Gå til innhold

Blir dere missunnelig på de som tjener mer enn dere?


MissEi

Anbefalte innlegg

Hvorfor antar du at de som ikke tjener like godt som deg har mye fritid og ikke jobber like hardt? Det er ikke alltid bare viljen det står på, men andre faktorer.

Når det er sagt, så skulle jeg selvfølgelig gjerne tjent mer penger, men jeg trives i jobben, tjener greit og har en del fritid. Så jeg er ikke misunnelig, nei.

På grunnlag av tilbakemelingene av de som sier at de aldri hadde goddet å jobbe så mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg blir ikke sjalu. Men det at jeg som faglært i et yrke tjente ca det samme som, eller litt mindre enn, venner som hadde andre jobber som de ikke hadde noen erfaring fra, eller utdannelse til, var en del av grunnen til at jeg valgte å utdanne meg til noe annet.

Jeg har også jobbet veldig mye i perioder, men i motsetning til ts så følte ikke jeg at det var verdt det.

Kan jeg spørre om hva du jobbet som?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har nok en mer negativ innstilling til de som jobber lite,men man vet jo at de som "overarbeider"kanskje må prioritere vekk mye annet i hverdagen.

For 2år siden jobbet jeg som leder på en avdeling på jobben der jeg var fra ca 06-15 hver dag,enkelte dager mye mer og andre dager mindre. Mye papirarbeid,møter og e-mails som måtte besvares.Følte meg ikke stresset,utslitt eller lignende, men følte at alt handlet om jobb da tlf kunne ringe i tide og utide og at jeg var "nødt"til å komme på jobb pga et eller annet "problem".

Jobber fremdeles på samme sted,men annen avdeling. Her er jeg sjef hvis sjefen og nestsjefen skulle vært syke samtidig noe som har skjedd et par ganger. Jobber mindre og,5t pr dag og føler jeg har mer energi enn da jeg var leder. Nå er det slik at folk er mer negative siden jeg "bare"jobber deltid og ingenting annet, jeg har i følge enkelte av dem ingen mål eller ambisjoner i livet....

Å det er igjen et annet problem så jeg ikke forståe, dersom du har valgt selv å jobbe slik å trives med det er det ingenting som er mer viktig! Blir så irritert over at alle skal ha en mening om andrea liv å på grunnlag av hvordan de selv vil ha det , vil alt annet bli feil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som jobber mye rakker ned på de som ikke behøver å jobbe så mye for få et lykkelig liv. Jeg tror rett og slett slike som trådstarter er missunelig på folk som er fornøyd med livet sitt tiltross for et gjennomsnittsliv og inntekt.



Anonymous poster hash: c7e36...188
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskiften sier det meste: blir dere missunnelig dersom en med lik utdannelse tjener mer enn deg?

Jeg er i begynnelsen av 20 årene, nettopp kjøpt hus i Stavanger( utenhjelp) er vernepleierstudent ( siste året) å jobbet så mye jeg vil :) har fast 95% men jobber i to kommuner så blir ofte mer:)

Trives med dette pga det er kun meg pg kjæresten å ta hensyn til å vi vil betale så mye som mulig ned på lån og div nå når vi har mulighet.

Saken er det at når folk hører hvor mye jeg jobber får jeg høre at " å du kan ikke ha mye fritid", " du kommer til å gå på enn smell", " dette går ikke i lengden"

Jeg har masse tid til venner og famile, jeg må bare planlegge. Eneste jeg ofrer er å ligge på sofaen å se tv...

Hvorfor er det ingen som kan si at " hey du er flink? " alltid det negative folk legger trykk på... Blir kvalm :P

Men kjære deg TS, har det aldri falt deg inn at de som sier dette er kanskje bekymret for helsen din?

Hvis du jobber mye, forskjellige steder, i tillegg til å være student, syns jeg dette er en normal reaksjon fra dine omgivelser.

De færreste klarer å jobbe veldig mye uten å få fysiske problemer, og det er derfor vi også har en arbeismiljølov. Kanskje du ikke plages av det. Imidlertid er det veldig mange som har fortalt det samme, inntil de plutselig har gått på en smell.

