Gå til innhold

Hvilke jentenavn signaliserer lav sosial status?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du har misforstått helt ved å putte det tradisjonsrike overklassenavnet Victoria i dette selskapet. Det viser vel heller kanskje at det er du som er lavstatus, siden du tror dette navnet er noe som er importert med amerikanske TV-serier, og ikke et tidløst og klassiske navn som den øverste overklassen i vår del av verden har brukt i lang tid uavhengig av navnemoter.

Anonymous poster hash: 17175...f8a

Verken Victoria eller Cathrine er lavstautsnavn, men folk her ser ut til å blande hva de misliker med lavstatus.

Anonymous poster hash: d79ec...89e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kronprinsesse? I følge siteringen er vel både Ingrid og Sverre såkalt "høystatus."

Ok, PRINSESSE DA. Nå er hun vel ikke det engang.

Jeg tror du skjønte hva jeg mente uansett.

Anonymous poster hash: 2d7f0...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isabell og Celine er lavstatus og signaliserer at foreldrene ikke har fullført videregående.

Anonymous poster hash: 5c75a...0a1

Jeg kjenner et par som har en datter som heter Celine og begge er ingeniører.

Anonymous poster hash: f96b7...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sebraen

Navnene blir ikke sett på slik, men kanskje noen personer som selv har lav sosial status TROR det. Jeg er fra aller beste vestkant og min svært høyborgerlige familie har brukt navnet Henriette fra 1700-tallet til idag. Henriette er en type navn sjansen for å møte på østkanten er ikke-eksisterende. Kunnskapen om hva som er god smak er dessverre ikke noe alle har.

Jeg kjenner flere som heter Henriette som kommer fra østkanten, så den påstanden din er ikke riktig.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har misforstått helt ved å putte det tradisjonsrike overklassenavnet Victoria i dette selskapet. Det viser vel heller kanskje at det er du som er lavstatus, siden du tror dette navnet er noe som er importert med amerikanske TV-serier, og ikke et tidløst og klassiske navn som den øverste overklassen i vår del av verden har brukt i lang tid uavhengig av navnemoter.

Haha, det var da voldsomt. Dette er min personlige mening om navnene. Finnes ingen dyp mening bak det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et par som har en datter som heter Celine og begge er ingeniører.

Anonymous poster hash: f96b7...456

Og så? Navnet sier noe om den sosiale bakgrunnen (dvs. hvem foreldrene var), ikke om senere yrkesvalg.

Og ingeniør er jo et helt vanlig yrke i vår tid, normalt med en utdannelse på 1-3 år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kollega har funnet ut at hun skal kalle ungen Raven. Med engelsk uttale.

Anonymous poster hash: e0a8b...283
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ræiven?

Anonymous poster hash: 766c1...219

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger

Heidi

Natalie

Silje

Carina

Emte

Reidun

Hilde

Mette

Johanne

er typiske navn jeg forbinder med arbeidsklasse :)

:jolie::rasende:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så?

Anonymous poster hash: 42236...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så? Navnet sier noe om den sosiale bakgrunnen (dvs. hvem foreldrene var), ikke om senere yrkesvalg.

Og ingeniør er jo et helt vanlig yrke i vår tid, normalt med en utdannelse på 1-3 år.

En jente jeg kjenner heter Celine. Moren VAR en suksessfull advokat, faren er pilot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ræiven?

Anonymous poster hash: 766c1...219

Jau. Med engelsk R også. Ingen av foreldrene har tilknytning til noe engelsk overhodet, og ikke er de flinke i språket heller. :fnise:

Synes det passet inn i tråden her, bare.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så utdannelsen etter VGG må være lenger enn 3 år for å ha noen betydning?

Anonymous poster hash: ce842...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utdannelsen etter VGG må være lenger enn 3 år for å ha noen betydning?

VGS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke jeg som foreslo Ida, men jeg er enig i at det ikke er et navn med høy status fordi de fleste enstavelsesnavn signaliserer - om ikke direkte lav status - så litt nøkterne foreldre...?

For å nevne noen korte "arbeiderklassenavn" med lav status: Britt, Linda, Ellen, Linn, Mette, Marit (huff, stakkars Mette-Marit!), Hilde, Siri, Tina *grøss*, Bente. Det er noen unntak til den "regelen"; Eva er et kort men veldig elegant navn, og Oda det er et navn med tyngde selv om det er kort... Og Nina er også et pent navn selv om de fleste som heter det er 50+ år. Hedda, Nora, Thea er på vei til å bli oppbrukt, og dermed mister de litt av statusen din...

Man ser ikke for seg at Norges neste statsminister heter Ida, Ida er mer navnet på en bonde, hun som jobber på 7-Eleven..? Men man skal ikke dømme en bok av navnet, Norges neste statsminister heter sannsynligvis Erna og Gro (et av de styggeste norske navnene?) var jo statsminister lenge...

Det er mange navn med flere stavelser som er harry også; Jeanette er det verste jeg kan tenke meg (særlig med Oslo-Øst uttale!), og Marielle og Adriana... Victoria har dessverre blitt harry selv om det en gang var et kongelig navn...

Anonymous poster hash: cf853...2cd

Er "nøktern" det samme som "lavstatus"? Tidligere i tråden er "lavstatus" definert som foreldre som ikke har høyere utdannelse. Å være nøktern har ingen ting med utdannelsesnivå å gjøre, spør du meg.

Hva det andre du skriver i innlegget ditt angår, så har "Ida", som flere før meg har presisert, to stavelser, ikke én, som du hevder. Når du senere sier at man ikke ser for seg at neste statsminister heter nettopp Ida, pga denne nøkternheten, men trekker frem Erna (to stavelser) og Gro (én stavelse) som eksempler på stygge navn som har lykkes, så skjønner jeg ikke helt hvor du vil?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tina. Det høres ut som en fregnete, sjel-øyd jente med svære tenner :P

Ronny. Høres ut som en Big Brother helt på 40 år med øl mage. :P

Veronica. Tennåringsmor :P

Anonymous poster hash: a3ba7...beb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera, Linda, Gry, Veronika, Kathinka, Julianne, Lillian, Wenche, Marita, Linn, Malin.. Og alle kombinasjonene som ender med Lill..

Wenche????? det synes jeg er et staselig og varmt navn. Blir litt på samme nivå som Victoria for meg. Søtt og litt vakkert. Samme med Marita, Malin, Linn, Linda.

Resten er jeg enig i. Pluss Britt og Christina.

Anonymous poster hash: a3ba7...beb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om ei som nettopp har oppkalt ungen sin etter Serena fra Gossip Girl! Og ikke nok med det, hun har "fornorska" det: Serina! GRØSS! DET ser jeg på som lav status!

Anonymous poster hash: 2fd08...c05 [/acronymD, Serina er jo et gammelt, tradisjonsrikt navn. Jeg kjenner både en bestemor og en voksen kvinne som heter dette. Navnet har latinsk opprinnelse og var på sitt mest populære i 1888.

Her viser du mangel på kunnskap, gitt.. Serina er et gammelt navn med lange tradisjoner i Norge. Det er av latinsk opprinnelse og var på sitt mest populære her til lands i 1888. Jeg kjenner forøvrig en betemor og en voksen kvinne med navnet Serina. Så din veninne har verken fornorsket eller diktet sitt eget navn.

Anonymous poster hash: e7c98...6d5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Her viser du mangel på kunnskap, gitt.. Serina er et gammelt navn med lange tradisjoner i Norge. Det er av latinsk opprinnelse og var på sitt mest populære her til lands i 1888. Jeg kjenner forøvrig en betemor og en voksen kvinne med navnet Serina. Så din veninne har verken fornorsket eller diktet sitt eget navn.

Anonymous poster hash: e7c98...6d5

Bestemoren min heter Serina :laugh:

Endret av gulmelon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...