Gå til innhold

Lei av folk som er redd hunder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Håper også at enkelte mennesker kan lære seg hva "angrep" betyr. Flyttet til nytt sted for noen år siden og hundene (hvorav én var min) bjeffet fordi postdamen kom. Postkassen var utenfor hundegården, hundene var inne. Hun kastet fra seg posten på bakken og løp. Noen dager senere fikk jeg høre av postmannen at en av deres ansatte ble angrepet av hundene i vårt hus. Hun hadde til og med vært på legevakten på grunn av skader. De informerte om at postkassen vår måtte flyttes ned i veien og at det kunne bli en sak av dette. Altså, HÆ!? Ordet seg da jeg viste hvor hundene hadde vært under "angrepet" og han fikk hilse på hundene, men dog.

Det samme gjelder om en hund slikker et barn i ansiktet, liten valp som hopper når du hilser på den, streifer borti deg med snuten etc. Skjønner godt at det kan være traumatisk, men et angrep er det ikke. Jeg forstår at man kaller det et angrep om hunden bjeffer, løper mot deg og hopper opp. Men at det er et angrep fordi dere hadde kroppskontakt et øyeblikk? I mean, c'mon!

Ennå et eksempel på oppførselen jeg er lei av: Igår gikk jeg gjennom sentrum med hunden på vei fra langtur. Han fikk hilse på masse fulle folk og var kjempefornøyd. En dame kommer sjanglende mot oss på høye heler. Hun snubler, tråkker på halen til hunden og velter halvveis over ham. Da får jeg høre "Ha kontroll på bikkja di." Ha kontroll på alkoholinntaket ditt, tenker jeg vi sier.

Du snakker jo om noe helt annet. Jeg har ikke nevnt båndtvang. En gang til: Hvordan kan jeg vite at folk med hund alltid har kontroll med den, når jeg har opplevd å bli hoppet opp på flere ganger og dyttet over ende, uten at jeg har gjort noe som helst for å provosere?

Folk med hund har ikke alltid kontroll med den. De som bryter hundeloven skaper mye trøbbel for dem som har genuin kontroll. Akkurat som hysteriske gærninger ødelegger for dere som er redde/allergiske.

Var akkurat på tur og det er mange greie folk der ute også. De kommer bare litt i skyggen til irrasjonelle tullinger. Til alle redde/allergiske som smiler når jeg kaller inn/drar bort bikkja for å ta hensyn: TAKK! :)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det blir håpløst å ramse opp historier om idiotiske allergikere eller hundehatere for å poengtere hvor ille man har det som hundeeier. Vi har jo alle våre opplevelser fra den ene eller andre siden, ikke sant? Kan man ikke bare være enige om å vise hensyn? Verden blir et så mye bedre sted, liksom... ;)

Joda, absolutt. Oppramsingen blir på grunn av kommentarene som kommer. For det virker som om det er enkelte her som tror at vi ønsker å forby halsbånd :P

Nei til bånd! Ja til å la hunder spise barn og grave opp naboens hage! :pls:

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg ble bitt av en hund som var "verdens snilleste".

Anonymous poster hash: a2297...aaa
  • Liker 5
Skrevet

Det var nå helst ment for å nyansere debatten litt når det er innlegg etter innlegg med anekdoter om hvor fæle hundeeiere er. ;)

Jeg synes det har vært nokså likt fordelt i tråden? Det finnes like mange forskjellige reaksjoner som det finnes mennesker, og det må man ta høyde for når man beveger seg blant folk, enten om man er hundeeier eller en som frykter hunder. Hensyn til omgivelsene er vel alfa og omega her, som ellers i livet? Selv om jeg er redd fremmede hunder er det jo ikke sånn at jeg går rundt og er konstant redd, og generaliserer over hunder og deres eiere, men jeg vet aldri hva jeg kan møte, derfor er jeg automatisk avventende og litt i forsvar, mine erfaringer tatt i betraktning. Det er helt naturlig, og noe jeg synes man bør forvente at andre respekterer. Ikke alle har et naturlig og hjertelig forhold til hunder, eller andre dyr for den saks skyld. Det tar jeg selvsagt hensyn til selv også, når det gjelder mine hunder. Selv om de er små og søte, og jeg vet at de ikke kommer til å gå til angrep på noen, så må jeg innse at andre tenker annerledes, og handle deretter.

