Gå til innhold

Jeg har så innmari lyst å knekke nakken på katten!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes

Haha kattunger - for en plage :fnise: Jeg skjønner du blir sliten, for det er ikke lett å sove med en kattunge, som hopper på ansiktet ditt halve natta.

Men som sagt, de vokser det av seg. Heldigvis.

Det jeg har funnet ut, med to forskjellige kattunger i hus, er at baderomsvasken er beroligende på de. Om de får legge seg oppi der, så holder de fred en liten stund.

Man kan forresten ikke si nei til en katt. Da oppfordrer du den til å gjøre feilen ennå mer. De bestemmer selv hva som er lov og ikke. Så man må outsmarte katta. Gi den andre ting å holde på med, som er "feil" men egentlig helt riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Naria

Du skriver i den andre tråden at du har snakket med samboeren din og dere har blitt enige om at han skal ta seg av katten, da han skaffet den uten bak ryggen din. Gjelder plutselig ikke dette lenger? Jeg hadde krevd at han tok seg av katten på en slik måte som ikke holdt meg våken dersom jeg var deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RamaLama

Da ville jeg snakket med en dyrlege, kattetrener eller lignende. Greit nok at kattunger er livlig og slikt, men med mindre den sover fra dere står opp til dere legger dere, så er det ikke normalt at den styrer, mjauer og tuller hele natten igjennom. Kattunger bruker som regel å gi seg når de ser at de ikke får noen respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vant du tilbake absolutt alle bonuspoengene du tapte med overskriften på tråden. Tar av meg hatten.

Håpe du overlever kattungetiden og får en fin, rolig, voksenkatt i hus. :)

Overskriften er nok litt brå.

Jeg kommer ikke til å skade den eller gi den vekk, men jeg måtte bare få ut frustrasjon før jeg koker over.

Er så vant med hund, alltid hatt hund, og det jeg kan å forholde meg til. Katter er det totale motsatte av hunder.

Haha kattunger - for en plage :fnise: Jeg skjønner du blir sliten, for det er ikke lett å sove med en kattunge, som hopper på ansiktet ditt halve natta.

Men som sagt, de vokser det av seg. Heldigvis.

Det jeg har funnet ut, med to forskjellige kattunger i hus, er at baderomsvasken er beroligende på de. Om de får legge seg oppi der, så holder de fred en liten stund.

Man kan forresten ikke si nei til en katt. Da oppfordrer du den til å gjøre feilen ennå mer. De bestemmer selv hva som er lov og ikke. Så man må outsmarte katta. Gi den andre ting å holde på med, som er "feil" men egentlig helt riktig.

Ja, jeg fant ut av det etterhvert, at nei ikke hjelper.

Så noe tips om å legge folie på alt man vil at de skal holde seg unna, siden de ikke liker lyden av det?

Og joda, det går nok over, men når man står midt oppi det er det veldig frustrerende :)

Katten elsker forresten å ligge i badekaret, helst etter vi har dusjet, så den kan rulle seg i vannet.

Anonymous poster hash: 7cf75...bb2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG anskaffet ingenting. Leser du linken jeg la her, så ser du hvorfor det er en katt i hus.

-Kattedoen rengjør jeg to ganger daglig.

-Alltid friskt vann tilgjengelig.

-Maten tåler han helt fint, er royal canin.

-Han har dusinvis med soveplasser, høyt og lavt, til og med montert hylletrapper oppetter veggene så han kan herje som han vil. (Noe JEG tok initiativ til)

-Frisk som en fisk :)

-Og ja, han bruker klorestativene sine rett som det er. Med mindre vi har lukket døra til soverommet når vi er der.

Vannflaske har jeg prøvd, men det hjelper ingenting siden han faktisk liker vann, hadde jeg aldri trodd!

Og han mjauer og klorer som sagt bare når vi prøver å sove med døra lukket.

Vi lot han først sove inne sammen med oss, men han herjer uten stans når vi skal sove, og tygger på oss, klorer på oss og prøver å få oss opp.

