Gå til innhold

Lei av folk som er redd hunder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hæ, hvor forsvarer jeg det? Jeg har sett mitt av stråmenn her inne, men den beskyldningen tror jeg tok kaka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er litt redd for hunder og har allergi, men jeg trenger ikke å gå i terapi eller ta piller? Jeg er redd for hunder for at nesten alle hundene kommer løpene mot meg,biter meg eller skremmer bort katten min i flere døgn. Og jeg bor på landet, så her har jo ingen hundene sine i bånd. Jeg er ikke redd småe hunder. Men jeg tror du burde skaffe deg empati, du er jo bare sykt egoistisk, det er jo ikke andre sin skyld at de er redd for hunder? Akkuratt som det ikke er din skyld at du ikke eier empati eller respekt for de som faktisk har angst for hunder.



Anonymous poster hash: 5601c...b18
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skaper du et kunstig skille i ditt hode. Jeg tror jeg har hatt med flere hunder kg hatt hund lengre enn deg, virker som du tror jeg er en av de som er redd hund eller ikke har erfaring selv så måtte poengtere.

Det er aggresjonen, sinnet og hevntankene jeg reagerer på. Holdninger som at alle skal måtte ta hensyn til dem.

For det er ikke usakligheter jeg ser nevnt til stadighet. Men beskjed om å holde hunden i bånd ved gange i tettbebygde strøk og i nærheten av menneskers hjem. Mennesker som av ukjente grunner er redd hunder.

At du forsvarer tanker som å slippe løs hunden med vilje for å skremme vettet av noen som er livredd hund er ganske tåpelig.

Da forstår jeg. Om man har hund, så skal man tåle at folk er sure og tømmer gørra si på deg. Å være drittsekk er lov om man er redd, allergisk eller bare ikke liker hunder. Sleng gjerne ut ting som "drittbikkje", "drapsmaskin som burde avlives" osv. i forbifarten. Lag rabalder om hunden driter på gaten eller ser på deg, det viser tydelig at eieren ikke har kontroll på bikkja.

I slike situasjoner må man som hundeeier og vokte seg vel for å tenke noe negativt. For da er du en aggressiv og uansvarlig hundeeier som ikke viser hensyn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at frykt for noe eller noen ikke nødvendigvis er reelt? Noen mennesker har høydeskrekk, noen er redde for hunder eller edderkopper mens andre har andre typer "redsler". Sånn er menneskene, vi er alle forskjellige.

Jeg er livredd edderkopper, redd alle katter (ja - katter), så livredd panteautomater at jeg ikke kan pante flasker (vet at det er litt morsomt og høres helt utrolig sykt ut), hysterisk redd kakkerlakker og firfisler samt at jeg nesten besvimer dersom jeg må ta heis. Ikke redd hunder i det hele tatt, så for meg må du gjerne gå tur med hunden uten bånd.

Jeg VET jo at verken katter, panteautomater eller edderkopper er farlige. Fornuften min vet dette. Likevel blir jeg like redd hver eneste gang. Jeg klarer bare ikke å styre disse følelsene. Jeg kan gjerne le litt av disse tingene selv, men frykten er der uansett.



Anonymous poster hash: e91ca...438
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ønske det var båndtvang hele året. Hater bikkjer som kommer løpende med eierne 40-50 meter bak. Og er ikke redd hunder, har en stor hund selv. Men det er ubehagelig.

Anonymous poster hash: 34136...ca7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at frykt for noe eller noen ikke nødvendigvis er reelt? Noen mennesker har høydeskrekk, noen er redde for hunder eller edderkopper mens andre har andre typer "redsler". Sånn er menneskene, vi er alle forskjellige.

Jeg er livredd edderkopper, redd alle katter (ja - katter), så livredd panteautomater at jeg ikke kan pante flasker (vet at det er litt morsomt og høres helt utrolig sykt ut), hysterisk redd kakkerlakker og firfisler samt at jeg nesten besvimer dersom jeg må ta heis. Ikke redd hunder i det hele tatt, så for meg må du gjerne gå tur med hunden uten bånd.

Jeg VET jo at verken katter, panteautomater eller edderkopper er farlige. Fornuften min vet dette. Likevel blir jeg like redd hver eneste gang. Jeg klarer bare ikke å styre disse følelsene. Jeg kan gjerne le litt av disse tingene selv, men frykten er der uansett.

