Gå til innhold

Blir dere missunnelig på de som tjener mer enn dere?


MissEi

Anbefalte innlegg

Overskiften sier det meste: blir dere missunnelig dersom en med lik utdannelse tjener mer enn deg?

Jeg er i begynnelsen av 20 årene, nettopp kjøpt hus i Stavanger( utenhjelp) er vernepleierstudent ( siste året) å jobbet så mye jeg vil :) har fast 95% men jobber i to kommuner så blir ofte mer:)

Trives med dette pga det er kun meg pg kjæresten å ta hensyn til å vi vil betale så mye som mulig ned på lån og div nå når vi har mulighet.

Saken er det at når folk hører hvor mye jeg jobber får jeg høre at " å du kan ikke ha mye fritid", " du kommer til å gå på enn smell", " dette går ikke i lengden"

Jeg har masse tid til venner og famile, jeg må bare planlegge. Eneste jeg ofrer er å ligge på sofaen å se tv...

Hvorfor er det ingen som kan si at " hey du er flink? " alltid det negative folk legger trykk på... Blir kvalm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke missunelig på pengene, men kan kjenne et stikk av missunelse på den dedikasjonen og målbevistheten flere legger til grunn i utdannelse og ekstraarbeid. Når det er sagt så tjener jeg selv 350 000 og er egentlig fornøyd med. Dersom jeg hadde vært skuffa og deprimert over tilværelsen hadde jeg vel bytta jobb eller tatt meg en ekstrautdannelse. Men jeg synes også det er viktig å veie fritid opp med de ekstra timene man bruker på jobb. Jeg jobber for å leve og ikke omvendt. Men har også litt sjalusi ovenfor de som klarer å bare fokusere på jobb, av og til...



Anonymous poster hash: c7e36...188
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir vel fort kanskje ufrivillig misunnelig, men det er jo mye hva man legger opp til selv også. Du har valgt det livet du lever, med jobb og nedbetaling som prioritering fremfor sofa og tv, syns det er flott jeg! :)

Joda, det er jo en risk i forhold til det å jobbe mye og gå på en smell, men dersom man kjenner sine grenser vil jeg tro det går greit nå som du er såpass ung.
La venner bare gnåle, at de har andre prioriteringer er deres valg, at de ikke jobber såpass mye og tjener like godt er ikke ditt problem, de kan jo gjøre det samme selv om det er så "fælt" at du tjener godt ;)

Stå på du, gjør det som er riktig for deg :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke missunelig på pengene, men kan kjenne et stikk av missunelse på den dedikasjonen og målbevistheten flere legger til grunn i utdannelse og ekstraarbeid. Når det er sagt så tjener jeg selv 350 000 og er egentlig fornøyd med. Dersom jeg hadde vært skuffa og deprimert over tilværelsen hadde jeg vel bytta jobb eller tatt meg en ekstrautdannelse. Men jeg synes også det er viktig å veie fritid opp med de ekstra timene man bruker på jobb. Jeg jobber for å leve og ikke omvendt. Men har også litt sjalusi ovenfor de som klarer å bare fokusere på jobb, av og til...

Anonymous poster hash: c7e36...188

Men hvorfor ikke unne dem det? Grunnen til at jeg jobber så mye er fordi da kan jeg reise hvor jeg vil i verden samtidig eie( som jeg har prioritert pga det er viktig for meg) et hus.

Hvorfor være missunnelig isteden for å unne hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir vel fort kanskje ufrivillig misunnelig, men det er jo mye hva man legger opp til selv også. Du har valgt det livet du lever, med jobb og nedbetaling som prioritering fremfor sofa og tv, syns det er flott jeg! :)

Joda, det er jo en risk i forhold til det å jobbe mye og gå på en smell, men dersom man kjenner sine grenser vil jeg tro det går greit nå som du er såpass ung.

La venner bare gnåle, at de har andre prioriteringer er deres valg, at de ikke jobber såpass mye og tjener like godt er ikke ditt problem, de kan jo gjøre det samme selv om det er så "fælt" at du tjener godt ;)

Stå på du, gjør det som er riktig for deg :)

Er det slik at de på min alder synes det er viktigere å få med seg alt av serier/ filmer ennå skaffe seg enn trygg fremtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ikke unne dem det? Grunnen til at jeg jobber så mye er fordi da kan jeg reise hvor jeg vil i verden samtidig eie( som jeg har prioritert pga det er viktig for meg) et hus.

Hvorfor være missunnelig isteden for å unne hverandre?

Hva mener du unne dem? Man kan vel missunne noe og samtidig unne dem. Eller mener du man skal hylle mennesker som har mye?

Anonymous poster hash: c7e36...188

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det slik at de på min alder synes det er viktigere å få med seg alt av serier/ filmer ennå skaffe seg enn trygg fremtid?

Kan ikke svare for andre enn meg selv nå, men da jeg var i begynnelsen av 20 årene var det nok slik...samt at fest og moro sto høyt på lista.

