Gjest BabyBlue Skrevet 30. juli 2013 #101 Skrevet 30. juli 2013 Jeg tror nok denne angsten kommer av at såpass få hundeeiere har god kontroll på hunden sin. Synd at det skal gå utover de som har lydige hunder som lystrer eieren sin...
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #102 Skrevet 30. juli 2013 Jeg tror jeg har hatt med flere hunder kg hatt hund lengre enn deg.... Anonymous poster hash: 2f355...ff5 2
EyeQ Skrevet 30. juli 2013 #103 Skrevet 30. juli 2013 (endret) Jeg synes det er respektløst med hundeeiere som har denne holdningen som du viser her, TS. Jeg har hund selv, men jeg vet faktisk ikke om fremmede hunder som går løs er lydige og snille, eller aggressive og en fare for omgivelsene. Det er fint for hunden din og deg at den er så lydig at den kan gå løs, men du bør og må vise respekt for båndtvangperioden, og når du og hunden din er i områder hvor dere treffer folk, får du ha hunden din i bånd. Det er nok av steder hvor hunden din kan få løpe løs og rase fra seg, på steder hvor det ikke er mennesker (og dyr) som kan bli skremt. Det er litt viktig å være litt ydmyk, og tenke litt på andre enn bare seg selv. Endret 30. juli 2013 av EyeQ 5
miramis Skrevet 8. august 2013 #104 Skrevet 8. august 2013 Helt lov å være redd. Jeg er redd for hester. Men jeg roper ikke ukvemsord etter hesteeiere. Hester løper dog ikke rundt uten kontroll mens eieren spaserer langt bak. Hunder som ligger høyest på listen over dyreangrep. Kommer det en løs hund løpende mot meg hadde jeg sparket den. Ikke for å være slem, men jeg vet hvor mye skade en rabiat hund kan gjøre. Vet også om flere som binder hunder som kommer uten noen eier i sikte. Hunden skal _alltid_ være innen rekkevidde.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #105 Skrevet 10. august 2013 Enig, ass. Jævlig lei av alle med influensa også. Skjerpe seg, må de.Anonymous poster hash: 5ab0c...cca Nå er ikke angst for hunder et virus som smitter, men ok, tar poenget. Voksent. Skjønner hvorfor du skriver denne som AB. Er det rart hunder får et dårlig rykte når det finnes aggressive og umodne eiere som deg og TS ? Hele denne debatten minner meg om alle midlivskrisemannfolka som tråkker rundt i spandex på racingsykler hver eneste vår og sommer midt i rushtrafikken, drite i trafikkreglene, kjefte og smelle og mene alle skal basere seg på deres behov og ønsker. De som gir alle andre syklister et elendig rykte. Virkelig? Du tror jeg er en aggressiv og umoden hundeeier fordi jeg blir forbanna på folk som tar seg rett til å urettmessig kjefte på meg når jeg IKKE har gjort noe feil? Her er et perfekt eksempel på at det blant mange er lov (og nødvendig?) å stemple hundeeiere som møkk fordi vi har TANKER som er negative. Jeg har en god og glad hund, hører på alt jeg sier, går pent uten bånd, gjør hva jeg ber han om med glede, er livlig og alle elsker han. Her må JEG avvise fremmede på tur som hele tiden skal hilse på han og kommer "løpende" mot han. Likevel; jeg har ikke gått en meter på andres eiendom uten bånd på bikkja. Beklager at jeg sier det, men etter å ha sett deg vandre rundt inne på forumet her en stund så må jeg si at jeg opplever deg som veldig arrogant. At du kan ting, betyr ikke at du kan det best. Btw, en slik midtlivskrisesyklist holdt på kjøre over hunden min en dag, men han endte opp med å stupe med hodet inn i en betongvegg i stedet. Disse er en reell fare, hver dag, og det er hverken hunder eller TS og meg. Så vennligst ikke sammenlign. Anonymous poster hash: a30a2...983 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #106 Skrevet 10. august 2013 Pålegge andre ansvar for engen angst er vel helt høl i hode. De som sliter med angst må på et eller annet tidspunkt innse at angsten er deres problem. Dette gjelder angst for hunder / hester / edderkopper / at naboen skal