Gå til innhold

Å si utenlandske navn på "norsk", irriterende!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel skyt meg for å snakke kastiliansk.

Det er faktisk "bokmålet" i Spania.

Sorry,as.

Du må gjerne snakke kastiliansk så mye du vil. Faktisk hele tiden. Ja, faktisk selv i Barcelona om du har behov for det. Men det at du snakker kastiliansk betyr ikke at "din" måte å uttale Barcelona på er så korrekt at du har grunnlag til å rette på alle andre uttalelser.

Se forskjellen selv:

Catalan: bərsəˈɫonə

Spanish: barθeˈlona

Anonymous poster hash: 81696...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må gjerne snakke kastiliansk så mye du vil. Faktisk hele tiden. Ja, faktisk selv i Barcelona om du har behov for det. Men det at du snakker kastiliansk betyr ikke at "din" måte å uttale Barcelona på er så korrekt at du har grunnlag til å rette på alle andre uttalelser.

Se forskjellen selv:

Catalan: bərsəˈɫonə

Spanish: barθeˈlona

Anonymous poster hash: 81696...74b

Så ut fra det ressonnementet mener du at du har rett til å gå inn i tråden for å rette på meg, da? Den var gløgg, syns jeg. :sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fallet deg ikke inn at han er dårlig i engelsk?

Han er ikke dårlig i engelsk, nei. Tror du er dårlig i å tolke innholdet i hva folk skriver.

Anonymous poster hash: 351c2...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom i tanker om en særdeles underholdende episode som fant sted for noen år siden.

En gjeng jenter satt sammen med to engelske gutter, og selv om jentene pent spurte om guttene kunne si den engelske varianten, insisterte guttene på å ha en norsk uttale.

Jeg husker ikke alle navnene, men jeg husker "Ænnei, Grettei, Trinnei og Suulveii". Linda var eneste navnet som var gjenkjennelig.

Det hadde vært ti ganger bedre om de bare hadde sagt navnene på engelsk, eller eventuelt funnet på et kallenavn.

Slik jeg ser det, er det bedre å si navnet på sitt eget språk, enn å maltraktere det til det ugjenkjennelige på et språk man ikke behersker.



Anonymous poster hash: cb8a1...a5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Du må gjerne snakke kastiliansk så mye du vil. Faktisk hele tiden. Ja, faktisk selv i Barcelona om du har behov for det. Men det at du snakker kastiliansk betyr ikke at "din" måte å uttale Barcelona på er så korrekt at du har grunnlag til å rette på alle andre uttalelser.

Se forskjellen selv:

Catalan: bərsəˈɫonə

Spanish: barθeˈlona

Anonymous poster hash: 81696...74b

Rette på andres uttale mener du vel? Uttalelse er noe annet enn uttale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rette på andres uttale mener du vel? Uttalelse er noe annet enn uttale.

Jeg ser du tenkte du var smart, men det er mulig å rette på uttalelser også. Et mulig scenario er f.eks. at noen vil rette på dette "I en uttalelse fra enkelte KG-brukere, fremgår det at et er rett å si "s" i Barcelona".

Anonymous poster hash: 81696...74b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg hører dere diskutere om Barcelona så tenker jeg på denne sangen...

Man *hører* ikke en diskusjon på et nettforum, man *leser*.... noe som får meg til å tenke på *denne* sketsjen:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man *hører* ikke en diskusjon på et nettforum, man *leser*.... noe som får meg til å tenke på *denne* sketsjen:

Hva om jeg ikke kan lese og har noen som leser opp for meg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du tenkte du var smart, men det er mulig å rette på uttalelser også. Et mulig scenario er f.eks. at noen vil rette på dette "I en uttalelse fra enkelte KG-brukere, fremgår det at et er rett å si "s" i Barcelona".

Anonymous poster hash: 81696...74b

Siden det er min tråd får jeg tillate meg en avsporing: Dette fikk meg til å tenke på Martin Schanche-parodiene i P3-morgen.

No va du smart! No va du væl-di smart!

For øvrig genialt bra da Martin Schanche klabbet til klessetrynet Torgeir Micaelsen den gangen for mange år siden.

Anonymous poster hash: 351c2...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smarting :laugh:

:fnise:

Joda jeg jeg vet at det heter "leser på forum"

Men du skjønte greia ikke sant?

Jeg skriver veldig fort og av og til får jeg ikke med meg hva jeg skriver før jeg poster det :fnise:

*ole brumm tanke det hørtes mye bedre ut i mitt hode...*

Endret av The Tardis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Joda jeg jeg vet at det heter "leser på forum"

Men du skjønte greia ikke sant?

Jeg skriver veldig fort og av og til får jeg ikke med meg hva jeg skriver før jeg poster det :fnise:

*ole brumm tanke det hørtes mye bedre ut i mitt hode...*

Jada! Men den videoen med Hank von Helvete-pariodien passet veldig godt til hvordan jeg reagerte :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada! Men den videoen med Hank von Helvete-pariodien passet veldig godt til hvordan jeg reagerte :fnise:

Skal vi slutte å gå helt OT :fnise: HvH - Parodien er jo genial da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi slutte å gå helt OT :fnise: HvH - Parodien er jo genial da ;)

Hm, kanskje :fnise: jeg liker navnet ditt også, har fått sansen for Dr Who, litt sent, men godt :danse:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knuse

Selv sier jeg Lady og landstrykeren og Napoleonskake slik det skrives. Fikk alltid høre "det hetar ikkje lady, det hetar leidiii"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv sier jeg Lady og landstrykeren og Napoleonskake slik det skrives. Fikk alltid høre "det hetar ikkje lady, det hetar leidiii"... :)

Hvordan skulle man ellers uttale napoleonskake?

Anonymous poster hash: a604f...6db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knuse

Hvordan skulle man ellers uttale napoleonskake?

Anonymous poster hash: a604f...6db

Jeg sier na- po- leon ikke Napoleon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier na- po- leon ikke Napoleon :)

Napoleon uttales jo rett fram.

Anonymous poster hash: a604f...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knuse

Napoleon uttales jo rett fram.

Anonymous poster hash: a604f...6db

Der jeg kommer fra og sikkert de fleste steder går jeg ut i fra, sier de na- poleon og jeg sier na-po- leon.

Endret av Knuse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...