Gå til innhold

Tvangsmedsinert?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uten at jeg vil gå i detaljer som kan ende opp med at jeg får en sak på meg pga taushetsplikt, jeg har varslet, og dette er grunnen til at jeg nå ser meg om etter ny jobb.

Du bryter ikke taushetsplikten når du varsler. De som kontrollerer dette har jo krav på innsyn når det kommer en melding om slike forhold.

Jeg tror det er noe du ikke forteller her, og jeg synes hele historien virker merkelig.

Anonymous poster hash: d3512...6fd

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du bryter ikke taushetsplikten når du varsler. De som kontrollerer dette har jo krav på innsyn når det kommer en melding om slike forhold.

Jeg tror det er noe du ikke forteller her, og jeg synes hele historien virker merkelig.

Anonymous poster hash: d3512...6fd

Her er det tydeligvis en misforståelse ute og går. Taushetsplikten gjelder fortsatt ovenfor utenforstående, også i en tilsynssak. Ovenfor de involverte er det selvsagt en helt annen situasjon.

Beklager at jeg ikke kan delta videre, men jeg hadde uansett ikke kunnet være stort mer spesifikk enn det jeg har vært til nå.

AnonymBruker
Skrevet

Her er det tydeligvis en misforståelse ute og går. Taushetsplikten gjelder fortsatt ovenfor utenforstående, også i en tilsynssak. Ovenfor de involverte er det selvsagt en helt annen situasjon.

Beklager at jeg ikke kan delta videre, men jeg hadde uansett ikke kunnet være stort mer spesifikk enn det jeg har vært til nå.

Selvfølgelig gjør den det, men du skal jo ikke varsle til noen som ikke har med den formelle saksgangen å gjøre.

Dette virker ikke særlig troverdig.

Anonymous poster hash: d3512...6fd

Skrevet

Er man satt under tvangsmedisinering så er det som oftest en GOD grunn til det. En schizofren person som er underlagt tvangsmedisinering er dette fordi personen faktisk ikke har innsikt i den reelle situasjonen, ikke er i stand til å vurdere hva som er best for seg og fordi personen er til fare for seg selv eller andre. I slike tilfeller så vil det faktisk være mer galt å ikke fatte vedtak om tvangsmedisinering enn å gjøre det, og da synes jeg det faktisk er helt riktig at personen tvangsmedisineres.

Nei, ikke alle schizofrene personer er farlige, men de som ikke er det er ofte de som holder sykdommen sin i sjakk med medikamenter. De som ikke gjør dette ender derimot ofte opp med å begå handlinger som tilsier at de er tryggest å tvangsmedisinere dem fordi noe annet kan føre til fatale ting (som f.eks det som skjedde i Sigrid-saken).

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er ikke alle schizofrene drapsmenn, men det har skjedd at folk har drept mens de var psykotiske fordi de har vært overbevist om at dte har vært det eneste rette ( F.eks var det en sak hvor en schizofren mann drepte moren sin med kniv fordi han trodde det var demoner inni magen hennes. )

Schitziofrene er faktisk like ulike som folk flest. De er veldig, veldig ulike, for Schitziofreni er en samlebetegnelse på en rekke symptomer (innadrettede og utadrettede). De fleste har kun noen få av kriteriene.

Det har også hendt at deprimerte har drept. Det betyr ikke at alle deprimerte er potensielle drapsmenn/kvinner. Man kan ikke generalisere på den måten.

Jeg har møtt mange med diagnosen Schitziofreni, og mange av dem er mye renere sjeler og snillere enn det som kommer til uttrykk i denne tråden. Får vondt av dem om de leser slike tråder.

Noen få er farlige for andre enn seg selv, men de er svært få.

Og man kan ikke tvangsmedisineres om man ikke har vedtak på tvungent paykisk helsevern, TS. Det er strenge krav for et slikt vedtak, og det må evalueres ofte av bl.a Kontrollkommisjonen.

Anonymous poster hash: 1add0...ed6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...