bli gal og skyte meg osv. Angst er ikke reelt og er ikke noe som folk kan ta hensyn til etter min mening, rett og slett fordi dette er noe som skjer inne i hode på den enkelte. Rasjonell frykt er noe annet. Den bør respekteres. Hundeloven er til for å balansere dette forholdet. Hundeeiere syns den er urettferdig fordi den setter begrensninger på Fido. Hundehaterne syns den er urettferdig fordi den ikke tar livet av Fido omgående. Så da tenker jeg at den er vel omtrent slik den burde være. Når det er sagt er det vel noe slikt som 300-400 000 hunder i Norge. Siste dødsulykke var vel den tragiske ulykken på Dokka i 2002. Før det igjen må vi tilbake til 1994. Dette er sef. ekstrem situasjoner. Men sett i forhold til drukningsulykker, ulykker i forbindelse med vei, drap osv som sikkert har tilsvarende skadetall er nok ikke hunder veldig farlige. Nå er det jo ikke så lenge siden en ettåring havnet på sykehuset fordi to bikkjer prøvde å drepe han, og her jeg bor var det nettopp en eldre kvinne som ble bitt til blods av en aggressiv hund som ville angripe hunden hennes. Selv om folk sjelden dør av hundeangrep så er det jo fremdeles rasjonelt nok å frykte det, ingen vil bli bitt i hånda av en hund selv om man kommer fra det med livet i behold. Selv har jeg blitt hoppet på av en hund som var aggressiv og bjeffet og flekket tenner, og syntes ikke det var trivelig i det hele tatt selv om jeg overlevde. Så det er jo ikke akkurat en irrasjonell frykt selv om hunder statistisk sett ikke er det farligste i verden, selv om angst aldri er sunt så skjønner jeg godt de som er skeptisk til fremmede hunder. TS: Det hjelper jo ikke at du vet hunden din ikke gjør en flue fortred og er den lydigste i hele verden, de du går forbi kjenner hverken deg eller bikkja di og har ingen forutsetning for å vite om den er kjempesnill eller gal. Anonymous poster hash: dba47...4a7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #107 Skrevet 10. august 2013 Jeg synes faktisk folk som er redde for hunder er hysterisk feige, yes, i said it. Det er ikke naturlig å ha en så stor frykt for en hund som går pent på plass i det man passerer, det er høyest irrasjonelt. Du ble blitt bitt av en hund som liten eller opplevde noen som gjorde det? Get up, and wipe the dust off! De aller fleste opplever det en eller annen gang, inkludert meg selv. Norge må ligge høyest på lista når det kommer til frykt for hunder... Og jeg synes direkte synd på de som skal feriere i utlandet der hysteriet ikke er slik som i Norge. I Tyskland og de aller fleste land i Europa går de fleste hundene løse uten noe som helst problem. I Thailand er det hjemløse hunder overalt. Slutt å skylde på hundeeiere, slutt å skylde på de som sier at hunden er snill (les: blodtørstige monstre som spiser småbarn til frokost), når det er dere selv som burde jobbe med problemet ved å fungere i et helt ordinært samfunn. Det er ikke hunder som er problemet. Og båndtvang gjelder for April til August for å beskytte vilt, ikke for å beskytte overhysteriske folk. Tror manglende kunnskap og media skal ha skylden for den hysteriske heksejakten på hundene som har blomstret frem de siste par årene... Som hundeeier skal man ha respekt for andre, ta opp dritten, og passe på at ens hundehold ikke blir skyvet over til noen andre, men ærlig talt. Skulle tro man var truet på livet bare man passerte en hund i parken ved å lese her, vet ikke om jeg skal le eller grine. Lurer på hvordan slike mennesker i det hele tatt takler en dag utenfor dørterskelen. Har som regel stor respekt for mennesker med frykt, men det finnes grenser på hvor irrasjonell man skal være. Neste blir vel å tvinge katter i bånd slik at de ikke skal klore og bite ihjel forbipasserende, de har da tenner de også. Anonymous poster hash: e33a3...73c 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #108 