Gå til innhold

kan jeg sparke min ansatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Poster denne som anonym.

jeg driver en liten butikk, og har en god del utfordringer for tiden, en sykemeldt ansatt og tre på ferie, som igjen betyr at jeg har en og en halv ansatt akkurat nå, jeg har jobbet mellom 12-14 timer hver dag denne mnd og hadde bestilt meg ferietur hjem til hu mor den 29.

Hadde gledet meg enormt til min lille uke i hjembyen, bestillt konsertbilletter og reservert bord på en fancy resturant for å nevne noe.

Så ringer kjæresten til en av mine ansatte. Min ansatt som skulle komme hjem idag sitter tydeligvis fast i afrika, fordi immigrasjon i afrika ikke tror at passet tilhører min ansatt ((??) min ansatt vil derfor komme hjem med nytt fly den 31, å være klar for jobb den 1.

Som betyr at jeg må avbestille min ferie, samt tape konsertbillettene mine.

Jeg skal ringe advokaten min og HR kontoret mitt i morgen, men ville prøve å brainstorme dette med dere.

jeg tenker, når man reiser i afrika må man kjøpe visum, som avtaler dato for hjemreise samtidig som man kjøper innreise (hvertfall der jeg har vært) og da har utreise vært null problem, pluss at det er jo merkelig at de holder personen igjenn i nesten en uke ? Jeg mistenker at min ansatt har det så fint sammen med familien sin at personen bare har bestemt seg for å bli igjenn litt ekstra, Jeg har dog problemer med å bevise dette, da jeg kun har mottat en tekstmelding fra min ansatt sin kjæreste.

Det er jo skoft uansett, men er dette gyldig grunn til avskjed ?

Så hva tror dere ? Kan jeg si opp min ansatt? jeg tror jeg ville hatt store problemer med å jobbe sammen med denne personen etter dette. hadde liksom ikke vært så ille om det bare var en som var borte, men jeg har stått alene på jobb over 220 timer bare hittil i mnd, så er litt tynnslitt for tiden.

spent på inspill :)



Anonymous poster hash: 45c4a...ea4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På hvilket grunnlag skulle det vært gyldig?



Anonymous poster hash: 1a8e2...8f4
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket grunnlag skulle det vært gyldig?

Anonymous poster hash: 1a8e2...8f4

ugyldig fravær, vel.. skoft rett å slett. Tenkte du at man bare kan ta ferie så lenge man vil å møte opp når det passer deg ?

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror muligens du vil få litt problemer med dette hvis den ansatte involverer advokat eller i en eventuell rettssak, uten noen konkrete bevis. Regner med hun ikke får lønn så lenge hun "sitter fast" der nede.



Anonymous poster hash: e963f...196
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig tror jeg ikke at du som sjef får lov til å utlevere så mye om den ansatte på et forum hvor noen kan faktisk kjenne denne personen igjen.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig tror jeg ikke at du som sjef får lov til å utlevere så mye om den ansatte på et forum hvor noen kan faktisk kjenne denne personen igjen.

værsågod å ta den til retten, eneste jeg har taushetsplikt om er sykehistorie.

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror muligens du vil få litt problemer med dette hvis den ansatte involverer advokat eller i en eventuell rettssak, uten noen konkrete bevis. Regner med hun ikke får lønn så lenge hun "sitter fast" der nede.

Anonymous poster hash: e963f...196

Er det jeg mistenker ja. Men en spennende case uansett. min ansatt må jo også eventuelt bevise at personen sitter fast, jeg vet også at det har vært rettsaker på ansatte som ikke kommer hjem etter ferie på samme måte som med meg, og da har blitt dømt i arbeidsgivers favør... blir spennende å høre hva HR har å si i morgen, føler at det er litt 40-60 sjangs, i arbeidstakers favør.

å nei, jeg betaler ikke en krone for å jobbe ekstravaktene denne personen påfører meg.

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bevise noe, så jeg tviler meget sterkt på at du har noen som helst oppsigelsesgrunn her.



Anonymous poster hash: efebc...c77
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare tull at jeg ikke kan sparke folk uten skriftlige advarsel. Er noe som heter avskjed og den er direkte om man bryter arbeidsreglement, eller andre lover på jobb. (grovt underslag, skoft, ruset på jobb osv)



Anonymous poster hash: 45c4a...ea4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke stenge butikken i en dag vel? Siden det er en liten butikk... MÅ du avlyse din egen ferie?



