MissEi Skrevet 9. juli 2013 #61 Skrevet 9. juli 2013 Stemmer, men det blir gjort. Dette er svake grupper, som er satt opp mot leger, ofte med mye faglig tyngde. Noen som har et helt legeteam mot seg, har begrenset mulighet til å kontakte omverden, dårlig økonomi, og gjerne også har nær null kontakt med pårørende (eventuelt pårørende har blitt snakket rundt av helsepersonell) har ikke spesielt gode forutsetninger for å ta tak i noe som blir gjort feil. Loven i seg selv er god. Men den blir ikke fulgt. Slik jeg har sett det er jeg egentlig usikker på om det er mulig å følge det i et såpass lite land som Norge, selv om det selvsagt finnes unntak. Men for det meste så har en pasient lite å stille opp med. Nå vet ikke jeg hvor i landet du befinner deg, men dersom dette skjer må jo dette tas videre. Det er ikke slik det skal fungere
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #62 Skrevet 9. juli 2013 Nei. Alle tvangsvedtak blir kontrollert, og protokollene gjennomgått. Det er ikke interne dokumenter, og de kan overprøves av fylkeslegen eller fylkesmannen.Anonymous poster hash: d3512...6fd Stemmer. Men når fylkeslegen var forlover til overlegen, eventuelt dokumenter blir "fikset", så er en like langt.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #63 Skrevet 9. juli 2013 Stemmer, men det blir gjort. Dette er svake grupper, som er satt opp mot leger, ofte med mye faglig tyngde. Noen som har et helt legeteam mot seg, har begrenset mulighet til å kontakte omverden, dårlig økonomi, og gjerne også har nær null kontakt med pårørende (eventuelt pårørende har blitt snakket rundt av helsepersonell) har ikke spesielt gode forutsetninger for å ta tak i noe som blir gjort feil. Loven i seg selv er god. Men den blir ikke fulgt. Slik jeg har sett det er jeg egentlig usikker på om det er mulig å følge det i et såpass lite land som Norge, selv om det selvsagt finnes unntak. Men for det meste så har en pasient lite å stille opp med. Dersom du som pasient vil klage på behandlingen, har du lovfestet rett til det, og de ansatte plikter å hjelpe deg med dette. Fylkeslegen behandler svært mange slike, men de fleste blir avvist fordi de bunner i at pasientene ikke har innsikt i eget sykdomsbilde, og derfor ikke forstår grunnlaget for vedtaket og behandlingen. Hvis du er den jeg tror du er, så var det jo det som skjedde med din egen klage. Du fikk mye bistand i prosessen.Anonymous poster hash: d3512...6fd 1
MissEi Skrevet 9. juli 2013 #64 Skrevet 9. juli 2013 Stemmer. Men når fylkeslegen var forlover til overlegen, eventuelt dokumenter blir "fikset", så er en like langt. Dersom de ikke greier å forholde deg profisjonelt så burde de ikke jobbe sammen på den måten, må jo være andre som reagere! *super spennede tråd*
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #65 Skrevet 9. juli 2013 Nå vet ikke jeg hvor i landet du befinner deg, men dersom dette skjer må jo dette tas videre. Det er ikke slik det skal fungere Vestlandet for min del, men har kollegaer på Østlandet som sier det går mye i det samme der. Det blir tatt videre nå og da, men det eneste som skjer er at den som varsler får et problem. Det er unntak om det er ekstremt nok til å komme i media, men alt det som foregår i hjørnene blir hysjet ned.
MissEi Skrevet 9. juli 2013 #66 Skrevet 9. juli 2013 Vestlandet for min del, men har kollegaer på Østlandet som sier det går mye i det samme der. Det blir tatt videre nå og da, men det eneste som skjer er at den som varsler får et problem. Det er unntak om det er ekstremt nok til å komme i media, men alt det som foregår i hjørnene blir hysjet ned. Det må da være flere i personalgruppen som reagerer ? Den som varsler kan være anonym ?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #67 Skrevet 9. juli 2013 Stemmer. Men når fylkeslegen var forlover til overlegen, eventuelt dokumenter blir "fikset", så er en like langt. Disse dokumentene går ikke bare mellom overlege og fylkeslege. Det er mange involvert i en slik klageprosess, så dette tror jeg ikke noe på.Anonymous poster hash: d3512...6fd 3
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #68 Skrevet 9. juli 2013 Dersom du som pasient vil klage på behandlingen, har du lovfestet rett til det, og de ansatte plikter å hjelpe deg med dette. Fylkeslegen behandler svært mange slike, men de fleste blir avvist fordi de bunner i at pasientene ikke har innsikt i eget sykdomsbilde, og derfor ikke forstår grunnlaget for vedtaket og behandlingen. Hvis du er den jeg tror du er, så var det jo det som skjedde med din egen klage. Du fikk mye bistand i prosessen.Anonymous poster hash: d3512...6fd Nei, jeg jobber med dette og har sett mye triksing med papirer og journaler. Si en pasient som er urolig og vrir seg bort fra personal, kan bli beskrevet som "var i et basketak med X". En som går mot sitt eget rom for å trekke seg ut av en situasjon "løp bort fra personal, prøve å stikke av" osv. Det er oppfatninger som kan vris på, og det blir gjort. Dersom de ikke greier å forholde deg profisjonelt så burde de ikke jobbe sammen på den måten, må jo være andre som reagere! *super spennede tråd* Som sagt, lite land. Det er ofte vanskelig å få til, spesielt på små steder.
