Gå til innhold

Lei av folk som er redd hunder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange som er livredd hunder? Og hvorfor gjør de ikke noe med det? Jeg mener, det må jo være fryktelig slitsomt å gå rundt med en slik angst i et samfunn der hver 3. Nordmann har hund?? Hadde det vært meg så hadde jeg gått i terapi. Og som mor hadde jeg selvfølgelig sørget for å venne mitt barn til hunder, slik at barnet slapp å være redd hele livet.

Faen jeg er så lei. Jeg har en hund som er supersnill og lydig. Hun kommer på innkalling, hun går ikke bort til noen (verken mennesker eller dyr), og hun har ingen interesse av å jage vilt. Når vi går på tur uten bånd får hun beskjed om hun kan løpe fritt, eller om hun må gå ved siden av meg. Dette kaller jeg et bånd, et usynlig sådan, men med samme funksjon.

Hver gang denne hunden er løs kan du ta deg faen på at jeg blir snakka til. Går hunden bort til deg? Nei, plager denne hunden noen? Nei. Ser du ikke at hun går ved foten min?? Ja, men folk er redde!

Jeg er så lei av allergi og angst for hunder at folk aner ikke. Get a grip! Dette er en golden retriever, eid av et barn (mitt barn), trent med langline som valp nettopp for dette usynlige båndet som jeg kaller det. Allikevel finnes det ikke et sted hun kan gå løs i verden.

Dere med hundeangst: kom dere i terapi! Ta piller! Gjør noe med dere selv. Jeez...

Anonymous poster hash: c0b17...96a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det nå engang sånn at det er båndplikt deler av året og det må alle hundeeiere forholde seg til.. Den som kommer gående forbi aner jo ikke om hvor god kontroll du har på hunden din! Jeg har selv møtt på folk som skryter av sin gode kontroll og snille hunder men når det kommer til stykket viser det seg at de har null kontroll og hunden angriper både meg og barna... Ikke kjekt og da slettes ikke rart at jeg er skeptisk til hunder jeg ikke kjenner... Man kan ikke forandre andre heter det - så om dette irriterer deg så er det du selv som må jobbe med deg selv...



Anonymous poster hash: a196c...444
  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Frykten for løse hunder er i mange tilfeller høyst reell, det er et dyr, de har tenner, de er ofte store, viltre og de kan bite.

Jeg er ikke redd for hunder selv, men jeg vet ikke hvor god kontroll du har på hunden din, jeg vet ikke om din hund er farlig, og jeg liker helst ikke å møte middels til store hunder uten bånd, for jeg vet ingenting om hvordan den hunden er. Jeg har ingen angst for å bli angrepet, og jeg kommer sikkert ikke til å be deg om å ha den i bånd, men jeg føler meg heller ikke trygg på at du har kontroll på hunden din uten bånd.

Endret av Raindrops
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at golden retrievere ligger høyt oppe på bitestatistikken ja? ;)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne dette selv. Jeg har litt angst for fremmede hunder, pga jeg ble bitt utenfor en butikk som barn når jeg klappet en hund jeg ikke kjente. Sef skal man ikke gjøre dette, og min mor burde passet bedre på, ettersom hunden var bundet. Min skyld selv om jeg var barn. Men angsten gjør ikke at jeg er redd alle hunder. Jeg er redd hunder som løper mot meg, og hopper på meg. Men en hund som går fredelig med eieren sin bryr jeg meg da ikke noe om. Og jeg har selv gjordt det veldig klart for mine to barn at man ALDRI klapper fremmede hunder hvis ikke eier sier at de kan.



Anonymous poster hash: 09400...116
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at de som skryter mest av den snille og søte hunden de GARANTERT har 100% kontroll på, er de med MINST kontroll og minst selvinnsikt i eget hundehold.

Når sier ikke jeg at det gjelder deg TS, men generelt.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av allergi og angst for hunder at folk aner ikke. Get a grip! Dette er en golden retriever, eid av et barn (mitt barn), trent med langline som valp nettopp for dette usynlige båndet som jeg kaller det. Allikevel finnes det ikke et sted hun kan gå løs i verden.

Dere med hundeangst: kom dere i terapi! Ta piller! Gjør noe med dere selv. Jeez...

Anonymous poster hash: c0b17...96a

Hva i all verden er galt med deg? Du er lei av folk med allergi? Det er ikke noe man kan gjøre noe med. Jeg har hatt allergi mot alle dyr og astma siden jeg var liten. Ingen medisin hjelper mot det, får astmautbrudd av å være med hunder og andre dyr. I tillegg er jeg ikke spesielt begeistret for noen dyr, jeg stoler ikke på de. Har ikke noe angst for de, men jeg vil ikke at de skal komme bort til meg. Ja, jeg blir redd når jeg går tur i skogen og det kommer en hund løpende mot meg uten bånd. Jeg aner vel ikke hva den er i stand til å gjøre. Synes du skal gjøre noe med deg selv, du bør forstå at ikke alle liker hunder og at du MÅ akseptere det.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter alltid på båndet når det kommer folk. Ikke fordi hunden min ikke kan gå pent ved min side, men som et signal til folk som går forbi. Spesielt når det er båndtvang.

Men jeg må innrømme at jeg synes noen ganger det har blitt litt vel hysterisk. Jeg er vokst opp med at en hund gikk løs i nabogata og var sammen med alle barna der. Jeg ble selv nedrent av naboens hund og begynte å gråte - og selv mine foreldre og hundeeier kom og "reddet" meg, så var det med latter og godt humør, ikke hysterisk utskjelling av "den fæle hundeeieren".

Jeg viser respekt, går alltid forbi folk med hunden i bånd, og passer på at den ikke snuser på fremmede hvis de selv ikke ønsker kontakt. Men jeg synes det har gått for langt, og mange har et unaturlig og dårlig forhold til dyr og natur. For det ER faktisk ikke verdens undergang om det kommer en løs hund og snuser på deg. Virkelig.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykten for løse hunder er i mange tilfeller høyst reell, det er et dyr, det har tenner, de er ofte store, viltre og de kan bite.

Jeg er ikke redd for hunder selv, men jeg vet ikke hvor god kontroll du har på hunden din, jeg vet ikke om din hund er farlig, og jeg liker helst ikke å møte middels til store hunder uten bånd, for jeg vet ingenting om hvordan den hunden er. Jeg har ingen angst for å bli angrepet, og jeg kommer sikkert ikke til å be deg om å ha den i bånd, men jeg føler meg heller ikke trygg på at du har kontroll på hunden din uten bånd.

Frykten for løse unger er i mange tilfeller høst reell, de er et dyr, de har tenner, de er ofte store, viltre og de kan bite.

Anonymous poster hash: 8f2df...e89

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det verste jeg vet er mennesker uten empati og folk som mener at regler ikke gjelder for dem. En annen ting som jeg har store problemer med å forstå er egoistiske hundeeiere som ikke har forståelse for at for hver snille hund som ikke gjør en flue fortere finnes det hunder som ikke er riktig kloke.

Jeg har selv ikke angst for hunder, men jeg kjenner en som har ekstrem angst. Vedkommende ble bitt skikkelig av en såkalt snill hund som ikke gjorde en flue fortred i følge eieren.

Jeg selv var redd hunder da jeg var mindre grunnet en idiot med en golden retriever som var helt utstyrlig. Den viktigste grunnen til at jeg ikke er redd hunder i dag er gode venner som er gode hundeeiere.

Folk som deg som driter i båndtvang har jeg ingen respekt for. Ingen kan vite når de ser din hund at det er en snill og lydig hund. I tillegg har vi jo blitt tutet ørene fulle om at hunder kan lukte og se at vi er redd og at de da blir vonde - skjønner du da litt av sammenhengen med angsten?

Jeg mener forøvrig også at det er lurt å få behandling for sin angst, men det må da virkelig være personens valg. La oss si da at de gjør det, våger seg ut på tur og møter idioter som deg med hund uten bånd og blir glefset til eller gjødd på - hva tror du da skjer med angsten deres? Det er lett å peke på andre: begynn med deg selv og ha hunden din i bånd før du peker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg er redd hunder? Fordi jeg så min tidligere bestevenn da jeg var 4 år (han var 2 år) ble bitt av en hund da vi lekte i sandkassa. Hunden løp rundt uten bånd i et nabolag fullt av barn. Fra den dagen har jeg vært livredd hunder, spesielt store hunder.

Men nei, det ødelegger ikke livet mitt. Det er faktisk noe jeg tenker lite på før jeg ser noen som går uten bånd. Og folk flest med hund er stort sett greie. MEN det verste jeg hører er "men hunden er jo sååå snill". Det sa også eieren til den hunden som bet min tidligere bestevenn. Med andre ord: jeg stoler ikke på eiere for fem flate øre, særlig hvis de ikke overholder båndtvangen eller har evne til å se an stedene de går tur med hunden.

Jeg skal ta piller? Jeg foreslår du skaffer deg litt empati.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min går jo ikke bort til noen. Hun går sammen med meg! Hun kommer ikke løpende mot noen noen sinne, for om det kommer folk så kaller jeg henne inn. Hunder trenger å få løpt løse innimellom, og når jeg har jobbet så hardt med min for å få en utrolig grei hund så skal hun altså gå i et 1,5 meter langt bånd hele livet? Tragisk!

Anonymous poster hash: c0b17...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden min går jo ikke bort til noen. Hun går sammen med meg! Hun kommer ikke løpende mot noen noen sinne, for om det kommer folk så kaller jeg henne inn. Hunder trenger å få løpt løse innimellom, og når jeg har jobbet så hardt med min for å få en utrolig grei hund så skal hun altså gå i et 1,5 meter langt bånd hele livet? Tragisk!

Anonymous poster hash: c0b17...96a

Nei, det skal hun ikke. Jeg er enig med deg i at det er viktig at hunder skal få lov til å gå løs. Men du kan ta på henne båndet i det du ser det kommer folk, så kan du ta det av igjen når folkene har passert. Evt. gå steder med lite trafikk når du vil ha henne løs.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nå engang sånn at det er båndplikt deler av året og det må alle hundeeiere forholde seg til.. Den som kommer gående forbi aner jo ikke om hvor god kontroll du har på hunden din! Jeg har selv møtt på folk som skryter av sin gode kontroll og snille hunder men når det kommer til stykket viser det seg at de har null kontroll og hunden angriper både meg og barna... Ikke kjekt og da slettes ikke rart at jeg er skeptisk til hunder jeg ikke kjenner... Man kan ikke forandre andre heter det - så om dette irriterer deg så er det du selv som må jobbe med deg selv...

Anonymous poster hash: a196c...444

Båndtvangen er IKKE for å beskytte folk som er hysteriske, den er for å beskytte dyrelivet... Så jo, det er du som må jobbe med deg selv.

Anonymous poster hash: 2f355...ff5

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvangen er IKKE for å beskytte folk som er hysteriske, den er for å beskytte dyrelivet... Så jo, det er du som må jobbe med deg selv.

Anonymous poster hash: 2f355...ff5

Fortell det til hysteriske folk;)

Min hund jager ikke andre dyr.

Anonymous poster hash: c0b17...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spesielt at "hele livet" er fra 1. april til 20.august

Anonymous poster hash: 5eb13...b1d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Det er ikke båndtvang etter 20. August. Lurer på om jeg skal private ut denne loven og vise den til alle som klager.

Anonymous poster hash: c0b17...96a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min går jo ikke bort til noen. Hun går sammen med meg! Hun kommer ikke løpende mot noen noen sinne, for om det kommer folk så kaller jeg henne inn. Hunder trenger å få løpt løse innimellom, og når jeg har jobbet så hardt med min for å få en utrolig grei hund så skal hun altså gå i et 1,5 meter langt bånd hele livet? Tragisk!

Anonymous poster hash: c0b17...96a

Helt enig, min er også sånn. Problemet er ikke dem som påstår at de har kontroll, men dem som påstår at de har kontroll fordi hunden er snill. Det syndes grovt mot hundeloven, jeg har gjort det selv (men da var jeg yngre, fryktløs med hunder og visste ikke bedre).

Min hund er fryktelig snill. Men han kan fortsatt bite fordi han ikke skjønner at det er hender inni votter f.eks. Han kan også lett skade barn på andre måter. Velte dem slik at de faller med hodet først i asfalten. Derfor lar jeg ham aldri hilse på barn uten at jeg holder ham.

Vi bruker mye langline og det virker greit for de fleste jeg møter. Dessuten forsøker jeg å vurdere folk hele veien når jeg har ham løs. Tar ham ofte inn når jeg ser folk komme, for så å slippe ham når de har gått forbi. De aller, aller fleste glemmer hunden det øyeblikket de passerer deg.

Har lært to ting mens jeg har hatt ham:

1. En hund i 5-10 m line er ufarlig, selv om den er langt borte fra eier. Samme hunden blir farlig om den går løs ved fot.

2. Hunder kan ikke snu og bite deg. Den er bare farlig dersom den går mot deg.

De to prinsippene bruker jeg flittig for å unngå "kjeft".

Edit: Men som jeg har nevnt i andre tråder: Jeg driter i folk som har "langdistanseredsel" når jeg trener med bikkja. Er man hysterisk redd for en bikkje som er 100m borte og er dypt konsentrert om "jobb" og eier, da bør man virkelig søke hjelp.

Var fryktelig lei av en dame jeg ofte møter på morgenturene. Hun hyler hver gang hun ser oss (han går løs i sentrum når det ikke er båndtvang). Etter flere dramatiske episoder i sommer, sa jeg rett og slett at hun burde få hjelp. Har faktisk ikke sett (lagt merke til?) henne siden.

Endret av amonyn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv hund men jeg er redd for hunder som går løse. jeg ble angrepet av en hund da jeg var yngre og jeg har sydd veldig mange sting overalt i fjeset mitt. synes ikke min frykt for ukjente løse hunder er unaturlig eller noe jeg burde gå i terapi for. jeg synes hunder er herlige men det er ikke alle eiere som er. noe du beviser med hver eneste setning du skriver.



Anonymous poster hash: 6b1ed...d08
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...