Gå til innhold

liker du innsekter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gunfreak

Insekter er greie nok. Har et kurs evertebratsystematikk, og lærte en gang i tiden en del om insekter, edderkoppdyr, terrestre bløtdyr, mangefotinger osv.

Favorittene blant insektene er vel kanskje øyenstikkere (odonata). Men edderkopper er MYE bedre (araneae), med Salticidae som en stor favoritt av familiene (hoppedderkopper), selvom Dolomedes fimbriatus (myredderkopp) nok er favoritten blant norske arter. Selv om den er i en annen familie (Pisauridae), men dette er fordi jeg synes den er vakker. Mens hoppedderkoppene synes jeg har en veldig fascinerende adferd.

Fluer har jeg lite tilovers for.

ellers er jeg mest glad i terrestre vertebrater

Hvilken er din favoritt terrestre vertebart da?

Selv liker jeg Elephantidae og Canis Lupus familieries.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken er din favoritt terrestre vertebart da?

Selv liker jeg Elephantidae og Canis Lupus familieries.

Canis lupus familiaris har jeg flere eksemplarer av selv. Herlige dyr!

har også Felis catus.

Ellers er jeg mest glad i Carnivora, men har problemer med å plukke en favoritt. Felidae, Canidae, Mustelidae er nok favoritt familiene.

Blant Norges arter er jeg delt mellom Canis lupus og Lynx lynx, selv om også Gulo gulo og Mustela erminea er arter som rager høyt.

og etter Carnivora så må jeg nok hoppe til Squamata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses.

Vet du hva slags dyr dette kan være:

Det er en bille, tror jeg... den HOPPER. Nesten 30 cm høyt. Den er metallic i fargen. Dvs: mest sort, men skimter litt grått. Den har "antenner" på hodet.

:P

Anonymous poster hash: ea2fa...642

Biller (Coleoptera) har aldri vært min store lidenskap, og i tillegg er det en utrolig artsrik orden. og for å komplisere ting ytterligere så blir gjerne teger (Heteroptera) også kalt "biller" av folk flest. Så litt tynt grunnlag å si noe om familie eller slekt på. Artsnivå hadde jeg neppe funnet uten lupe og et eksemplar av arten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sweetsugar

Nei, jeg kan ikke fordra de! Myggen er ei forbanna hore som suger meg hvor enn det er hud, kleggen biter som bare faen, fluer er bare ekkle og bråkete, og det værste...edderkopper!!! HATER de!

Vurderer faktisk å skaffe meg en tarantella for å se om jeg blir kvitt skrekken, men lurer på om den kansje blir å dø av ett uhygienisk bur og matmangel.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Canis lupus familiaris har jeg flere eksemplarer av selv. Herlige dyr!

har også Felis catus.

Ellers er jeg mest glad i Carnivora, men har problemer med å plukke en favoritt. Felidae, Canidae, Mustelidae er nok favoritt familiene.

Blant Norges arter er jeg delt mellom Canis lupus og Lynx lynx, selv om også Gulo gulo og Mustela erminea er arter som rager høyt.

og etter Carnivora så må jeg nok hoppe til Squamata

Carnivora har mange fine dyr jeg, selv liker jeg Ursidae, spesilet Ursidae Maritimus

Og har litt lyst på Meles Meles

Er ikke sånn hoppene glad i Squamata, noen er ok, som iguanidae, men ellers har de ikke så mye personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fluttershy

Og dette er en skrukketroll, en ganske stor en også, som heller ikke er et insekt, men krepsdyr i samme familie som hummer og krabbe.

attachicon.gifDSC_0016.jpg

Er det derfor de kan leve en stund under vann uten å dø? :fnise: Havnet et par slike oppi et terrarie med en del vann jeg en gang hadde, de levde i dagevis(mener jeg å huske) uten å dø. Om de døde en naturlig død eller ble spist er uvisst :P

Vurderer faktisk å skaffe meg en tarantella for å se om jeg blir kvitt skrekken, men lurer på om den kansje blir å dø av ett uhygienisk bur og matmangel.....

Funker dårlig. Hadde samme planen, ikke særlig redd taranteller lenger, men akkurat like hysterisk redd nesten alle andre insekter. Matingen er tidkrevende(gresshopper hopper HØYT og beveger seg alt for raskt!) fordi jeg bruker 100 år på å klare å få gitt den mat uten at jeg kreperer i et hysterisk anfall.

Jeg liker IKKE insekter. De aller, aller fleste er ekle. Spesiellt disse flyvende edderkoppsprellemenn tingene. Og vepser, humler, bier, edderkopper og møll. Marihøner og sommerfugler er egentlig ganske creepy, men jeg tåler nå at de setter seg på meg. Skrukketroll har jeg derimot ingen problem med :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sweetsugar

Funker dårlig. Hadde samme planen, ikke særlig redd taranteller lenger, men akkurat like hysterisk redd nesten alle andre insekter. Matingen er tidkrevende(gresshopper hopper HØYT og beveger seg alt for raskt!) fordi jeg bruker 100 år på å klare å få gitt den mat uten at jeg kreperer i et hysterisk anfall.

Jeg liker IKKE insekter. De aller, aller fleste er ekle. Spesiellt disse flyvende edderkoppsprellemenn tingene. Og vepser, humler, bier, edderkopper og møll. Marihøner og sommerfugler er egentlig ganske creepy, men jeg tåler nå at de setter seg på meg. Skrukketroll har jeg derimot ingen problem med :nigo:

Åfaen.. Ja, var litt usikker på det.. tror faktisk jeg er mindre redd tarantellaer en jeg er litt mindre.. det værste er skogsedderkoppen..grøss!!!! Har funnet en løsning da! Kanel og salt er strødd utover hele rommet, og har bare sett 2 edderkopper etter jeg gjore det! Flyvende???? Hva snakker du om? De med litt lange bein som henger rett ut i lufta og spreller? grøssågru, de er jævlige. Sto på trappen ista for å ta en sigg, går ned trappa, ser opp mot døra, å der jeg sto hang det faen meg en jævel.. måtte ringe faren min som lå å såv for å komme å fjerne den for jeg turte ikke å gå inn! hahah :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluttershy

Åfaen.. Ja, var litt usikker på det.. tror faktisk jeg er mindre redd tarantellaer en jeg er litt mindre.. det værste er skogsedderkoppen..grøss!!!! Har funnet en løsning da! Kanel og salt er strødd utover hele rommet, og har bare sett 2 edderkopper etter jeg gjore det! Flyvende???? Hva snakker du om? De med litt lange bein som henger rett ut i lufta og spreller? grøssågru, de er jævlige. Sto på trappen ista for å ta en sigg, går ned trappa, ser opp mot døra, å der jeg sto hang det faen meg en jævel.. måtte ringe faren min som lå å såv for å komme å fjerne den for jeg turte ikke å gå inn! hahah :P

Stankelben heter de kanskje? Skikkelig ekle med lange ben som flyver rundt uten kontroll på en eneste kroppsdel. De viser seg oftest i skumringen eller på kvelden har jeg merket. Stuevinduet er aldri åpent på kveldstid om sommeren lenger. *grøss* Endret av Fluttershy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sweetsugar

Stankelben heter de kanskje? Skikkelig ekle med lange ben som flyver rundt uten kontroll på en eneste kroppsdel. De viser seg oftest i slumringen eller på kvelden har jeg merket. Stuevinduet er aldri åpent på kveldstid om sommeren lenger. *grøss*

Det kan hende. De er sinnsykt ekkle! grøss ja! Glad vi ser lite til det her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carnivora har mange fine dyr jeg, selv liker jeg Ursidae, spesilet Ursidae Maritimus

Og har litt lyst på Meles Meles

Er ikke sånn hoppene glad i Squamata, noen er ok, som iguanidae, men ellers har de ikke så mye personlighet.

Meles meles har jeg stadig på tomta, fine og artige dyr de også

bare et lite PS: artsnavn skrives med STOR bokstav på slektsnavnet og liten på artsnavnet,

navn som slutter på -idae er familienavn, og vitenskapelige navn på arter skrives ofte i kursiv, alltid i vitenskaplige tekster. Så det rette vitenskapelige navnet er Ursus maritimus :)

Squamata har ikke så mye personlighet, men de har mye fascinerende adferd. Skulle gjerne hatt et par eksemplarer selv, men har ingen intensjoner om å søke om tillatelse eller ha de ulovlig. Kanskje en dag når de endelig får ut fingeren og lar enkelte arter bli lovlige å holde ;)

