Gå til innhold

Blir dere missunnelig på de som tjener mer enn dere?


MissEi

Anbefalte innlegg

Jeg er litt to-delt. Jeg kan bli misunnelig dersom noen i samme jobb har mindre ansvar, færre oppgaver, mindre kunnskap osv tjener mer enn meg. Jeg synes det blir urettferdig, og jeg er ikke glad i urettferdighet.

Men på en annen side er jeg ikke misunnelig på de som velger å jobbe mye for å tjene mye. Jeg er glad i fritid, og er glad jeg har en typisk 8-4 jobb.

Jeg kan bli misunnelig på enkelte som tjener veldig bra i en jobb jeg i prinsippet kunne gjort, men til syvende og sist trives jeg veldig godt der jeg er, og det er det aller viktigste, selvom jeg vet jeg tjener relativt lite ifht til hva jeg gjør og hva andre tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette falt visst ikke i god jord hos TS, for denne posten har hun ignorert :fnise:

Og hun overser den fortsatt; da falt den virkelig ikke i smak nei ;)

Anonymous poster hash: d2ad6...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kanskje det når jeg var 27-28 og akkurat hadde kjøpt leilighet alene og var veeeldig blakk..

Nå har det gått over :) Materielle ting gir meg ikke noe.. har dyre og fine klær i skapet som ikke brukes...

Noen av kollegaene mine får utbetalt mellom 50- og 100k hver måned(!!).. bra for dem :)



Anonymous poster hash: aa45e...507
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er forresten ikke jeg stor fan av å dra frem info fra andre tråder, men jeg er som deg kommende brud og ivrig på bryllupsforumet.. Og jeg stusser litt på denne; "jeg har så mye penger" holdningen din her, da det faktisk er foreldrene deres som betaler for bryllupet deres fordi "dere er så unge, studenter og har nettopp kjøpt hus".

Så du jobber 200%, men synes alikevel det er ok at foreldrene deres betaler for dere selv om dere er voksne mennesker? Det er ikke flink-pike-klapp-på-skulderen for meg...

Anonymous poster hash: d2ad6...79d

hehe ser jeg har hoppet over denne :) Å sånn som flere har kommentert så er det ikke mye penger i forhold til hvor mye jeg jobber.. Å flink-pike-klapp-på-skulderen, var jeg ikke ute etter.

Jeg er ute etter andre synspunkt ;)

Bryllup er en luksus, å ja vi er studenter så vi kan ikke ta oss råd til slikt, men så var vel heller ikke dette temaet ? :)

Kan godt diskutere det , bare bli med i diskusjonen på bryllup siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, muligens. Om vedkommende tjener mer enn meg, jobber mindre, ingen utdannelse osv så kan det hende.

Men ikke på TS f.eks. Jobbe 200% til slavelønn er ikke mye å bli misunnelig på.

Jobbet like mye selv ett år, men har da høyere lønn i utgangspunktet enn hva TS tjener. Jobbet bortimot 200%, tjente mye penger. Men det er definitivt ikke verdt det, og ingenting å være misunnelig på.

Det er ikke verdt det i lengden.

Anonymous poster hash: bcd3b...041

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker på meg som om du trenger bekreftelse på at du gjør noe millionevis av andre også gjør. Gir heller en klapp på skulderen til en 5 barnsmor i en fattig landsby i Afrika enn en random kvinne som skryter av at hun tjener bra;-)

Hvorfor så mye skryt til en fembarnsmor i Afrika? En velger selv hvor mange barn en bør/vil få, og selv anser jeg det ikke som forsvarlig, eller som å være en god mor om du skaffer deg fem barn, når du egentlig kun har råd til å forsørge et, eller ingen...Egoistisk, alle kan ha sex...

Anonymous poster hash: 9ed9e...e26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor så mye skryt til en fembarnsmor i Afrika? En velger selv hvor mange barn en bør/vil få, og selv anser jeg det ikke som forsvarlig, eller som å være en god mor om du skaffer deg fem barn, når du egentlig kun har råd til å forsørge et, eller ingen...Egoistisk, alle kan ha sex... Anonymous poster hash: 9ed9e...e26

Tidenes facepalm.....

Les deg litt opp på forskjellige emner før du svarer du:-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke misunnelig på dem nei, for jeg vet at som regel må de bruke mye mer tid på jobb enn det jeg gjør. Jeg har selv valgten jobb der man ikke får jjobbet mye overtid og dermed blir jeg ikke rik, men jeg setter mer pris på å ha tid til familien min. Jeg syns uansett at jeg har en rimelig godt betalt jobb som jeg fint kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange svarer sånn, ikke først og fremst fordi de er misunnelige, men fordi de lurer på hvorfor ikke de selv gjør det som du. Du framstiller dobbeltjobben som om det er enkelt, og da oppfattes det kanskje litt som en utfordring. Så svarer folk nærmest i selvforsvar: DE ville være redde for å slite seg ut, DE ville ikke føle at de har nok tid til å jibbe så mye, DE ville følt at de gikk glipp av ting.

Selv er jeg ikke misunnelig på folk som tjener mer, dvs jeg unner folk å tjene mer enn meg. Men jeg likevel bli sur hvis jeg oppfatter ulik betaling som urettferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plager meg ikke at andre tjener mer enn meg med mindre vi har samme jobb og den som ikke gjør en dritt slik at jeg må gjøre alt får mer enn meg pga to år lenger i jobben. Mye late folk der ute som ikke gjør det de skal på jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er folk som er på samme utdannelsesnivå som meg, så finnes jeg ikke misunnelig. Da regner jeg med at de er smartere eller jobber hardere enn jeg. Pluss at de kanskje har hatt litt flaks og fått jobb hos en arbeidsgiver som generelt lønner de ansatte bedre. Og at jeg muligens har tatt noen litt dummere valg opp gjennom årene.

Hvis det er folk med langt mindre utdannelse enn jeg som attpåtil jobber mindre så blir jeg fremdeles ikke direkte misunnelig, for det er jo bra for dem, men jeg undrer meg litt på hvordan de har fått det til. Og så hender det jeg gir meg selv et lite spark på leggen for et par av valgene mine tidligere i livet ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er folk som er på samme utdannelsesnivå som meg, så finnes jeg ikke misunnelig. Da regner jeg med at de er smartere eller jobber hardere enn jeg. Pluss at de kanskje har hatt litt flaks og fått jobb hos en arbeidsgiver som generelt lønner de ansatte bedre. Og at jeg muligens har tatt noen litt dummere valg opp gjennom årene.

Hvis det er folk med langt mindre utdannelse enn jeg som attpåtil jobber mindre så blir jeg fremdeles ikke direkte misunnelig, for det er jo bra for dem, men jeg undrer meg litt på hvordan de har fått det til. Og så hender det jeg gir meg selv et lite spark på leggen for et par av valgene mine tidligere i livet ;) .

Du kan jo flytte eller bytte jobb om du ikke er fornøyd.

Anonymous poster hash: 5f6d9...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo flytte eller bytte jobb om du ikke er fornøyd.

Anonymous poster hash: 5f6d9...1ce

Det kunne jeg, men for det første så har jo arbeidsgiver litt å si - de skal ansette noen som passer hos dem. For det annet så skal det mer til enn bare lønnsøkning for å flytte. Man skal f.eks synes en jobb er interessant og selv om en jobb passer for noen som har ca. lik utdannelse som meg, så er det likevel ikke sikkert jeg ville ønsket meg den samme jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...