Men kan ikke si jeg direkte angrer heller, jeg var blant dem så modnet sent bare :)

Sitter nå med hus, hytte, kjerring, biler og bikkjer...så for min del ordna det seg jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du unne dem? Man kan vel missunne noe og samtidig unne dem. Eller mener du man skal hylle mennesker som har mye?

Anonymous poster hash: c7e36...188

Mener at folk som jobber mue for å skaffe seg en trygg fremtid fremfor å feks ligge på sofaen bør få creds, ikke en lekse omat de snart hår på en smell.

Rett og slett en klapp på skulderen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare for andre enn meg selv nå, men da jeg var i begynnelsen av 20 årene var det nok slik...samt at fest og moro sto høyt på lista.

Men kan ikke si jeg direkte angrer heller, jeg var blant dem så modnet sent bare :)

Sitter nå med hus, hytte, kjerring, biler og bikkjer...så for min del ordna det seg jo :)

Tror for alt i verden at selv om man ikke har like prioriteringer samme tid i livet så kan man " ende opp med det samme":)

Er bare at jeg føler at mange ser negativt på det å være ung og sikre engod fremtid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at folk som jobber mue for å skaffe seg en trygg fremtid fremfor å feks ligge på sofaen bør få creds, ikke en lekse omat de snart hår på en smell.

Rett og slett en klapp på skulderen ;)

#Klappe-klappe deg på hodet og sier flink pike# Blir du glad nå?

Anonymous poster hash: c7e36...188

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Klappe-klappe deg på hodet og sier flink pike# Blir du glad nå?

Anonymous poster hash: c7e36...188

Godt eksempel på hva jeg mener :) slike som deg virker så bitre på andre? Hvorfor?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt eksempel på hva jeg mener :) slike som deg virker så bitre på andre? Hvorfor?

Du vil så gjerne ha bekreftelse og får det. Men selv det er heller ikke nok. Hva vil du ha av folk? En statu?

Anonymous poster hash: c7e36...188

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne tjent bedre selv, men det betyr ikke at jeg ikke unner andre god lønn. Når det er sagt kunne jeg også tatt meg flere jobber, men siden jeg verdsetter fritiden min høyt er det ikke verdt å jobbe noe særlig utover 100%.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir ikke misunnelig.

Folk velger selv den veien de vil gå, og det får konsekvenser som man når man er nådd alderen at man er i jobb burde kjenne til. De aller fleste kan velge selv arbeidsmengde, og også hvilket felt man jobber innen.

Har selv jobbet godt over 100% ved siden av bachelorstudier og barn, og selv om det på en måte kunne føles surt der og da at andre som jobbet "vanlig", men f.eks var barnløse par hadde råd til (og tid til) mye mer enn meg som var enslig med barn og måtte dekke alt selv, så er alt uansett en sum av de valgene jeg og de har tatt og ikke noe å hverken misunne eller skryte opp i skyene.

Endret av hjärterdam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke.

Men stusser over at du tror at du kan tjene 600.000 livet ut ved å være vernepleier?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke.

Men stusser over at du tror at du kan tjene 600.000 livet ut ved å være vernepleier?

Aldri sagt at jeg tror det går ann resten av livet som jeg skreiv tidligere i tråden, men slik situasjonen er nå så går det fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skulle gjerne tjent bedre selv, men det betyr ikke at jeg ikke unner andre god lønn. Når det er sagt kunne jeg også tatt meg flere jobber, men siden jeg verdsetter fritiden min høyt er det ikke verdt å jobbe noe særlig utover 100%.

Å det er supert at vi finner det som passer oss selv best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker på meg som om du trenger bekreftelse på at du gjør noe millionevis av andre også gjør. Gir heller en klapp på skulderen til en 5 barnsmor i en fattig landsby i Afrika enn en random kvinne som skryter av at hun tjener bra;-)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke misunnelig.

Folk velger selv den veien de vil gå, og det får konsekvenser som man når man er nådd alderen at man er i jobb burde kjenne til. De aller fleste kan velge selv arbeidsmengde, og også hvilket felt man jobber innen.

Har selv jobbet godt over 100% ved siden av bachelorstudier og barn, og selv om det på en måte kunne føles surt der og da at andre som jobbet "vanlig", men f.eks var barnløse par hadde råd til (og tid til) mye mer enn meg som var enslig med barn og måtte dekke alt selv, så er alt uansett en sum av de valgene jeg og de har tatt og ikke noe å hverken misunne eller skryte opp i skyene.

Skulle ønske at det fantes flere av deg med den innstillingen! En fin måte å si det på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker på meg som om du trenger bekreftelse på at du gjør noe millionevis av andre også gjør. Gir heller en klapp på skulderen til en 5 barnsmor i en fattig landsby i Afrika enn en random kvinne som skryter av at hun tjener bra;-)

Nå får du bare til svar at du er bitter og missunlig :fnise:

Anonymous poster hash: c7e36...188

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...