Det med at han klatrer på bord, det overlever jeg fint. Men jeg vil sove, og jeg får ikke sove. Jeg er sliten og lei.

Anonymous poster hash: 7cf75...bb2

Huff, det er dumt at samboeren din overrasket deg på denne måten. Hadde selv 6 kattunger i hus ifjor sommer (de var dumpet ut og jeg påtok meg rollen som krisehjem), og det er et fryktelig kaos når de kommer i den fasen der.

Du får se gjennom noen episoder av "my cat from hell",kanskje du finner noen tips der. Hvor gammel er katten? Få kastrert han så fort som mulig, det pleier å hjelpe på. Etter min erfaring pleier pusungene å bli roligere fra de er 5-6 måneder gamle.

Anonymous poster hash: 7d330...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok midlertidig vare på en omplasseringskatt for en del år siden som var ca halvt år og den holdt på å gjøre meg sprø. Hylte hvis jeg lukket døra til soverommet, hoppet på meg midt på natta og skulle leke. Hver natt.

Klore- og klatrestativene var uinteressante, mens møblene var. Jeg fikk den omplassert til en som hadde mulighet til å la den være utekatt og det gikk bra med pus.

Hvis den klorer på alt annet enn klorestativer, kan man prøve å si NEI når den gjør det og overse den ellers. Men er usikker, har ikke så greie på katter. Er det en innekatt og hvor gammel var den når den ble tatt fra moren sin?

Har lest her på kg at om katten leke-angriper kan man knipse den helt forsiktig på hodet, men husker ikke hvor på kattens hode og har aldri praktisert det selv. Søk her inne, tror det var en bruker som ofte gir gode råd som skrev om det, men kan ikke skrive hennes nick her. Man kan også bruke en blomsterdusj med vann når den går på bord.

Ellers er jeg gammel nok til å si at jeg ville tatt den i nakkeskinnet mens jeg kjeftet og sa nei og satte den ned fra senga men tror ikke det vil nytte - det må ligge noe annet bak og ikke at den ikke kan ordet nei. Katter sover som regel ganske mye. Kan den ha smerter eller sover den mye på dagtid og er alene da slik at den er våken mest om natten?



Anonymous poster hash: 4f1bf...19b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner godt at Ts er drittlei, og at hun gjør det beste utav situasjonen. Ts ville jo ikke i utgangspunktet ha katt heller, hun og sambo skulle ha en hund til, men så kom sambo drassende hjem med en kattunge som ts ikke ante noenting om.

Hva om du kjøper kattesele og går på tur med den ute Ts? Da får den brukt masse av sansene sine, og mye inntrykk som må fordøyes=roligere inne. Om ca 3mnd så kan den begynne å bevege seg litt ute på egenhånd (men følg med) (og kastrer den først). Katter roer seg heldigvis mye når den viltre kattungeperioden er over, og om ikke lenge så har dere en kastrert mons som elsker å ligge i fanget og bli koset med og sover godt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre tips er å overse den, det hjelper. Ellers så er det jo å slite den ut med leking på dagtid ;)



Anonymous poster hash: 7d330...576
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i den andre tråden at du har snakket med samboeren din og dere har blitt enige om at han skal ta seg av katten, da han skaffet den uten bak ryggen din. Gjelder plutselig ikke dette lenger? Jeg hadde krevd at han tok seg av katten på en slik måte som ikke holdt meg våken dersom jeg var deg.

Og det gjorde han, i noen uker, så gikk ansvaret sakte men sikkert over på meg.

Vi har hatt en god del krangler pga dette. Han bruker jobben sin som unnskyldning for at han skal sove, som igjen fører til mer krangling.

Vil jo ikke at katten skal lide noe fordi mannen min er en lating.

Da ville jeg snakket med en dyrlege, kattetrener eller lignende. Greit nok at kattunger er livlig og slikt, men med mindre den sover fra dere står opp til dere legger dere, så er det ikke normalt at den styrer, mjauer og tuller hele natten igjennom. Kattunger bruker som regel å gi seg når de ser at de ikke får noen respons.

