Gå til innhold

Hvorfor sier folk Osjlo når det skrives Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat som bruslager består av brus og lager, består Oslo av os og lo. Ergo er det ulogisk at det Oslo uttales med sj-lyd.

Anonymous poster hash: b23d4...6c2

Og akkurat når var det språk ble logisk? Språk er grunnleggende ulogisk. Og om det er logisk eller ikke at man har sj i Oslo, er da fullstendig uinteressant, all den tid det faktisk uttales med sj i mange dialekter.

Gjør det det? Her strides jo de lærde. Og dersom dette faktisk stemmer, går det likevel så langt tilbake i tid at ordas betydning ikke lenger er til stede eller relevant, og sånt sett er det rimelig bak mål å sammenligne det med ordet "bruslager".

For øvrig så uttales os med lang vokal, så hvis du absolutt skal dra logikk og etyomologi inn i dette, så bør du merke deg at ingen i Norge (såvidt jeg veit) sier /o:slo/, dvs. med lang vokal i starten :)

Nemlig! :)

Anonymous poster hash: 3f0b2...636

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

S-en i bruslager er da ingen fuge-s? Akkurat som bruslager består av brus og lager, består Oslo av os og lo. Ergo er det ulogisk at det Oslo uttales med sj-lyd.

Anonymous poster hash: b23d4...6c2

Oslo er ett egennavn, og disse utvikler ofte en egen uttale, basert på sedvane, som kan fravike fra generelle uttaleregler, fordi de ofte henger litt igjen i forhold til den språklige utviklingen ellers. Og navnets opprinnelse strides de lærde om, så din teori er bare en av flere.

Anonymous poster hash: 1d929...182

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er ett egennavn, og disse utvikler ofte en egen uttale, basert på sedvane, som kan fravike fra generelle uttaleregler, fordi de ofte henger litt igjen i forhold til den språklige utviklingen ellers. Og navnets opprinnelse strides de lærde om, så din teori er bare en av flere.

Anonymous poster hash: 1d929...182

Argumentet var at sl "alltid" uttales med sj-lyd, mens det jo ikke er tilfellet med sammensatte ord. De fleste teorier om opprinnelsen til navnet Oslo går jo ut på at det er et todelt navn.

Anonymous poster hash: b23d4...6c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier folk tåg når det skrives tog? Hvorfor kaller jeg noen Tåve når det skrives Tove? Dette kan vi nok filosofere meget over. Selv sier jeg Usjlu.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Argumentet var at sl "alltid" uttales med sj-lyd, mens det jo ikke er tilfellet med sammensatte ord. De fleste teorier om opprinnelsen til navnet Oslo går jo ut på at det er et todelt navn.

Anonymous poster hash: b23d4...6c2

Jeg vet ikke om det var du som listet opp diverse sammensatte ord, men apropos bruslager kommer det an på hva der er ment, om uttalen skal ha sj-lyd. Et brus-lager, en bru-slager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det var du som listet opp diverse sammensatte ord, men apropos bruslager kommer det an på hva der er ment, om uttalen skal ha sj-lyd. Et brus-lager, en bru-slager.

Hæææ???

Et bruslager er jo først og fremst et lager hvor man oppbevarer brus, så dermed blir forslaget ditt temmelig søkt. (Og s'en i dette ordet også ganske langt fra fuge-s.)

Anonymous poster hash: 3f0b2...636

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Hæææ???

Et bruslager er jo først og fremst et lager hvor man oppbevarer brus, så dermed blir forslaget ditt temmelig søkt. (Og s'en i dette ordet også ganske langt fra fuge-s.)

Anonymous poster hash: 3f0b2...636

Jeg har aldri sagt det er fuge-s. Jeg tok eksempelet fra en AB, om det var deg eller en annen vet jeg ikke. Her gjaldt det uttale på brus-lager og bru-slager.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier de Sjeeen når det skrives Skien?

Edit; Eller Påsj-grunn, eller Sjøddalj?

Fordi byen opprinnelig heter Scheen ;) og slik uttales bynavnet fortsatt, fordi om det skrives Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt det er fuge-s. Jeg tok eksempelet fra en AB, om det var deg eller en annen vet jeg ikke. Her gjaldt det uttale på brus-lager og bru-slager.

Jo, det var faktisk akkurat det DU sa, og det ble også påpekt senere at du tok feil:

S-en i de siste eksemplene kalles fuge-s og har ingenting med sj-uttale å gjøre.

Separert er feil ord i denne forbindelsen. Separat må du bruke.

Her står det jo eksplisitt at det er brus-lager det er snakk om og ikke et ord som begynner med sl, slager, som vi alle vet uttales med sj-lyd.

Anonymous poster hash: b23d4...6c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkforsker og professor Arne Torp oppklarer saken:

http://www.forskning.no/artikler/2013/januar/345767

Vi får bare finne oss i at uttalen er dialektavhengig og at begge varianter er riktig selv om et flertall sier "Oshlo" (eller "Orslo" som professoren hevder er riktigere for å beskrive uttalen). Se kart i artikkelen.

Hva med Tsjekkoslovakia? ;)



Anonymous poster hash: ca1e6...899
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier folk "engasjemang", når det ikke er noen "a" i engasjement...? Altså, ord uttales ikke alltid slik de staves. Hvorfor sier man "dæj", når det verken er "æ" eller "j" i ordet "deg"?!

Anonymous poster hash: 83d7e...47a

Amen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen.

Engasjemang og engasjement, denne var vel strengt tatt en no-brainer. Det skrives og uttales slik på andre språk. Vi har tilpasset uttalen og skrivemåten til en viss grad. Men dette er vel ikke akkurat tilfellet med Oslo.

Anonymous poster hash: b23d4...6c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engasjemang og engasjement, denne var vel strengt tatt en no-brainer. Det skrives og uttales slik på andre språk. Vi har tilpasset uttalen og skrivemåten til en viss grad. Men dette er vel ikke akkurat tilfellet med Oslo.

Anonymous poster hash: b23d4...6c2

Prinsippet er det samme. Skrives og uttales forskjellig.

Anonymous poster hash: 83d7e...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier Oslo. Bare så det er klart. Har aldri skjønt hvorfor folk sier "Osjlo". Det er jo ingen jodd i Oslo. Så hvorfor gjør folk det?

Anonymous poster hash: fe269...574

fordi vi snakker dialekt, ikke bokmål.

Anonymous poster hash: 79097...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Fordi vi ikke er fra vestkanten. Og bare så det er sagt så sier vi det da ikke med j.Er jo bostaven s som blir uttalt på en annen måte.

edit:Tilføyde noe

Endret av Blomst83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier Oslo. Bare så det er klart. Har aldri skjønt hvorfor folk sier "Osjlo". Det er jo ingen jodd i Oslo. Så hvorfor gjør folk det?

Anonymous poster hash: fe269...574

Hvorfor sier folk "jæi" når det står "jeg". Hvorfor er det ingen i det hele tatt som sier "jeg"? Osv.

Anonymous poster hash: 94fd8...eb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...