tøydokka Skrevet 9. juli 2013 #69 Skrevet 9. juli 2013 nei, det er heldigvis ikke sånn at alle med schizofreni automatisk blir tvangsmedisinert.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #70 Skrevet 9. juli 2013 Dette har vi lang vitenskapelig forankret erfaring for, og diagnosen settes etter faste, konkrete kriterier etter en grundig utredning. Det er klassisk at pasienten benekter vrangforestillinger.Anonymous poster hash: d3512...6fd hvem faen kan bestemme hva som er vrangforestillinger? Det er HELT SYKT!! Bare se på denne stakkars mannen: http://www.fontene.no/nyheter/article5538497.ece han vil bare være indianer,. hva faen er galt med det??
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #71 Skrevet 9. juli 2013 Disse dokumentene går ikke bare mellom overlege og fylkeslege. Det er mange involvert i en slik klageprosess, så dette tror jeg ikke noe på.Anonymous poster hash: d3512...6fd Jeg sikter til daglige rapporter, hvor hendelser blir konsekvent beskrevet som verre enn de er.
MissEi Skrevet 9. juli 2013 #72 Skrevet 9. juli 2013 hvem faen kan bestemme hva som er vrangforestillinger? Det er HELT SYKT!! Bare se på denne stakkars mannen: http://www.fontene.no/nyheter/article5538497.ece han vil bare være indianer,. hva faen er galt med det?? Fantastisk!
Gjest Inggolf Skrevet 9. juli 2013 #73 Skrevet 9. juli 2013 Stemmer. Men når fylkeslegen var forlover til overlegen, eventuelt dokumenter blir "fikset", så er en like langt. Du har jo alltid rett til å prate med kontrollkommisjonen da..
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #74 Skrevet 9. juli 2013 Det er leit å lese historiene til dere som kjenner schizofrene som har vært farlige for andre og for seg selv. Det betyr ikke at alle med schizofreni er farlige. Jeg ser flere etterlyse linker, og legger til en her. Dere kan google og lese mer selv. http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/brosjyrer/schizofreni;jsessionid=701B04DFEBA198BD5DE365F5D1BF4BEA "Folks oppfatning av schizofreni kan gjøre livet vanskeligere enn det trenger å være. Noen mennesker er redde for at personer med schizofreni kan være farlige. Det er sant at noen handler på en voldelig måte når de har psykotiske symptomer. Men de fleste mennesker med schizofreni er aldri voldelige mot andre." For øvrig har alle mennesker evnen til å bli psykotiske. Hvis man blir tvangsinnlagt vil man få medisiner for å dempe symptomene, og psykriaterne vil helt sikkert krysse av for en eller annen diagnose i systemet sitt, for det må de. Det betyr ikke at man får utredning eller hjelp til å bearbeide de vonde og traumatiske tingene man har opplevd i ettertid. På akuttmottakningen er målet å bli kvitt symptomene, ikke å behandle pasienten. Mange pasienter opplever det å bli lagt inn på psykriatisk avdeling som ganske traumatisk i seg selv. Anti-psykotiske medikamenter har mange bivirkninger. Pasientene er i en krisesituasjon men blir langt på vei ignorert av personellet, og de får ofte for lite informasjon om hva som skjer med dem og hvorfor. Selvom man er psykotisk, kan man realitets-orienteres og forstå ting, men man vil kanskje trenge å få gjentatt forklaringen mange ganger, og selvfølgelig i etterkant av oppholdet når man er bedre igjen. Det psykriatiske og psykiske helsetilbudet i Norge er desverre veldig dårlig. Anonymous poster hash: 39e6a...886
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #75 Skrevet 9. juli 2013 Du har jo alltid rett til å prate med kontrollkommisjonen da.. Heldigvis ja. For de som har overskudd til å dra det så langt er det en mulighet. Men for de som er for nedslitt før de finner ut av hvor de kan henvende seg, eventuelt har såpass kraftig angst/depresjon/somatisk problematikk at det ikke er gjennomførbart så er de like langt. Utrykket "en bør være frisk for å være syk" stemmer uvanlig bra innenfor psykiatri,og det er lite som kan gjøres med det for mange grupper.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #76 Skrevet 9. juli 2013 hvem faen kan bestemme hva som er vrangforestillinger? Det er HELT SYKT!! Bare se på denne stakkars mannen: http://www.fontene.no/nyheter/article5538497.ece han vil bare være indianer,. hva faen er galt med det?? Side 10:http://www.who.int/mental_health/media/en/55.pdf Jeg sikter til daglige rapporter, hvor hendelser blir konsekvent beskrevet som verre enn de er. Da har du plikt til å varsle, ellers er det din passivitet som forverrer situasjonen for pasientene. Dette er IKKE representativt for norske psykiatriske institusjoner. Og det hjelper ikke ts særlig mye at du bekrefter paranoide forestillinger om behandlingsapparatet.Anonymous poster hash: d3512...6fd