Dyrelegen sier dette mest sannsynlig kommer til å roe seg når han blir kastrert. Om det faktisk gjør det få vi se. Han er gammel nok til å bli kastrert i August.

Anonymous poster hash: 7cf75...bb2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes
  • Ikeaposer er forresten genialt og billig tidsfordriv til en katt. Bare klipp av håndtakene, da kattunger kan vikle seg inn i vanvitti mange teite situasjoner. Klipp noen hull med potestørrelse, og noen med kattungehode-størrelse i posen. Sleng inn noen biter tørrfor. Nyt noen minutter med fred.
  • Pappesker er like spennende for kattunger (og voksne katter) som lego er for menneskebarn (og forvokste mennesker som fortsatt liker lego).
  • Katter liker høyden og de liker oversikten. De vil derfor sikte på kjøkkenbenken, sofabordet osv. Finn et sted i høyden som er tillatt. Vi la tepper på ryggen til sofaen som ble fine "vagler" til kattene og de lærte seg snart at her hadde de bedre oversikt enn på bordet.
  • Rydd kikke-plass i et vindu. Har du ikke hylle/karm bred nok til ei katterumpe, så sett en hylle eller møbel der som gjør at katten kan sitte/ligge og glo ut. Her kan du potensielt kjøpe deg timesvis med fred, ikke bare i kattungetiden.
  • Vann er spennende lek for barn av alle pattedyr. Har du badekar så hell nok vann i karet til at kun halve bunnen er dekket (så katten kan sitte oppi uten å bli våt). Legg en bruskork, vinkork eller plastleke i vannet og la kattungen finne ut hva faen dette er for slags magisk ondskap?!
  • Forsøk å lek og kos med katten om kvelden. Om dere har bestemt at han skal få sove i senga, så lek godt med den utenfor senga, og kos med ham i senga. Ikke fortsett leken der, bare stryk på ham og plasser ham på en fin soveplass. (Feks ved hodeputa di, eller på magen til samboeren). Kattunger, som andre unger, trigges mye av rutine.
  • Hils på katten når dere kommer inn etter å ha vært ute. Katten vil være 120 ganger mer plagsom til den har fått den hilsenen som den synes at den fortjener. Hils, løft, klapp og snakk til den, så kanskje du får satt på plass 5 av de 23 varene du handlet uten å snuble i katten. (Når den er voksen så økes mengden varer du får ryddet bort i fred)
  • Ignorere kattunger er like effektivt som å ignorere unger. Det funker gull dersom det ikke er din unge og du kan reise derifra, men dersom det er din unge, så blir den mer og mer rabiat til den får oppmerksomhet, ros, lek, kos eller godbit som den skriker etter.
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moirai

Jeg hadde tatt med meg hunden og flyttet ut. Kjæresten din har åpenbart ingen respekt for deg når han anskaffet katten for å sabotere hundekjøpet ditt, og så overlater den til deg på denne måten.

Endret av Moirai
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er dumt at samboeren din overrasket deg på denne måten. Hadde selv 6 kattunger i hus ifjor sommer (de var dumpet ut og jeg påtok meg rollen som krisehjem), og det er et fryktelig kaos når de kommer i den fasen der.

Du får se gjennom noen episoder av "my cat from hell",kanskje du finner noen tips der. Hvor gammel er katten? Få kastrert han så fort som mulig, det pleier å hjelpe på. Etter min erfaring pleier pusungene å bli roligere fra de er 5-6 måneder gamle.

Anonymous poster hash: 7d330...576

Katten var en uke over leveringsklar når vi fikk den i slutten av Mai. :)

My cat from hell? Skal google det!

Jeg skjønner godt at Ts er drittlei, og at hun gjør det beste utav situasjonen. Ts ville jo ikke i utgangspunktet ha katt heller, hun og sambo skulle ha en hund til, men så kom sambo drassende hjem med en kattunge som ts ikke ante noenting om.