Folk med hund har ikke alltid kontroll med den. De som bryter hundeloven skaper mye trøbbel for dem som har genuin kontroll. Akkurat som hysteriske gærninger ødelegger for dere som er redde/allergiske.

Godt poeng! :)

Skrevet

Skal også sies at når jeg tenker: "Fanken! En løs hund... Nå kommer den sikkert løpende bort.", så har jeg stort sett rett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunden min går jo ikke bort til noen. Hun går sammen med meg! Hun kommer ikke løpende mot noen noen sinne, for om det kommer folk så kaller jeg henne inn. Hunder trenger å få løpt løse innimellom, og når jeg har jobbet så hardt med min for å få en utrolig grei hund så skal hun altså gå i et 1,5 meter langt bånd hele livet? Tragisk!

Anonymous poster hash: c0b17...96a

Du er en sånn type hundeeier som jeg rett og slett ikke liker. Med alt skrytet om hvor sniillll den er. Teah right. Den dagen en hund tilhørende en som deg, biter meg, mitt barn, eller min hund, den dagen blir den siste i din hunds liv. Du kan aldri stole 100% på et dyr. Og biter det dyret som går løs, da annelder jeg det, og krever hunden avlivet på dagen.

Anonymous poster hash: 69e1d...48a

• Liker 6
Gjest Belle âme
Skrevet

Bestevennina mi ble bitt heilt uprovosert av ein hund, folk har sin fulle rett å være redd hunderase d e dyr, kan kan aldri stole 100% på dyr.

Skrevet

Du er en sånn type hundeeier som jeg rett og slett ikke liker. Med alt skrytet om hvor sniillll den er. Teah right. Den dagen en hund tilhørende en som deg, biter meg, mitt barn, eller min hund, den dagen blir den siste i din hunds liv. Du kan aldri stole 100% på et dyr. Og biter det dyret som går løs, da annelder jeg det, og krever hunden avlivet på dagen.

Anonymous poster hash: 69e1d...48a

Du er sånn type jeg ikke liker. Med alle de truslene og stygge kommentarene du kan finne på. Uten at jeg har gjort noe annet enn å ha bikkje. Perfekt eksempel på talen man får av en random fremmed person som plutselig kommer bort for å spre elendighet.

Til informasjon er det ikke deg som bestemmer om hunder skal avlives. Det er politiet, jf. Lov om hundehold § 18.

Bestevennina mi ble bitt heilt uprovosert av ein hund, folk har sin fulle rett å være redd hunderase d e dyr, kan kan aldri stole 100% på dyr.

Helt lov å være redd. Jeg er redd for hester. Men jeg roper ikke ukvemsord etter hesteeiere.

Kan man stole 100% på mennesker? Naboen kan finne frem hagla og skyte deg i hodet. Det har skjedd rett oppe i veien her.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror jeg skal begynne å gå bort til folk med barn og si: "Om ungen din sparker meg eller utfører hærverk, så anmelder jeg. Du kan aldri vite om du fostrer opp en seriemorder heller. Han løper jo etter fugler. Det er første tegnet på at det er noe galt med empatien, å være slem mot dyr. Du burde kanskje få ham sjekket hos psykolog? Mange som blir narkomane også. Og kriminelle. Nei, fysj!"

• Liker 9
Gjest Belle âme
Skrevet

Du er sånn type jeg ikke liker. Med alle de truslene og stygge kommentarene du kan finne på. Uten at jeg har gjort noe annet enn å ha bikkje. Perfekt eksempel på talen man får av en random fremmed person som plutselig kommer bort for å spre elendighet.

Til informasjon er det ikke deg som bestemmer om hunder skal avlives. Det er politiet, jf. Lov om hundehold § 18.

Helt lov å være redd. Jeg er redd for hester. Men jeg roper ikke ukvemsord etter hesteeiere.

Kan man stole 100% på mennesker? Naboen kan finne frem hagla og skyte deg i hodet. Det har skjedd rett oppe i veien her.

Nei, har heller aldri sagt at man kan stole på mennesker. E sjøl utrulig glad i hunder men man kan ikkje stole 100% på dem, eller mennesker, har blitt opplevd å bli svikta der ja, der kan man stole 100% på dyr.

Skrevet

DU har skaffet deg hund, ikke alle andre. DU har ansvaret for denne hunden, og om du skal bevege deg på andres eiendom (enten felleseid eller eid av en annen person) plikter du å forholde deg til dette. Om DU vil slippe hunde løs og gjøre absolutt hva DU ønsker får DU kjøpe deg en stor tomt/gård og leve livets glade dager der. Jeg vil tro hunden blir overlykkelig.

Og nei, det er DU som eier hunden, ikke et lite barn. Barn kan ikke ha ansvaret for et levende vesen som en hund. DU har kjøpt den, DU tok ansvaret for den.

Tror du eierne av hunder som har angrepet og bitt gikk rundt og trodde hunden deres var en fare for andre? At de var ondskapsfulle og bare ventet på sjansen slik at hunden deres sskulle bli avlivet?

Disse menneskene som reagerer kjenner ikke deg, de kjenner ikke din hund og de skal ikke ha noe krav om å gjøre det heller. Det finnes så mange muligheter til å la hunder løpe løst og ha det gøy - men det krever at DU som hundeeier følger det opp og tar de med på slike turer - som gjerne er litt mer strevsomt enn bare å ta med seg bikkja når man skal ned i byen eller hente posten.

Da jeg var 10 ble jeg angrepet og skambitt av en mannevond bjørnhundmiks. Jeg skjønner godt at folk kan være redde med tanke på at alle jeg vet av enten har opplevd aggresive hunder selv, eller har nær familie/venner som har opplevd det. Det er naturlig å ta forhåndsregler. Selv ble jeg ikke skremt av episoden og jeg har både hatt hund samt jobbet som krisehjem i lang tid. Men jeg forventer ikke at alle andre mennesker er som meg. Og jeg viser respekt.

• Liker 5
Skrevet

Mennesker har evnen til å observere og vurdere samt reagere rasjonelt. Det har ikke andre dyr. De baserer seg på instinkt og erfaring og kan gjøre handlinger som for et menneske ville vært svært irrasjonelle. Mennesker har respekt for lover og forstår hvorfor de eksisterer og hva de regulerer. De har også en iboende respekt for andres liv, helse og eiendom. Dette er noe du ikke finner på samme måte i andre dyr. Så ja - det er en enorm forskjell mellom mennesker og andre i dyreriket.

Mennesker har i tillegg rettigheter. Du kan la et kjæledyr springe rundt på egen eiendom og gjøre det dere måtte føle for - men på offentlig eller andre personers grunn er det ikke dine regler som gjelder.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det nå engang sånn at det er båndplikt deler av året og det må alle hundeeiere forholde seg til.. Den som kommer gående forbi aner jo ikke om hvor god kontroll du har på hunden din! Jeg har selv møtt på folk som skryter av sin gode kontroll og snille hunder men når det kommer til stykket viser det seg at de har null kontroll og hunden angriper både meg og barna... Ikke kjekt og da slettes ikke rart at jeg er skeptisk til hunder jeg ikke kjenner... Man kan ikke forandre andre heter det - så om dette irriterer deg så er det du selv som må jobbe med deg selv...

