Gå til innhold

Blir dere missunnelig på de som tjener mer enn dere?


MissEi

Anbefalte innlegg

Nå handler det ikke om å ikke "gidde" å jobbe så mye, men mange har ikke kapasitet/mulighet til det!

På meg virker det som om det er du som ikke forstår problemstillingen, og ikke skjønner hvorfor ikke vi alle er kjempemisunnelig på deg som er så flink pike at du jobber deg halvt ihjel! Du vil ha skryt, greit nok, men for meg blir en slik livsstil uforsvarlig og ikke noe jeg synes er helt utrolig at du får til!

(Og for the record; det finnes mange flere enn deg i beg. av 20 årene med stabil økonomi og hus i dyre byer som finansierer det selv, så du er ikke SÅ spesiell..)

Anonymous poster hash: d2ad6...79d

Spot on! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overskiften sier det meste: blir dere missunnelig dersom en med lik utdannelse tjener mer enn deg?

Jeg er i begynnelsen av 20 årene, nettopp kjøpt hus i Stavanger( utenhjelp) er vernepleierstudent ( siste året) å jobbet så mye jeg vil :) har fast 95% men jobber i to kommuner så blir ofte mer:)

Trives med dette pga det er kun meg pg kjæresten å ta hensyn til å vi vil betale så mye som mulig ned på lån og div nå når vi har mulighet.

Saken er det at når folk hører hvor mye jeg jobber får jeg høre at " å du kan ikke ha mye fritid", " du kommer til å gå på enn smell", " dette går ikke i lengden"

Jeg har masse tid til venner og famile, jeg må bare planlegge. Eneste jeg ofrer er å ligge på sofaen å se tv...

Hvorfor er det ingen som kan si at " hey du er flink? " alltid det negative folk legger trykk på... Blir kvalm :P

Tror nok ikke alle sammen er negative når de sier at det ikke går i lengden. Tror nok det er mange som snakker av erfaring når de sier det de sier. En kan føle at man kan jobbe, jobbe og jobbe over lengre tid, men ting kan plutselig forandre seg og en kan gå på en smell. Kanskje noen er småsjalue på at du nå i begynnelsen av 20-årene sitter med hus pga. mye jobbing, men som sagt tror jeg noen prøver å fortelle deg at MYE jobbing over lengre tid kan gå galt om en ikke passer på å få pauser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå for tiden er jeg missunnelig på folk som tjener mer enn meg. Er ferdig student og har ikke fått jobb innen mitt fag enda, jeg bekymrer meg mye for økonomien. Det er ikke hus og reiser jeg er misunnelig på, jeg er misunnelig på de som har råd å betale regningene sine og mat uten problemer. Så den dagen jeg får jobb og tjener 350 tusen vil jeg ikke være misunnelig mer :P

Anonymous poster hash: f3579...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskiften sier det meste: blir dere missunnelig dersom en med lik utdannelse tjener mer enn deg?

Jeg er i begynnelsen av 20 årene, nettopp kjøpt hus i Stavanger( utenhjelp) er vernepleierstudent ( siste året) å jobbet så mye jeg vil :) har fast 95% men jobber i to kommuner så blir ofte mer:)

Trives med dette pga det er kun meg pg kjæresten å ta hensyn til å vi vil betale så mye som mulig ned på lån og div nå når vi har mulighet.

Saken er det at når folk hører hvor mye jeg jobber får jeg høre at " å du kan ikke ha mye fritid", " du kommer til å gå på enn smell", " dette går ikke i lengden"

Jeg har masse tid til venner og famile, jeg må bare planlegge. Eneste jeg ofrer er å ligge på sofaen å se tv...

Hvorfor er det ingen som kan si at " hey du er flink? " alltid det negative folk legger trykk på... Blir kvalm :P

Nå er forresten ikke jeg stor fan av å dra frem info fra andre tråder, men jeg er som deg kommende brud og ivrig på bryllupsforumet.. Og jeg stusser litt på denne; "jeg har så mye penger" holdningen din her, da det faktisk er foreldrene deres som betaler for bryllupet deres fordi "dere er så unge, studenter og har nettopp kjøpt hus".

Så du jobber 200%, men synes alikevel det er ok at foreldrene deres betaler for dere selv om dere er voksne mennesker? Det er ikke flink-pike-klapp-på-skulderen for meg...

Anonymous poster hash: d2ad6...79d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå handler det ikke om å ikke "gidde" å jobbe så mye, men mange har ikke kapasitet/mulighet til det!

På meg virker det som om det er du som ikke forstår problemstillingen, og ikke skjønner hvorfor ikke vi alle er kjempemisunnelig på deg som er så flink pike at du jobber deg halvt ihjel! Du vil ha skryt, greit nok, men for meg blir en slik livsstil uforsvarlig og ikke noe jeg synes er helt utrolig at du får til!