Skrevet 10. august 2013 Jeg synes faktisk folk som er redde for hunder er hysterisk feige, yes, i said it. Det er ikke naturlig å ha en så stor frykt for en hund som går pent på plass i det man passerer, det er høyest irrasjonelt. Du ble blitt bitt av en hund som liten eller opplevde noen som gjorde det? Get up, and wipe the dust off! De aller fleste opplever det en eller annen gang, inkludert meg selv. Norge må ligge høyest på lista når det kommer til frykt for hunder... Og jeg synes direkte synd på de som skal feriere i utlandet der hysteriet ikke er slik som i Norge. I Tyskland og de aller fleste land i Europa går de fleste hundene løse uten noe som helst problem. I Thailand er det hjemløse hunder overalt. Slutt å skylde på hundeeiere, slutt å skylde på de som sier at hunden er snill (les: blodtørstige monstre som spiser småbarn til frokost), når det er dere selv som burde jobbe med problemet ved å fungere i et helt ordinært samfunn. Det er ikke hunder som er problemet. Og båndtvang gjelder for April til August for å beskytte vilt, ikke for å beskytte overhysteriske folk. Tror manglende kunnskap og media skal ha skylden for den hysteriske heksejakten på hundene som har blomstret frem de siste par årene... Som hundeeier skal man ha respekt for andre, ta opp dritten, og passe på at ens hundehold ikke blir skyvet over til noen andre, men ærlig talt. Skulle tro man var truet på livet bare man passerte en hund i parken ved å lese her, vet ikke om jeg skal le eller grine. Lurer på hvordan slike mennesker i det hele tatt takler en dag utenfor dørterskelen. Har som regel stor respekt for mennesker med frykt, men det finnes grenser på hvor irrasjonell man skal være. Neste blir vel å tvinge katter i bånd slik at de ikke skal klore og bite ihjel forbipasserende, de har da tenner de også. Anonymous poster hash: e33a3...73c Jøss. Jeg er ikke redd for hunder som går pent i bånd ved siden av eieren sin. Det jeg er engstelig for, er hunder som går løse, uansett om de går ved siden av eieren sin eller ikke, for jeg har to ganger opplevd å bli hoppet på av løse hunder som i utgangspunktet gikk slik, pent og pyntelig, helt de fikk øye på meg. Selvfølgelig er dette opplevelser som gjør at jeg ser på enhver løs hund som en som potensielt kan bykse mot meg og hoppe opp. Burde ikke være så vanskelig å skjønne? Vis hensyn, hold hunden i bånd blant folk! Anonymous poster hash: d1352...102 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #109 Skrevet 10. august 2013 Jøss. Jeg er ikke redd for hunder som går pent i bånd ved siden av eieren sin. Det jeg er engstelig for, er hunder som går løse, uansett om de går ved siden av eieren sin eller ikke, for jeg har to ganger opplevd å bli hoppet på av løse hunder som i utgangspunktet gikk slik, pent og pyntelig, helt de fikk øye på meg. Selvfølgelig er dette opplevelser som gjør at jeg ser på enhver løs hund som en som potensielt kan bykse mot meg og hoppe opp. Burde ikke være så vanskelig å skjønne? Vis hensyn, hold hunden i bånd blant folk! Anonymous poster hash: d1352...102 Tillegg: grunnen til at jeg er engstelig for fremmede hunder, er at jeg ble bitt i ansiktet som barn. Av en snill familiehund hjemme hos slektninger. Når jeg blir kjent med hundene, slipper som regel engstelsen taket. Jeg har hunder selv også, så jeg er langt ifra hysteisk. Anonymous poster hash: d1352...102
Tabris Skrevet 10. august 2013 #110 Skrevet 10. august 2013 AB over her er kanskje litt vel krass, men jeg er faktisk tilbøyelig til å være - i hvert fall delvis - enig med vedkommende. Ting har blitt for hysterisk, tidligere hadde man et mer naturlig forhold til hund og det var slett ikke drama og verdens undergang om man gikk tur med en løs hund som tilfeldig snuste en person på hånda. Jeg føler at på akkurat dette med hund var ting mer avslappet før, i hvert fall når jeg var liten. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #111 Skrevet 10. august 2013 AB over her er kanskje litt vel krass, men jeg er faktisk tilbøyelig til å være - i hvert fall delvis - enig med vedkommende. Ting har blitt for hysterisk, tidligere hadde man et mer naturlig forhold til hund og det var slett ikke drama og verdens undergang om man gikk tur med en løs hund som tilfeldig snuste en person på hånda. Jeg føler at på akkurat dette med hund var ting mer avslappet før, i hvert fall når jeg var liten. Ja, det var jaggu mer avslappet da jeg var liten også. Hunden som bet meg ble ikke engang avlivet. Den lå der i gangen og voktet hver gang vi kom på besøk, og jeg var stiv av angst, og gikk lange omveier for å slippe å gå nær den. Anonymous poster hash: d1352...102 1
Gjest Rodion Raskolnikov Skrevet 10. august 2013 #112 Skrevet 10. august 2013 (endret) Jeg er lei av hundeiere som tror at alle liker hunder jeg er lei av mennesker som ikke holder barn unna fremmede hunder jeg er lei av så mye når det kommer til menensker Endret 10. august 2013 av Mephistopheles 3
Blod Skrevet 10. august 2013 #113 Skrevet 10. august 2013 (endret) For det første, allergi er ikke noe man kan noe for. Og når det gjelder hundeangst, sammenlign det med noe du har vært eller er fryktelig redd for. Og det er umulig å venne sitt barn til alt i verden i håp om at ungen ikke skal frykte noe. Ofte er hundefobi årsaken av en ulykke - det kunne skjedd hvem som helst uansett hvor vant man er til hunder. Endret 10. august 2013 av Blod
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #114 Skrevet 10. august 2013 Det jeg er engstelig for, er hunder som går løse, uansett om de går ved siden av eieren sin eller ikke, for jeg har to ganger opplevd å bli hoppet på av løse hunder som i utgangspunktet gikk slik, pent og pyntelig, helt de fikk øye på meg. Selvfølgelig er dette opplevelser som gjør at jeg ser på enhver løs hund som en som potensielt kan bykse mot meg og hoppe opp. Anonymous poster hash: d1352...102 De hopper opp fordi de vil slikke deg i ansiktet, det er sånn hunder hilser høflig De vil ikke skade deg. Prøv å snu deg vekk og stå stille, da demper du hunden og sier at hunden skal roe seg. Hunden min må hele tiden tolerere folk som kommer bort uten å spørre og lener seg truende over ham, før de klapper ham truende oppå hodet og stirrer ham inn i øynene, som på hundespråk betyr "pass deg, ellers får du deng". Så det er ikke så greit å være hund heller, for menneskene gjør mye som kan gjøre en hund redd dem. Jeg skjønner at det kan være problematisk med løse hunder, jeg har hatt hester som har blitt skikkelig skremt av hunder som eieren ikke har kontroll på. Og det kan gå ut over hunden også - hvis de truer hesten tilstrekkelig, noe de godt kan gjøre siden de har så forskjellig kroppsspråk, så kan hesten sparke hunden, slik at hunden dør. Da er det så klart den forferdelige hesten sin feil... Problemet er at noen få idiot-hundeeiere ødelegger for alle oss andre. Men det løser man ikke ved å være frekk mot alle hundeeiere. Anonymous poster hash: 8d1c2...510 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #115 Skrevet 10. august 2013 Hunden min går jo ikke bort til noen. Hun går sammen med meg! Hun kommer ikke løpende mot noen noen sinne, for om det kommer folk så kaller jeg henne inn. Hunder trenger å få løpt løse innimellom, og når jeg har jobbet så hardt med min for å få en utrolig grei hund så skal hun altså gå i et 1,5 meter langt bånd hele livet? Tragisk!Anonymous poster hash: c0b17...96a Kjøp deg et hus med egen hage.Anonymous poster hash: f04b9...74f