Hva om du kjøper kattesele og går på tur med den ute Ts? Da får den brukt masse av sansene sine, og mye inntrykk som må fordøyes=roligere inne. Om ca 3mnd så kan den begynne å bevege seg litt ute på egenhånd (men følg med) (og kastrer den først). Katter roer seg heldigvis mye når den viltre kattungeperioden er over, og om ikke lenge så har dere en kastrert mons som elsker å ligge i fanget og bli koset med og sover godt!

Kan man gå tur med katt?

Kanskje jeg skal prøve det, ta han med når jeg går med hunden?

Andre tips er å overse den, det hjelper. Ellers så er det jo å slite den ut med leking på dagtid ;)

Anonymous poster hash: 7d330...576

Leker med den flere ganger daglig :)

Har også prøvd å ha lang leketid rett for vi skal sove.

Anonymous poster hash: 7cf75...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten var en uke over leveringsklar når vi fikk den i slutten av Mai. :)

My cat from hell? Skal google det!

Kan man gå tur med katt?

Kanskje jeg skal prøve det, ta han med når jeg går med hunden?

Leker med den flere ganger daglig :)

Har også prøvd å ha lang leketid rett for vi skal sove.

Anonymous poster hash: 7cf75...bb2

Du får kjøpt sele til katten på dyrebutikken:) Har ei venninne som har innekatte, og hun går på tur med den flere ganger daglig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, TS. Dette skrev du i den andre tråden:

Men har tatt en prat med samboeren min nå, og han skal ta seg av alt, unntatt mating mens han er på jobb. Og blir katten syk så er det hans ansvar at den får den medisinen den skal ha, når den skal ha det, selv om han må ta seg fri fra jobb.

Så alt jeg trenger å gjøre er å gi den kos og mat på dagtid. Og det skal jeg nok alltids klare å finne meg i.

Hvorfor er det nå du som tømmer kattekasse to ganger daglig og gjør alt mulig annet for katten?

Hvorfor prioriterer dere nattesøvnen til han som kom hjem med kattungen?

Hvorfor er det OK for deg at hans eks sine følelser betyr mer enn dine?

Jeg synes du er sammen med en skikkelig dust!

Katten er et av de minste problemene dine!

Dere har kommunikasjon som ikke fungerer, og han er temmelig hensynsløs.

Om du trenger nattesøvn, så kan du be han ta med katta si og bo et annet sted til den har roet seg. La han ta ansvar for det han gjør.

Sånn du håndterer situasjonen, så tilrettelegger du for at han kan gjøre akkurat som han vil, og du tar ansvaret for galskapen!

Normale, ansvarlige voksne personer gjør ikke det han gjorde i denne kattesaken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok midlertidig vare på en omplasseringskatt for en del år siden som var ca halvt år og den holdt på å gjøre meg sprø. Hylte hvis jeg lukket døra til soverommet, hoppet på meg midt på natta og skulle leke. Hver natt.

Klore- og klatrestativene var uinteressante, mens møblene var. Jeg fikk den omplassert til en som hadde mulighet til å la den være utekatt og det gikk bra med pus.

Hvis den klorer på alt annet enn klorestativer, kan man prøve å si NEI når den gjør det og overse den ellers. Men er usikker, har ikke så greie på katter. Er det en innekatt og hvor gammel var den når den ble tatt fra moren sin?

Har lest her på kg at om katten leke-angriper kan man knipse den helt forsiktig på hodet, men husker ikke hvor på kattens hode og har aldri praktisert det selv. Søk her inne, tror det var en bruker som ofte gir gode råd som skrev om det, men kan ikke skrive hennes nick her. Man kan også bruke en blomsterdusj med vann når den går på bord.

Ellers er jeg gammel nok til å si at jeg ville tatt den i nakkeskinnet mens jeg kjeftet og sa nei og satte den ned fra senga men tror ikke det vil nytte - det må ligge noe annet bak og ikke at den ikke kan ordet nei. Katter sover som regel ganske mye. Kan den ha smerter eller sover den mye på dagtid og er alene da slik at den er våken mest om natten?

Anonymous poster hash: 4f1bf...19b

Som nevnt før, så elsker han vann :) Så det gjør det vel mer spennende enn noe annet.

Han kan ikke være utepus siden vi er omringet av veldig trafikkerte veier. Vil ikke at han skal bli påkjørt.

Jeg leter etter en leilighet for når leieavtalen vår går ut i Februar, ser etter en plass som er mer kattevennlig enn midt i byen. Selv om det blir mye lengre vei til jobb for min del.

  • Ikeaposer er forresten genialt og billig tidsfordriv til en katt. Bare klipp av håndtakene, da kattunger kan vikle seg inn i vanvitti mange teite situasjoner. Klipp noen hull med potestørrelse, og noen med kattungehode-størrelse i posen. Sleng inn noen biter tørrfor. Nyt noen minutter med fred.
  • Pappesker er like spennende for kattunger (og voksne katter) som lego er for menneskebarn (og forvokste mennesker som fortsatt liker lego).
  • Katter liker høyden og de liker oversikten. De vil derfor sikte på kjøkkenbenken, sofabordet osv. Finn et sted i høyden som er tillatt. Vi la tepper på ryggen til sofaen som ble fine "vagler" til kattene og de lærte seg snart at her hadde de bedre oversikt enn på bordet.
  • Rydd kikke-plass i et vindu. Har du ikke hylle/karm bred nok til ei katterumpe, så sett en hylle eller møbel der som gjør at katten kan sitte/ligge og glo ut. Her kan du potensielt kjøpe deg timesvis med fred, ikke bare i kattungetiden.
  • Vann er spennende lek for barn av alle pattedyr. Har du badekar så hell nok vann i karet til at kun halve bunnen er dekket (så katten kan sitte oppi uten å bli våt). Legg en bruskork, vinkork eller plastleke i vannet og la kattungen finne ut hva faen dette er for slags magisk ondskap?!
  • Forsøk å lek og kos med katten om kvelden. Om dere har bestemt at han skal få sove i senga, så lek godt med den utenfor senga, og kos med ham i senga. Ikke fortsett leken der, bare stryk på ham og plasser ham på en fin soveplass. (Feks ved hodeputa di, eller på magen til samboeren). Kattunger, som andre unger, trigges mye av rutine.
  • Hils på katten når dere kommer inn etter å ha vært ute. Katten vil være 120 ganger mer plagsom til den har fått den hilsenen som den synes at den fortjener. Hils, løft, klapp og snakk til den, så kanskje du får satt på plass 5 av de 23 varene du handlet uten å snuble i katten. (Når den er voksen så økes mengden varer du får ryddet bort i fred)
  • Ignorere kattunger er like effektivt som å ignorere unger. Det funker gull dersom det ikke er din unge og du kan reise derifra, men dersom det er din unge, så blir den mer og mer rabiat til den får oppmerksomhet, ros, lek, kos eller godbit som den skriker etter.

Oi, masse tips! Takker!

Har alt av dette fra før, og du har rett, katter/kattunger lar seg ikke ignorere.

Jeg hadde tatt med meg hunden og flyttet ut. Kjæresten din har åpenbart ingen respekt for deg når har anskaffet katten for å sabotere hundekjøpet ditt, og så overlater den til deg på denne måten.

Tanken har streifet meg, men har ikke lyst å gi opp ett langt og godt forhold pga uenigheter om en kattunge, ikke uten å ha prøvd alt først.

Og om jeg skulle flytte, så hadde jeg nok tatt katten med meg, den er langt mer knyttet til meg enn mannen min. Da har har så og si ingenting med den å gjøre.

Anonymous poster hash: 7cf75...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Det er ikke katten som er det store problemet her. Det er det mannen du velger å være sammen med som er..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La den få par tre nøster med garn og litt julepynt å tulle med før leggetid. Kan garantere at den etter kort tid har klart å surre seg fast og blir glad fordi dere hjelper den løs igjen. Da har den også dummet seg ut og forstår det selv og går slukøret og legger seg. Jeg lover at det virker.

