Gå til innhold

Hvilke jentenavn signaliserer lav sosial status?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er cathrine lav status eller bare utrolig kjedelig og vanlig?



Anonymous poster hash: d79ec...89e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest avocadoen

Navnet sier mye om familien du kommer i fra, om foreldrene dine. Foreldrene sier generelt sett veldig mye om barna, for eksempel vil kun 15% av barna til foreldre som ikke har fullført videregående klare å fullføre høyere utdannelse, mot 80% av barna til foreldre som har høyere utdannelse, i Norge! Samtidig kan førsteintrykket folk danner seg på 10-20 sekunder ende opp med å være avgjørende for om du får en kontrakt på 200 millioner kroner.

Jeg vet det er å sette ting på spissen, men overfladiske ting betyr mye mer enn folk generelt sett er villige til å innrømme. På samme måte som enkelte arbeidsgivere kan diskriminere mot enkelte navn, så kan og enkelte av den arbeidsgiverens kunder gjøre det samme.

Som jeg sa i mitt forrige innlegg, jeg HAR selv skiftet navn. Fra ett helt normalt navn til ett som jeg selv syntes er mye finere. Det utgjør en stor forskjell

Anonymous poster hash: bad74...1d0

Nja. Jeg tror nok heller det at det kommer an på hvilke assosiasjoner man har til et navn. Om jeg f.eks kjenner en som heter Kim eller ei som heter Jeanette som ikke har bra utdanning eller er arbeidsløs, så vil jeg kanskje tenke at Kim og Jeanette er såkalte "lavstatusnavn". Jeg har absolutt ikke noe "lavstatusnavn" og mine foreldre har heller ikke noen lav status, heller tvert i mot. Men noen tenker jo at det er et lavstatusnavn siden det ble nevnt i denne tråden, og da er det fordi de har en dårlig assosiasjon til navnet.

Navnet til en person kan så absolutt ikke fortelle om personen har høy eller lav status.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeanette, Natalia, Emma, Sofie, Doris, Yanya, Linni, Celine, Amanda, Britt, Angelica, Linda, Lill, Ragnhild, Bitten, Signe!

Anonymous poster hash: 041b8...f6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet mitt er blitt nevnt i denne tråden, men jeg får ofte høre at jeg har ett vakkert navn. Jeg synes ikke Ronny er noe spesielt stygt navn. De arbeidsgiverne som ser på navnet og tror de da vet hvor arbeidsom personen er, kan ikke være særlig intelligente mennesker. Just saying.

Enig i at Ronny ikke er stygt og jeg kjenner noen oppegående mennesker som heter det. Men ei jeg kjenner jobber i et fengsel med bare menn som innsatte og ca 90% heter Ronny, Johnny, Tommy og Roger. Litt merkelig det :)

Anonymous poster hash: b5f0c...797

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Ronny ikke er stygt og jeg kjenner noen oppegående mennesker som heter det. Men ei jeg kjenner jobber i et fengsel med bare menn som innsatte og ca 90% heter Ronny, Johnny, Tommy og Roger. Litt merkelig det :)

Anonymous poster hash: b5f0c...797

Ja det må jeg si er merkelig når det er flere innvandrere enn etniske nordmenn i fengsel. Jeg kjenner en som setter folk i fengsel som heter Roger forøvrig.

Anonymous poster hash: 694b9...ff1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ida? Hvorfor?

Det var ikke jeg som foreslo Ida, men jeg er enig i at det ikke er et navn med høy status fordi de fleste enstavelsesnavn signaliserer - om ikke direkte lav status - så litt nøkterne foreldre...?

For å nevne noen korte "arbeiderklassenavn" med lav status: Britt, Linda, Ellen, Linn, Mette, Marit (huff, stakkars Mette-Marit!), Hilde, Siri, Tina *grøss*, Bente. Det er noen unntak til den "regelen"; Eva er et kort men veldig elegant navn, og Oda det er et navn med tyngde selv om det er kort... Og Nina er også et pent navn selv om de fleste som heter det er 50+ år. Hedda, Nora, Thea er på vei til å bli oppbrukt, og dermed mister de litt av statusen din...

Man ser ikke for seg at Norges neste statsminister heter Ida, Ida er mer navnet på en bonde, hun som jobber på 7-Eleven..? Men man skal ikke dømme en bok av navnet, Norges neste statsminister heter sannsynligvis Erna og Gro (et av de styggeste norske navnene?) var jo statsminister lenge...

