Gå til innhold

Hvilken utdanning skal jeg velge når jeg er introvert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Introverte får energi av å være alene. Å være introvert betyr ikke at en ikke kan omgås andre mennesker, det betyr bare at en foretrekker å være alene etter å ha vært sosial. De fleste jeg kjenner som tar høy utdanning innenfor naturvitenskap-og teknologi og medisin er introverte. De er flinke mennesker som analyserer og tenker mye (typiske egenskaper for introverte) og en forskerutdanning hadde vært perfekt for en introvert, hvor en kan trekke seg tilbake for å tenke og analysere. Jeg tør også å påstå at for å forske (ikke sosiologisk forskning, etc.) må ha en introvert side.

Mennesker som Albert Eintein, Charles Darwin, Gandhi, Al Gore, Isaac Newton, Roosevelt, Spielberg og Steve Jobs er introverte. Flere av disse har gått ut og snakket om introvertisme.

Anonymous poster hash: 21f81...f19

Hvis du leser det jeg skrev en gang til, ser du at jeg skrev det med en antagelse om at TS ikke er interessert i naturvitenskapelige fag :) Skal man bli forsker innenfor samfunnsvitenskapelige fag, kan det faktisk være nødvendig å være ekstrovert. Jeg tror det er enklere å være ekstrovert enn introvert om man skal samle inn data på forelesning med 200 studenter eller forelese for like mange mens man holder på med doktorgraden sin. Av den grunn ser jeg ikke på en forskerutdanning som noe som er spesielt fint for introverte. Alle jeg vet om som tar doktorgrader innenfor samfunnsvitenskapelige fag er utadvendte og analytiske.

En forskerutdanning kan være minst like perfekt for en ekstrovert. Som jeg skriver bør personen velge utdanning etter interesse. Jeg ser ikke på en forskerutdanning som noe som er spesielt fint for introverte, jeg ser først og fremst på det som et yrke for en som er analytisk og nysgjerrig av seg.

Anonymous poster hash: 208ce...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du leser det jeg skrev en gang til, ser du at jeg skrev det med en antagelse om at TS ikke er interessert i naturvitenskapelige fag :) Skal man bli forsker innenfor samfunnsvitenskapelige fag, kan det faktisk være nødvendig å være ekstrovert. Jeg tror det er enklere å være ekstrovert enn introvert om man skal samle inn data på forelesning med 200 studenter eller forelese for like mange mens man holder på med doktorgraden sin. Av den grunn ser jeg ikke på en forskerutdanning som noe som er spesielt fint for introverte. Alle jeg vet om som tar doktorgrader innenfor samfunnsvitenskapelige fag er utadvendte og analytiske.

En forskerutdanning kan være minst like perfekt for en ekstrovert. Som jeg skriver bør personen velge utdanning etter interesse. Jeg ser ikke på en forskerutdanning som noe som er spesielt fint for introverte, jeg ser først og fremst på det som et yrke for en som er analytisk og nysgjerrig av seg.

Anonymous poster hash: 208ce...d44

Jeg er ikke i tvil om at det er enklere å undervise og holde foredrag når en er ekstrovert, men det betyr dermed ikke at introverte ikke kan gjøre det. En introvert kan forelsese foran hundrevis av mennesker uten noe problem, men de trekker seg tilbake for å lade batteriene. Introverte virker også utadvendte når de må være det. Du ser ikke hvem som er introvert og hvem som ikke er det. De fleste introverte passer bra til forskerutdanning hvor det kreves analytisk tenkning.
Det du skrev først var ikke at "det kan være nødvendig å være ekstrovert innenfor samfunnsvitenskapelige forskning", men at "man bør nok heller være ekstrovert enn introvert for å jobbe med forskning", noe som ikke stemmer overhodet.
Mye samfunnvitenskapelig forskning er svada om jeg kan si det og en trenger ikke å være noe geni for å drive med forskning innenfor statsvitenskap, sosialantropologi, sosiologi, medievitenskap, etc. Mye triviell og beskjeden forskningen innenfor samfunnsvitenskap.

Anonymous poster hash: 21f81...f19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har psykologistudenter høy status? Den var ny.

Anonymous poster hash: 208ce...d44

Nei, derfor jeg skrev "status", eller mente å skrive det. Jeg har selv 2 venninner med bachelor i psykologi, og de er ikke mer status enn hva jeg er :)

Anonymous poster hash: 742f0...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juss!

Som jurist kan du jobbe med kun papirarbeid. :)



Anonymous poster hash: 2c5a5...976
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil om at det er enklere å undervise og holde foredrag når en er ekstrovert, men det betyr dermed ikke at introverte ikke kan gjøre det. En introvert kan forelsese foran hundrevis av mennesker uten noe problem, men de trekker seg tilbake for å lade batteriene. Introverte virker også utadvendte når de må være det. Du ser ikke hvem som er introvert og hvem som ikke er det. De fleste introverte passer bra til forskerutdanning hvor det kreves analytisk tenkning.
Det du skrev først var ikke at "det kan være nødvendig å være ekstrovert innenfor samfunnsvitenskapelige forskning", men at "man bør nok heller være ekstrovert enn introvert for å jobbe med forskning", noe som ikke stemmer overhodet.
Mye samfunnvitenskapelig forskning er svada om jeg kan si det og en trenger ikke å være noe geni for å drive med forskning innenfor statsvitenskap, sosialantropologi, sosiologi, medievitenskap, etc. Mye triviell og beskjeden forskningen innenfor samfunnsvitenskap.

Anonymous poster hash: 21f81...f19

Jeg synes det virker som om du ikke helt har forstått trådstarters spørsmål. Jeg får inntrykk av at vi snakker om en svært introvert person, ettersom vedkommende spør etter jobber som passer spesifikt for introverte.

Når du da nevner forskning, og personen ikke virker interessert i naturvitenskapelige fag, tenkte jeg umiddelbart at du sikter til samfunnsvitenskapelige fag, som vil være en av de største gruppene når naturvitenskapen er utelukket. Hvis personen kunne holdt forelesninger, kunne personen gjort det aller meste, og du bommer fullstendig i ditt svar til trådstarter. Forskning er ikke bare analyse av data bak et skrivebord, men du kan gjerne fortsette å tro det. I tillegg innebærer forskning ofte usikre jobbsituasjoner, og som kjent foretrekker introverte liv som er forutsigbare og stabile.

Anonymous poster hash: 208ce...d44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Introverte får energi av å være alene. Å være introvert betyr ikke at en ikke kan omgås andre mennesker, det betyr bare at en foretrekker å være alene etter å ha vært sosial. De fleste jeg kjenner som tar høy utdanning innenfor naturvitenskap-og teknologi og medisin er introverte. De er flinke mennesker som analyserer og tenker mye (typiske egenskaper for introverte) og en forskerutdanning hadde vært perfekt for en introvert, hvor en kan trekke seg tilbake for å tenke og analysere. Jeg tør også å påstå at for å forske (ikke sosiologisk forskning, etc.) må ha en introvert side.

Mennesker som Albert Eintein, Charles Darwin, Gandhi, Al Gore, Isaac Newton, Roosevelt, Spielberg og Steve Jobs er introverte. Flere av disse har gått ut og snakket om introvertisme.

Anonymous poster hash: 21f81...f19

De personene du tar til egen saks vinning her er personer som er oppgitt å ha asberger, en form for autisme. Jeg har aldri lest eller sett rapporter som tilsier at behovet for å trekke seg unna i lengre perioder for å få energi iløpet av en arbeidsdag har noen fordeler i forhold til forskning og utvikling/kreativitet.

Ser gjerne kilder til dine uttalelser forresten.

Det jeg umiddelbart tenker er at om man har et slikt behov er selvstendig næringsdrivende i en eller annen form perfekt. Samt kunstner/forfatter. For å ha en ansatt i en normal bedrift som plutselig på eget initiativ forsvinner for å være for seg selv hadde aldri fungert i det lange løp.

