QueenOfTheSidewalk Skrevet 9. juli 2013 #41 Skrevet 9. juli 2013 det kunne like godt være en person uten den diagnosen Nei, det kunne det ikke, det var ikke et tilfeldig offer.
MissEi Skrevet 9. juli 2013 #42 Skrevet 9. juli 2013 Det kunne det også vært, men poenget er at han var psykotisk og ikke kunne skille mellom fantasi eller virkelighet. Når folk er såppass syke så synes jeg absolutt det er på sin plass å tvangsmedisinere om de selv nekter å ta medisinene. Vet selv om en som er kjempesyk og innlagt som ikke klarer å forstå at det hun ser ikke er ekte og som er overbevist om at hun er de dødes frelser og derfor må hun ta livet sitt. Den jenta håper jeg blir tvangsmedisinert hvis hun selv ikke tar medisinene sine regelmessig sånn at hun en dag kan skrives ut og leve ett mer normalt liv enn på lukket. Hvem bestemmer når man er " så psykotisk" ? Det vil jo være opp til den som behandler personen ? Det er ikke så "enkelt" at legen bestemmer at her må vi tvangsmedesinere... Hvem har rett til å tvangsmedesinere? Bestemme over en annen sitt liv ? Å si at man vet om en eller annen blir for dumt, man vet somregel bare den ene siden
MissEi Skrevet 9. juli 2013 #43 Skrevet 9. juli 2013 Jo, den loven gjelder vel for PU også.. (ikke at det har noe å si i denne tråden, men jeg måtte bare påpeke det) De går under kap 9, som gjør at du kan få vedtak på en litt annen måte enn dersom du ikke har denne diagnosen. Men ja pasientloven gjeller alle
Gjest Hikken Skrevet 9. juli 2013 #44 Skrevet 9. juli 2013 Hvem bestemmer når man er " så psykotisk" ? Det vil jo være opp til den som behandler personen ? Det er ikke så "enkelt" at legen bestemmer at her må vi tvangsmedesinere... Hvem har rett til å tvangsmedesinere? Bestemme over en annen sitt liv ? Å si at man vet om en eller annen blir for dumt, man vet somregel bare den ene siden Når man sitter og skjærer seg selv opp med skalpeller og tar overdoser med paracet fordi ett spøkelse ba deg om det, så vil jeg si at da er man " så psykotisk " . 1
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #45 Skrevet 9. juli 2013 Det kunne det også vært, men poenget er at han var psykotisk og ikke kunne skille mellom fantasi eller virkelighet. Når folk er såppass syke så synes jeg absolutt det er på sin plass å tvangsmedisinere om de selv nekter å ta medisinene. Vet selv om en som er kjempesyk og innlagt som ikke klarer å forstå at det hun ser ikke er ekte og som er overbevist om at hun er de dødes frelser og derfor må hun ta livet sitt. Den jenta håper jeg blir tvangsmedisinert hvis hun selv ikke tar medisinene sine regelmessig sånn at hun en dag kan skrives ut og leve ett mer normalt liv enn på lukket. Du kan ikke vite at hun er de dødes frelser eller ikke. hvordan kan du vite det??
QueenOfTheSidewalk Skrevet 9. juli 2013 #46 Skrevet 9. juli 2013 Hvem bestemmer når man er " så psykotisk" ? Det vil jo være opp til den som behandler personen ? Det er ikke så "enkelt" at legen bestemmer at her må vi tvangsmedesinere... Hvem har rett til å tvangsmedesinere? Bestemme over en annen sitt liv ? Å si at man vet om en eller annen blir for dumt, man vet somregel bare den ene siden Så du mener at når det er fare for en persons liv og omgivelsene, så skal ingen gripe inn? 1
MissEi Skrevet 9. juli 2013 #47 Skrevet 9. juli 2013 Når man sitter og skjærer seg selv opp med skalpeller og tar overdoser med paracet fordi ett spøkelse ba deg om det, så vil jeg si at da er man " så psykotisk " . Hadde det vært så " lett" er jeg redd for hvor mange som hadde blitt tvangsmedisinert
MissEi Skrevet 9. juli 2013 #48 Skrevet 9. juli 2013 Så du mener at når det er fare for en persons liv og omgivelsene, så skal ingen gripe inn? Det er jo det pasientloven sier at dersom man er fare for seg selv og andre så kan det søkes om tvang. Men dette er ikke noe som skjer med et hokus pokus
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #49 Skrevet 9. juli 2013 Hvem bestemmer når man er " så psykotisk" ? Det vil jo være opp til den som behandler personen ? Det er ikke så "enkelt" at legen bestemmer at her må vi tvangsmedesinere... Hvem har rett til å tvangsmedesinere? Bestemme over en annen sitt liv ? Å si at man vet om en eller annen blir for dumt, man vet somregel bare den ene siden Slike vedtak kan ikke fattes av enkeltpersoner, selv om de er aldri så kvalifiserte. Det er aldri en enkelt persons oppfatning som avgjør dette. Psykose er en tilstand som har klare diagnostiske kriterier, som kan presiseres ved algoritmer som definerer lidelsen mere nøyaktig. Det er ingen "synsing" i bunnen av en slik definisjon.Anonymous poster hash: d3512...6fd
Gjest Hikken Skrevet 9. juli 2013 #50 Skrevet 9. juli 2013 Du kan ikke vite at hun er de dødes frelser eller ikke. hvordan kan du vite det?? jeg vet ingenting, men når den personen er innlagt på tvang på 8 måned og påstår at djevelen skal dra henne med ned til helvete, at de døde vil at hun skal dø og at hun kan se på folks øyne på youtube at de vil at hun skal dø, ja da er jeg mer overbevist om at hun er syk, ikke synsk. 3
MissEi Skrevet 9. juli 2013 #51 Skrevet 9. juli 2013 Slike vedtak kan ikke fattes av enkeltpersoner, selv om de er aldri så kvalifiserte. Det er aldri en enkelt persons oppfatning som avgjør dette. Psykose er en tilstand som har klare diagnostiske kriterier, som kan presiseres ved algoritmer som definerer lidelsen mere nøyaktig. Det er ingen "synsing" i bunnen av en slik definisjon.Anonymous poster hash: d3512...6fd Det jeg prøve å komme frem til med min "spørsmål"
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #52 Skrevet 9. juli 2013 jeg vet ingenting, men når den personen er innlagt på tvang på 8 måned og påstår at djevelen skal dra henne med ned til helvete, at de døde vil at hun skal dø og at hun kan se på folks øyne på youtube at de vil at hun skal dø, ja da er jeg mer overbevist om at hun er syk, ikke synsk. du vet ingenting om det virkelige verden, du har ikke oppdaget den
Gjest Hikken Skrevet 9. juli 2013 #53 Skrevet 9. juli 2013 du vet ingenting om det virkelige verden, du har ikke oppdaget den Nei, jeg har vel ikke det .
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #54 Skrevet 9. juli 2013 du vet ingenting om det virkelige verden, du har ikke oppdaget den Psykoser er nettopp slik. Pasienten har vedvarende forestillinger og oppfatninger som fastholdes til tross for bedre vitende over tid. Det pasienten opplever, er for vedkommende helt reelt, og det skaper frustrasjon når omgivelsene ikke kan "se" det som for henne er helt innlysende. I våre dager er det også et problem at pasienter med slike lidelser får dem bekreftet på nettet av folk som gir dem medhold, og forteller dem at de er synske i stedet for syke. Slikt kan skade en behandling alvorlig, og pasienter med vrangforestillinger burde skjermes fra nett til de har innsikt i egen sykdom.Anonymous poster hash: d3512...6fd 3
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #55 Skrevet 9. juli 2013 Psykoser er nettopp slik. Pasienten har vedvarende forestillinger og oppfatninger som fastholdes til tross for bedre vitende over tid. Det pasienten opplever, er for vedkommende helt reelt, og det skaper frustrasjon når omgivelsene ikke kan "se" det som for henne er helt innlysende. I våre dager er det også et problem at pasienter med slike lidelser får dem bekreftet på nettet av folk som gir dem medhold, og forteller dem at de er synske i stedet for syke. Slikt kan skade en behandling alvorlig, og pasienter med vrangforestillinger burde skjermes fra nett til de har innsikt i egen sykdom.Anonymous poster hash: d3512...6fd Hvem skal bestemme hva som er psykose? Tror legene de vet alt? Hva om legene tar feil, og pasientene riktig? Jeg blir så irritert. de kan faen meg ikke si hva som er ekte eller ikke. Vrangforestillinger? det eksisterer ikke. folk har rett på det de sier
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #56 Skrevet 9. juli 2013 Jo, det er det. I tillegg skal tvangen vurderes hver tredje måned, slik at man ikke er på tvang over for lang tid. I teorien er det slik. Men Norge er lite, og det er nesten alltid tette grupper av kollegaer som jobber med dette. Personer som kjenner hverandre privat, og er mer eller mindre venner. Så i realiteten er det oftest en, kanskje to, personer som leder an, mens resten støtter opp. Det å få en uavhengig vurdering er nær umulig med mindre en har ressurser til å reise til en annen by, noe som er alt annet enn enkelt når en er under tvang. Bukken og havresekken med andre ord.
MissEi Skrevet 9. juli 2013 #57 Skrevet 9. juli 2013 I teorien er det slik. Men Norge er lite, og det er nesten alltid tette grupper av kollegaer som jobber med dette. Personer som kjenner hverandre privat, og er mer eller mindre venner. Så i realiteten er det oftest en, kanskje to, personer som leder an, mens resten støtter opp. Det å få en uavhengig vurdering er nær umulig med mindre en har ressurser til å reise til en annen by, noe som er alt annet enn enkelt når en er under tvang. Bukken og havresekken med andre ord. I teorien ? Det SKAL! Dersom dette ikke blir gjort skal det ikke brukes tvang
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #58 Skrevet 9. juli 2013 Hvem skal bestemme hva som er psykose? Tror legene de vet alt? Hva om legene tar feil, og pasientene riktig? Jeg blir så irritert. de kan faen meg ikke si hva som er ekte eller ikke. Vrangforestillinger? det eksisterer ikke. folk har rett på det de sier Dette har vi lang vitenskapelig forankret erfaring for, og diagnosen settes etter faste, konkrete kriterier etter en grundig utredning. Det er klassisk at pasienten benekter vrangforestillinger.Anonymous poster hash: d3512...6fd
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #59 Skrevet 9. juli 2013 I teorien er det slik. Men Norge er lite, og det er nesten alltid tette grupper av kollegaer som jobber med dette. Personer som kjenner hverandre privat, og er mer eller mindre venner. Så i realiteten er det oftest en, kanskje to, personer som leder an, mens resten støtter opp. Det å få en uavhengig vurdering er nær umulig med mindre en har ressurser til å reise til en annen by, noe som er alt annet enn enkelt når en er under tvang. Bukken og havresekken med andre ord. Nei. Alle tvangsvedtak blir kontrollert, og protokollene gjennomgått. Det er ikke interne dokumenter, og de kan overprøves av fylkeslegen eller fylkesmannen.Anonymous poster hash: d3512...6fd 1
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #60 Skrevet 9. juli 2013 I teorien ? Det SKAL! Dersom dette ikke blir gjort skal det ikke brukes tvang Stemmer, men det blir gjort. Dette er svake grupper, som er satt opp mot leger, ofte med mye faglig tyngde. Noen som har et helt legeteam mot seg, har begrenset mulighet til å kontakte omverden, dårlig økonomi, og gjerne også har nær null kontakt med pårørende (eventuelt pårørende har blitt snakket rundt av helsepersonell) har ikke spesielt gode forutsetninger for å ta tak i noe som blir gjort feil. Loven i seg selv er god. Men den blir ikke fulgt. Slik jeg har sett det er jeg egentlig usikker på om det er mulig å følge det i et såpass lite land som Norge, selv om det selvsagt finnes unntak. Men for det meste så har en pasient lite å stille opp med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå