Gå til innhold

Ventetiden og alt annet som skjer

Gjest Fru_Hestehov

Anbefalte innlegg

Lutefisk var jeg utrolig skeptisk til før, så for meg en ekkel geleklump man bare brakk seg av. Men nå kunne jeg faktisk tenke meg å smake det :) Har hatt ovnsstekt torsk med lutefisktilbehør noen ganger, og det er jo supergodt :)

Mødre og bestemødre er umulig å finne gaver til. Derfor ga jeg opp og har begynt å lage gaver i stedet for. I år blir det biscotti og havreflarn eller sjokoladeboller (sånne med puffet ris). De har jo alt de trenger og vil ikke at vi skal bruke penger på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest roseduft

Lutefisk var jeg utrolig skeptisk til før, så for meg en ekkel geleklump man bare brakk seg av. Men nå kunne jeg faktisk tenke meg å smake det :) Har hatt ovnsstekt torsk med lutefisktilbehør noen ganger, og det er jo supergodt :)

Mødre og bestemødre er umulig å finne gaver til. Derfor ga jeg opp og har begynt å lage gaver i stedet for. I år blir det biscotti og havreflarn eller sjokoladeboller (sånne med puffet ris). De har jo alt de trenger og vil ikke at vi skal bruke penger på dem.

Smart å gi noe til besteforeldre som smaker godt ja :jepp:

Mine skal få konfektsjokolade, en god rødvin som de elsker og noe spekepølse + sild som de kan kos seg med i romjulen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye julemat jeg ikke skjønner poenget med, som medisterkaker og -pølser som smaker ingenting, pinnekjøtt som smaker fryktelig kjedelig, og ribbe som er mest bare ekkelt fett. Også den gele-fisken. Kanskje fordi jeg ikke er oppvokst med slike typisk norsk julemat selv om vi er helt norske :) Vi har spist deilig saftig kalkun i alle år :wow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru_Hestehov

Mmm, lutefiskmåltidet igår var nam, nam... Jeg spiste meg stappmett og litt til. Stakkars lillegutt, ble sikkert trangt til han. Og lutefisk er litt merkelig ja, men for 4-5 år siden bestemte jeg meg for å prøve. I begynnelsen var det litt fisk og masse tilbehør, nå er det gradvis blitt mer og mer fisk. Men den må tilberedes rett da slik at man ikke får gele... Ribbe blir det juleaften med hjemmelaget julepølse (nam nam, da kan vi krydre de slik vi vil) og kalkun blir det til nyttår. Jeg er nok litt svak for julemat.

Ellers har jeg vært på kjøpesenteret idag og handlet de siste gavene. Mamma og bestemor er vanskelige, men det ordnet seg. Bestemor fikk en cardigan, det trenger hun, jeg måtte bare finne noe som så ok ut (hun har akkurat flyttet inn på et eldrehjem, så mat og vin var uaktuelt i år, hun roter nok uten vin for å si det slik). Og spør jeg mamma så ønsker hun seg noe personlig (og ikke noe mer spesifikt enn det..) evt ting som sydentur osv (og det er litt utenfor min prisklasse). Men fant et litt finere skjerf, en bok og en krem av et merke hun liker. Så da var jeg fornøyd og mannen hadde middagen klar til jeg kom hjem. :bolledeig: Pluss at jeg skeiet ut med en dobbel ismocha på handling, trengte det for å takle alle folkene på julegavehandling.

Og så har det kommet symaskin i hus, riktignok lånt, men skal se om jeg får sydd litt og om jeg liker det før jeg evt kjøper min egen. Så i natt/ dag tidlig lå jeg og fablet om hva som kunne lages, blir nok babynest og kanskje ammepute i første omgang. Neste steg er anskaffelse av stoff og tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Høres ut som du hadde en koselig shoppingtur på senteret! :)

Luksus å komme hjem til middag da, ingenting er herligere enn det, særlig hvis du er litt trøtt og sliten + sulten i tillegg!! :fnise:

Spennende med symaskinen i hus da!

Jeg kjøpte meg selv en for noen år tilbake, som enda ikke har blitt brukt :ler:

Planen er å lage babynest her også, så skal ut å handle vadd og stoff etter nyttår tenker jeg :lur:

Har du bestemt deg for hvordan ditt nest skal se ut? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fru_Hestehov

I natt har jeg sovet ca fem timer... Kan vel si at jeg var litt på bærtur idag tidlig, trøtt og litt følelsesmessig ustabil (tok til tårene for en litenbagatell). Så i kveld skal jeg nok køye tidlig. Men først skal jeg fråtse litt i løkringer, nam, de ligger i ovnen til varming nå.

Bare to arbeidsdager til juleferie, herlig, gleder meg masse til fred og ro. Og på fredag er det klippetime, blir godt å få freshet seg opp litt til jul.

Og babynest ja, har sett meg ut noen lekre stoff på stoff og stil sin side, men må passe meg for å kjøpe for dyre stoffer. Tror det blir brun toner evt grønn toner, gjerne litt mønster, men ikke for bråkete. Og så kan det jo hende det blir ammepute i samme stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Huff, sov dårlig inatt jeg også, så er ganske klar for senga snart kjenner jeg! :)

Kos deg med løkringene, og heldige deg som skal freshe deg hos frisøren!

Det fikk jeg også lyst til nå, men det er så dyrt at jeg rett og slett ikke kan ta meg råd til det før neste mnd tror jeg :klo:

Post gjerne ett bilde av babynest og ammepute når du har fått lagd det :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru_Hestehov

Skal poste bildet, men det kan ta litt tid, får sjekke ut litt mer i romjula da jeg har bedre tid, nå før jul er det jo nok som skjer. Må nok finne meg noen lapper å prøvesy litt på også, se om jeg husker hvordan det gjøres. :)

Løkringene var gode, ikke som hjemmelagde, men ok. Har også laget risboller uten delfiafett idag, litt små"baking" må man gjøre før jul. Må nok lage en porsjon til for mannen har alt spist 3-4 av de og jeg lagde kun 12 (måtte teste oppskriften).

Men nå blir det senga her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Må nokk prøvesy litt ja.. Jeg må først bli kjent med symaskinen min i det heletatt :ler:

Hehe, kan virke som du må lage flere risboller da ja! Hvis du ikke har delfiafett i, bruker du bare sjokolade da?

Lurer på om man kan smelte f.eks kokesjokolade, eller mørk sjokolade og blande med litt Cocosa fett i før man blander det med puffet ris? Vil de stivne da?

Nå fikk jeg også lyst til å lage sånne :ler:

Greit å ha til julaften å servere ett par :)

Sov god :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru_Hestehov

1 arbeidsdag til ferie! :danse: Det skal bli godt.

Og risbollene ble laget etter denne oppskriften:

• 3 ss kremfløte
  • 1 plate (125 g) mørk eller lys kokesjokolade
  • 50 g meierismør (
  • 2 ts vaniljesukker
  • 5 dl puffet ris

Så blir nok til at jeg lager dobbel porsjon i helga + en porsjon krumkaker. Skal jo feire borte, men koselig å ta med seg litt. Har også fått en del julemat fra jobb som nok blir med i bagasjen.

Men nå blir det litt tv-tid her, mannen har køyet, dvs jeg sendte han til sengs (litt morsk kone), men han var sliten og endte opp med å slumre i sofaen. Så da er det i grunn best å finne senga og få seg litt ordentlig søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fru_Hestehov

Ferie!!! :bolledeig: Og så i to uker da... Mannen har funnet frem "den store esken med julpynt", så imorgen blir det julemusikk og pynting før frisørtimen min.

Og velkommen til LovelyMonroe, koselig med flere innom i boken!

Og roseduft, risbollene anbefales, her er første porsjon alt borte (argh..., lyst på), så i løpet av helga blir det dobbelt porsjon, må nok vente litt med å bake de skal det holde til juleaften...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Åå..så herlig da !!

Kos deg masse og kos dere med julepynting og julemusikk i morgen :jepp:

Skal drøye risbolle-laging til søndag tror jeg.. :lur: ellers blir de nokk slukt av mannen her også ja :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så deilig med ferie! Tror jeg kommer til å gå litt tidlig i dag, så om under 8 timer har jeg også ferie :hoppendeglad: har tenkt å lage risikoer til jul jeg også, og den oppskriften din så jo veldig god ut da :) Kos deg med julepynting og frisørtime i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fru_Hestehov

Første feriemorgen, sitter og slapper av litt i sofaen før jeg begynner å pusle med rydding.

Klarte jo det store å falle i trappa her hjemme i stad, skulle finne noe til mannen før han dro på jobb, litt høyt tempo og vips der skled jeg og de siste 3-4 trinnene gikk unna i en fei. Huff, tror jeg mistet pusten noen sekunder, klarte ikke gi lyd fra meg så mannen ble litt bekymret. Så nå har jeg vondt i baken, ene handa og hælene... Men knøttet klarte seg nok bra. Så dette er jo også litt av grunnen til at jeg sitter i sofaen og ser God Morgen Norge, må roe meg litt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru_Hestehov

Søndag og to dager til jul! :nisse:

Overlevde fallet på fredag, litt stiv og øm ble jeg, men det har gitt seg nå.

Ellers er planene for dagen:

- Vaske xantall maskiner (gjør et forsøk på å vaske meg gjennom skittentøyskurven og er godt i gang, men blir nok 2-3 maskiner til, er noe fintøy som trenger en vask før sommeren også).

- Lage julepølser (kjøtt er kvernet, krydret og prøvesmakt, nå må det inn i pølsetarmene)

- Steke krumkaker (røre er laget og snart klar)

- Pynte ferdig til jul

- Pynte juletre (vi drar bort imorgen, så det må gjøres i kveld)

- Ta en kjapp shinings av badet

- Kanskje pakke litt til imorgen + skrive en liste over det som må ordnes på butikken (planen er å være på senteret kl ti...)

Så har litt å pusle med, men skal nok bare kose meg med det. Håper å kunne sette meg fornøyd ned i stua i kveld, tenne lys og la julestemningen komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...