Gå til innhold

Hvorfor sier folk Osjlo når det skrives Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Ja, sl separert høres enten fint ut eller helt rart ut på østlandsk: Jeg ble litt sliten, nå må jeg slappe av litt før jeg fortsetter å slå gresset.

Men egentlig er det feil å si sh i Oslo siden navnet består av to ord, nemlig os og lo. Vi sier jo ikke sh ellers når det er sl bundet sammen i sammensatte ord, for eksempel husflidslag, distriktslege, bruslager.

Anonymous poster hash: b23d4...6c2

S-en i de siste eksemplene kalles fuge-s og har ingenting med sj-uttale å gjøre.

Separert er feil ord i denne forbindelsen. Separat må du bruke.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå forstår jeg oppriktig talt ikke hva du snakker om. Det er ingen j-lyd i "ball". Hva mener du med at man ikke skal bruke sj-lyd i det norske språk? Hvis du har en ordbok, foreslår jeg at du finner alle ord som begynner med "sj" og forteller hvordan vi som ikke er bergensere, skal uttale disse ordene.

Jeg er ikke den du siterer, men svarer likevel.

Tenk trøndersk ball /ballj/ (Jeg husker ikke fagordet for dette akkurat nå.) I noen dialekter på østlandet,f.eks. i Østfold, sier man det samme, dog noe mindre framtredende enn i trøndersk. Denne lyden er på frammarsj, og er mer og mer vanlig blant barn i Akershus, f.eks. Bærum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg er ikke den du siterer, men svarer likevel.

Tenk trøndersk ball /ballj/ (Jeg husker ikke fagordet for dette akkurat nå.) I noen dialekter på østlandet,f.eks. i Østfold, sier man det samme, dog noe mindre framtredende enn i trøndersk. Denne lyden er på frammarsj, og er mer og mer vanlig blant barn i Akershus, f.eks. Bærum.

Palatalisering kalles dette. Blant annet i trøndersk har man det. Men "ball" uttales ikke "ballj", men "baill". Et annet eksempel: Der går en mainn med en hainnhoind i bainn :).

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke bruke sj lyd i det norske språk? Ser på det som en stor uvane at mesteparten av befolkningen på østlandet sniker inn en j i ball og oslo, hvis man hører på litt finere dialekter vil man aldri oppleve slikt.

No offense men du er jo helt på jordet.

Anonymous poster hash: ca1e6...899

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke den du siterer, men svarer likevel.

Tenk trøndersk ball /ballj/ (Jeg husker ikke fagordet for dette akkurat nå.) I noen dialekter på østlandet,f.eks. i Østfold, sier man det samme, dog noe mindre framtredende enn i trøndersk. Denne lyden er på frammarsj, og er mer og mer vanlig blant barn i Akershus, f.eks. Bærum.

Den såkalte Østfold L'en, som du sikter til, er ikke palatal. Det er en vanlig misforståelse. De sier Østforl, ikke Østfoill. Det vil si at ord som salig og farlig rimer :)

Anonymous poster hash: 6d81b...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare slik vi (fra østkanten i hvert fall) uttaler sl.

Slakter, slange, sluk, slem... osv



Anonymous poster hash: a3ff9...3b7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel bare slik vi (fra østkanten i hvert fall) uttaler sl.

Slakter, slange, sluk, slem... osv

Anonymous poster hash: a3ff9...3b7

Synd at nesten alt er lovlig i muntlig norsk, man høres innavlet ut hvis man uttaler ord slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at nesten alt er lovlig i muntlig norsk, man høres innavlet ut hvis man uttaler ord slik.

Snakker vi om den samme uttalen?

Standard østnorsk. Vanlig sosiolekt på østkanten i Oslo.

Skulle tro at sjansen for innavl var større de fleste andre steder i landet enn her.

Anonymous poster hash: a3ff9...3b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier de Sjeeen når det skrives Skien?