Anonymous poster hash: 83020...89a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har en dårlig sak. Du har jo ikke en gang snakket med mennesket.

Er man skikket til å være sjef når man legger ut gjenkjennelig informasjon om sine ansatte på diskusjonsforum på nett og vurderer å si dem opp på et grunnlag som ikke en gang kan sies å være så mye som tynt?

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne siden kan kanskje være av interesse

http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=283

Arbeidstakere av utenlandsk opprinnelse som er på ferie i hjemlandet og ikke kommer tilbake på jobb til avtalt tid, har det vært noen saker om i domstolene. De fleste sakene har endt med at arbeidstaker taper.

Hvis arbeidstakeren uteblir fra arbeid pga. forhold han ikke er herre over, vil oppsigelse være usaklig. Dette er f.eks. tilfelle dersom vær- og føreforhold gjør det umulig for arbeidstakeren å komme seg til arbeidsstedet. Arbeidsgiveren har imidlertid rett til å trekke arbeidstakeren i lønn for den tiden arbeidstakeren er forhindret fra å komme på arbeid.



Anonymous poster hash: 26426...fbe
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du er en seriøs bedriftsleder med mange ansatte, burde ikke du ta dette opp med din advokat e.l. og ikke på et åpent nettoforum hvor du samtidig utleverer dine ansatte?



Anonymous poster hash: 7fc1e...025
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har en dårlig sak. Du har jo ikke en gang snakket med mennesket.

Er man skikket til å være sjef når man legger ut gjenkjennelig informasjon om sine ansatte på diskusjonsforum på nett og vurderer å si dem opp på et grunnlag som ikke en gang kan sies å være så mye som tynt?

Personlig så ser jeg ikke forskjellen på å legge ut en case her, eller på E24 der de ukentlig har sjefer som søker innspill og råd.

Hva så om jeg legger det ut her ? Jeg har hatt 6 kunder innom som har spurt meg om situasjonen idag, så noen hemmelighet er det neppe, og jeg sier ikke at personen har stukket av, jeg sier at jeg mistenker det. Jeg har vært veldig åpen om at jeg vet lite om hva som skjer, men ingen dukket opp på jobb idag.

Nei jeg har ikke snakket med den aktuelle personen, mobilen er skrudd av, og ingen svar på mail. Hadde dog et ubesvart fra Afrika i natt klokken 0430, men da var jeg ikke våken gitt.

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne siden kan kanskje være av interesse

http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=283

Anonymous poster hash: 26426...fbe

Ja takk, har sett de sidene der.. Savner dog de aktuelle dommene fra den øverste, for det kan jo være aktuellt. Er også klar over den siste, så spørsmålet er jo hvem som har bevisbyrden ?

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke stenge butikken i en dag vel? Siden det er en liten butikk... MÅ du avlyse din egen ferie?

Anonymous poster hash: 83020...89a

Vi holder til på et senter og har derfor plikt å holde åpent, hadde vi ikke vært det så hadde jeg stengt for noen dager ja.. må ringe å avbestille flybillettene i morgen, blir spennende å høre om jeg får dette tilbake på reiseforsikringen. Vi får bot fra senterledelsen om vi stenger.

undersøker mulighet for vikar i tillegg, men det blir nesten umulig å få tilstrekkelig med opplæring, å jeg unner ingen å stå alene i 7 timer uten å vite hva de holder på med.

sårt å ikke kunne reise på ferie ja :/

Anonymous poster hash: 45c4a...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du får litt pes her, men jeg er selv selvstendig næringsdrivende, og vet hvor surt det er å kansellere sin egen ferie pga problem som har oppstått i forbindelse med ansatte. Derfor vil jeg komme med noen forslag. For det første så får du kreve bevis fra henne, at årsaken til at hun ikke kommer seg hjem er den hun påstår er, i form av at hun kan få bekreftelse fra instansen som holder henne igjen, og sende det på mail til deg (slik at du ev trekker henne i lønn)

Nedskjæring er kanskje også en mulighet, for å si henne opp. Er ikke økonomien helt på topp, kan det brukes som en forklaring på oppsigelse. Vær obs på at du ikke kan ansette noen i "hennes" stilling på en god stund. Håper du får til ferien, jeg forstår deg veldig godt!



Anonymous poster hash: 94f59...930
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har uansett ikke lov til å sparke noen før du har gitt skriftlige advarsler.

Selvsagt kan man det. Men grunnen for oppsigelse på dagen må være ganske så god.

Anonymous poster hash: f3d4b...9da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...