Anonymous poster hash: a196c...444

Skal TS bearbeide sin egen psyke fordi andre mennesker har en irrasjonell frykt mot "alle" hunder? Hvordan skal det hjelpe?

Du er klar over at golden retrievere ligger høyt oppe på bitestatistikken ja? ;)

Du er klar over at denne statistikken ikke forteller oss noe annet enn at golden retrievere er veldig populære i Norge ja? Det finnes ingen statistikk som sier hvor stor andel av alle hunderaser som biter, eller hvilken rase som er de hyppigste biterne. Den har flest antall bitt fordi det finnes veldig mange av den.

Med klager bør man ta et hint.

Anonymous poster hash: 5eb13...b1d

Jepp, et hint om at andre mennesker synes at deres agenda er viktigere enn andres, og at de har full rett til å kjefte på en fremmed bare for å ha en hund disse menneskene regner med er drapsmaskiner hele gjengen.

TS, jeg skjønner hva du mener. Er ikke mange som ser det her, men du snakker om mennesker med stor angst, der angsten til slutt legger føringer for hverdagen deres. Ikke om alle som er skeptisk til hunder pga. en episode, slik de som svarer her er. Selvfølgelig bør disse angstfulle menneskene jobbe med frykten sin, det er til deres eget beste. Det plager ikke meg at de er redde for menneskets beste venn, om de legger skylden og ansvaret over på meg så klarer jeg ikke gjøre noe annet enn å le, egentlig.

Jeg holder hunden min i bånd, hele tiden under båndtvangen. Han er veldig glad i kvinnfolk, så om han ser dem setter han seg ned og "venter" på dem, logrer pga dem og viser tegn til å ville hilse på dem. Han er knapt halvåret, men ser jo voksen ut. Da er båndet max 1.5 meter, for jeg prøver da å trene med han for å slutte med dette. Får likevel beskjed om å kontrollere bikkja mi, og da er det nesten så jeg vil slippe båndet og trekke på skuldrene med et "ops". Nøyer meg med "ja, hva tror DU båndet er til??".

Anonymous poster hash: a30a2...983

• Liker 1
Skrevet

og da er det nesten så jeg vil slippe båndet og trekke på skuldrene med et "ops". Nøyer meg med "ja, hva tror DU båndet er til??".

Anonymous poster hash: a30a2...983

Voksent. Skjønner hvorfor du skriver denne som AB. Er det rart hunder får et dårlig rykte når det finnes aggressive og umodne eiere som deg og TS ?

Hele denne debatten minner meg om alle midlivskrisemannfolka som tråkker rundt i spandex på racingsykler hver eneste vår og sommer midt i rushtrafikken, drite i trafikkreglene, kjefte og smelle og mene alle skal basere seg på deres behov og ønsker. De som gir alle andre syklister et elendig rykte.

:glare:

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har to meget vell trente hunder i nabolaget. Sånn seriøst flinke dyr. Har aldri sett dem fly på noen andre hunder, uannsett hvor frekk og jævlig den andre hunden oppfører seg.

MEN, selv når de to flinke hundene ser min hund så ignorerer de eieren fullstendig. Min kar har noe hjerneskade og tråkker rundt med en skikkelig ufordragelig attitude tydeligvis, for ALLE hunder skal ta min. Jeg har ham alltid i bånd, uansett. Og 9 av 10 ganger før et angrep så driver han og snuser eller graver på noe, totalt uintressert i hunden som kommer mot ham. Og hver gang er det samme historie "Unnskyld, jeg vet ikke hva som går av hunden min, den er vanligvis så snill, aldri hatt dette skje før!"

Og det er så JÆVLIG med hunder uten bånd som da ikke er like lett å få revet bort.

Jeg er møkklei ufordragelige hundeeiere som tror de eier verden.

Anonymous poster hash: 33910...1fd
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker har evnen til å observere og vurdere samt reagere rasjonelt. Det har ikke andre dyr. De baserer seg på instinkt og erfaring og kan gjøre handlinger som for et menneske ville vært svært irrasjonelle. Mennesker har respekt for lover og forstår hvorfor de eksisterer og hva de regulerer. De har også en iboende respekt for andres liv, helse og eiendom. Dette er noe du ikke finner på samme måte i andre dyr. Så ja - det er en enorm forskjell mellom mennesker og andre i dyreriket.

Mennesker har i tillegg rettigheter. Du kan la et kjæledyr springe rundt på egen eiendom og gjøre det dere måtte føle for - men på offentlig eller andre personers grunn er det ikke dine regler som gjelder.

Alle mennesker har ikke respekt for lover, eiendom eller andres følelser.

Jeg har blitt banket til randen av døden av et annet menneske, og mennesker skremmer livet av meg den dag i dag. Jeg velger en ustabil hund over et ustabilt menneske hvilken som helst dag i uken.

Anonymous poster hash: cc124...aaf

• Liker 2
Gjest gjest- silje
Skrevet

Jeg kan ikke forstå hvorfor du får så mye kjeft ts - når du har så god kontroll? Vet at det er mange mennesker som er redd hunder, men må jo være måte på?

For eks så hadde jeg en stor rottis hanne og han gikk altid løs, og han hadde jeg god kontroll på, og har aldri opplevd noe negativt, faktisk så smilte de fleste som passerte oss. Nå har jeg ei tispe som er like stor, bare hun kan minne litt mer om pitbull, og det har mange kommentert, men ikke det at hun er løs.

Så enten er det kontrollen din ts som ikke er helt der den skal være, ellers så bor du en plass med alt for mange hunderedde mennesker - og ved begge disse tilfeller så må du respektere menneskene og ha hunden i bånd.

- Finn heller en helt ensom plass du kan slippe hunden din løs, der kan du jo gjerne lage spor, søk, eller bare kaste litt ball!

Skrevet (endret)

Jeg fatter ikke hvor du beveger deg når du får alle disse ubehagelighetene? Jeg har har hatt hund selv i alle år, men aldri opplevd å bli kjeftet på av andre mennesker når jeg har vært ute med dem. Aldri har jeg sett andre bli utsatt for noe sånt heller, eller hørt om det fra andre hundeeiere jeg kjenner. :klo:

Endret av Bodillen
Skrevet

Voksent. Skjønner hvorfor du skriver denne som AB. Er det rart hunder får et dårlig rykte når det finnes aggressive og umodne eiere som deg og TS ?

Synes du det er voksent å be noen om "ha kontroll på bikkja di" når hunden tydelig er i bånd, viser vennlige signaler og eier faktisk HAR kontroll?

For meg virker det som om noen her mener vi hundeiere må finne oss i all slags edder og galle fra hvem som helst bare fordi vi har hund og "folk kan jo være redde".

• Liker 4
Skrevet

Synes du det er voksent å be noen om "ha kontroll på bikkja di" når hunden tydelig er i bånd, viser vennlige signaler og eier faktisk HAR kontroll?

For meg virker det som om noen her mener vi hundeiere må finne oss i all slags edder og galle fra hvem som helst bare fordi vi har hund og "folk kan jo være redde".

Her skaper du et kunstig skille i ditt hode. Jeg tror jeg har hatt med flere hunder kg hatt hund lengre enn deg, virker som du tror jeg er en av de som er redd hund eller ikke har erfaring selv så måtte poengtere.

Det er aggresjonen, sinnet og hevntankene jeg reagerer på. Holdninger som at alle skal måtte ta hensyn til dem.

For det er ikke usakligheter jeg ser nevnt til stadighet. Men beskjed om å holde hunden i bånd ved gange i tettbebygde strøk og i nærheten av menneskers hjem. Mennesker som av ukjente grunner er redd hunder.

At du forsvarer tanker som å slippe løs hunden med vilje for å skremme vettet av noen som er livredd hund er ganske tåpelig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...