Gå til innhold

kan jeg sparke min ansatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt 6 kunder innom som har spurt meg om situasjonen idag, så noen hemmelighet er det neppe, og jeg sier ikke at personen har stukket av, jeg sier at jeg mistenker det. Jeg har vært veldig åpen om at jeg vet lite om hva som skjer, men ingen dukket opp på jobb idag. Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Du legger ord i munnen på meg i din iver på å sverte meg. Det har kommet en del kunder idag å SPURT MEG om situasjonen, jeg har alltid svart med: jeg vet ikke. fysj å fy så ekkel jeg er liksom :P Man kan si mye om meg på grunnlag av denne posten, men uproffesjonel framfor kundene mine er jeg aldri. Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Trenger jeg å si noe mer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Evelynita

min ansatt vil derfor komme hjem med nytt fly den 31, å være klar for jobb den 1. Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Dette stusser jeg veldig over. For det første, man blir da ikke holdt igjen så lenge?

Har hun liksom fått beskjed om "Vi har sjekket ferdig og du kan dra den 31. august"? Øh.. Og ærlig talt, det går fly hele tiden.. Oftere enn en gang i uka ihvertfall.

Jeg syns det er noe som skurrer, når hun så lenge på forhånd vet hvilken dag hun kommer hjem? Eller er det liksom i orden pr nå, og hun har bestemt seg for å ta ett fly 31/8? Nei, det virket underlig det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jeg å si noe mer?

Nei,Du trenger egentlig ikke si noen ting :) men her er en mer detaljert forklaring på hva jeg skrev:

Fikset:

Jeg har hatt 6 kunder innom som har spurt meg om situasjonen idag, så noen hemmelighet er det neppe, (det er altså ikke en hemmelighet for mine kunder)

Så svarte jeg en post over meg, dette er altså ment til dere brukere i forumet:

og jeg sier ikke at personen har stukket av, jeg sier at jeg mistenker det. Jeg har vært veldig åpen om at jeg vet lite om hva som skjer, men ingen dukket opp på jobb idag.

Ble det klarere ? Uansett så er det ikke min kundeservice som er på måling, det måler senteret flere ganger i året,

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold oss oppdatert,TS, jeg heier iallefall på deg :)



Anonymous poster hash: 94f59...930
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,Du trenger egentlig ikke si noen ting :) men her er en mer detaljert forklaring på hva jeg skrev: Fikset: Jeg har hatt 6 kunder innom som har spurt meg om situasjonen idag, så noen hemmelighet er det neppe, (det er altså ikke en hemmelighet for mine kunder) Så svarte jeg en post over meg, dette er altså ment til dere brukere i forumet:og jeg sier ikke at personen har stukket av, jeg sier at jeg mistenker det. Jeg har vært veldig åpen om at jeg vet lite om hva som skjer, men ingen dukket opp på jobb idag. Ble det klarere ? Uansett så er det ikke min kundeservice som er på måling, det måler senteret flere ganger i året, Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Da ble det litt klarere, ja.

Jeg ville sett situasjonen an til vedkommede kommer tilbake på jobb med eller uten dokumentasjon på fraværet. Hvis hun har dokumentasjon på hvorfor hun ble borte har du ingen sak. Har hun ingen dokumentasjon, anbefaler jeg at du søker råd hos noen andre enn oss, for eksempel hos advokat.

Håper du får refundert ferieutgiftene, eller booket om til et annet tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som reagerer på at vedkommende arbeidstaker ikke selv har meldt fra om at hun sitter fast i Afrika? De har neppe tatt fra henne telefonen.

Det kan være forhold som gjør det vanskelig å ringe til siviliserte tider. Jeg har selv vært i utlandet og kun hatt anledning til å ringe hjem midt på natten. Har da gitt samboer beskjed om å kontakte arbeidsgiver, frisør osv. for å si fra om uforutsette endringer i reiseplanene.

Siden TS vil sparke denne personen av andre grunner, er det for det første rart at denne personen ikke allerede har fått en advarsel. For det andre virker det som om hun vil utnytte denne situasjonen mest mulig, jf. villig til å jobbe dobbelt i 12 måneder for å bli kvitt vedkommende men samtidig sur fordi hennes egen ferie nå kan komme til å ryke. Uprofesjonelt så det holder.

Jeg håper at personen det gjelder leser denne tråden, for blir det oppsigelse har vedkommende en meget god sak. Det er jo åpenbart at TS er ute etter å ta vedkommende.

Anonymous poster hash: efebc...c77

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her lukter det dårlig leder lang vei!

Anonymous poster hash: 4b184...d2b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være forhold som gjør det vanskelig å ringe til siviliserte tider. Jeg har selv vært i utlandet og kun hatt anledning til å ringe hjem midt på natten. Har da gitt samboer beskjed om å kontakte arbeidsgiver, frisør osv. for å si fra om uforutsette endringer i reiseplanene.

Siden TS vil sparke denne personen av andre grunner, er det for det første rart at denne personen ikke allerede har fått en advarsel. For det andre virker det som om hun vil utnytte denne situasjonen mest mulig, jf. villig til å jobbe dobbelt i 12 måneder for å bli kvitt vedkommende men samtidig sur fordi hennes egen ferie nå kan komme til å ryke. Uprofesjonelt så det holder.

Jeg håper at personen det gjelder leser denne tråden, for blir det oppsigelse har vedkommende en meget god sak. Det er jo åpenbart at TS er ute etter å ta vedkommende.

Anonymous poster hash: efebc...c77

Du synes kanskje det er kjempefint at du gir beskjed til din sjef om uforutsette problemer med reisen via din samboer, men det er faktisk helt irrelevant hva du mener. Her er det snakk om en ansatt som har brukt opp alle 25 feriedagenene, og deretter forsvinner uten et ord, til andre enn kjæresten .

Du slår meg som et menneske som tror du ER fasiten.

Ja jeg er sur fordi min ferie er over før den startet, å ja, viser det seg at det finnes null dokumentasjon, og personen bare har tatt seg ekstra ferie å prøvd å få meg til å betale, så er jeg faktisk villig til å jobbe som en hund for å slippe å ha denne personen i mitt liv. Hvordan dette er utnytting vet jeg ikke. Mulig du er villig til å bli tråkka på, men ikke jeg.

Du uttaler deg om ting du ikke har peiling på, blandt annet tidligere historikk ref advarsler og drøftelsesmøter, dette er noe jeg aldeles ikke kommer til å informere deg om heller.

Denne tråden ville aldri holdt i en rettsak, det ønsket ditt der om min ulykke er så søkt at det ikke er verdt å kommentere en gang,hyggelig at du sitter å ønsker stygt om andre. Karma og alt det der.

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som reagerer på at vedkommende arbeidstaker ikke selv har meldt fra om at hun sitter fast i Afrika? De har neppe tatt fra henne telefonen.

Skrev ikke ts at hun hadde en ubesvart samtale på tlf. fra Afrika? Og som en annen skrev her, tidsforskjell og andre forhold kan gjøre det vanskelig å ta kontakt i "norsk" tid, og dermed enklere å be samboer/kjæreste i Norge ta kontakt på hennes vegne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev ikke ts at hun hadde en ubesvart samtale på tlf. fra Afrika? Og som en annen skrev her, tidsforskjell og andre forhold kan gjøre det vanskelig å ta kontakt i "norsk" tid, og dermed enklere å be samboer/kjæreste i Norge ta kontakt på hennes vegne.

Ja, hadde ubesvart fra Afrika på natten. Den aktuelle plassen er ikke mange timene unna Norge, så det er ikke så stor forskjell på døgnrytmen vår.

Men jeg fikk først en beskjed på morgenen, om at min ansatt kom hjem ila den 27,deretter en sms om at kjæresten hadde snakket med min ansatt, og min ansatt kom hjem den 31, så min ansatt har altså hatt mulighet til å kontakte folk, men bevisst ikke kontaktet meg.

Jeg har prøvd å ringe, samt sende mail.

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde ubesvart fra Afrika på natten. Den aktuelle plassen er ikke mange timene unna Norge, så det er ikke så stor forskjell på døgnrytmen vår.

Men jeg fikk først en beskjed på morgenen, om at min ansatt kom hjem ila den 27,deretter en sms om at kjæresten hadde snakket med min ansatt, og min ansatt kom hjem den 31, så min ansatt har altså hatt mulighet til å kontakte folk, men bevisst ikke kontaktet meg.

Jeg har prøvd å ringe, samt sende mail.

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Jeg tror du kanskje bør sette deg litt bedre inn i hvordan tidssoner og slikt fungerer. Det er ikke hvor mange timer unna man er som betyr noe.

At vedkommende har hatt anledning til å ta kontakt, betyr ikke at vedkommende har anledning til å ta mange eller lange telefoner. Som sagt, mange som har vært i utland hvor dekningen kan være svært varierende og hvor det er hyppige strømbrudd, har faktisk kun anledning til å ta en kort telefon til en person. Denne må da fungere som kontaktledd. Du har absolutt ingen grunn til å klage over å ikke få kontakt direkte. Alternativet til å gå gjennom kjæresten ville jo være å ikke få gitt beskjed i det hele tatt.

Du synes kanskje det er kjempefint at du gir beskjed til din sjef om uforutsette problemer med reisen via din samboer, men det er faktisk helt irrelevant hva du mener. Her er det snakk om en ansatt som har brukt opp alle 25 feriedagenene, og deretter forsvinner uten et ord, til andre enn kjæresten .

Du slår meg som et menneske som tror du ER fasiten.

Ja jeg er sur fordi min ferie er over før den startet, å ja, viser det seg at det finnes null dokumentasjon, og personen bare har tatt seg ekstra ferie å prøvd å få meg til å betale, så er jeg faktisk villig til å jobbe som en hund for å slippe å ha denne personen i mitt liv. Hvordan dette er utnytting vet jeg ikke. Mulig du er villig til å bli tråkka på, men ikke jeg.

Du uttaler deg om ting du ikke har peiling på, blandt annet tidligere historikk ref advarsler og drøftelsesmøter, dette er noe jeg aldeles ikke kommer til å informere deg om heller.

Denne tråden ville aldri holdt i en rettsak, det ønsket ditt der om min ulykke er så søkt at det ikke er verdt å kommentere en gang,hyggelig at du sitter å ønsker stygt om andre. Karma og alt det der.

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Du skrev: "Det fins andre grunner til at jeg ikke er spesiellt keen på å ha personen ansatt, men det har ingenting med den aktuelle saken å gjøre." Det var ingenting her som tydet på at vedkommende allerede har fått advarsler, tvert imot gir du jo klart inntrykk av at du ikke liker vedkommende og er ute etter å ta h*n på grunn av denne situasjonen.

Hva som holder i en rettssak er ikke opp til oss å bedømme, men den er bevis på en tankegang og et resonnement hos deg som neppe taler i din favør.

Det med karma tar jeg helt rolig. Det er ikke jeg som ønsker å sparke noen eller ønsker at noen skal få ødelagt ferien sin.

Anonymous poster hash: efebc...c77

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig tror jeg ikke at du som sjef får lov til å utlevere så mye om den ansatte på et forum hvor noen kan faktisk kjenne denne personen igjen.

Det stemmer. Å oppgi personopplysninger på et nettforum er bare helt på trynet av en arbeidsgiver. Det er heller du som stiller tynt her.

Som arbeidsgiver plikter du å forholde deg til arbeidsmiljøloven. Derfor får du søke litt i lovdata.no og se om du finner at dette er gyldig oppsigelsesgrunn.

Så situasjonen er egentlig den at du mistenker at den ansatte lyver, og at du vil ha problemer med å forholde deg til denne personen. Derfor vil du sparke vedkommende, uten at det er bunnet i en lov. Det er jo det du sier. Du virker ikke helt egnet som sjef...

Anonymous poster hash: 591ac...ebc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poster denne som anonym.

jeg driver en liten butikk, og har en god del utfordringer for tiden, en sykemeldt ansatt og tre på ferie, som igjen betyr at jeg har en og en halv ansatt akkurat nå, jeg har jobbet mellom 12-14 timer hver dag denne mnd og hadde bestilt meg ferietur hjem til hu mor den 29.

Hadde gledet meg enormt til min lille uke i hjembyen, bestillt konsertbilletter og reservert bord på en fancy resturant for å nevne noe.

Så ringer kjæresten til en av mine ansatte. Min ansatt som skulle komme hjem idag sitter tydeligvis fast i afrika, fordi immigrasjon i afrika ikke tror at passet tilhører min ansatt ((??) min ansatt vil derfor komme hjem med nytt fly den 31, å være klar for jobb den 1.

Som betyr at jeg må avbestille min ferie, samt tape konsertbillettene mine.

Jeg skal ringe advokaten min og HR kontoret mitt i morgen, men ville prøve å brainstorme dette med dere.

jeg tenker, når man reiser i afrika må man kjøpe visum, som avtaler dato for hjemreise samtidig som man kjøper innreise (hvertfall der jeg har vært) og da har utreise vært null problem, pluss at det er jo merkelig at de holder personen igjenn i nesten en uke ? Jeg mistenker at min ansatt har det så fint sammen med familien sin at personen bare har bestemt seg for å bli igjenn litt ekstra, Jeg har dog problemer med å bevise dette, da jeg kun har mottat en tekstmelding fra min ansatt sin kjæreste.

Det er jo skoft uansett, men er dette gyldig grunn til avskjed ?

Så hva tror dere ? Kan jeg si opp min ansatt? jeg tror jeg ville hatt store problemer med å jobbe sammen med denne personen etter dette. hadde liksom ikke vært så ille om det bare var en som var borte, men jeg har stått alene på jobb over 220 timer bare hittil i mnd, så er litt tynnslitt for tiden.

spent på inspill :)

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Når vedkommende kommer hjem så ber du om å få se reisepapirene hennes, og det betyr alt sammen. Er det noe som ikke stemmer så har du en sak.

Endret av Gjest
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med flere her i at det virker viktig for deg å finne en syndebukk å legge alt ansvaret på. Husk at denne personen er helt uavhengig av at du har så lav bemanning tilgjengelig at du tvinges til å avlyse ferien din. Det er din butikk, og dermed ditt ansvar å sørge for at du har noen ekstra personer i krisesituasjoner. Forhold deg heller til loven. Du er arbeidsgiver i Norge, og kan ikke gjøre hva du vil. Å sparke personer i dag er nesten umulig.



Anonymous poster hash: 591ac...ebc
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vedkommende kommer hjem så ber du om å få se reisepapirene hennes, og det betyr alt sammen. Er det noe som ikke stemmer så har du en sak.

Og arbeidstaker har en sak om hun finner ut at sjefen har forklart en intern jobbkonflikt på et nettforum.

Anonymous poster hash: 591ac...ebc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og arbeidstaker har en sak om hun finner ut at sjefen har forklart en intern jobbkonflikt på et nettforum.

Anonymous poster hash: 591ac...ebc

Det kommer hun ingen vei med hvis arbeidsgiver har rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer hun ingen vei med hvis arbeidsgiver har rett.

Fordi? Det spiller selvsagt ingen rolle om ta har rett eller ikke.

Anonymous poster hash: f3d4b...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer hun ingen vei med hvis arbeidsgiver har rett.

Jo, selvfølgelig. De sakene skal behandles uavhengig av hverandre. Man sprer ikke rykter om ansatte i et nettforum, det er et grovt, etisk overtramp, uavhengig av om personen lyver eller ikke. Det vil være lett for bekjente å kjenne igjen en person med så mange detaljerte beskrivelser. Arbeidsgiver ligger her tynt an dersom den ansatte blir bevisstgjort om denne tråden.