Hvorfor tolker du dette som misunnelse?

Anonymous poster hash: 7503d...15d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til TS, ja du virker veldig ung. Jeg håper virkelig at dere har tilrettelagt investeringen i huset deres, slik at du får igjen alt du har investert, ved et eventuelt brudd.



Anonymous poster hash: 7503d...15d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som jobber mye rakker ned på de som ikke behøver å jobbe så mye for få et lykkelig liv. Jeg tror rett og slett slike som trådstarter er missunelig på folk som er fornøyd med livet sitt tiltross for et gjennomsnittsliv og inntekt.

Anonymous poster hash: c7e36...188

Jeg mener at det dom gjør at du får et best mulig liv er det du skal gjøre. Dersom du elsker å jobbe lite å drive med feks maling: GJØR DET:)

En skal gjøre det en trives med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som vil bli sykepleier, og skal søke jobb på eldresenter når hun blir ferdig utdannet. Hun er litt som deg, vil jobbe ekstremt mye for å få en god lønn (sykepleiere tjener jo ikke allverden i utgangspunktet).

For min egen del, kommer jeg til å jobbe ca. 1/3 av hva hun jobber, men fremdeles tjene over dobbelt så mye som det hun tjener.

Så nei, jeg hadde aldri i livet jobbet så mye som henne, for å tjene så forferdelig lite som det hun kommer til å gjøre i det lange løpet.

Har jeg forstått det riktig, er det slik at du jobbet 200% nå i sommer. Og så har du tjent 600.000 på et år ellerno? I forhold til hvor mye du faktisk jobber, syntes jeg egentlig ikke lønnen din er SÅ bra. I andre yrker ville du jo tjent langt mer ved å jobbe så mye. Men i forhold til yrkesgruppen din (som egentlig tjener ræva), er den jo helt fantastisk :)

Edit:

Så jeg mener egentlig at det er feil å sammenligne yrker. I den andre tråden (der folk stilte spørsmål ved lønnen din), ser du jo at mange av de jobber 100% stilling og tjener 450.000 kr. Du jobbet dobbelt så mye (ifølge deg selv?), men allikevel tjener bare 200.000 kr mer. Hvis disse personene hadde jobbet dobbelt så mye, ville de jo tjent langt mer enn det du gjør.

Endret av Rægs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg TS, har det aldri falt deg inn at de som sier dette er kanskje bekymret for helsen din?

Hvis du jobber mye, forskjellige steder, i tillegg til å være student, syns jeg dette er en normal reaksjon fra dine omgivelser.

De færreste klarer å jobbe veldig mye uten å få fysiske problemer, og det er derfor vi også har en arbeismiljølov. Kanskje du ikke plages av det. Imidlertid er det veldig mange som har fortalt det samme, inntil de plutselig har gått på en smell.

Hvorfor tolker du dette som misunnelse?

Anonymous poster hash: 7503d...15d

Jo helt klart, men når jeg forklarer at jeg trives å leve slik blir heller ikke møtt med forståelse.

Vi kan vel finne ut selv hvordan vi vil jobbe?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som vil bli sykepleier, og skal søke jobb på eldresenter når hun blir ferdig utdannet. Hun er litt som deg, vil jobbe ekstremt mye for å få en god lønn (sykepleiere tjener jo ikke allverden i utgangspunktet).

For min egen del, kommer jeg til å jobbe ca. 1/3 av hva hun jobber, men fremdeles tjene over dobbelt så mye som det hun tjener.

Så nei, jeg hadde aldri i livet jobbet så mye som henne, for å tjene så forferdelig lite som det hun kommer til å gjøre i det lange løpet.

Har jeg forstått det riktig, er det slik at du jobbet 200% nå i sommer. Og så har du tjent 600.000 på et år ellerno? I forhold til hvor mye du faktisk jobber, syntes jeg egentlig ikke lønnen din er SÅ bra. I andre yrker ville du jo tjent langt mer ved å jobbe så mye. Men i forhold til yrkesgruppen din (som egentlig tjener ræva), er den jo helt fantastisk :)

Edit:

Så jeg mener egentlig at det er feil å sammenligne yrker. I den andre tråden (der folk stilte spørsmål ved lønnen din), ser du jo at mange av de jobber 100% stilling og tjener 450.000 kr. Du jobbet dobbelt så mye (ifølge deg selv?), men allikevel tjener bare 200.000 kr mer. Hvis disse personene hadde jobbet dobbelt så mye, ville de jo tjent langt mer enn det du gjør.

Enda et godt poeng! Så dersom de hadde jobbet like mye hadde dd tjent mye mer enn meg, er vell snakk om prioiteringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg blir offte missunnelig på folk som tjener mye. Og for meg er alt over 300.000 i året MYE!!

Jeg har tatt 2 utdannelser, og slitt ræva av meg på jobbmarkeddet i snart 8 år, uten å få en eneste fast stilling.

Jeg har søkt over 1000 jobber, vært på nesten 100 jobbintervjuer men når aldri opp.

Det å gå rundt sånn, og bare få korte vikariater og aldri vite om du har noen jobb når kontrakten er over, den grusomme følelsen i magen når du får beskeden om desverre har vi ikke mer brukt for deg. Det er jævlig!

Og det er ikke veldig gøy å begynne i ny jobb stadig vekk heller, allttid måtte lære nye systemer, rutiner og folk å kjenne....

Og når man på toppen av dette tjener 280.000 i året og må snu på hver eneste krone, og gråter når regningene skal betales. samtidig som man ser venner reiser hit og dit, drar på kino/byen, shopper og koser seg. JA da blir jeg misunnelig.....

Selfølgelig unner jeg dem alt dette, men jeg føler alikeve de har det mye lettere enn meg, fordi de har klart å få seg ok jobber.

Jeg ser på alle med "gjennomsnittslønn" som steinrike! og skulle sååå gjerne likt å vite hvorfor ikke jeg også kunne få den muligheten...



Anonymous poster hash: b1105...6d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg blir offte missunnelig på folk som tjener mye. Og for meg er alt over 300.000 i året MYE!!

Jeg har tatt 2 utdannelser, og slitt ræva av meg på jobbmarkeddet i snart 8 år, uten å få en eneste fast stilling.

Jeg har søkt over 1000 jobber, vært på nesten 100 jobbintervjuer men når aldri opp.

Det å gå rundt sånn, og bare få korte vikariater og aldri vite om du har noen jobb når kontrakten er over, den grusomme følelsen i magen når du får beskeden om desverre har vi ikke mer brukt for deg. Det er jævlig!

Og det er ikke veldig gøy å begynne i ny jobb stadig vekk heller, allttid måtte lære nye systemer, rutiner og folk å kjenne....

Og når man på toppen av dette tjener 280.000 i året og må snu på hver eneste krone, og gråter når regningene skal betales. samtidig som man ser venner reiser hit og dit, drar på kino/byen, shopper og koser seg. JA da blir jeg misunnelig.....

Selfølgelig unner jeg dem alt dette, men jeg føler alikeve de har det mye lettere enn meg, fordi de har klart å få seg ok jobber.

Jeg ser på alle med "gjennomsnittslønn" som steinrike! og skulle sååå gjerne likt å vite hvorfor ikke jeg også kunne få den muligheten...

Anonymous poster hash: b1105...6d3

Hva er du utdannet som?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i kommunen og har en årslønn på 410.000. Jeg er ganske fornøyd med dette, men trives ikke med jobben. Jeg har sagt opp og takket ja til en jobb hvor årslønnen max er 250.000 fordi det er en jobb jeg vet at jeg kommer til å trives med. Jeg kjører fin bil (uten lån), men leier leilighet. Jeg skal kjøpe neste år, eller året etter der. Det kommer helt an på hvordan situasjon jeg befinner meg i. Jeg er stor fornøyd og kan ikke si at jeg blir misunnelig på andre, da jeg er ganske fornøyd med mitt eget liv og mine penger. Jeg har råd til å reise hvor jeg vil, jeg kan kjøpe hva jeg vil og jeg spiser hva jeg vil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg et en av demsomhar gått på en skikkelig smell, blant annet fordi jeg jobbet alt for mye som selvstendig næringsdrivende. Hadde en slik kommentar kommet fra meg, ville det vært omtenksomhet og ikke misunnelse.

