Gå til innhold

Hvilken utdanning skal jeg velge når jeg er introvert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det er akkurat det jeg tenker på. Jeg ville ha foretrukket å jobbe med voksne. Da hadde det også vært enklere dersom de pårørende var til stede. Barn er jeg ikke noe flink med og dette ville bare ha trigget den sosiale angsten. Jeg vet imidlertid ikke hvor lett det er å få en stilling som kun jobber med voksne brukere.

Fagene jeg var flinkest i på videregående var språkfag,samfunnsfag og psykologi.

TS Anonymous poster hash: 5cd33...33a

Du kan jo jobbe med opplæring og trening av voksne som har fått taleproblemer pga hjerneslag osv. I voksenopplæringen vil man også ha behov for logopeder.

Anonymous poster hash: c38e2...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ciegus

Jeg utdanner meg til økonom, og har til nå tilbragt sommeren i en svært relevant sommerjobb, og har hatt LITE kontakt med folk. For min del har det nesten fått meg til å hate hele utdanninga mi, har vært så ensomt! :ler:

Poenget mitt er at det ikke er utdanningen som er det viktigste, men valg av jobb og firma. Ta heller utgangspunkt i de studiene du finner interessante, og luk ut de fungerer vet krever mye kontakt med andre. På jobben min er det også mange i regnskap som knapt stikker nesa ut av døra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å satse på noe innen bibliotek? Det finnes en rekke utdannelser som gir en jobb på bibliotek, eller som noen andre har nevnt dette med å jobbe på et arkiv. Eller hva med bonde? Er mange bønder som kun jobber alene. Eller hva med yrkessjåfør? Kjøre trailer land og strand, helt alene.

Anonymous poster hash: 259aa...ccc

Mange tror bibliotek er den perfekte jobben for en introvert, men det er langt fra sannheten. Ikke alle jobber alene på et skolebibliotek. Man skal snakke med brukere, hjelpe dem å finne det de trenger, og være tilgjengelig. Mange faller av studiet det første året når de innser at de ikke kan sitte og lese bøker alene hele arbeidsdagen.

Anonymous poster hash: a345d...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt trist av hvordan denne tråden sykeliggjør introverte. Minst 1/3 av alle mennesker er introverte. Introversjon er ikke det samme som å ha sosial angst. Det betyr bare i bunn og grunn at man lader opp batteriene alene og ikke har samme behov for sosial stimuli som ekstroverte. Introverte kan også forelese, jobbe i team og være sosiale. Vi bare løser det på en litt annen måte enn ekstroverte gjør. Vi er ikke skjøre mennesker som ikke klarer å snakke for seg og som går i stykker når man må samarbeide med andre. Hallo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt trist av hvordan denne tråden sykeliggjør introverte. Minst 1/3 av alle mennesker er introverte. Introversjon er ikke det samme som å ha sosial angst. Det betyr bare i bunn og grunn at man lader opp batteriene alene og ikke har samme behov for sosial stimuli som ekstroverte. Introverte kan også forelese, jobbe i team og være sosiale. Vi bare løser det på en litt annen måte enn ekstroverte gjør. Vi er ikke skjøre mennesker som ikke klarer å snakke for seg og som går i stykker når man må samarbeide med andre. Hallo.

Da drar du utrykket "introvert" ekstremt langt. Det er særdeles få som ikke takler å jobbe med med flere mennesker samt trenger time outs hele tiden.

At man blir sliten av å være med masse folk i perioder pga stress og masse mas er vanlig og da er det deilig å slappe av hjemme for seg selv. Dette har ingenting med å være "introvert" å gjøre.

Er så sykt lei av personer som har mentale vansker og absolutt skal unnskylde seg ved å skylde på alle andre samt komme med udokumentert fjas om at så utrolig mange andre visstnok skal lide av de samme karakteristikkene. Årsaken til at dette er uvanlig er at mennesker som ikke taklet store mengder andre mennesker rundt seg hele tiden ville ikke overleve oppigjennom historien. Folk jaktet, bodde, samarbeidet og overlevde tett sammen. Mennesker er flokkdyr.