Anonymous poster hash: e91ca...438

Jeg forstår det, for jeg er selv redd edderkopper og stankelbein. Jeg har vurdert å gå til terapi for dette. Hadde jeg hatt en slik frykt som jeg for disse krypene ovenfor hunder, så hadde jeg definitivt gått til terapi for det. For hunder treffer man overalt, de er mye større enn kryp og kan uforvarende komme bort til en på en annen måte. For at jeg skulle kunne fungere ordentlig i samfunnet, så hadde jeg tatt tak i frykten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne ønske det var båndtvang hele året. Hater bikkjer som kommer løpende med eierne 40-50 meter bak. Og er ikke redd hunder, har en stor hund selv. Men det er ubehagelig.

Anonymous poster hash: 34136...ca7

Det er mange kommuner som har båndtvang hele året. Det har vi her, og det er jeg glad for!

Anonymous poster hash: f25e5...726

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så lenge det er utenom båndtvangperioden kommer jeg til å fortsette å ha hunden min løs kom at jeg har kontroll på henne. Hun farer ikke mot noen, og jeg ser det er det alle over her nevner. Min hund kan jeg kalle inn raskt, hun er rolig og går pent ved siden av meg med mindre hun får fri-kommando.

Anonymous poster hash: c0b17...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kommuner som har båndtvang hele året. Det har vi her, og det er jeg glad for! Anonymous poster hash: f25e5...726

Møkkakommune! Glad jeg ikke bor der.

Anonymous poster hash: c0b17...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg synes i grunn ikke det er fryktelig rart at folk er redd for hunder. Sånn fra "naturens"side er det vel relativt fornuftig å være redd for dyr som kan skade eller drepe en. Være det slanger, hunder eller edderkopper. En hund av en viss størrelse kan skade. Så frykten i seg selv synes jeg ikke er fryktelig mystisk. Det er faktisk også mange av oss som ikke er hundevant for fem flate øre. Jeg kan på ingen måte hundespråk, og har ingen forutsetning til å vite om en fremmed hund er "snill" eller ikke. Og ja, jeg blir nok hakket mer skremt av en stor fremmed hund i full fart mot meg, enn feks et marsvin i toppfart.;)

Når det er sagt, jeg er ikke spesielt redd for hunder. Og om folk faktisk HAR kontroll på hunden sin, så plager det meg ikke at den går løs. Jeg tror mugne kommentarer kanskje kan komme av dårlige erfaringer med folk som tror de har kontroll, men ikke har det. Jeg er feks drittlei av å måtte hente kattene mine ned fra trær, fordi "snille" hunder jager dem inne i min hage, og eieren har null kontroll. Det har skjedd såpass mange ganger at jeg automatisk blir skeptisk om jeg ser løse hunder rundt huset, når jeg vet at katten er ute. Men, jeg venter med kjettingen til hunden faktisk begynner å jakte på katten altså. Men da kjefter jeg også, med god samvittighet.;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, ass. Jævlig lei av alle med influensa også. Skjerpe seg, må de.

Anonymous poster hash: 5ab0c...cca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som noen har poengtert tidligere, er det jo et skille mellom å være redd for hunder, og å være så redd for hunder at det hemmer deg i hverdagen. Sistnevnte burde jo for sin egen del søke terapi. Som hundeeier bør du vise hensyn, jeg har bikkja i bånd og plukker opp. Likevel hender det man får kjeft. Jeg gikk tur med hunden i kort bånd, 20m foran oss går en dame med en gutt på 10-11 år. Damen ser hunden min og begynner å hyle hysterisk, og drar gutten etter armen vekk fra fortauet, guten løper hylende ut i veien. Hunden min var hele tiden i kort bånd, kom ikke i høy fart, det er en golden retriever - så den er stor, men ingen "kamphund", og vi var 20 meter unna damen. Etter hennes opptrinn blir jeg skjelt ut, jeg kunne visst ha drept sønnen som løp ut i veien osv., og det avsluttes med "folk er redde!". Denne episoden er vel ikke overførbar til så mye annet. men i hennes tilfelle burde hun jo faktisk søke terapi - om hun er så redd at hun ikke kan se en hund på avstand.. Hun hadde jo tydeligvis overført frykten til sønnen også, det kan ikke være så greit å bo i by om du er redd hunder..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som noen har poengtert tidligere, er det jo et skille mellom å være redd for hunder, og å være så redd for hunder at det hemmer deg i hverdagen. Sistnevnte burde jo for sin egen del søke terapi. Som hundeeier bør du vise hensyn, jeg har bikkja i bånd og plukker opp. Likevel hender det man får kjeft. Jeg gikk tur med hunden i kort bånd, 20m foran oss går en dame med en gutt på 10-11 år. Damen ser hunden min og begynner å hyle hysterisk, og drar gutten etter armen vekk fra fortauet, guten løper hylende ut i veien. Hunden min var hele tiden i kort bånd, kom ikke i høy fart, det er en golden retriever - så den er stor, men ingen "kamphund", og vi var 20 meter unna damen. Etter hennes opptrinn blir jeg skjelt ut, jeg kunne visst ha drept sønnen som løp ut i veien osv., og det avsluttes med "folk er redde!". Denne episoden er vel ikke overførbar til så mye annet. men i hennes tilfelle burde hun jo faktisk søke terapi - om hun er så redd at hun ikke kan se en hund på avstand.. Hun hadde jo tydeligvis overført frykten til sønnen også, det kan ikke være så greit å bo i by om du er redd hunder..

Det der er jo galskap (stakkars unge), og jeg tviler på at hundeeiere stadig opplever sånt. Jeg har i hverte fall aldri opplevd det, og heller ingen jeg kjenner. Ustabile mennesker finnes overalt, og en sjelden gang må man nødvendigvis utsettes for dem, men sånne som du forteller om her representerer jo ikke "folk som er redd for hund" generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pålegge andre ansvar for engen angst er vel helt høl i hode. De som sliter med angst må på et eller annet tidspunkt innse at angsten er deres problem. Dette gjelder angst for hunder / hester / edderkopper / at naboen skal bli gal og skyte meg osv. Angst er ikke reelt og er ikke noe som folk kan ta hensyn til etter min mening, rett og slett fordi dette er noe som skjer inne i hode på den enkelte.

Rasjonell frykt er noe annet. Den bør respekteres. Hundeloven er til for å balansere dette forholdet.

Hundeeiere syns den er urettferdig fordi den setter begrensninger på Fido. Hundehaterne syns den er urettferdig fordi den ikke tar livet av Fido omgående. Så da tenker jeg at den er vel omtrent slik den burde være.

Når det er sagt er det vel noe slikt som 300-400 000 hunder i Norge. Siste dødsulykke var vel den tragiske ulykken på Dokka i 2002. Før det igjen må vi tilbake til 1994. Dette er sef. ekstrem situasjoner. Men sett i forhold til drukningsulykker, ulykker i forbindelse med vei, drap osv som sikkert har tilsvarende skadetall er nok ikke hunder veldig farlige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Pålegge andre ansvar for engen angst er vel helt høl i hode. De som sliter med angst må på et eller annet tidspunkt innse at angsten er deres problem. Dette gjelder angst for hunder / hester / edderkopper / at naboen skal bli gal og skyte meg osv. Angst er ikke reelt og er ikke noe som folk kan ta hensyn til etter min mening, rett og slett fordi dette er noe som skjer inne i hode på den enkelte.

Rasjonell frykt er noe annet. Den bør respekteres. Hundeloven er til for å balansere dette forholdet.

Hundeeiere syns den er urettferdig fordi den setter begrensninger på Fido. Hundehaterne syns den er urettferdig fordi den ikke tar livet av Fido omgående. Så da tenker jeg at den er vel omtrent slik den burde være.

Når det er sagt er det vel noe slikt som 300-400 000 hunder i Norge. Siste dødsulykke var vel den tragiske ulykken på Dokka i 2002. Før det igjen må vi tilbake til 1994. Dette er sef. ekstrem situasjoner. Men sett i forhold til drukningsulykker, ulykker i forbindelse med vei, drap osv som sikkert har tilsvarende skadetall er nok ikke hunder veldig farlige.

Det har vel ikke noe om å pålegge andre for egen angst - men å faktisk gi beskjed nå noe skjer, altså når en ukjent hund kommer løpende og skal hilse/snuse/bjeffe på en. DET kan jeg forstå at mange finner ubehagelig, og da har ikke eierne kontroll lengre, når hunden kommer seg bort til fremmede!

Jeg er ikke redd hunder, men har blitt jaget faktisk av en stor hund som skulle passe på huset, og da fikk eier beskjed om at hunden må være i bånd, slik at den ikke kan jage andre mennesker, det var tross alt en firemannsbolig, der andre bodde også.

Også har jeg møtt på utallige løse hunder som kommer og skal hilse, det er greit for meg, men ikke for alle kanskje?

Og selv som skrevet tidligere, så har jeg aldri fått kjeft for løs hund, til tross for at jeg går med løs hund daglig (ikke i båndtvangperioden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har vel ikke noe om å pålegge andre for egen angst - men å faktisk gi beskjed nå noe skjer, altså når en ukjent hund kommer løpende og skal hilse/snuse/bjeffe på en. DET kan jeg forstå at mange finner ubehagelig, og da har ikke eierne kontroll lengre, når hunden kommer seg bort til fremmede!

Jeg er ikke redd hunder, men har blitt jaget faktisk av en stor hund som skulle passe på huset, og da fikk eier beskjed om at hunden må være i bånd, slik at den ikke kan jage andre mennesker, det var tross alt en firemannsbolig, der andre bodde også.

Også har jeg møtt på utallige løse hunder som kommer og skal hilse, det er greit for meg, men ikke for alle kanskje?

Og selv som skrevet tidligere, så har jeg aldri fått kjeft for løs hund, til tross for at jeg går med løs hund daglig (ikke i båndtvangperioden).

?? Litt usikker på om jeg skjønner hva du mener. Etter min mening er det trukket frem en del eksempler over i tråden som jeg oppfatter som forsøk på og pålegge andre ansvar for egen angst. Eks. med dama som holdt på og ta liv av seg selv og ungen fordi hun oppdaget en hund er et godt eksempel,

At folk sier fra til hundeeierne at han for f. bør ha Pluto i bånd / eller kontroll på kjøttern når den kommer brasene gjennom skauen syns jeg er helt berettiget.

Hunder som biter mennesker børe etter min mening skytes uansett. Mennesker som slår hunder (med visse unntak) bør etter min mening også straffes. Jeg har erfaringer med folk som uprovosert både slår og sparket hunder fordi de føler at hunden kommer innenfor egen trygghetssone. Men jeg har også erfaringer med folk som setter fra seg hunder som er svært aggressive utenfor f.eks. butikker.

Her må det være en balansegang.

Endret av RoH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bymarka.net/bandtvang.php

Anonymous poster hash: 40a5f...800

Den eksakte lovteksten er: "Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre."

Stikkordet er "søke". Det er flere som tror at om man føler frykt, så har hundeeier brutt loven. Slik er det jo ikke.

Pålegge andre ansvar for engen angst er vel helt høl i hode. De som sliter med angst må på et eller annet tidspunkt innse at angsten er deres problem. Dette gjelder angst for hunder / hester / edderkopper / at naboen skal bli gal og skyte meg osv. Angst er ikke reelt og er ikke noe som folk kan ta hensyn til etter min mening, rett og slett fordi dette er noe som skjer inne i hode på den enkelte.

Rasjonell frykt er noe annet. Den bør respekteres. Hundeloven er til for å balansere dette forholdet.

Hundeeiere syns den er urettferdig fordi den setter begrensninger på Fido. Hundehaterne syns den er urettferdig fordi den ikke tar livet av Fido omgående. Så da tenker jeg at den er vel omtrent slik den burde være.

Når det er sagt er det vel noe slikt som 300-400 000 hunder i Norge. Siste dødsulykke var vel den tragiske ulykken på Dokka i 2002. Før det igjen må vi tilbake til 1994. Dette er sef. ekstrem situasjoner. Men sett i forhold til drukningsulykker, ulykker i forbindelse med vei, drap osv som sikkert har tilsvarende skadetall er nok ikke hunder veldig farlige.

Godt sagt.

Det der er jo galskap (stakkars unge), og jeg tviler på at hundeeiere stadig opplever sånt. Jeg har i hverte fall aldri opplevd det, og heller ingen jeg kjenner. Ustabile mennesker finnes overalt, og en sjelden gang må man nødvendigvis utsettes for dem, men sånne som du forteller om her representerer jo ikke "folk som er redd for hund" generelt.

Jeg opplever en del slikt. Stort sett er folk veldig hyggelige, selv om de er redde, men slike ting skjer allikevel ganske regelmessig. Kanskje fordi vi er mye rundt i byer?

Det skal dessuten bare én gærning til for å lage en dårlig tilværelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal dessuten bare én gærning til for å lage en dårlig tilværelse.

Det samme er vel tilfelle for folk som er redd fremmede hunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...