(Og for the record; det finnes mange flere enn deg i beg. av 20 årene med stabil økonomi og hus i dyre byer som finansierer det selv, så du er ikke SÅ spesiell..)

Anonymous poster hash: d2ad6...79d

Hehe at jeg er spesiell er det i gen grunn til å tro når over halvparten av verden har mye hardere hverdag enn jeg noen gang kommer til å få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen jobber ikke i nærheten av så mye som deg, men har allikevel har vi to gjeldsfrie biler, eget hus med hage, hobbyer som krever tid og penger, og klarer oss greit. Er jo bare snakk om prioriteringer når man har muligheten (noen jobber livetav seg, og får allikevel ikke sjangs til å tjene nok). Om du tjener 600 på 200% jobb, har du jo ikke mer enn 300 i året, og det er vel ganske gjennomsnitt? At du velger å jobbe dobbelt for å få råd til ting er jo flott det, men folk som kommenterer at du jobber for mye sier det nok mest av bekymring, og ikke nødvendigvis sjalusi? Ville nå i alle fall tro at når nære familie og venner sier det, så er det av bekymring. Og jeg har som sagt både hus og bil og div (er i midten av 20 årene, eid bolig og bil noen år nå), så er heller ikke sjalu. :) Men er det slik at du informerer de om hvor mye penger du har, siden du går ut i fra at kommentarene er av sjalusi, og ikke bekymring? (går jo ut i fra at de ikke er sjalu på arbeidsmengden din. :P )

Anonymous poster hash: 6f6b2...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og mannen jobber ikke i nærheten av så mye som deg, men har allikevel har vi to gjeldsfrie biler, eget hus med hage, hobbyer som krever tid og penger, og klarer oss greit. Er jo bare snakk om prioriteringer når man har muligheten (noen jobber livetav seg, og får allikevel ikke sjangs til å tjene nok). Om du tjener 600 på 200% jobb, har du jo ikke mer enn 300 i året, og det er vel ganske gjennomsnitt? At du velger å jobbe dobbelt for å få råd til ting er jo flott det, men folk som kommenterer at du jobber for mye sier det nok mest av bekymring, og ikke nødvendigvis sjalusi? Ville nå i alle fall tro at når nære familie og venner sier det, så er det av bekymring. Og jeg har som sagt både hus og bil og div (er i midten av 20 årene, eid bolig og bil noen år nå), så er heller ikke sjalu. :) Men er det slik at du informerer de om hvor mye penger du har, siden du går ut i fra at kommentarene er av sjalusi, og ikke bekymring? (går jo ut i fra at de ikke er sjalu på arbeidsmengden din. :P )

Anonymous poster hash: 6f6b2...d57

Hehe jeg elsker å jobbe så dersom jeg ikke jobbet så mye hadde jeg drevet med frivillighets arbeid :P jeg prøver bare å høre forskellige sider av samme sak:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke. Jeg ser på det som noe å strekke seg etter. Utdannelse sier meg svært lite om jeg skal lønne noen - det er tross alt hva personen kan og hvordan den utøver dette i praksis som betyr noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte.

De som tjener godt har oftest jobbet hardt for å komme dit. Og de som har samme utdannelse som meg men mye bedre lønn har også helt annen type jobb, der de må ofre endel andre ting for å ha høyere lønn. Erfarer at lønn henger sammen med arbeidsmengde, utdannelse, ansvar og ulemper i jobben. Og utvilsomt om man gjør en god jobb eller ikke, og om man har guts til å se seg selv som verdifull og gå i lønnsforhandlinger med sjefen. De som tør kommer lenger enn de som ikke tør, og sånn skal det også være.

Det skal lønne seg med utdannelse, stå-på-vilje, å gjøre en god innsats osv. Noe annet ville vært helt idiotisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Hvor mye tjener mannen din?

Anonymous poster hash: 0b459...940

Det er strengt talt ikke relevant, men det er en god del mer en en mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ikke unne dem det? Grunnen til at jeg jobber så mye er fordi da kan jeg reise hvor jeg vil i verden samtidig eie( som jeg har prioritert pga det er viktig for meg) et hus.

Hvorfor være missunnelig isteden for å unne hverandre?

Vi gjør alle våre valg i livet og de valgene vi gjør, er vel forhåpentligvis riktige for den enkelte.

Det er ikke sikkert at andre syntes at dine valg er bedre enn de valgene de har gjort selv og de har derfor ingenting å være misunnelige på, eller føle at de skal "unne andre".

I min verden, er det svært vanlig med store inntektsforskjeller, innenfor samme utdanning. ( Mye større enn innenfor den bransjen du jobber, hvis det var helse?) For meg er dette helt selvfølgelig, og jeg tenker at de som tjener veldig bra, men som har samme utdannelsesnivå også har jobbet svært hardt(les forsaket endel annet) for å komme dit de er. Om man selv ønsker det livet, får jo bli opp til den enkelte :).

