Gå til innhold

Hvilken utdanning skal jeg velge når jeg er introvert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er introvert og har behov for å være mye alene for å samle energi. Elsker å sitte foran dataen eller med bøker i timesvis. Hvilken utdanning kunne jeg ha satset på?

Jeg er ikke flink i matte, men ellers flink i det meste.



Anonymous poster hash: 5cd33...33a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsker??

Anonymous poster hash: a5461...769

Takk for forslaget, men det blir et for usikkert yrke for meg.

TS

Anonymous poster hash: 5cd33...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Research innen journalistikk/juss etc. Saksbehandler uten brukerkontakt, programerer, systemutvikling, nattevakt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Research innen journalistikk/juss etc. Saksbehandler uten brukerkontakt, programerer, systemutvikling, nattevakt,

Nattevakt er ikke en utdanning :fnise:

Anonymous poster hash: 3f5c7...011

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nattevakt er ikke en utdanning :fnise:

Anonymous poster hash: 3f5c7...011

Jeg snakker om fagfelt/arbeidsområder. Å diskutere utdanning i dette tilfellet blir alt for spesifikt og totalt meningsløst. Nattevakt kan være så mangt, det kan være innenfor vakthold/sikkerhet, det kan være innenfor datasystemer/vedlikehold/it-teknikker, osv.

Du skjønner - jeg forventer voksne folk som klarer å tenke litt selv ;)

Endret av Guybrush
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om fagfelt/arbeidsområder. Å diskutere utdanning i dette tilfellet blir alt for spesifikt og totalt meningsløst. Nattevakt kan være så mangt, det kan være innenfor vakthold/sikkerhet, det kan være innenfor datasystemer/vedlikehold/it-teknikker, osv.

Du skjønner - jeg forventer voksne folk som klarer å tenke litt selv ;)

Hvilken linje går man på når man skal utdanne seg nattevakt? Og hva lærer man? Er det høyere utdanning på 6-7 år?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om fagfelt/arbeidsområder. Å diskutere utdanning i dette tilfellet blir alt for spesifikt og totalt meningsløst. Nattevakt kan være så mangt, det kan være innenfor vakthold/sikkerhet, det kan være innenfor datasystemer/vedlikehold/it-teknikker, osv.

Du skjønner - jeg forventer voksne folk som klarer å tenke litt selv ;)

Du snakker om det ja, men det er ikke det TS spør om. Nattevakt er ikke en utdanning.
Du skjønner - jeg forventer at voksne mennesker klarer å lese hva som står i hovedinnlegget ;)

Anonymous poster hash: 3f5c7...011

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken linje går man på når man skal utdanne seg nattevakt? Og hva lærer man? Er det høyere utdanning på 6-7 år?

:fnise:

Anonymous poster hash: 3f5c7...011

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Murica

Hvilken linje går man på når man skal utdanne seg nattevakt? Og hva lærer man? Er det høyere utdanning på 6-7 år?

Nå syns jeg ikke du skal gjøre narr...

Jeg har 5 års utdanning innen nattevakt, med fordypning i bruk av lommelykt og master i nøkler.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken linje går man på når man skal utdanne seg nattevakt? Og hva lærer man? Er det høyere utdanning på 6-7 år?

Huh... Syns heller TS skal utdanne seg til kveldsvakt. Mye bedre arbeidstider. Utdanning i kveldsvakt er litt kortere, 4 år.

Anonymous poster hash: 31c31...156

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe der du ikke trenger å være avhengig av andre. Noe du kan sitte med og regulere som du vil, selvfølgelig å måtte levere inn resultater osv. Ikke noe som gjør at du må møte andre folk for mye.

Kikk etter slikt.



Anonymous poster hash: 742f0...226
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å satse på noe innen bibliotek? Det finnes en rekke utdannelser som gir en jobb på bibliotek, eller som noen andre har nevnt dette med å jobbe på et arkiv. Eller hva med bonde? Er mange bønder som kun jobber alene. Eller hva med yrkessjåfør? Kjøre trailer land og strand, helt alene.



Anonymous poster hash: 259aa...ccc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv introvert og kunne tenkt å jobbe med ting som har med retningslinjer og regler, lover å gjøre.

Ikke da advokat osv.. Fleste introverte har høy standard hva angår etikk og moral for eksempel, selv kunne jeg tenkt meg å jobbe i en stilling der jeg må sjekke at regler og lover er fulgt, f.eks kvalitetssjekker etc.

Man trenger ikke å bli trailersjåfør eller bonde fordi man er introvert. Hvis du googler introvert amerikanske sider så får du også opp forslag på hva du kan jobbe som. Jeg har jobbet alle mine år på kontor. Noen av stillingene likte jeg bedre enn andre. De stillingene der jeg selv kunne sitte å pønske på mulige løsninger av min egen kreativitet, f.eks da innen data. Det var det mest givende. Jeg satt på nattestid hjemme og kikket på ting som kunne hjelpe meg på jobb neste dag.. :)



Anonymous poster hash: 742f0...226
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv introvert og kunne tenkt å jobbe med ting som har med retningslinjer og regler, lover å gjøre.

