Gå til innhold

Hvorfor sier folk Osjlo når det skrives Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sier Oslo. Bare så det er klart. Har aldri skjønt hvorfor folk sier "Osjlo". Det er jo ingen jodd i Oslo. Så hvorfor gjør folk det?



Anonymous poster hash: fe269...574
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor sier folk "engasjemang", når det ikke er noen "a" i engasjement...? Altså, ord uttales ikke alltid slik de staves. Hvorfor sier man "dæj", når det verken er "æ" eller "j" i ordet "deg"?!

Anonymous poster hash: 83d7e...47a

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi på østlandsk så uttales S før en L SJ :)

Akkurat som at vi sier "kongesjlottet" eller "sjlag".

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier de Sjeeen når det skrives Skien?

Edit; Eller Påsj-grunn, eller Sjøddalj?

Endret av Minya
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier folk "engasjemang", når det ikke er noen "a" i engasjement...? Altså, ord uttales ikke alltid slik de staves. Hvorfor sier man "dæj", når det verken er "æ" eller "j" i ordet "deg"?!Anonymous poster hash: 83d7e...47a

Edit: mente selvfølgelig at det ikke er noen "a" på slutten av engasjement! Det er jo en "a" midt inni ;)

Anonymous poster hash: 83d7e...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noen si Osjlo. Er det på bygda det eller?



Anonymous poster hash: b9ae9...095
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri hørt noen si Osjlo. Er det på bygda det eller?

Anonymous poster hash: b9ae9...095

Har du ikke??? Har du aldri sett på nyheten på TV? Hørt på radio?

Jeg ville kanskje skrevet det fonetisk slik Oschlo.

Anonymous poster hash: 69f83...f71

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke??? Har du aldri sett på nyheten på TV? Hørt på radio?

Jeg ville kanskje skrevet det fonetisk slik Oschlo.

Anonymous poster hash: 69f83...f71

Ser både TV og hører på radio. Er født og oppvokst i Oslo, og her sier vi, som du skriver Oschlo eller Oslo. Så, Osjlo var ny.

Anonymous poster hash: b9ae9...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvorfor sier de Sjeeen når det skrives Skien?

Edit; Eller Påsj-grunn, eller Sjøddalj?

Hvorfor Skien blir uttalt som det gjør, vet jeg ikke. Men "rs" i Porsgrunn uttales på østlandsk med sj-lyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ser både TV og hører på radio. Er født og oppvokst i Oslo, og her sier vi, som du skriver Oschlo eller Oslo. Så, Osjlo var ny.

Anonymous poster hash: b9ae9...095

Sammensetningen "sch" brukes ikke på norsk, såvidt jeg kjenner til, men den har samme uttale som "sj".

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser både TV og hører på radio. Er født og oppvokst i Oslo, og her sier vi, som du skriver Oschlo eller Oslo. Så, Osjlo var ny.

Anonymous poster hash: b9ae9...095

Jeg går ut fra at TS mener Oschlo, at TS bare skriver det på en annen måte. sj-lyden er jo ganske lik sch-lyden.

Anonymous poster hash: 69f83...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier Oslo, ikke Osjlo. Kan ikke si jeg har lagt merke til noen som har sagt Osjlo heller



Anonymous poster hash: d45a3...8bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier de Sjeeen når det skrives Skien?

Edit; Eller Påsj-grunn, eller Sjøddalj?

Sjøddal'n!!! :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg sier Oslo, ikke Osjlo. Kan ikke si jeg har lagt merke til noen som har sagt Osjlo heller

Anonymous poster hash: d45a3...8bb

At du aldri har hørt uttalen "Osjlo" synes jeg er utrolig rart, ettersom dette er normalen på store deler av Østlandet, samt også i enkelte andre deler av landet.

Anonymous poster hash: 3f0b2...636

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammensetningen "sch" brukes ikke på norsk, såvidt jeg kjenner til, men den har samme uttale som "sj".

Nei, men nå er det ikke snakk om skriftspråk heller. I Oslo så er det slik mange etterhvert snakker, Oschlo, schino, schøttkaker. Osjlo uttalt på min dialekt (Oslo) vil bli sakt på en litt "barnslig" måte, slik som det står O-s-jlo.

Jeg går ut fra at TS mener Oschlo, at TS bare skriver det på en annen måte. sj-lyden er jo ganske lik sch-lyden.

Anonymous poster hash: 69f83...f71

Ja, det kan jo være at det er det hun mener. Hvis jeg skal uttale Osjlo, så ville det blitt sagt akkurat slik O-s-jlo, uten den sch lyden.

Anonymous poster hash: b9ae9...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men nå er det ikke snakk om skriftspråk heller. I Oslo så er det slik mange etterhvert snakker, Oschlo, schino, schøttkaker. Osjlo uttalt på min dialekt (Oslo) vil bli sakt på en litt "barnslig" måte, slik som det står O-s-jlo. Ja, det kan jo være at det er det hun mener. Hvis jeg skal uttale Osjlo, så ville det blitt sagt akkurat slik O-s-jlo, uten den sch lyden. Anonymous poster hash: b9ae9...095

Du kan jo ikke sammenligne kino og kjøttkake med Oslo. Kj-lyden har en regel for hvordan den skal uttales.

Anonymous poster hash: 83d7e...47a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, men nå er det ikke snakk om skriftspråk heller. I Oslo så er det slik mange etterhvert snakker, Oschlo, schino, schøttkaker. Osjlo uttalt på min dialekt (Oslo) vil bli sakt på en litt "barnslig" måte, slik som det står O-s-jlo.

Ja, det kan jo være at det er det hun mener. Hvis jeg skal uttale Osjlo, så ville det blitt sagt akkurat slik O-s-jlo, uten den sch lyden.

Anonymous poster hash: b9ae9...095

OK, jeg leser det som TS mener det skal uttales O-sj-lo

Og jeg klarer ikke uttale jlo :fnise:

Anonymous poster hash: 69f83...f71

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Sjøddal'n!!! :P

Blir ikke uttalen heller Sjørddal'n? Rd sammentrukket, jeg vet ikke hva den lyden kalles. På samme måte med l'n, tykk "l".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg, men min dialekt, kommet og sagt Oslo rett frem sånn, hadde folk kommet til å hånflirt av meg. Det blir sånn som finfolk snakker, det. På min dialekt ja, nå snakker jeg ikke for hele norges land.



Anonymous poster hash: 40db5...ada
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier Ochlo.



Anonymous poster hash: b56b3...754
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...