Gå til innhold

liker du innsekter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vanlig for mange insekter, at de lever lengre(ofte mye lengre) i larve stadiet enn som voksen, i visse insekter kan larvestadiet vare i år, mens voksenstadet varer bare timer(48-72)

Noen insekter spiser ikke en gang som voksene, alt de gjør er å parre seg legge egg og dø.

Ephemeroptera er i denne kategorien.

Riktignok varierer lengden på larvestadiet fra art til art (fra mnd til ca 1 år), men imagoene kan leve fra ca. 12 -72 timer. Da har de rett og slett ikke mer energi igjen til å fortsette liv. Da de har ikke mulighet for å ta til seg hverken næring eller væske som voksne.

men det finnes enkeltarter i andre insektsordner som er mer ekstreme enn døgnfluene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanlig for mange insekter, at de lever lengre(ofte mye lengre) i larve stadiet enn som voksen, i visse insekter kan larvestadiet vare i år, mens voksenstadet varer bare timer(48-72)

Noen insekter spiser ikke en gang som voksene, alt de gjør er å parre seg legge egg og dø.

hva man ikke laerer her. :) men har du et eksempel paa et insekt som.kan leve i flere aar? hva gjor dem om vinteren da? altsa hvordan overlever de da? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

hva man ikke laerer her. :) men har du et eksempel paa et insekt som.kan leve i flere aar? hva gjor dem om vinteren da? altsa hvordan overlever de da? :/

Vel dronniger i blant bier/veps/humler samt maur lever ganske mange år, men de er da inni i bolet/tua noen bier overlever også vinteren, de klynger seg sammen(rundt dronninga) og bier er en av de få som kan generere varme, de bruker musklene sine, og da lager de varme. ofte dør de ytterste biene mens de lengre inne overlever.

Andre insekter som lever lengre er feks insketer som ligger i egg i mange mange år, og klekkes ikke før alt er perfekt.(blant annet noen i en ørken, de ligger under sanden opp til over 10 år, og så når det en gang hvert ti år regner og ørkenen blir en oase i noen uker, klekkes eggene og insektene gjør sine ting de ukene, legger nye egg så dør de, og de nye eggene ligger da nede i sanda i nye 10 år.

Det er også div insekter som rett og slett overlever vinteren under steiner eller i kompost.

Og så klart i varmere strøk er ikke vinter noe å tenke på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel dronniger i blant bier/veps/humler samt maur lever ganske mange år, men de er da inni i bolet/tua noen bier overlever også vinteren, de klynger seg sammen(rundt dronninga) og bier er en av de få som kan generere varme, de bruker musklene sine, og da lager de varme. ofte dør de ytterste biene mens de lengre inne overlever.

Andre insekter som lever lengre er feks insketer som ligger i egg i mange mange år, og klekkes ikke før alt er perfekt.(blant annet noen i en ørken, de ligger under sanden opp til over 10 år, og så når det en gang hvert ti år regner og ørkenen blir en oase i noen uker, klekkes eggene og insektene gjør sine ting de ukene, legger nye egg så dør de, og de nye eggene ligger da nede i sanda i nye 10 år.

Det er også div insekter som rett og slett overlever vinteren under steiner eller i kompost.

Og så klart i varmere strøk er ikke vinter noe å tenke på

josses. da vet man det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Er ikke sånn overbegeistret,men noen av dem er jo litt fasinerende. Eneste jeg ikke takler er biller,spesielt svarte store biller.Blir fysisk uvel av å se på dem. Mygg og andre som stikker kan jeg ikke fordra av den enkle grunn at de f.. alltid skal stikke meg. Er jeg sammen med noen andre et sted der det er mye mygg så går alle til angrep på meg,mens de andre får gå i fred.Så om man ikke vil ha myggstikk så er det bare å ta med meg :P

-Humler syns jeg er ganske koselige.

-Sommerfugler er ganske fine.

-Øyenstikkere er ganske fasinerende selv om jeg lenge trodde at de faktisk kunne stikke en i øyet :)

-Edderkopper syns jeg kan være ganske interessante å se på.Spesielt de som er litt større.

Men det går ikke noe dypere enn det.Går det insektprogram på tv for eksempel,så gidder jeg ikke å se på det.

Endret av Crazycatlady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slettetbruker

Jeg hater innsekter. Hvis du hadde sagt at du var glad i edderkopper også, så hadde jeg sendt deg til mars.

Endret av Mephobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hater innsekter. Hvis du hadde sagt at du var glad i edderkopper også, så hadde jeg sendt deg til mars.

jeg er ikke glad i d men de fasinerer meg. for eksempel så fikk jeg holde en sort enke en gang på oslo botaniske. den var så søt igdå så den på meg med et søtt blikk som da: sorry. :(

:)

Anonymous poster hash: ea2fa...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slettetbruker

jeg er ikke glad i d men de fasinerer meg. for eksempel så fikk jeg holde en sort enke en gang på oslo botaniske. den var så søt igdå så den på meg med et søtt blikk som da: sorry. :(

:)

Anonymous poster hash: ea2fa...642

Har de edderkopper i den botanske hage?

Usj, var der for en uke siden.

Edderkopper er stygge, morderiske vesner som en gang kommer til å ta over verdenen og mutere alle mennesker til store ekkle edderkopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

jeg er ikke glad i d men de fasinerer meg. for eksempel så fikk jeg holde en sort enke en gang på oslo botaniske. den var så søt igdå så den på meg med et søtt blikk som da: sorry. :(

:)

Anonymous poster hash: ea2fa...642

Du fikk holde en sort enke? en av virkelig få edderkopper som faktisk kan ha dødelig bitt? håper de hadde motgift sånn på lager,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...