Ikke da advokat osv.. Fleste introverte har høy standard hva angår etikk og moral for eksempel, selv kunne jeg tenkt meg å jobbe i en stilling der jeg må sjekke at regler og lover er fulgt, f.eks kvalitetssjekker etc.

Man trenger ikke å bli trailersjåfør eller bonde fordi man er introvert. Hvis du googler introvert amerikanske sider så får du også opp forslag på hva du kan jobbe som. Jeg har jobbet alle mine år på kontor. Noen av stillingene likte jeg bedre enn andre. De stillingene der jeg selv kunne sitte å pønske på mulige løsninger av min egen kreativitet, f.eks da innen data. Det var det mest givende. Jeg satt på nattestid hjemme og kikket på ting som kunne hjelpe meg på jobb neste dag.. :)

Anonymous poster hash: 742f0...226

Som psykologistudent synes jeg det er interessant at du skriver " Fleste introverte har høy standard hva angår etikk og moral for eksempel, selv kunne jeg tenkt meg å jobbe i en stilling der jeg må sjekke at regler og lover er fulgt, f.eks kvalitetssjekker etc. " Det er litt morsomt sagt fordi jeg tipper du sier det uten empirisk grunnlag, som en "implisitt personlighetsteori" der du "tenker" at introverte er spesielt opptatt av etikk i forhold til ekstroverte.

Trådstarter: det er mye du kan gjøre som introvert, og jeg synes ikke du skal velge utdanning basert på at du er introvert, men først og fremst basert på interesser! Dersom du velger en universitetsutdanning blir du tross alt ikke utdannet til en bestemt jobb, men du får en kompetanse innenfor et felt du synes er interessant, og som kan brukes til å søke mange ulike jobber. Kanskje ikke arbeids- og organisasjonspsykologi er noe for deg, men jeg kan for eksempel tenke meg jobber innenfor det psykologiske felt i tillegg til mange andre utdanninger. De jobbene andre her foreslår blir veldig basert på prototyper, hva de ser for seg som typiske yrker for introverte. Nesten uansett hva du studerer, er det fullt mulig å få seg en kontorjobb i etterkant. Husk også at å være introvert er noe som ikke er stabilt, men som kan endres noe over tid.

Anonymous poster hash: 208ce...d44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forsker??

Anonymous poster hash: a5461...769

Hvorfor foreslår du forsker? Vet du hva en forsker egentlig gjør? Du må gjennom en doktorgradsutdanning der du for eksempel skal legge frem prosjektet ditt på en slags forelesning. Innenfor flere retninger må du også ut i verden for å samle inn data. Unntaket er kanskje om du jobber på lab, men TS er ikke interessert i matematikk, og jeg regner med at det også betyr naturvitenskapelige fag. Man bør nok heller være ekstrovert enn introvert for å jobbe med forskning ;)

Anonymous poster hash: 208ce...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor foreslår du forsker? Vet du hva en forsker egentlig gjør? Du må gjennom en doktorgradsutdanning der du for eksempel skal legge frem prosjektet ditt på en slags forelesning. Innenfor flere retninger må du også ut i verden for å samle inn data. Unntaket er kanskje om du jobber på lab, men TS er ikke interessert i matematikk, og jeg regner med at det også betyr naturvitenskapelige fag. Man bør nok heller være ekstrovert enn introvert for å jobbe med forskning ;)

Anonymous poster hash: 208ce...d44

Introverte får energi av å være alene. Å være introvert betyr ikke at en ikke kan omgås andre mennesker, det betyr bare at en foretrekker å være alene etter å ha vært sosial. De fleste jeg kjenner som tar høy utdanning innenfor naturvitenskap-og teknologi og medisin er introverte. De er flinke mennesker som analyserer og tenker mye (typiske egenskaper for introverte) og en forskerutdanning hadde vært perfekt for en introvert, hvor en kan trekke seg tilbake for å tenke og analysere. Jeg tør også å påstå at for å forske (ikke sosiologisk forskning, etc.) må ha en introvert side.

Mennesker som Albert Eintein, Charles Darwin, Gandhi, Al Gore, Isaac Newton, Roosevelt, Spielberg og Steve Jobs er introverte. Flere av disse har gått ut og snakket om introvertisme.

Anonymous poster hash: 21f81...f19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som psykologistudent synes jeg det er interessant at du skriver " Fleste introverte har høy standard hva angår etikk og moral for eksempel, selv kunne jeg tenkt meg å jobbe i en stilling der jeg må sjekke at regler og lover er fulgt, f.eks kvalitetssjekker etc. " Det er litt morsomt sagt fordi jeg tipper du sier det uten empirisk grunnlag, som en "implisitt personlighetsteori" der du "tenker" at introverte er spesielt opptatt av etikk i forhold til ekstroverte.

Trådstarter: det er mye du kan gjøre som introvert, og jeg synes ikke du skal velge utdanning basert på at du er introvert, men først og fremst basert på interesser! Dersom du velger en universitetsutdanning blir du tross alt ikke utdannet til en bestemt jobb, men du får en kompetanse innenfor et felt du synes er interessant, og som kan brukes til å søke mange ulike jobber. Kanskje ikke arbeids- og organisasjonspsykologi er noe for deg, men jeg kan for eksempel tenke meg jobber innenfor det psykologiske felt i tillegg til mange andre utdanninger. De jobbene andre her foreslår blir veldig basert på prototyper, hva de ser for seg som typiske yrker for introverte. Nesten uansett hva du studerer, er det fullt mulig å få seg en kontorjobb i etterkant. Husk også at å være introvert er noe som ikke er stabilt, men som kan endres noe over tid.

Anonymous poster hash: 208ce...d44

Som student innen organisasjon og ledelse har jeg også lest mye om personlighetstyper, og det er ingen hemmelig at introverte er mer opptatt av detaljer i forhold til rammer. Om du ikke har fått med deg dette enda antar jeg det blir tydelig i løpet av dine neste år. Eventuelt kan du lese mer research, hvilken journal du henter fra vet jeg ikke, og ikke har jeg VPN tilkobling lenger så kan jeg dessverre ikke sjekke det for deg :)

I tillegg synes jeg at det er dumt å skulle inngå en diskusjon, som ikke engang var det jeg var ute etter da jeg skrev mine forslag til Ts, å ymte frempå nedlatende kommentarer om at jeg selv har kommet frem til det jeg skriver utifra min egen hjerne og ikke utifra litteraturen vi er så heldige å ha tilgjengelig. Jeg forstår at du er ivrig etter å finne noe å kunne "ta" andre på da du så tydelig marker din ønsket status og kunnskap. Det er vanlig det i løpet av studie-tiden og viser bare interesse. Flott at du har funnet noe du liker. Og til sist, å innlede sitt innlegg med noe som skal få folk til å føle seg mindre minner meg om "Jeg er advokat og ringer fra X, jeg skal ha spesialbehandling". Du som psykologistudent bør jo vite at å vise til "status" allerede fra første setning gir deg mindre respekt. Jeg skal la være å gå like lavt, da det ikke er relevant i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 742f0...226

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student innen organisasjon og ledelse har jeg også lest mye om personlighetstyper, og det er ingen hemmelig at introverte er mer opptatt av detaljer i forhold til rammer. Om du ikke har fått med deg dette enda antar jeg det blir tydelig i løpet av dine neste år. Eventuelt kan du lese mer research, hvilken journal du henter fra vet jeg ikke, og ikke har jeg VPN tilkobling lenger så kan jeg dessverre ikke sjekke det for deg :)

I tillegg synes jeg at det er dumt å skulle inngå en diskusjon, som ikke engang var det jeg var ute etter da jeg skrev mine forslag til Ts, å ymte frempå nedlatende kommentarer om at jeg selv har kommet frem til det jeg skriver utifra min egen hjerne og ikke utifra litteraturen vi er så heldige å ha tilgjengelig. Jeg forstår at du er ivrig etter å finne noe å kunne "ta" andre på da du så tydelig marker din ønsket status og kunnskap. Det er vanlig det i løpet av studie-tiden og viser bare interesse. Flott at du har funnet noe du liker. Og til sist, å innlede sitt innlegg med noe som skal få folk til å føle seg mindre minner meg om "Jeg er advokat og ringer fra X, jeg skal ha spesialbehandling". Du som psykologistudent bør jo vite at å vise til "status" allerede fra første setning gir deg mindre respekt. Jeg skal la være å gå like lavt, da det ikke er relevant i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 742f0...226

Har psykologistudenter høy status? Den var ny. Hvilken intensjon skulle jeg ha om å fremme min egen kunnskap på et anonymt internettforum? Mye av det du sier er forøvrig motstridende i forhold til psykologisk vitenskap.

Introverte er som kjent mer opptatt av detaljer, men er de virkelig mer opptatt av etikk? Du hevder jo det, derfor spør jeg. Er det slik? Som psykologistudent oppfordres man først og fremst til kritisk tolkning. Dette gjelder spesielt innenfor forskning. Påstander skal begrunnes empirisk, og helst gjentagende. Du skaper ikke et inntrykk av at påstanden kan begrunnes empirisk.

Hvis du leser hva jeg skriver til trådstarter, ser du at det hele er godt ment.

Anonymous poster hash: 208ce...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...