Jeg bryr meg ganske lite om det, dersom noen med samme utdannelse tjener mer enn meg. Vil jeg absolutt tjene mer, kan jeg bare ta en mastergrad innenfor det jeg jobber med, eller bare pp og begynne å undervise på videregående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg blir offte missunnelig på folk som tjener mye. Og for meg er alt over 300.000 i året MYE!!

Jeg har tatt 2 utdannelser, og slitt ræva av meg på jobbmarkeddet i snart 8 år, uten å få en eneste fast stilling.

Jeg har søkt over 1000 jobber, vært på nesten 100 jobbintervjuer men når aldri opp.

Det å gå rundt sånn, og bare få korte vikariater og aldri vite om du har noen jobb når kontrakten er over, den grusomme følelsen i magen når du får beskeden om desverre har vi ikke mer brukt for deg. Det er jævlig!

Og det er ikke veldig gøy å begynne i ny jobb stadig vekk heller, allttid måtte lære nye systemer, rutiner og folk å kjenne....

Og når man på toppen av dette tjener 280.000 i året og må snu på hver eneste krone, og gråter når regningene skal betales. samtidig som man ser venner reiser hit og dit, drar på kino/byen, shopper og koser seg. JA da blir jeg misunnelig.....

Selfølgelig unner jeg dem alt dette, men jeg føler alikeve de har det mye lettere enn meg, fordi de har klart å få seg ok jobber.

Jeg ser på alle med "gjennomsnittslønn" som steinrike! og skulle sååå gjerne likt å vite hvorfor ikke jeg også kunne få den muligheten...

Anonymous poster hash: b1105...6d3

Jeg kjenner meg igjen i dette. Jobbet i helsevesenet (med utdannelse) i mange år. Aldri mer fast enn tredje hver helg og jeg måtte kjempe meg frem til rettmessig lønn og respekt hele tiden!

Har utdannet meg til noe helt annet nå og håper på bedre dager :kul:

Jeg blir litt misunnelig på de som tjener mye og ikke må kjempe så mye.

Jeg blir ikke sur, men mer som -ÅÅÅÅÅÅ heldige dere :wink:

Anonymous poster hash: cf41a...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gresshoppesang

Jeg blir ikke misunnelig på folk som tjener mer enn meg. De har valgt annerledes enn meg, bare. Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde million-inntekt, men jeg klarer meg mer enn bra på den inntekten jeg har.

Synes for øvrig ikke 600.000,- er så høy lønn for 200% stilling. ;)

Tror også det går HELT fint å jobbe så mye en periode av livet, uten at det går på helsen løs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt eksempel på hva jeg mener :) slike som deg virker så bitre på andre? Hvorfor?

Er jo ikke bitter, du bare skryter deg selv opp i skyende, og sier at folk i tjueåra som gjerne vil bo i leid bolig og som tar seg en fest, istedenfor å jobbe ræva av seg og kjøpe gjør det "feil".

Anonymous poster hash: 6a5f7...c94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunnlag av tilbakemelingene av de som sier at de aldri hadde goddet å jobbe så mye..

Nå handler det ikke om å ikke "gidde" å jobbe så mye, men mange har ikke kapasitet/mulighet til det!

På meg virker det som om det er du som ikke forstår problemstillingen, og ikke skjønner hvorfor ikke vi alle er kjempemisunnelig på deg som er så flink pike at du jobber deg halvt ihjel! Du vil ha skryt, greit nok, men for meg blir en slik livsstil uforsvarlig og ikke noe jeg synes er helt utrolig at du får til!

(Og for the record; det finnes mange flere enn deg i beg. av 20 årene med stabil økonomi og hus i dyre byer som finansierer det selv, så du er ikke SÅ spesiell..)

Anonymous poster hash: d2ad6...79d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke bitter, du bare skryter deg selv opp i skyende, og sier at folk i tjueåra som gjerne vil bo i leid bolig og som tar seg en fest, istedenfor å jobbe ræva av seg og kjøpe gjør det "feil".

Anonymous poster hash: 6a5f7...c94

Word!!

Anonymous poster hash: d2ad6...79d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...