Endret av Atrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det bare er jeg som er dum, men tjener ikke vernepleiere 350 000 i grunnlønn? Altså, jobben du gjør er viktig, men jeg tviler sterkt på at folk er så missunelig på den lønna di som du tror. Du virkerlig litt lite virkelighetsorientert...



Anonymous poster hash: eb2e9...5cd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør alle våre valg i livet og de valgene vi gjør, er vel forhåpentligvis riktige for den enkelte.

Det er ikke sikkert at andre syntes at dine valg er bedre enn de valgene de har gjort selv og de har derfor ingenting å være misunnelige på, eller føle at de skal "unne andre".

Godt sagt :)

Anonymous poster hash: d2ad6...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Alle jeg kjenner som tjener sykt mye jobber sykt mye.

Jeg jobber endel selv og tjener mer enn gjennomsnittet nå, men siden jeg har eget firma har jeg også hatt flere år med minimal inntekt. Jeg kunne tjent mer om jeg jobbet mer, men jeg vil leve.

Er utrolig glad for at mannen min ikke jobber med finans o.l for jeg kjenner flere av de rikingene og jeg villi IKKE vært kona, selv om de bor i slott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det bare er jeg som er dum, men tjener ikke vernepleiere 350 000 i grunnlønn? Altså, jobben du gjør er viktig, men jeg tviler sterkt på at folk er så missunelig på den lønna di som du tror. Du virkerlig litt lite virkelighetsorientert...

Anonymous poster hash: eb2e9...5cd

Grunnlønna er ikke noe å skryta av i det e hele nei :) Er ikke helt det jeg var ute etter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på tråden, så ja, jeg blir litt misunnelig om jeg hører andre med samme utdanning tjener bedre enn meg. Følelsen går fort over, og så går tankene tilbake til det jeg tenkte på før.

Om noen har en jobb hvor de tjener veldig godt tenker jeg som regel at de fikk jobben pga. kontakter og sosiale ferdigheter, og ikke nødvendigvis at de er så utrolig flinke til det rent jobbtekniske, eller at de ofrer alt for å få den lønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei folk som jobber for pengene sine unner jeg alt!

Jeg blir sjelden veldig misunnelig for på mange måter er jeg heldig selv.

Jeg kan føle et stikk av misunnelse for mennesker som får ting gratis. Noen av vennene mine som får ekstremt mye penger av foreldrene (til leie, livsstil, dyre ferier) og ikke trenger å tenke på økonomi i løpet av studiene i det hele tatt. Jeg kjenner også en jente som begynte som modell og tjener nå ekstremt gode penger - til tross for at hun jobber for pengene så kjenner jeg et stikk av misunnelse ettersom det er noe hun også er 'gitt' i form av riktig genetikk (mao andre jobber veldig hardt for langt mindre).

Jeg vokste opp på Oslo Vest og har flere venner som får om lag 20K i mnd av foreldrene, men jeg tenker med en gang at disse er unntak og ikke noe man kan sammenlikne seg med.

Men nei generelt kaster jeg ikke bort for mye energi på å være misunnelig. Jeg er ung og mitt inntektsgrunnlag er jeg selv ansvarlig for å legge i disse årene. Når jeg ser noen som er veldig flinke blir jeg mer inspirert til å være det samme selv.

Endret av Marie90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er forresten ikke jeg stor fan av å dra frem info fra andre tråder, men jeg er som deg kommende brud og ivrig på bryllupsforumet.. Og jeg stusser litt på denne; "jeg har så mye penger" holdningen din her, da det faktisk er foreldrene deres som betaler for bryllupet deres fordi "dere er så unge, studenter og har nettopp kjøpt hus".

Så du jobber 200%, men synes alikevel det er ok at foreldrene deres betaler for dere selv om dere er voksne mennesker? Det er ikke flink-pike-klapp-på-skulderen for meg...

Anonymous poster hash: d2ad6...79d

Dette falt visst ikke i god jord hos TS, for denne posten har hun ignorert :fnise:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke misunnelig, jeg bryr meg lite om hva andre tjener. For meg er det viktigst å ha fritid og samtidig tjene greit.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er forresten ikke jeg stor fan av å dra frem info fra andre tråder, men jeg er som deg kommende brud og ivrig på bryllupsforumet.. Og jeg stusser litt på denne; "jeg har så mye penger" holdningen din her, da det faktisk er foreldrene deres som betaler for bryllupet deres fordi "dere er så unge, studenter og har nettopp kjøpt hus".

Så du jobber 200%, men synes alikevel det er ok at foreldrene deres betaler for dere selv om dere er voksne mennesker? Det er ikke flink-pike-klapp-på-skulderen for meg...

Anonymous poster hash: d2ad6...79d

Denne sneik du deg visst unna, TS.

Anonymous poster hash: 68f7e...2e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...