Anonymous poster hash: 7ac8f...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riskjeks

Jeg er også en introvert/innadvent person. For meg er det viktig å ha en jobb der jeg slipper å omgås for mange mennesker, da dette gjør meg både stresset og usikker. Jeg ønsker helst å jobbe alene, på min måte, og ønsker hverken å jobbe MED mennesker, eller SAMMEN MED for mange mennesker.

Jeg tror både du og jeg definitivt kan utelukke både helsevesenet, skoleverket og servicebransjen.

Hvis du er praktisk anlagt kan vel yrkessjåfør eller håndverker være aktuelt.

Hvis du er mer teoretisk, hva med bibliotekar, arkivar, IT, kontormedarbeider av ymse slag osv.

Hva er du interessert i? Med mindre du tar en profesjonsutdanning (som lærer, sykepleier osv), har du flere valgmuligheter mtp hva slags yrke du vil ha. Å velge en utdanning man er interessert i, er viktig uansett hva slags person man er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for alle forslagene! :) Tingen er vel at jeg har så mange krav. :fnise: Det må ikke være et studie med noe matte eller kjemi, det må være en trygg og stabil jobb som jeg kan gå rett ut i etter utdanningen og den må gi god lønn. Jeg leste en annen tråd her om logopedutdanningen. Den hadde passet meg utmerket i forhold til interesser, men det virker som om en del logopeder jobber i team? Jeg trenger en jobb jeg kan utføre alene. Jeg liker å arbeide med folk så lenge det er et en til en-til-en- forhold. Er de pårørende til pasienten med inn til logopeden? Altså foreldrene eller ektefellen? Jeg takler ikke så godt å bli vurdert av andre mens jeg arbeider. Tror derfor jeg har litt sosial angst i tillegg til at jeg er introvert.

TS



Anonymous poster hash: 5cd33...33a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<br /><br />* en-til-en-forhold skulle det være<br /><br /><br />TS

Anonymous poster hash: 5cd33...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noe innen data og programmering vært noe for deg?

Anonymous poster hash: 7d609...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<br />Data og programmering. Hm, det var et godt spørsmål. Må man ikke ha matte da? Jeg er vel heller ikke noe teknisk av meg annet enn at jeg klarer å taste på en data. Hehe.<br /><br /><br />Beklager at det kommer opp rare tegn når jeg skriver. Er et eller annet galt.<br /><br /><br />TS

Anonymous poster hash: 5cd33...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også introvert og jeg jobber som programmerer. Det er maange introverte i IT-bransjen, så du vil garantert føle deg hjemme ;)

Jeg er overhodet ikke noe mattegeni, men kom meg da greit gjennom ingeniørstudiet. Der lærer du også det du trenger for å komme igang med programmering.



Anonymous poster hash: da532...931
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 29 Jun 2013 - 19:07, said:

Jeg er også introvert og jeg jobber som programmerer. Det er maange introverte i IT-bransjen, så du vil garantert føle deg hjemme ;)

Jeg er overhodet ikke noe mattegeni, men kom meg da greit gjennom ingeniørstudiet. Der lærer du også det du trenger for å komme igang med programmering.

Er programmerer og dataingeniør det samme? Det er vel en forskjell på å ikke være geni og å være direkte dårlig. Jeg var glad da jeg fikk 3 i matte på videregående. Vil jeg ikke streve fælt om jeg begynner på dette studiet da? Trenger man ellers ingen forkunnskaper?

TS

Anonymous poster hash: 5cd33...33a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dataingeniør er bare tittelen på utdanningen. En programmerer kan være en dataingeniør, sivilingeniør, en med annen it-utdannelse, eller rett og slett bare noen som har lært seg koding på fritiden..



Anonymous poster hash: da532...931
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<br />Jeg tror jeg har altfor liten teknisk innsikt til å bli dataingeniør.<br /><br /><br />TS

Anonymous poster hash: 5cd33...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har sneven av sosial angst ville jeg tatt tak i dette først. Jeg er også introvert, og har hatt problemer med depresjon og sosial angst. Introvert kommer jeg nok alltid til å være, men det ER mulig å bli kvitt angsten. Om du lar angsten begrense hva slags utdanning du tar nå kan du komme til å angre den dagen du er friskere.

Du nevner logoped. Om dette er noe du er interessert i syns jeg du skal undersøke mer rundt fagfeltet og arbeidshverdagen. Dersom konsultasjoner med flere mennesker er unntak snarere enn regel er det dumt å la dette holde deg unna et yrke du potensielt kunne trives med. Slike situasjoner er jo også noe som er mindre skremmende når man har det faglige på plass - og det er også noe det er mulig å trene på.

Ellers vil jeg si at det å være introvert ikke nødvendigvis trenger å holde deg tilbake fra noe yrke, men det kan få noe å si for hvilken retning man går i. Utdanner du deg til journalist blir du kanskje ikke den som intervjuer kjendisene på premierefest, men heller den som skriver artikler som krever mye research. Blir du psykolog kan du jobbe i et stort miljø, eller bli selvstendig næringsdrivende med din egen utvalgte pasientkrets. Det samme gjelder mange andre yrker.



Anonymous poster hash: 41a87...0cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som logoped som jobber med barn vil foreldrene ønske, forlange og fortjene å være involvert. Så om dette er et problem blir dette kanskje vanskelig for deg?

Hva er du veldig flink i av fag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lurest å fokusere på interesse når du skal velge utdanning, kjenner flere med meg som ikke har problemer med å være sosial på jobb så lenge arbeidet oppleves interessant. Så får det være at en faller litt ned i egne tanker under small talken rundt lunsjbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 29 Jun 2013 - 20:15, said:

Om du har sneven av sosial angst ville jeg tatt tak i dette først. Jeg er også introvert, og har hatt problemer med depresjon og sosial angst. Introvert kommer jeg nok alltid til å være, men det ER mulig å bli kvitt angsten. Om du lar angsten begrense hva slags utdanning du tar nå kan du komme til å angre den dagen du er friskere.

Du nevner logoped. Om dette er noe du er interessert i syns jeg du skal undersøke mer rundt fagfeltet og arbeidshverdagen. Dersom konsultasjoner med flere mennesker er unntak snarere enn regel er det dumt å la dette holde deg unna et yrke du potensielt kunne trives med. Slike situasjoner er jo også noe som er mindre skremmende når man har det faglige på plass - og det er også noe det er mulig å trene på.

Ellers vil jeg si at det å være introvert ikke nødvendigvis trenger å holde deg tilbake fra noe yrke, men det kan få noe å si for hvilken retning man går i. Utdanner du deg til journalist blir du kanskje ikke den som intervjuer kjendisene på premierefest, men heller den som skriver artikler som krever mye research. Blir du psykolog kan du jobbe i et stort miljø, eller bli selvstendig næringsdrivende med din egen utvalgte pasientkrets. Det samme gjelder mange andre yrker.

Tusen takk for flott innlegg! Det ga meg noe å tenke på.

TS

Anonymous poster hash: 5cd33...33a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guybrush, on 29 Jun 2013 - 20:21, said:

Som logoped som jobber med barn vil foreldrene ønske, forlange og fortjene å være involvert. Så om dette er et problem blir dette kanskje vanskelig for deg?

Hva er du veldig flink i av fag da?

Ja, det er akkurat det jeg tenker på. Jeg ville ha foretrukket å jobbe med voksne. Da hadde det også vært enklere dersom de pårørende var til stede. Barn er jeg ikke noe flink med og dette ville bare ha trigget den sosiale angsten. Jeg vet imidlertid ikke hvor lett det er å få en stilling som kun jobber med voksne brukere.

Fagene jeg var flinkest i på videregående var språkfag,samfunnsfag og psykologi.

TS Anonymous poster hash: 5cd33...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...