Gjest sweetsugar Skrevet 10. august 2013 #116 Skrevet 10. august 2013 Jeg har hund selv. Skal jeg gå i terapi for å bli kvitt hundeskrekken som bare kommer fram når hunder går løse? Er ikke egentlig redd hunder, men jeg er usikker når det kommer til fremmede hunder som er løse, og tror ikke det barebare er å bli kvitt
fjellstreif Skrevet 10. august 2013 #117 Skrevet 10. august 2013 Jeg tror vi hundeeiere kan gjøre ting mye lettere for oss selv ved å være tydeligere (nærmest overtydelige) på at vi har kontroll. Det er dessverre mange som går med løs hund uten å ta tilstrekkelig hensyn, og jeg blir selv irritert når jeg ser løse hunder svinse ukontrollert rundt mellom folk langs populære turstier. Et tips til TS kan forresten være å stoppe opp og be hunden sitte på plass ved passeringer (med deg imellom hunden og de passerende). Av en eller annen grunn fungerer dette etter min erfaring bedre enn å ta hunden i bånd - det virker som en hund som sitter pent oppleves som tryggere enn en som er i bevegelse. Jeg får ihvertfall bare smil og positive kommentarer når jeg gjør det på denne måten.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #118 Skrevet 10. august 2013 De hopper opp fordi de vil slikke deg i ansiktet, det er sånn hunder hilser høflig De vil ikke skade deg. Prøv å snu deg vekk og stå stille, da demper du hunden og sier at hunden skal roe seg. Hunden min må hele tiden tolerere folk som kommer bort uten å spørre og lener seg truende over ham, før de klapper ham truende oppå hodet og stirrer ham inn i øynene, som på hundespråk betyr "pass deg, ellers får du deng". Så det er ikke så greit å være hund heller, for menneskene gjør mye som kan gjøre en hund redd dem. Jeg skjønner at det kan være problematisk med løse hunder, jeg har hatt hester som har blitt skikkelig skremt av hunder som eieren ikke har kontroll på. Og det kan gå ut over hunden også - hvis de truer hesten tilstrekkelig, noe de godt kan gjøre siden de har så forskjellig kroppsspråk, så kan hesten sparke hunden, slik at hunden dør. Da er det så klart den forferdelige hesten sin feil... Problemet er at noen få idiot-hundeeiere ødelegger for alle oss andre. Men det løser man ikke ved å være frekk mot alle hundeeiere. Anonymous poster hash: 8d1c2...510 Vet du, hva hundens hensikt er idet den bykser mot meg er totalt irrelevant, fordi jeg faktisk ikke kan vite det på forhånd! Og en hund som bykser fram og hopper opp på folk skal faktisk ikke gå løs uansett, samme hvor snill og grei den er, for gjør den det har eieren ikke fullstendig kontroll på den. Folk skal ikke utsettes for sånt. Jeg synes heller ikke hunder skal utsettes for folk som går rett bort og klapper, uten å vite en døyt om kroppsspråk og hunders mekanismer. Det kunne aldri falt meg inn å klappe en vilt fremmed hund uten å spørre eier først, og noe annet er dårlig folkeskikk. Likevel er ikke dine dårlige erfaringer med sånne folk noe slags argument for at alle slags bikkjer skal kunne gå løs. Gul sløyfe på hund burde bety at ikke bare andre hunder skal holde seg unna, men også fremmede folk. (http://www.dyrebar.no/artikkel/gul-sloeyfe-hold-avstand-20327697). Kanskje det også bør innføres en sløyfe for folk som ikke vil kontaktes av fremmede, løse hunder? Anonymous poster hash: d1352...102 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #119 Skrevet 10. august 2013 Vet du, hva hundens hensikt er idet den bykser mot meg er totalt irrelevant, fordi jeg faktisk ikke kan vite det på forhånd! Og en hund som bykser fram og hopper opp på folk skal faktisk ikke gå løs uansett, samme hvor snill og grei den er, for gjør den det har eieren ikke fullstendig kontroll på den. Folk skal ikke utsettes for sånt. Jeg synes heller ikke hunder skal utsettes for folk som går rett bort og klapper, uten å vite en døyt om kroppsspråk og hunders mekanismer. Det kunne aldri falt meg inn å klappe en vilt fremmed hund uten å spørre eier først, og noe annet er dårlig folkeskikk. Likevel er ikke dine dårlige erfaringer med sånne folk noe slags argument for at alle slags bikkjer skal kunne gå løs. Anonymous poster hash: d1352...102 Hæ, det har jeg da aldri ment heller! Jeg er jo enig med deg (folk og hunder må slutte å plage andre, og siden hunder blir oppdratt av mennesker må menneskene skjerpe seg). Men vi kan godt krangle litt likevel, hvis du veldig gjerne vil. Jeg mener ikke at hunder skal gå løse. Jeg ville bare hjelpe deg til å forstå hvorfor disse monstrene du møter gjør som de gjør. Jeg mente ikke at det var greit at du møter løshunder. Men siden du tydeligvis gjør det, og det ikke kommer til å slutte bare fordi du skriver her at det er skikkelig teit, så tenkte jeg å komme med en praktisk løsning på problemet til neste gang du blir angrepet. Anonymous poster hash: 8d1c2...510
AnonymBruker Skrevet 10. august 2013 #120 Skrevet 10. august 2013 Synes begge parter skal ha respekt for hverandre. Jeg har hund selv og jobber hardt med at min hund skal omgås andre mennesker på normal måte. Det er mange mennesker som f.eks. ikke setter pris på om en hund kommer og hopper på dem. Det betyr ikke at de er redd hunder, men de liker det bare ikke.<br /><br />Jeg vil heller ikke at andre hunder kommer bort og hopper på meg. Faktisk vil jeg si at det er totalt uakseptabelt, og det vitner om at eieren har mislykket totalt i sitt hundehold.<br /><br />Det er en del grunnleggende regler som skal følges, mener jeg.<br /><br />1. Båndtvangen SKAL respekteres. 100%. Punktum! Det hjelper ikke at du er på et øde område, en gammel fotballbane langt utenfor alfarvei, langt pokker i vold inne på fjellet. Før 20. august SKAL HUNDEN VÆRE I BAND. Det er en grunn til at det er båndtvang. Bl.a. hensynet til fugler og vilt. Mange fugler har fortsatt fugleunger som er utsatt i denne perioden, og det skal lite til før de dør hvis foreldrene blir forstyrret nok til at de f.eks. ikke får foret dem nok.<br /><br />2. I praksis gjelder båndtvangen hele året i tettbygd strøk. Hundeloven er utvetydig og ikke til å misforstå; Eieren skal ha full kontroll over sin hund, og hindre at den stikker av gårde, det være seg mot folk, dyr eller annet. INGEN kan påstå at de har så god kontroll på sin hund at de kan ha den gående løs hvor mange mennesker vanker. Selv den mest dresserte hunden som lystrer sin eier hele tiden kan bli utsatt for provokasjoner og uheldige hendelser som gjør at den kan finne på å ikke lystre sin eier. I praksis vil det si at det er båndtvang hele året, men etter 20. august kan man slippe hunden når man er i områder hvor det ikke vanker mange andre mennesker, f.eks. på fjellet. Samtidig må folk som ferdes i disse områdene akseptere at de kan møte på en løs hund. Hvis jeg er ute på fisketur i fjellet etter 20. august, kan jeg ikke klage hvis jeg f.eks. møter på en jakthund some er ute og trener.<br /><br />3. De som ikke har hund skal forstå at de må ta hensyn til hundene. Hvis en hund er i bånd, skal ikke foreldre la barn gå bort til hunden uten å ha snakket med eier først og avtalt at dette er greit. Det gjelder faktisk også voksne. Jeg oppsøker aldri hunder uten at jeg har kontakt med eier først. Burde være barnelærdom. Vi lever i et samfunn hvor det er tillatt og ha hund som kjæledyr, og om vi liker det eller ikke, så skal det respekteres.<br /><br />Jeg tror de to punktene det syndes mest mot er at folk oppsøker ukjente hunder, og at de som har hund har et alt for lempelig forhold til båndtvangen.<br /><br />Skulle ønske det ble gitt saftige bøter til de som bryter båndtvangen og hundeloven. Hvis man f.eks. hadde fått 10000 i bot for at hunden sprang løs i et område med mennesker, tror jeg folk hadde sørget for bedre kontroll på hundene. Anonymous poster hash: 8d268...f9a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå