Gå til innhold

Hvilke jentenavn signaliserer lav sosial status?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner noen som kalte datteren sin Fillipa Alexandra Oline :O



Anonymous poster hash: d79ec...89e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner noen som kalte datteren sin Fillipa Alexandra Oline :O

Anonymous poster hash: d79ec...89e

Nå er Oline er gammelt, og også tidløst navn så jeg ser ikke problemet.

Alexandra er jo også ganske mye kongelig og adelig så heller ikke der.

Fillipa kan diskuteres. Egentlig synes jeg dette bare var en uheldig kombinasjon, ikke akkurat lavstatus-navn.

Anonymous poster hash: d6cd2...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen navn som IKKE har blitt nevnt her som trashy?



Anonymous poster hash: 45854...fdf
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Superwoman!

Celine var faktisk ikke lavstatus, det er unge mødre som har bidratt til at det er det nå...

Anonymous poster hash: d79ec...89e

Det kan godt være. Sikkert derfor jeg forbinder det med lavstatus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidløse, klassiske borgerlige navn blir ikke lavstatus av å bli mer populære på 1990-tallet. Henriette og Victoria er ikke motenavn fordi de har vært brukt jevnt og trutt i borgerlige kretser. Dette i motsetning til nyimporterte navn som Celina og Jeanette som ikke har noen slik historisk tradisjon på norsk. Lavstatusnavn er typisk importerte (ofte amerikanske) navn uten lang historisk tradisjon i Skandinavia.

Det latinske navnet Victoria er det ultimate overklassenavnet, som man ser i romanen Victoria av Knut Hamsun. Victoria og Henriette/Henrietta regnes som høystatusnavn ikke bare i Norge, men det meste av Europa. Henriette/Henrietta regnes som et særdeles snobbete navn i Storbritannia. Det er et smakfullt og tradisjonsrikt borgerlig navn i Tyskland og Skandinavia.

Anonymous poster hash: 17175...f8a

Henriette ER blitt et harry navn. Alexandra var tidligere et høy-statusnavn, men biter meg merke i at mange mener at dette er et harry navn. Jeg synes ikke Henriette er noe mindre harry enn Alexandra.

Anonymous poster hash: 99c10...d01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du vêt mer enn navneforskeren som var sitert tidligere i tråden, i følge han er Celine/a høystatus/vestkant.

Anonymous poster hash: d79ec...89e

Ja, jeg vet faktisk litt mer enn dette litt villedende oppslaget. Celine/a er et utpreget motenavn uten tradisjon på norsk. Det ble kanskje først brukt av middelklassefamilier på 60-70-tallet, men ble veldig raskt et harry navn.

Lavstatusnavn er ofte amerikanske eller franske navn som er importert til Norge etter 1950 (tildels også før, med Harry som kjent eksempel fra rundt 1900). Navn som bare finnes i Storbritannia, eller den særengelsk skrivemåten av internasjonale navn, er alltid, uten unntak, regnet som lavstatus i Skandinavia. Liam passer på et engelsk barn, men ikke på et norsk.

Høystatusnavn er nesten alltid navn som var gangbare i Norge/Danmark senest innen utgangen av 1800-tallet. Det kan være germanske navn (Henrik), slaviske (Preben), latinske (Victoria), greske (Andreas) eller hebraiske (Benjamin). Internasjonale navn bør ha den tradisjonelle norske skrivemåten (Elisabeth ikke Isabella, Andreas ikke Andrew, Johannes ikke John, Henrik ikke Henry/Harry osv.)

Anonymous poster hash: 17175...f8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat navnet Celine/a forbinder jeg mest med nyrike folk født rundt 1970, og fra ca. 1980 med

Henriette ER blitt et harry navn. Alexandra var tidligere et høy-statusnavn, men biter meg merke i at mange mener at dette er et harry navn. Jeg synes ikke Henriette er noe mindre harry enn Alexandra.



Anonymous poster hash: 99c10...d01

For noe absurd pølsevev. Henriette er et konservativt høystatusnavn fra den øverste hyllen blant høystatusnavn, har alltid vært det, og er et navn man nesten utelukkende finner på Oslo vest og i tilsvarende områder. Bare personer med svært lav kulturell kapital vil tro at Henriette, av alle navn, skulle være "lavstatus" (eller rettere "navn de ikke liker").



Anonymous poster hash: 17175...f8a
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henriette ER blitt et harry navn. Alexandra var tidligere et høy-statusnavn, men biter meg merke i at mange mener at dette er et harry navn. Jeg synes ikke Henriette er noe mindre harry enn Alexandra.

Anonymous poster hash: 99c10...d01

Bare fordi du synes det er et harry navn betyr det absolutt ikke at det er noe lavstatus over det. Har du hørt om en liten sak som heter personlig preferanse?

Anonymous poster hash: d539f...a40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat navnet Celine/a forbinder jeg mest med nyrike folk født rundt 1970, og fra ca. 1980 med

For noe absurd pølsevev. Henriette er et konservativt høystatusnavn fra den øverste hyllen blant høystatusnavn, har alltid vært det, og er et navn man nesten utelukkende finner på Oslo vest og i tilsvarende områder. Bare personer med svært lav kulturell kapital vil tro at Henriette, av alle navn, skulle være "lavstatus" (eller rettere "navn de ikke liker").

Anonymous poster hash: 17175...f8a

Nei, det er trash-navn i Norge. Tipper du heter Henriette selv? Jeg kjenner også en del med navn Henriette. Ingen high class girl der i gården, men enten helt vanlig eller lavstatus. Svært lav kulturell kapital? Du må ha lav sosial intelligens, som kan påstå noe sånt ut i fra denne diskusjonen.

Anonymous poster hash: 99c10...d01

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi du synes det er et harry navn betyr det absolutt ikke at det er noe lavstatus over det. Har du hørt om en liten sak som heter personlig preferanse?

Anonymous poster hash: d539f...a40

Neida, jeg liker ikke navnet, men det er ikke derfor jeg mener det er lavstatus. Det er fordi jeg kjenner mange lavstatus-Henrietter.

Anonymous poster hash: 99c10...d01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serina er jo et gammelt norsk navn da din pappskalle. Det var på sitt mest populære i 1888.

Anonymous poster hash: 5d252...23c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat navnet Celine/a forbinder jeg mest med nyrike folk født rundt 1970, og fra ca. 1980 med

For noe absurd pølsevev. Henriette er et konservativt høystatusnavn fra den øverste hyllen blant høystatusnavn, har alltid vært det, og er et navn man nesten utelukkende finner på Oslo vest og i tilsvarende områder. Bare personer med svært lav kulturell kapital vil tro at Henriette, av alle navn, skulle være "lavstatus" (eller rettere "navn de ikke liker").

Anonymous poster hash: 17175...f8a

De Henriettene jeg vet om:

- En negldesigner.

- Kioskdama i Henriettes Tippekiosk på nittitallet.

- Ei tenåringsmor.

- Ei som er aktiv i hestemiljøet.

- Hun som vant MasterChef Norge.

Altså et ganske bredt spekter, uten et klart tyngdepunkt i de høyere kretser.

Og før du begynner med personangrep vil jeg bare få påpeke at min kulturelle kapital er mer enn høy nok.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De Henriettene jeg vet om:

- En negldesigner.

- Kioskdama i Henriettes Tippekiosk på nittitallet.

- Ei tenåringsmor.

- Ei som er aktiv i hestemiljøet.

- Hun som vant MasterChef Norge.

Altså et ganske bredt spekter, uten et klart tyngdepunkt i de høyere kretser.

Og før du begynner med personangrep vil jeg bare få påpeke at min kulturelle kapital er mer enn høy nok.

:tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tina. Det høres ut som en fregnete, sjel-øyd jente med svære tenner :P

Ronny. Høres ut som en Big Brother helt på 40 år med øl mage. :P

Veronica. Tennåringsmor :P

Anonymous poster hash: a3ba7...beb

Gud hjelpe meg! jeg heter Tina! Og har faktisk fregner - og forsåvidt store tenner :P Men har alltid blitt sett på som veldig pen av både unge og gamle, så jeg overlever kanskje : )

Anonymous poster hash: a3722...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er trash-navn i Norge. Tipper du heter Henriette selv? Jeg kjenner også en del med navn Henriette. Ingen high class girl der i gården, men enten helt vanlig eller lavstatus. Svært lav kulturell kapital? Du må ha lav sosial intelligens, som kan påstå noe sånt ut i fra denne diskusjonen.

Anonymous poster hash: 99c10...d01

Um, jeg heter ikke Henriette, men min oldemor, som var datter av en godseier, het det. Jeg vedder på at du selv heter noe slikt som Linda Jeanette, og at denne barnslige insisteringen på at tradisjonelle borgerlige navn er "lavstatus" skyldes at du ikke vet bedre.

Anonymous poster hash: 17175...f8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmm..Kristin, Trude, Lisbeth, Aina, Dagny, Therese, Ingunn, Nora, Eli, og diverse navn med østeuropeisk/russisk klang som liksom skal være så fancy. (Altså ikke alle navn fra disse stedene, men jålenavn)



Anonymous poster hash: 82e7b...18d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sophia21

Puh, ser at navnet mitt ikke har blitt nevnt :P

Men skjønner ikke helt den greia med lavstatus..klart det er navn jeg tenker på som harry, men hvem bestemmer hva som er lavstatus? Og må det være negativt? Altså..det fins en del yrker feks. som har lav status, men som egentlig er utrolig viktige og krevende jobber. Og jeg klarer ikke å tenke at en person har høy status bare fordi vedkommende bor i villa og kommer fra en rik familie..

..og, jeg aner ikke hvilken status jeg har med min bakgrunn. Men jeg tar i mot lavstatustittelen med åpne armer om så må være :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

De aller fleste norske navn

Virkelig? Det er vel heller omvendt...

Jeg er enig med dem som nevner dette med "etablerte" navn, og navn uten tradisjon i Norge. Sistnevnte kan fort bli "harry" og smakløse. Norske/norrøne navn kan aldri bli lavstatus etter min mening. Disse er jo i bruk hos alle lag av befolkningen, og nå for tiden er det vel nesten høystatus å gi barnet et norrønt navn blant alle Leander'e og Leah'er.

Må uderstreke at jeg ikke har noe i mot såkalte lavstatus-navn, mitt eget har blitt nominert i denne tråden ;) Men det er ikke til å komme forbi at dette fenomenet eksisterer. Uansett hvor lite man liker det, så vil de aller fleste ha ulike assosiasjoner og forventninger til Carl Wilhelm og Ken-Roger...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...