Det er mange navn med flere stavelser som er harry også; Jeanette er det verste jeg kan tenke meg (særlig med Oslo-Øst uttale!), og Marielle og Adriana... Victoria har dessverre blitt harry selv om det en gang var et kongelig navn...

Anonymous poster hash: cf853...2cd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet sier mye om familien du kommer i fra, om foreldrene dine. Foreldrene sier generelt sett veldig mye om barna, for eksempel vil kun 15% av barna til foreldre som ikke har fullført videregående klare å fullføre høyere utdannelse, mot 80% av barna til foreldre som har høyere utdannelse, i Norge! Samtidig kan førsteintrykket folk danner seg på 10-20 sekunder ende opp med å være avgjørende for om du får en kontrakt på 200 millioner kroner.

Jeg vet det er å sette ting på spissen, men overfladiske ting betyr mye mer enn folk generelt sett er villige til å innrømme. På samme måte som enkelte arbeidsgivere kan diskriminere mot enkelte navn, så kan og enkelte av den arbeidsgiverens kunder gjøre det samme.

Som jeg sa i mitt forrige innlegg, jeg HAR selv skiftet navn. Fra ett helt normalt navn til ett som jeg selv syntes er mye finere. Det utgjør en stor forskjell

Anonymous poster hash: bad74...1d0

Oi! Er jeg en av 15%, jeg er unik ;)

Jeg mener at white-trash navn ofte er amerikanske navn eller veldig spesielle dobbelt navn. Jessica, Michelle, Sienna osv

Anonymous poster hash: 45854...fdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på generasjonene da. Tidligere trashnavn var Siv, Anita, June, Lill, Linn, Therese, Merethe, Jeanette, Regine, Renate, Trude, Gry, Beate, Monika, Ann, Hege, Gøril, Jenny, Wenche, Marita, Tina, Serine

men så kom Märtha og kalte datteren sin Maud Angelica, det samme som en dengang 9 år gammel jente fra Grorud, og dermed ble det først og fremst den horrible bruken av dobbeltnavn som ble trashy - Leah Isadora og Emma Talulah. Maud, Emma og Leah hadde vært greit nok i seg selv, litt vel hipt, men akseptabelt.

Trashy navn nå er

Isabella

Vanessa

Linnea (særlig med aksenten feil vei som i Linnèa)

Cassandra

Alessandra

Melissa

Savannah

Sienna

Emilie som dobeltnavn (Thea Emilie)

Emmeline

Celine

Celeste

Selena

Antonette

Antonie

Leandra

Felicia

Leonora

Stella

Dere skjønner tegningen.

Prisen går imidlertid til den første som kaller jentungen Lana Adelina eller Luna Athena



Anonymous poster hash: 0c887...f75
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Jeg tror nok heller det at det kommer an på hvilke assosiasjoner man har til et navn. Om jeg f.eks kjenner en som heter Kim eller ei som heter Jeanette som ikke har bra utdanning eller er arbeidsløs, så vil jeg kanskje tenke at Kim og Jeanette er såkalte "lavstatusnavn". Jeg har absolutt ikke noe "lavstatusnavn" og mine foreldre har heller ikke noen lav status, heller tvert i mot. Men noen tenker jo at det er et lavstatusnavn siden det ble nevnt i denne tråden, og da er det fordi de har en dårlig assosiasjon til navnet.

Navnet til en person kan så absolutt ikke fortelle om personen har høy eller lav status.

Nei, man kan aldri si noe om en enkeltperson ut fra navnet. Derfor skuler jeg på folk hvis de unngår å kalle folk inn til intervju på bakgrunn av navnet. Både fordi navnet ikke trenger å si noe om noe, og fordi det er irrelevant hvilken bakgrunn man har (om så Roger har lavstatus-foreldre). Men navneforskere ser jo en sammenheng mellom navnevalg og ulike faktorer hos foreldrene.

Men det er som noen over her sier viktige generasjonsforskjeller. Det som en gang var lavstatus trenger ikke å være det i neste generasjon. Og omvendt. Man må jo forstå navnene ut fra den tiden de er aktuelle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline, Beathe, Natalie, Samantha, Tone

Anonymous poster hash: d79ec...89e

Hvorfor Caroline? Det er jo overhode ikke i samme kategori som de andre navnene du nevner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke jeg som foreslo Ida, men jeg er enig i at det ikke er et navn med høy status fordi de fleste enstavelsesnavn signaliserer - om ikke direkte lav status - så litt nøkterne foreldre...?

For å nevne noen korte "arbeiderklassenavn" med lav status: Britt, Linda, Ellen, Linn, Mette, Marit (huff, stakkars Mette-Marit!), Hilde, Siri, Tina *grøss*, Bente.

Det er mange navn med flere stavelser som er harry også; Jeanette er det verste jeg kan tenke meg (særlig med Oslo-Øst uttale!), og Marielle og Adriana... Victoria har dessverre blitt harry selv om det en gang var et kongelig navn...

Anonymous poster hash: cf853...2cd

Jeg synes hele poenget med innlegget ditt egentlig forsvant litt når du bruker ord du ikke vet hva betyr en gang. Halvparten av navnene du nevner som "enstavelsesnavn" har to stavelser.

Og så presterer du å plassere Jeanette i båsen "flere stavelser". Ida og Jeanette har faktisk akkurat like mange stavelser. Jeg må bare le.

Anonymous poster hash: 35337...9c9

Anonymous poster hash: 35337...9c9

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet har mye å si. Ronny for eksempel ville nok aldri ha blitt innkalt til intervju på beste vestkant. Men han hadde garantert blitt kalt inn til intervju som bilmekaniker, eller saksbehandler for NAV.

Navnet har MYE å si. Jeg har forandret mitt selv, og du aner ikke hvor stor forskjell det gjør med tanke på jobbsøknader for eksempel. Ingenting på CVen min har forandret seg nevneverdig, samme ord samme alt, nytt navn. Ble innkalt til gud vet hvor mange ganger flere jobbsøknader.

Men også når du introduserer deg, ingen som noen sinne har kalt mitt forrige navn fint. Men mitt nåværende, hver gang jeg introduserer meg selv til noen så "Oi, fint navn".

Alt overfladisk har reell betydning. Hvis det å ha ett fint navn, godt utseende eller andre ting ikke hadde gitt noen fordeler så hadde ikke folk irritert seg på det heller.

Anonymous poster hash: bad74...1d0

Altså; saksbehandlere på NAV er jurister, statsvitere og økonomer. Mastergrad altså ;)

Anonymous poster hash: 3017a...8a8

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise: Navnet mitt er nevnt her, men så kommer jeg faktisk fra uberlave sosioøkonomiske kår og, så det er jo en viss forklaring.

Jeg pleier bare si at jeg heter det samme som alle prostituerte i 80talls filmer :P



Anonymous poster hash: 3017a...8a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hva i all verden er så lavstatus med Natalie? Ser det har blitt nevnt flere ganger. Anonymous poster hash: d539f...a40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carmen, Christell og Chanelle er typiske navn unge mødre gir til sine fremtidige glamourmodell-døtre.

Ellers syntes jeg lange selvlagede navn ala Simonette Jalapene Beritrea Johannesè burde vært forbudt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja ikke så lett å være helt subjektiv i dette:

Anide
Annike
Anette
Andrea
Eli
Theres
Linda
Gro
Ina
Ingelina
Desiree
Monica
(Amerikanske navn generelt)
Linnea
Kjersti
Rita
Trude
Eva
Hilde
Bettina (!!!)
Linn
Lotta
Lena (!!!)
Isabella
Mette
Marit
Jannette

(edit: la til noen jeg glemte)

Endret av Duformeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg tenker typisk utenlandske, gjerne amerikanske, navn.

Tidligere var det navn som Linda, Monica, Tanja, Rita, Jeanette, Camilla osv.

Nå for tiden oppfatter jeg navn som Angelica, Ariel(le), Savannah, Chanel o.l som lavstatus, gjerne i diverse horrible kombinasjoner. Det blir liksom for mye av det "gode". I tillegg kommer "hjemmesnekrede" sukkersøte navn. Jeg har hørt/lest/vet om bl.a Mileah, Evine, Eleah, Enea, Anea, Aleah, Emina, Minea og Gud vet hva slags lignende kombinasjoner. Smakløst...

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malin Angelica, Thea Isabel, Emma Savannah, Leah Mariell osv lukter unge mødre lang vei...

Anonymous poster hash: 657b1...f23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...