Hvorfor tror du ellers så mange som sliter med dette ender opp som nav klienter?

Anonymous poster hash: 7ac8f...ba7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riskjeks

Det er ingenting galt i å være introvert/innadvent. Å spørre om hva slags jobb som kan passe en innadvent person, er jo ikke det samme som å sykeliggjøre det. Hvis en utadvent person spør hva slags jobb han/hun bør ha, ville svarene vært annerledes. Det er ingenting rart i det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da drar du utrykket "introvert" ekstremt langt. Det er særdeles få som ikke takler å jobbe med med flere mennesker samt trenger time outs hele tiden.

At man blir sliten av å være med masse folk i perioder pga stress og masse mas er vanlig og da er det deilig å slappe av hjemme for seg selv. Dette har ingenting med å være "introvert" å gjøre.

Er så sykt lei av personer som har mentale vansker og absolutt skal unnskylde seg ved å skylde på alle andre samt komme med udokumentert fjas om at så utrolig mange andre visstnok skal lide av de samme karakteristikkene. Årsaken til at dette er uvanlig er at mennesker som ikke taklet store mengder andre mennesker rundt seg hele tiden ville ikke overleve oppigjennom historien. Folk jaktet, bodde, samarbeidet og overlevde tett sammen. Mennesker er flokkdyr.

Hvorfor tror du ellers så mange som sliter med dette ender opp som nav klienter?

Anonymous poster hash: 7ac8f...ba7

Jeg drar ikke uttrykket introvert ekstremt langt. Jeg baserer meg på den faglige forståelsen av hva dette personlighetstrekket innebærer. Poenget mitt er jo nettopp det at å være introvert ikke er uvanlig, og ikke er å ha "mentale vansker". Det er et personlighetstrekk, ikke en diagnose. Veldig mange mennesker er introverte, også mennesker som i utgangspunktet ikke ser ut til å være det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting galt i å være introvert/innadvent. Å spørre om hva slags jobb som kan passe en innadvent person, er jo ikke det samme som å sykeliggjøre det. Hvis en utadvent person spør hva slags jobb han/hun bør ha, ville svarene vært annerledes. Det er ingenting rart i det.

Det er helt greit å stille spørsmålet. Jeg synes det er et interessant spørsmål, og derfor klikket jeg meg inn på tråden. Det svarene som gis her og det at introversjon nærmest ses på som det samme som sosial angst, som er bak mål. Folk som sier at introverte ikke kan bli forskere for eksempel fordi du "må ut i verden for samle inn data" og legge frem prosjekter i fremlegg, er jo bare idiotisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student innen organisasjon og ledelse har jeg også lest mye om personlighetstyper, og det er ingen hemmelig at introverte er mer opptatt av detaljer i forhold til rammer. Om du ikke har fått med deg dette enda antar jeg det blir tydelig i løpet av dine neste år.

Anonymous poster hash: 742f0...226

Jeg er introvert, men overhode ikke opptatt av hverken detaljer eller rammer.

Anonymous poster hash: c26b0...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det er helt greit å stille spørsmålet. Jeg synes det er et interessant spørsmål, og derfor klikket jeg meg inn på tråden. Det svarene som gis her og det at introversjon nærmest ses på som det samme som sosial angst, som er bak mål. Folk som sier at introverte ikke kan bli forskere for eksempel fordi du "må ut i verden for samle inn data" og legge frem prosjekter i fremlegg, er jo bare idiotisk.

Helt enig med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Hvilken linje går man på når man skal utdanne seg nattevakt? Og hva lærer man? Er det høyere utdanning på 6-7 år?

Nå syns jeg ikke du skal gjøre narr...

Jeg har 5 års utdanning innen nattevakt, med fordypning i bruk av lommelykt og master i nøkler.

Dette er det beste jeg har lest på KG. Jeg lo!

Takk!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JakeGreen, on 30 Jun 2013 - 19:18, said:

Dette er det beste jeg har lest på KG. Jeg lo!

Takk!

:)

Jeg er enig :D

TS Anonymous poster hash: 5cd33...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hei,

har tips til en side som kan muligens være til nytte for deg:

http://www.hsperson.no/

Det er en selvtest der...kanskje du kjenner deg igjen.



Anonymous poster hash: b2a89...55e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er introvert, og jobber i helsevesenet. Treffer nye mennesker hele tiden, en svært sosial jobb. Og det går helt fint, det er også god sosial trening:)



Anonymous poster hash: 78465...632
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har tips til en side som kan muligens være til nytte for deg:

http://www.hsperson.no/

Det er en selvtest der...kanskje du kjenner deg igjen.

Anonymous poster hash: b2a89...55e

Tusen takk for linken! Jeg har lenge hatt mistanke om at jeg har vært høysensitiv, men det har bare blitt spekulasjoner. Jeg tok testen nå, og der var det ingen tvil om at det er det jeg er. Det forklarer i grunn hvorfor alt har vært så vanskelig hele livet selv om det ikke har skjedd så mye dramatisk.

TS

Anonymous poster hash: 5cd33...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for linken! Jeg har lenge hatt mistanke om at jeg har vært høysensitiv, men det har bare blitt spekulasjoner. Jeg tok testen nå, og der var det ingen tvil om at det er det jeg er. Det forklarer i grunn hvorfor alt har vært så vanskelig hele livet selv om det ikke har skjedd så mye dramatisk.

TS

Anonymous poster hash: 5cd33...33a

Så fint at du kjente deg igjen! Tror det er mange som er høysensitive som sliter med å finne seg til rette og som ikke helt forstår hvorfor de ikke passer inn. Men det hjelper kanskje litt når man vet at man er det og videre kan ta hensyn til det. Det finnes dessuten bøker om temaet.

Anonymous poster hash: b2a89...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er introvert, og jobber i helsevesenet. Treffer nye mennesker hele tiden, en svært sosial jobb. Og det går helt fint, det er også god sosial trening:)

Anonymous poster hash: 78465...632

Hvis du er introvert og møter nye mennesker hele tiden så er du kanskje ikke introvert? Spørs jo hva du legger i det. Min erfaring er at introverte mennesker har behov for å være mer inne i sitt eget hode. Jeg er selv introvert og har selv jobbet i helsevesenet, og jeg syntes det var utrolig slitsomt. Jeg hadde hver dag lyst til å si "nei nå setter jeg meg her på kontoret og jobber med papirarbeid jeg"...det kunne jeg ikke :P Nå studerer jeg videre og har mye mer å gi til de få jeg snakker med, enn til alle de jeg måtte snakke med hver dag. Men vi er jo alle forskjellige med forskjellige behov.

Anonymous poster hash: b2a89...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du kjente deg igjen! Tror det er mange som er høysensitive som sliter med å finne seg til rette og som ikke helt forstår hvorfor de ikke passer inn. Men det hjelper kanskje litt når man vet at man er det og videre kan ta hensyn til det. Det finnes dessuten bøker om temaet.

Anonymous poster hash: b2a89...55e

Ja, det hjalp faktisk utrolig mye! Jeg lette litt rundt her nå og skal bestille boka "Særlig sensitiv" :jepp:

TS

Anonymous poster hash: 5cd33...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 5cd33...33a

Å nå ble jeg glad! Jeg ble nemlig veldig lettet selv når jeg kom over dette temaet. Jeg kjente meg igjen og endelig så begynte jeg å tro på at jeg kanskje ikke var et sosialt avvik allikevel :P Glad jeg kunne hjelpe!!

Anonymous poster hash: b2a89...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...