Er det derfor de kan leve en stund under vann uten å dø? :fnise: Havnet et par slike oppi et terrarie med en del vann jeg en gang hadde, de levde i dagevis(mener jeg å huske) uten å dø. Om de døde en naturlig død eller ble spist er uvisst :P

Jeg liker IKKE insekter. De aller, aller fleste er ekle. Spesiellt disse flyvende edderkoppsprellemenn tingene. Og vepser, humler, bier, edderkopper og møll. Marihøner og sommerfugler er egentlig ganske creepy, men jeg tåler nå at de setter seg på meg. Skrukketroll har jeg derimot ingen problem med :nigo:

Skrukketroll tilhører krepsdyrene fordi de virkelig er krepsdyr. De har fler enn 6 beinpar, mer enn 1 par antenner og de puster med gjeller. De er dermed avhengig av fuktighet for respirasjon.

Insektet du beskriver høres ut som Tipuloidea, altså stankelbein.

2788326545_4d6bbc733b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluttershy

Ugh, det er de der jeg snakker om ja.

Hvis dere bruker "normale"(ikke alle kan det latinske) navn på arter, så kan vi andre kanskje også delta litt mere i samtalen :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Ugh, det er de der jeg snakker om ja.

Hvis dere bruker "normale"(ikke alle kan det latinske) navn på arter, så kan vi andre kanskje også delta litt mere i samtalen :sjenert:

Det kan vi ikke for vi driver å baksnakker dere andre, Meles meles er feks latin for fluttershy

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fluttershy

Det kan vi ikke for vi driver å baksnakker dere andre, Meles meles er feks latin for fluttershy

Jeg har alt googlet ordene så du lurer ikke meg! Grevlinger er ganske søte, så tar det som en kopmliment :lol:

Jeg ble litt skuffet når det ikke en gang var fancy insekter men bjørn, grevling og gaupe dere snakket om da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Jeg har alt googlet ordene så du lurer ikke meg! Grevlinger er ganske søte, så tar det som en kopmliment :lol:

Jeg ble litt skuffet når det ikke en gang var fancy insekter men bjørn, grevling og gaupe dere snakket om da :fnise:

Vel vi sa jo klart og tydlig vi snakket om terrestre vertebarter!!

Terrestre er jo da på land og vertebrater er dyr med ryggrad, og insekter har ikke ryggrad de er ledddyr,

Ikke terrestre vertebrater eller akvatiske vertebrater er fisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visste dere at nylonstrompebukser er laget av beina til stankelben? Detver mormor som har sagt dette til meg i alle aar. Trolig sant da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest celine

Insekter er kule :) Hilsen meg som står på hodet i grøftekanter, blomsterkasser etc når vi er i utlandet, på ferie, fordi jeg har sett DEN STILIGE BILLA! :fnise: Ungene, derimot, er ikke like begeistret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insekter er kule :) Hilsen meg som står på hodet i grøftekanter, blomsterkasser etc når vi er i utlandet, på ferie, fordi jeg har sett DEN STILIGE BILLA! :fnise: Ungene, derimot, er ikke like begeistret....

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vi sa jo klart og tydlig vi snakket om terrestre vertebarter!!

Terrestre er jo da på land og vertebrater er dyr med ryggrad, og insekter har ikke ryggrad de er ledddyr,

Ikke terrestre vertebrater eller akvatiske vertebrater er fisker

ferskvann : liminske vertebrater/evertebrater,

saltvann : marine vertebrater/evertebrater

så har man jo de som kan gå i både ferskvann, brakkvann og saltvann. Er de anadrome (yngler i ferskvann, har voksent liv i saltvann) går de under limnologien.

limnologi er nært beslektet med terrestre emner i zoologi, mens marinbiologi er en helt egen sjanger innen zoologien.

men dette var vel strengt tatt OT

Kan nevne døgnfluer (Ephemeroptera) insekter med limniske, forholdsvis lange, larvestadier og kortlevede imago stadier. Primitive insekter som egentlig er ganske fascinerende.

En Ephemeroptera imago (voksent individ).

260px-Rhithrogena_germanica_subimago_on_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Det er vanlig for mange insekter, at de lever lengre(ofte mye lengre) i larve stadiet enn som voksen, i visse insekter kan larvestadiet vare i år, mens voksenstadet varer bare timer(48-72)

Noen insekter spiser ikke en gang som voksene, alt de gjør er å parre seg legge egg og dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...