Edit; det virker der og da. Katten blir takknemlig og vil høre på deg siden du berget den. :)

Kattunger er forskjellige. Opplevde en som hadde veldig mye selskap på dagtid, likevel klatret den opp gardiner - men den vekket ikke andre på natten. En annen kjedet seg på dagtid og vekket i tid og utide.

Endret av Alvina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten var en uke over leveringsklar når vi fikk den i slutten av Mai. :)

My cat from hell? Skal google det!

Kan man gå tur med katt?

Kanskje jeg skal prøve det, ta han med når jeg går med hunden?

Leker med den flere ganger daglig :)

Har også prøvd å ha lang leketid rett for vi skal sove.

Anonymous poster hash: 7cf75...bb2

Må bare si jeg er veldig lettet over at du ikke skal kvele katten og at det er kjempefint at du faktisk tar ansvar :)

Du får kjøpt bånd på dyrebutikken, jo tidligere du vender katten til å gå tur i bånd jo bedre!

My cat from hell går på animal planet, er litt sånn ala dog whisperer. Er mye ekstreme tilfeller der, og lite kattunger, men kan jo alltids hende at du plukker opp noen gode tips der uansett ;)

Ønsker deg uansett lykke til, også får du bare holde ut til august og kastrering. Alle mine tidligere hannkatter har blitt kjemperolige og greie etter kastrering.

Anonymous poster hash: 7d330...576

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt så stapper du katten tilbake i buret og leverer den hos eksen hans.

Det var hennes problem i utgangspunktet.

Hvorfor skal du lide fordi hun ikke tar ansvar for å kasterere kjetta si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt sele til katten på dyrebutikken:) Har ei venninne som har innekatte, og hun går på tur med den flere ganger daglig:)

Så artig! Får vel prøve det :)

Vel, TS. Dette skrev du i den andre tråden:

Hvorfor er det nå du som tømmer kattekasse to ganger daglig og gjør alt mulig annet for katten?

Hvorfor prioriterer dere nattesøvnen til han som kom hjem med kattungen?

Hvorfor er det OK for deg at hans eks sine følelser betyr mer enn dine?

Jeg synes du er sammen med en skikkelig dust!

Katten er et av de minste problemene dine!

Dere har kommunikasjon som ikke fungerer, og han er temmelig hensynsløs.

Om du trenger nattesøvn, så kan du be han ta med katta si og bo et annet sted til den har roet seg. La han ta ansvar for det han gjør.

Sånn du håndterer situasjonen, så tilrettelegger du for at han kan gjøre akkurat som han vil, og du tar ansvaret for galskapen!

Normale, ansvarlige voksne personer gjør ikke det han gjorde i denne kattesaken.

Det sklei over til mitt ansvar sakte men sikkert. Begynte med noe så enkelt som han lurte på om jeg bare kunne gi katten mat, siden han måtte skyndte seg på morgenen til jobb, så ble det plutselig dokasse fordi han måtte jobbe overtid, så var det ditten og datten. Så innså jeg her om dagen at jeg sitter med alt ansvar.

Det er en klisje, men med unntak av dyr, så passer vi veldig godt sammen. Men jeg ser jo at jeg blir helt overkjørt når det kommer til katten.

Jeg har ikke lyst å skille katten fra meg og hunden, da den er mest knyttet til oss.

Og renser jeg ikke doen, eller gi katten mat, så får den ikke ren do, eller mat. Selv om jeg har veldig lyst å ta igjen, så kan jeg ikke la det gå utover kattungen heller.

Men igjen, jeg skjønner godt hva du mener, og jeg føler meg veldig overtrampet, og det er en konstant krangel mellom oss pga dette.

Det er ikke katten som er det store problemet her. Det er det mannen du velger å være sammen med som er..

Vel, det hadde jo hjulpet litt om katten lot meg sove i fred :D

Anonymous poster hash: 7cf75...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...