Dessuten kan det være nærmest umulig for arbeidsgiver å bekrefte at hun lyver. Det er derimot mulig for arbeidstaker å bekrefte at hun snakker sant.

Anonymous poster hash: 591ac...ebc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes kanskje det er kjempefint at du gir beskjed til din sjef om uforutsette problemer med reisen via din samboer, men det er faktisk helt irrelevant hva du mener. Her er det snakk om en ansatt som har brukt opp alle 25 feriedagenene, og deretter forsvinner uten et ord, til andre enn kjæresten .

Du slår meg som et menneske som tror du ER fasiten.

Ja jeg er sur fordi min ferie er over før den startet, å ja, viser det seg at det finnes null dokumentasjon, og personen bare har tatt seg ekstra ferie å prøvd å få meg til å betale, så er jeg faktisk villig til å jobbe som en hund for å slippe å ha denne personen i mitt liv. Hvordan dette er utnytting vet jeg ikke. Mulig du er villig til å bli tråkka på, men ikke jeg.

Du uttaler deg om ting du ikke har peiling på, blandt annet tidligere historikk ref advarsler og drøftelsesmøter, dette er noe jeg aldeles ikke kommer til å informere deg om heller.

Denne tråden ville aldri holdt i en rettsak, det ønsket ditt der om min ulykke er så søkt at det ikke er verdt å kommentere en gang,hyggelig at du sitter å ønsker stygt om andre. Karma og alt det der.

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Du synes kanskje det er kjempefint at du gir beskjed til din sjef om uforutsette problemer med reisen via din samboer, men det er faktisk helt irrelevant hva du mener. Her er det snakk om en ansatt som har brukt opp alle 25 feriedagenene, og deretter forsvinner uten et ord, til andre enn kjæresten .

Du slår meg som et menneske som tror du ER fasiten.

Ja jeg er sur fordi min ferie er over før den startet, å ja, viser det seg at det finnes null dokumentasjon, og personen bare har tatt seg ekstra ferie å prøvd å få meg til å betale, så er jeg faktisk villig til å jobbe som en hund for å slippe å ha denne personen i mitt liv. Hvordan dette er utnytting vet jeg ikke. Mulig du er villig til å bli tråkka på, men ikke jeg.

Du uttaler deg om ting du ikke har peiling på, blandt annet tidligere historikk ref advarsler og drøftelsesmøter, dette er noe jeg aldeles ikke kommer til å informere deg om heller.

Denne tråden ville aldri holdt i en rettsak, det ønsket ditt der om min ulykke er så søkt at det ikke er verdt å kommentere en gang,hyggelig at du sitter å ønsker stygt om andre. Karma og alt det der.

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Dette lukter uprofosjonelt og dårlig motivasjon og lederskap.

For det første tar du opp en intern sak på et nettforum der du utleverer de ansatte, det er ingen problem for bekjente og venner å forstå hvem det er snakk om. For det andre blander du business og privatliv, og vil sparke noen pga bitterhet. Situasjoner kan oppstå, særlig da når du legger ferien din til når det er færrest folk som har mulighet til å jobbe, og det er derfor ditt ansvar å ha en vikar tilgjengelig i tilfelle noe kommer opp. Du anklager direkte arbeidstakeren din for skofting av jobb og løgn selv om det ikke ligger bevis for det. Du vil sparke en ansatt uten at vedkommende engang har fått forklart seg.

Men når det er sagt så forstår jeg fortvilelsen din, særlig da etter å ha jobbet så utrolig mye og så frem til en ferie med konsert og alt, men med makt kommer også ansvar. Mye annet kunne ha skjedd blant annet sykdom, skader, personlige tragedier. Og du vet ikke for sikkert om den ansatte ljuger eller om det er reelt at h*n sitter fast i Afrika. Forstår også frustrasjonen over at det ikke er lett å sparke de ansatte man ikke vil ha der.

Anonymous poster hash: 48f70...206

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer mest på at du utleverer dette offentlig på nett! Har du ingen andre du kan diskutere denne saken med?



Anonymous poster hash: 10028...2a0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...