Byens navn har ingenting med framkomstmiddelet ski å gjøre, selv om det har felles opprinnelse med ordet «ski» som betyr kløyvd stokk (jamfør skigard). Ordet «ski» er avledet av å skille, og navnet Skiða var nok opprinnelig et elvenavn, trolig med betydningen den som skiller (elvenavna var oftest aktive).

I folkevandringstida kom grenene til området. De opprettet et eget stammerike ved Norsjø, hvor Solum var en viktig del. Vassdraget markerte da skillet mellom grenene, på Solumsida, og den delen av områdets befolkning i Gjerpen og Eidanger som hadde kulturelt og handelsmessig fellesskap med Vestfold. Navnet Skiða er trolig så gammelt, fra en tid da det ikke var noe vannskille i Skien. Dengang fløt nåværende Bryggevannet og Hjellevannet sammen.

På 900-tallet begynte brynesteinshandlere å legge seg til ved Skiða, og slik har elvenavnet gradvis festa seg ved det som i løpet av kort tid ble en viktig handelsplass.

(Skrivemåte fram til 1814 var Scheen. Navnet Skien uttales «Skjeen» (IPA: /ˈʃeːen/). Byens egne innbyggere uttaler byens navn slik det tidligere ble skrevet, det vil si med to e-er, og ikke med noen i-lyd. Lyden /i/ i navnet Skiða var kort, og ble svekket til /e/. Dette bekreftes også i gamle tekster og kart, hvor bynavnet skrives «Scheen».

Anonymous poster hash: bd86f...a50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noen si "Osjlo". Jeg sier "Oshlo"



Anonymous poster hash: 8a06a...629
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noen si "Osjlo". Jeg sier "Oshlo"

Anonymous poster hash: 8a06a...629

Hva er det dere tuller med? "sj" og "sh" (samt "skj" og "sch") er samme lyden.

Sjampo

Sheraton

Skjebne

Schengen

Anonymous poster hash: ca1e6...899

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Aldri hørt noen si "Osjlo". Jeg sier "Oshlo"

Anonymous poster hash: 8a06a...629

Hvordan uttaler du disse lydene? Er det noen forskjell på sj-lyd og sh-lyd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må folk gjøre seg finere enn de er?



Anonymous poster hash: 224cd...7cf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

S-en i de siste eksemplene kalles fuge-s og har ingenting med sj-uttale å gjøre.

Separert er feil ord i denne forbindelsen. Separat må du bruke.

S-en i bruslager er da ingen fuge-s? Akkurat som bruslager består av brus og lager, består Oslo av os og lo. Ergo er det ulogisk at det Oslo uttales med sj-lyd.

Anonymous poster hash: b23d4...6c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

S-en i bruslager er da ingen fuge-s? Akkurat som bruslager består av brus og lager, består Oslo av os og lo. Ergo er det ulogisk at det Oslo uttales med sj-lyd.

Anonymous poster hash: b23d4...6c2

Nei, det er det ikke. Det er riktig. Når det gjelder uttalen av Oslo, kan du gjerne synes den er ulogisk, men det er nå slik at Osjlo-uttalen har fått hevd. Det er ikke min skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin
Akkurat som bruslager består av brus og lager, består Oslo av os og lo.

Anonymous poster hash: b23d4...6c2

Gjør det det? Her strides jo de lærde. Og dersom dette faktisk stemmer, går det likevel så langt tilbake i tid at ordas betydning ikke lenger er til stede eller relevant, og sånt sett er det rimelig bak mål å sammenligne det med ordet "bruslager".

For øvrig så uttales os med lang vokal, så hvis du absolutt skal dra logikk og etyomologi inn i dette, så bør du merke deg at ingen i Norge (såvidt jeg veit) sier /o:slo/, dvs. med lang vokal i starten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier Oslo. Bare så det er klart. Har aldri skjønt hvorfor folk sier "Osjlo". Det er jo ingen jodd i Oslo. Så hvorfor gjør folk det?

Anonymous poster hash: fe269...574

Dialekten i Osloregionen er Osjlo.

Anonymous poster hash: 9c47f...bdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...