Gå til innhold

Akseptert i dag, forkastelig om 100 år

Fremhevede innlegg

Skrevet

Før ble venstrehendte tvunget til å skrive med høyrehånd på skolen, bestefar ble tvunget til det, og da var det ingen som reagerte på det. I dag ville en slik behandling av mennesker vært forkastelig.

Jeg lurer på om det er noen som har noen eksempel på noe som er akseptert og vanlig i dag, som kanskje blir sett på som forkastelig på 50 eller 100 år..?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha en pulekompis for 50 - 100 år siden, var nok ganske uvanlig. ;)

• Liker 5
Skrevet

Ja, det var det nok. Men er det noe som er akseptert i dag, som kommer til å bli forkastelig om 100 år? :P

Måten vi oppdrar barn? Medisinering av personer med adhd, bipolar lidelse, eller innenfor psykiatrien generelt? Behandlingen av muslimer?

• Liker 1
Skrevet

Ooops, jeg misforsto visst spørsmålet ditt jeg mandel. :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Røyking kanskje?

Anonymous poster hash: 63f8d...e9f
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Pelsoppdrett. Aktiv dødshjelp.

Anonymous poster hash: 641f4...3e4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Aktiv dødshjelp blir nok lovlig. Pr. nå er det jo ikke akseptert her til lands.

Anonymous poster hash: 63f8d...e9f
  • Liker 16
Skrevet

Jeg tror overmedisinering av barn vil være et stort nei-nei om 30 år. Til og med FN har kommet på banen ift Norges bruk av deriblant ritalin (kilde:

http://www.cchrint.org/2010/02/12/un-children%E2%80%99s-rights-committee-has-%E2%80%9Cserious-concerns%E2%80%9D-about-kids-being-drugged-with-ritalin ) . Jeg tror det vil ta litt tid før Norge/Nordmenn opprinnelig innser at dette er feil (og ikke bare nikker og føyer seg når FN kommenterer) og gjør noe med det. Alt i Norge skal være så hinsides perfekt og A4, og da er det ikke plass til de som ikke følger denne malen. Betyr ikke at det er noe galt med dem, men med systemet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Aktiv dødshjelp blir nok lovlig. Pr. nå er det jo ikke akseptert her til lands. Anonymous poster hash: 63f8d...e9f

Ups, tenkte omvendt der, at det blir akseptert om 100 år. :)

Anonymous poster hash: 641f4...3e4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Å kritisere religion på måter de religiøse kan finne støtende kanskje? Det er jo noe vi allerede ser at det presses på for å få innført.

Noen nevnte røyking. Røyking har også blitt veldig stigmatisert i det siste, og det er bare noen få dager siden LHL gikk inn for totalforbud mot omsetning.

Ingen av disse endringene vil være positive sett med mine øyne. Jeg tar jo også avstand fra dagens kriminalisering av hasj og marihuana. Skulle jeg derimot ønske meg en endring ville jeg foretrukket en endring den andre veien, at noe som ikke er akseptert i dag skal være akseptert om 100 år:

Hva med at alle kan gå så tildekket eller utildekket man vil i det offentlige rom? Dvs der de nakenfiendtlige puritanerne ikke lenger har rett til å tyrannisere oss til å følge deres spesielle normer når det gjelder nakenhet, men der den som vil kan gå naken på en hvilken som helst strand eller hvor som helst der man i dag kan gå i badebukse eller bikini. Slik man kunne i antikkens Hellas når denne sivilisasjonen var på sitt høyeste.

Endret av Cuckold
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tror overmedisinering av barn vil være et stort nei-nei om 30 år. Til og med FN har kommet på banen ift Norges bruk av deriblant ritalin (kilde:

http://www.cchrint.org/2010/02/12/un-children%E2%80%99s-rights-committee-has-%E2%80%9Cserious-concerns%E2%80%9D-about-kids-being-drugged-with-ritalin ) . Jeg tror det vil ta litt tid før Norge/Nordmenn opprinnelig innser at dette er feil (og ikke bare nikker og føyer seg når FN kommenterer) og gjør noe med det. Alt i Norge skal være så hinsides perfekt og A4, og da er det ikke plass til de som ikke følger denne malen. Betyr ikke at det er noe galt med dem, men med systemet.

Det tror jeg også, jeg håper i hvert fall det. Når noen avviker litt fra normalen, så er det ikke ensbetydende med at det er noe feil med dem, og at de må medisineres til å passe inn i samfunnet. Jeg synes at leger er altfor lite kritiske til medisiniering av psykisk syke i dag.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror kanskje surrogat-mødre blir mer vanlig om 100 år. Folk blir mer og mer opptatt av kropp og utseende, til slutt er det nok mange kvinner som kommer til å forvente at de kan få familie uten å måtte være gravid først.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om det er noen som har noen eksempel på noe som er akseptert og vanlig i dag, som kanskje blir sett på som forkastelig på 50 eller 100 år..?

At skoleflinke barn holdes tilbake i utvikling fordi de må sitte og vente på resten av klassen.

Anonymous poster hash: 679db...fb7

• Liker 15
Skrevet

Jeg tror kanskje surrogat-mødre blir mer vanlig om 100 år. Folk blir mer og mer opptatt av kropp og utseende, til slutt er det nok mange kvinner som kommer til å forvente at de kan få familie uten å måtte være gravid først.

Hjelp! Håper du tar feil!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Om 50 - 100 år så er arabisk pensum i skolen og det vil være sharialover som gjelder, så pulekompiser blir nok ikke ansett som spesielt akseptert i et islamistisk samfunn.

Anonymous poster hash: 44bcb...cbd

• Liker 1
Skrevet

Ja, det var det nok. Men er det noe som er akseptert i dag, som kommer til å bli forkastelig om 100 år? :P

Måten vi oppdrar barn? Medisinering av personer med adhd, bipolar lidelse, eller innenfor psykiatrien generelt? Behandlingen av muslimer?

Eller muslimers behandling av oss?

• Liker 7
Skrevet

Pluss at kvinner selv får barn i mindre fruktbar alder nå enn for 50 år siden. er ikke en selvfølge å bli gravid når man er 38.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tviler. Jeg og mange andre hadde vært døde uten medisiner :)

Tror heller det å skille mellom psykiske og fysiske lidelser vil være forkastelig.

Anonymous poster hash: 86013...a8a

• Liker 7
Skrevet

Å kritisere religion på måter de religiøse kan finne støtende kanskje? Det er jo noe vi allerede ser at det presses på for å få innført.

Noen nevnte røyking. Røyking har også blitt veldig stigmatisert i det siste, og det er bare noen få dager siden LHL gikk inn for totalforbud mot omsetning.

Ingen av disse endringene vil være positive sett med mine øyne. Jeg tar jo også avstand fra dagens kriminalisering av hasj og marihuana. Skulle jeg derimot ønske meg en endring ville jeg foretrukket en endring den andre veien, at noe som ikke er akseptert i dag skal være akseptert om 100 år:

Liker heller ikke utviklingen mtp på røyking. Det har blitt akseptert å "mobbe" røykere i dag, og det synes jeg ingenting om.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror pga innvandring og regjeringens dårlige jobb med integrering at det ikke vil være akseptert å kanskje leie hender kysse offentlig eller vise kløft eller bein om 100 år.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...