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #77 Skrevet 9. juli 2013 Det er leit å lese historiene til dere som kjenner schizofrene som har vært farlige for andre og for seg selv. Det betyr ikke at alle med schizofreni er farlige. Jeg ser flere etterlyse linker, og legger til en her. Dere kan google og lese mer selv. http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/brosjyrer/schizofreni;jsessionid=701B04DFEBA198BD5DE365F5D1BF4BEA "Folks oppfatning av schizofreni kan gjøre livet vanskeligere enn det trenger å være. Noen mennesker er redde for at personer med schizofreni kan være farlige. Det er sant at noen handler på en voldelig måte når de har psykotiske symptomer. Men de fleste mennesker med schizofreni er aldri voldelige mot andre." For øvrig har alle mennesker evnen til å bli psykotiske. Hvis man blir tvangsinnlagt vil man få medisiner for å dempe symptomene, og psykriaterne vil helt sikkert krysse av for en eller annen diagnose i systemet sitt, for det må de. Det betyr ikke at man får utredning eller hjelp til å bearbeide de vonde og traumatiske tingene man har opplevd i ettertid. På akuttmottakningen er målet å bli kvitt symptomene, ikke å behandle pasienten. Mange pasienter opplever det å bli lagt inn på psykriatisk avdeling som ganske traumatisk i seg selv. Anti-psykotiske medikamenter har mange bivirkninger. Pasientene er i en krisesituasjon men blir langt på vei ignorert av personellet, og de får ofte for lite informasjon om hva som skjer med dem og hvorfor. Selvom man er psykotisk, kan man realitets-orienteres og forstå ting, men man vil kanskje trenge å få gjentatt forklaringen mange ganger, og selvfølgelig i etterkant av oppholdet når man er bedre igjen. Det psykriatiske og psykiske helsetilbudet i Norge er desverre veldig dårlig. Anonymous poster hash: 39e6a...886 Scizofrene er ikke farligere enn andre om de medisineres, det stemmer. Men her er saken at TS nekter å la seg medisinere, da blir det feil å sammenligne med en scizofren som tar imot behandling. Anonymous poster hash: 0a669...c05
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #78 Skrevet 9. juli 2013 Da har du plikt til å varsle, ellers er det din passivitet som forverrer situasjonen for pasientene. Dette er IKKE representativt for norske psykiatriske institusjoner. Og det hjelper ikke ts særlig mye at du bekrefter paranoide forestillinger om behandlingsapparatet.Anonymous poster hash: d3512...6fd Uten at jeg vil gå i detaljer som kan ende opp med at jeg får en sak på meg pga taushetsplikt, jeg har varslet, og dette er grunnen til at jeg nå ser meg om etter ny jobb.
Gjest Inggolf Skrevet 9. juli 2013 #79 Skrevet 9. juli 2013 Heldigvis ja. For de som har overskudd til å dra det så langt er det en mulighet. Men for de som er for nedslitt før de finner ut av hvor de kan henvende seg, eventuelt har såpass kraftig angst/depresjon/somatisk problematikk at det ikke er gjennomførbart så er de like langt. Utrykket "en bør være frisk for å være syk" stemmer uvanlig bra innenfor psykiatri,og det er lite som kan gjøres med det for mange grupper. du kan klage både muntlig og skriftlig til KK. Her i kommunen min så kommer de på besøk ukentlig til faste tider....Gjør de ikke det borte ved deg altså?
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #80 Skrevet 9. juli 2013 du kan klage både muntlig og skriftlig til KK. Her i kommunen min så kommer de på besøk ukentlig til faste tider....Gjør de ikke det borte ved deg altså? De er innom 2 ganger i måneden her, ukentlig er det år siden det har vært. De som er inne på kortere opphold får ikke alltid med seg informasjonen ordentlig, eventuelt de er inne mellom turene. Så si 80 % av pasientene får med seg at noe slikt eksisterer. Det har aldri vært et ordentlig system her hvor det har blitt sagt til alle "her kan du henvende deg om du har noe å utsette på behandlingen du har fått" der hvor jeg har jobbet. Uansett, jeg skal på ferie i morgen, så dette blir det siste fra meg på noen uker. Det holder å ha slikt hengende over meg på jobb, om jeg ikke skal ta det med meg til fjells.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå