner jo at du blir fortvilet, men i slike saker er det ofte vanskeligere for de som er av afrikansk opprinnelse å komme seg ut, enn de med helt annet opphav.

Anonymous poster hash: f3d4b...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sliter med siteringen igjenn.

Ja jeg skal poste i denne tråden slik at dere får en avslutning :)

Jeg hadde i teorien ikke lav bemanning, jeg ansatte en sommervikar, men denne sommervikaren stakk av etter to uker. sånn som skjer med unge mennesker.

det skulle gått helt greit, men så fikk jeg en sykemelding av min andre 100%,

så da sitter jeg igjen med en helgeansatt og en fast kveldsvakt med 60%stilling (som forøvrig har vært HELT fantastisk, stillt opp å vært tilgjengelig uten like, jeg har allerede satt en bonus på 5.000 til han siden han bare har vært helt knall når the shit hit the fan)

Å snakke med kjæresten har jeg ungått så langt det går. Jeg har ikke lyst til å forholde meg til uteforstående. jeg ser egentlig ikke problemet med å få tak i meg, min ansatt vet både jobbnr, privatnummer, privat mail og jobbmail. men ja, jeg kommer til å sette meg ned å snakke vel å lenge med min ansatt når personen kommer seg hjem.



Anonymous poster hash: 45c4a...ea4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener også det er litt rart at vedkommende må bli en hel uke, men det er kanskje slik det er om hun/han først har kommet i klinsj der nede.

For det andre tenker jeg det er veldig dårlig av deg å kreve bevis, ellers er ikke grunnen gyldig. Om vedkommende har fått visum, men nektes hjemreise pga de ikke tror det er personens pass; hvorfor skulle de gidde å bruke tid og energi på å være grei, og sende Mail til arbeidsgiver? Det tenker i alle fall jeg.

For det tredje, er det drastisk å sparke vedkommende. Du høres veldig bitter ut for at ferien din blir ødelagt, og du skylder på mennesket som tilsynelatende sitter fast i Afrika. Hva skulle du gjort om vedkommende kom hjem til antatt tid, men med matforgiftning eller annen sykdom? Det høres ut som om du har planlagt dette dårlig og det er desverre ditt eget ansvar som eier. Uansett kjipt, men en god erfaring til senere :)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så ser jeg ikke forskjellen på å legge ut en case her, eller på E24 der de ukentlig har sjefer som søker innspill og råd. Hva så om jeg legger det ut her ? Jeg har hatt 6 kunder innom som har spurt meg om situasjonen idag, så noen hemmelighet er det neppe, og jeg sier ikke at personen har stukket av, jeg sier at jeg mistenker det. Jeg har vært veldig åpen om at jeg vet lite om hva som skjer, men ingen dukket opp på jobb idag. Nei jeg har ikke snakket med den aktuelle personen, mobilen er skrudd av, og ingen svar på mail. Hadde dog et ubesvart fra Afrika i natt klokken 0430, men da var jeg ikke våken gitt. Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Nei, det er ikke voldsomt stor forskjell. Jeg, og de sjefene jeg kjenner til som jeg ser på som gode ledere, ville undersøkt saken i andre, mer diskrete og kvalifiserte, fora.

Jeg ville også vurdert hvilket inntrykk kundene får av bedriften når du er veldig åpen og forteller dem om indre anliggender når de"er innom. Enkelte vil se på det også som særdeles uprofesjonelt.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også det er litt rart at vedkommende må bli en hel uke, men det er kanskje slik det er om hun/han først har kommet i klinsj der nede.

For det andre tenker jeg det er veldig dårlig av deg å kreve bevis, ellers er ikke grunnen gyldig. Om vedkommende har fått visum, men nektes hjemreise pga de ikke tror det er personens pass; hvorfor skulle de gidde å bruke tid og energi på å være grei, og sende Mail til arbeidsgiver? Det tenker i alle fall jeg.

For det tredje, er det drastisk å sparke vedkommende. Du høres veldig bitter ut for at ferien din blir ødelagt, og du skylder på mennesket som tilsynelatende sitter fast i Afrika. Hva skulle du gjort om vedkommende kom hjem til antatt tid, men med matforgiftning eller annen sykdom? Det høres ut som om du har planlagt dette dårlig og det er desverre ditt eget ansvar som eier. Uansett kjipt, men en god erfaring til senere :)

Hvorfor er det dårlig å kreve bevis? Man må jo dokumentere sykdom f.eks. hvis man vil ha utbetalt sykepenger. Synes det er helt legitimt å be om dokumentasjon på at forholdene er som hun sier de er. Spesielt når det er snakk om en hel uke borte fra jobb.

Anonymous poster hash: dd824...9de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å få bevis i ettertid er en ting- å kreve at instansen som holder vedkommende tilbake skal sende Mail til arbeidsgiver er urealistisk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også det er litt rart at vedkommende må bli en hel uke, men det er kanskje slik det er om hun/han først har kommet i klinsj der nede.

For det andre tenker jeg det er veldig dårlig av deg å kreve bevis, ellers er ikke grunnen gyldig. Om vedkommende har fått visum, men nektes hjemreise pga de ikke tror det er personens pass; hvorfor skulle de gidde å bruke tid og energi på å være grei, og sende Mail til arbeidsgiver? Det tenker i alle fall jeg.

For det tredje, er det drastisk å sparke vedkommende. Du høres veldig bitter ut for at ferien din blir ødelagt, og du skylder på mennesket som tilsynelatende sitter fast i Afrika. Hva skulle du gjort om vedkommende kom hjem til antatt tid, men med matforgiftning eller annen sykdom? Det høres ut som om du har planlagt dette dårlig og det er desverre ditt eget ansvar som eier. Uansett kjipt, men en god erfaring til senere :)

Kreve dokumentasjon vil jeg jo uansett. Jeg risikerer jo å betale for en uke om jeg ikke krever det, og da har personen fått en uke ekstra betalt ferie, der jeg bare skal ta ting for god fisk ? det sender nok et dårlilg signal til de andre ansatte og vil oppfordre til en kultur jeg ikke kan stå for.

Det fins andre grunner til at jeg ikke er spesiellt keen på å ha personen ansatt, men det har ingenting med den aktuelle saken å gjøre. Hadde den ansatte vært en fantastisk ansatt, og i tillegg sagt i fra til meg på en ordentlig måte så hadde jo saken stillt seg anderledes.

Men dårlig planlegging ? Hvordan skal man ta høyde for kidnapping i ferien ? Eller mener du at jeg alltid skal vente 3 uker etter andres ferie fordi jeg aldri vet om de får visum til å komme hjem ?

Men klart det er mitt ansvar, og jeg stenger jo ikke butikken..

Nei, det er ikke voldsomt stor forskjell. Jeg, og de sjefene jeg kjenner til som jeg ser på som gode ledere, ville undersøkt saken i andre, mer diskrete og kvalifiserte, fora.

Jeg ville også vurdert hvilket inntrykk kundene får av bedriften når du er veldig åpen og forteller dem om indre anliggender når de"er innom. Enkelte vil se på det også som særdeles uprofesjonelt.

Du legger ord i munnen på meg i din iver på å sverte meg.

Det har kommet en del kunder idag å SPURT MEG om situasjonen, jeg har alltid svart med: jeg vet ikke.

fysj å fy så ekkel jeg er liksom :P Man kan si mye om meg på grunnlag av denne posten, men uproffesjonel framfor kundene mine er jeg aldri.

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så ser jeg ikke forskjellen på å legge ut en case her, eller på E24 der de ukentlig har sjefer som søker innspill og råd. Hva så om jeg legger det ut her ? Jeg har hatt 6 kunder innom som har spurt meg om situasjonen idag, så noen hemmelighet er det neppe, og jeg sier ikke at personen har stukket av, jeg sier at jeg mistenker det. Jeg har vært veldig åpen om at jeg vet lite om hva som skjer, men ingen dukket opp på jobb idag. Nei jeg har ikke snakket med den aktuelle personen, mobilen er skrudd av, og ingen svar på mail. Hadde dog et ubesvart fra Afrika i natt klokken 0430, men da var jeg ikke våken gitt. Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Henger du ut dine ansatte til kundene dine? :overrasket: En ting er at du er fortvilet, men også for din egen skyld, vil jeg anbefale deg å ikke spre dine mistanker til kundene. Jeg som kunde ville blitt meget skeptisk til en slik butikksjef, må jeg si.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke voldsomt stor forskjell. Jeg, og de sjefene jeg kjenner til som jeg ser på som gode ledere, ville undersøkt saken i andre, mer diskrete og kvalifiserte, fora.

Jeg ville også vurdert hvilket inntrykk kundene får av bedriften når du er veldig åpen og forteller dem om indre anliggender når de"er innom. Enkelte vil se på det også som særdeles uprofesjonelt.

Ah jeg ser at jeg fort kan mistforståes i posten min.

jeg har vært åpen på forumet om at jeg ikke vet ting og tang, men at jeg mistenker det.

framfor kundene mine har jeg ikke svart på spørsmål, kun sagt at jeg ikke vet hva som foregår og deretter fokusert på andre ting.

Jeg har virkelig lett etter lignende caser på internett, men finner desverre lite.

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...