Gå til innhold

Engel, fra prøving til lille Daniel kom til verden!

Engel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer så masse igjen vennen min!! Vi gleder oss til å komme å hilse på dere på onsdag!!!

(Og det sitatet fra SM var visst mitt..thihi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...

Hei Engel!

Innom for å kikke etter oppdatering og høre hvordan det går med dere?

Håper alt står bra til og at dere koser dere.

Forresten, var det deg og mannen din jeg hilste på på ABC? Jeg var litt åmtåket den dagen så det er mulig jeg hilste på feil par.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei folkens!! Takk for alle gratulasjoner! Beklager så mye at jeg har vært fraværende her, men har prioritert Nybaktmamma.com når jeg har vært på nett, og Daniel har hatt en tendens til å våkne hver gang jeg har tenkt at NÅ skal jeg skrive i dagboka... Travel hverdag med en sånn liten en, men ÅÅÅÅ SÅ VIDUNDERLIG DEILIG DET ER Å VÆRE MAMMA!!!! :hjerter:

Nå skal jeg sette inn fødselsrapporten min her:

Da småtten ble født

Kanskje det var fullmånen, hvem vet? Men på kvelden mandag 23. mai hadde jeg fått en del kraftige og mer eler mindre regelmessige kynnere, uten at jeg tenkte noe mer på det, det hadde jeg hatt før. Ble litt overrasket over at de ikke stoppet når jeg la meg, men tenkte ikke noe særlig på det heller. Men så i halvsøvne rundt kl 23.30 kjente jeg at det var vått mellom beina. Oi, lekker jeg fostervann? Tenkte jeg, og skyndte meg på do. Men det som kom var masse blodig slim. Endelig begynte det å skje ting! Like etter kjente jeg også at kynnerne begynte å bli litt vonde, og jeg skjønte det var rier på gang. Men siden det var 15-20 min mellom dem, og de var korte, la jeg meg til å sove.

Tirsdag 24. mai sendte jeg mannen på jobb, for dette ville nok ta tid tenkte jeg. Og ganske riktig så gjør det det. Riene er i peroder regelmessige med 5 min mellomrom, men de varer bare 30-40 sek. Og innimellom kommer de med lengre mellomrom. Men de begynner etter hvert å bli ganske vonde, så jeg er veldig glad når mannen er hjemme igjen. Jeg ringer ABC og forteller ståa, og de mener jeg har god tid, og at jeg ikke må bli fortvilet om alt stopper opp igjen for en stund heller.

Kvelden kom. Og utrolig nok klarer jeg å sove litt mellom riene denne natten også, selv om de er så kraftige at jeg virkelig må puste meg igjennom dem. Men mye søvn blir det ikke. Onsdag 25. mai holder mannen seg hjemme, for nå er riene såpass kraftige at jeg ike tør være alene. Fortsatt er de uregelmessige, men nå varer de i ca 1 min. Vi går oss en liten tur for å se om vi kan få litt fortgang. Det hjelper nok litt, for etter hvert øker varigheten til rundt 1 ½ min i tillegg til at de kommer med 5-9 min mellomrom. Jeg ringer ABC igjen, og ca kl 15 er vi der for en sjekk. På turen inn kommer riene med 5 min mellomrom, og de er vonde!! Først må vi vente på vaktskiftet, og mens vi venter så dabber riene av litt igjen. Typisk! Vi smakker med en jordmor, som mener at det fortsatt er en stund igjen, men vi får tilbud om bli der. Hun vil ikke sjekke åpningen siden hun mener det ikke er noen god indikasjon på hvor lang tid det vil ta uansett, noe jeg i grunnen er enig i. Vi bestemmer oss for å ta en tur hjem, prøve å spise middag og se hva som skjer. På hjemturen begynner riene å komme med 3 min mellomrom, og det er kø!!! Forferdelig biltur!! Mannen lager middag som jeg utrolig nok klarer å spise mellom riene. Timene går, riene er tette og harde, og når kl nærmer seg 21 sier jeg fra at jeg ikke tør vente lengre, og vi drar til sykehuset igjen. Bilturen dit er det verste jeg noen sinne har vært med på, å sitte i et bilsete når riene hagler var grusomt!! Og selv om mannen finner parkering rett ved hotellet så har jeg 3 rier på vei fra bilen og inn, og ytterligere 2 før vi finner en jordmor. Det er nemlig en fødsel på gang der, nemlig Cappo!! Det bærer rett inn på fødestuen og jeg blir sjekket. 7 cm åpning! Gjett om jeg er lettet!! Hadde de sagt 3 cm da etter så mye og vonde rier så hadde jeg krevd å få føde på den vanlige føden, med smertestillende! Men 7 cm betyr også at det er for sent med akupunktur som smertestillende.

Men nå er det bare å fortsette å puste seg gjennom riene. Jeg prøver badekaret, som lindrer ganske mye, men etter hvert blir det for tungvindt syns jeg fordi jeg føler for å snu meg og henge over kanten fr hver ri som kommer. Og nå har riene skkkelig nedpress. Jeg går ut, står litt bøyd over sengen, og prøver så prekestol fordi jordmor vil at jeg skal prøve å røre meg litt mellom riene, småtten har nemlig ikke snudd seg helt riktig selv om det nå bare er en bitte liten kant igjen til full åpning og jeg har fått pressetrang! Men jeg må vente med å presse, så nå blir det pusting og hyling og uling for å unngå det... Godt fødestuene er ganske bra lydisolert der... På dette tidspunktet har vi nok passert midnatt, og litt før hørte vi spedbarnsgråt og skjønner at Cappo har født!!

Dette er en grusom periode, å ha pressetrang og ikke kunne presse er et mareritt! Jordmor tar vannet for å se om det kan få litt fortgang. Det er litt missfarget, så jordmor lytter masse til småtten for å sjekke at alt er bra. Og her tror jeg at jeg sier at det ikke blir flere barn..... Men endelig, 01.15 får jeg lov til å begynne å presse. Men nå er jeg så sliten at riene etter hvert begynner å avta litt, så jordmor setter noen nåler for styrke dem. Står litti prekestolen før jeg ligger bøyd over sakkosekk og puter i senga. Presser og presser. Men liten framgang. Blir så plassert på rumpa i senga, med bena trukket opp. Og nå begynner det å hjelpe. Mannen tørker meg med våte kluter og stimulerer brystvortene mine for å styrke riene, som begynner å komme med enda litt lengre mellomrom. Men nå begynner pressingen å hjelpe heldigvis, likevel blir vi advart om at hvis ikke det begyner å gå fortere framover nå så må vi kanskje flyttes over på andre avdelingen, pga misfargingen av vannet. Jordmor er redd det kan ta for lang tid, da har jeg nemlig presset i nesten en time. Jeg er nå så sliten at jeg nesten sovner mellom riene, likevel klarer jeg på en eller annen måte å hente fram krefter til å presse. Og sakte men sikkert beveger småtten seg framover, og etter 1 ½ time med pressing kommer hodet fram, og jeg kjenner at jeg revner!! Fy, det var ekkelt! Likevel klarer jeg å presse en gang til, og småtten er ute! Kl 02.47. Jordmor hadde advart oss om at han sikkert ville være litt blå og stille, siden det hadde tatt så lang tid, men neida, med et vræl blir en rød, sprellende bylt lagt opp på magen min! 9 på apgard med en gang! Og vi får forklarngen på hvorfor han var så tung å få ut, han kom nemlig som supermann luringen, med en hånd vedsidenav hodet! I tillegg viser det seg senere at han har en hodeomkrets på hele 38 cm! Og det var altså en gutt, det jeg hadde trodd!

Pappan klipper navlestrengen, og siden jeg må sys så får han småtten på brystet. Riftene er heldigvis overflatiske, men de er mange og går i alle retninger... Jordmor tør ikke sy dette i dårlig lys på fødestua, så jeg blir fraktet over til den andre avdeliga, og en lege sitter og broderer der nede i over 1 time!!! Men jeg er så sliten og trett at jeg knapt enser det som skjer rundt meg, er bare lykkelig når de triller meg tilbake og jeg endelig får småtten på brystet. Han suger litt, men begynner å bli trett han også stakkar, det er nå gått et par timer siden fødselen. Han sovner i sengen sin, og mannen hjelper meg inn i dusjen. Jeg klarer ikke å stå eller gå alene, det svartner for meg når jeg prøver å reise meg, så jeg sitter mens mannen dusjer meg, før han hjelper meg tilbake til senga. Får såvidt ringt moren min og sendt noen meldinger før vi legger oss for å sove litt. Det blir ikke mer enn et par timer med søvn, småtten våkner litt innimellom. Men hvem trenger vel søvn når man er så lykkelig?

Har hatt en fantastisk tid siden fødselen! :-) Daniel er kjempesnill, sover bra om natta og elsker å trille tur! Litt masete og sutrete innimellom, spesielt på kvelden, men det er jo helt normalt. Litt slitsomt nå som det er såpass varmt, han er nemlig ganske så varmblodig av seg, og blir fort altfor varm! Så i dag skal vi ut på jakt etter litt mer tynne, lette sommerklær til han. Dessuten vokser han som et uvær, har faktisk begynt å bruke noe klær i str 62 til han, enda han ikke er 6 uker ennå! Vi skal faktisk på 6-ukerskontroll i morgen, blir spennende å veie og måle han, jeg vet at han er godt over 5 kg nå.

Cappo: Ja, det var oss du hilste på! Jeg ble litt overrasket over at du gikk så fort vidre faktisk... Men nå skjønner jeg jo hvorfor.. :sjarmor: Så ut til å være ei nydelig lita jente du hadde fått!!

Og vet dere hva? Vi har allerede begynt å snakke om barn nr 2 vi! :-) Har ikke tatt skrekken av dette nei! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en litt slitsom fødsel, Engel, men hva gjør vel det med et nydelig resultat? Ble helt rørt av å lese rapporten din jeg. Men fikk du ikke akupunktur etter 7 cm? Jeg fikk ved full åpning og det fungerte godt som bare det.

Så gøy at det var akkurat Cappo som fødte da du kom inn. Vi bor i en liten verden.....

Kos deg masse med Daniel!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten ikke bare du som er hyppig på nybaktmamma. Jeg har selv vært masse der (i septemberklubben som vi snart skal "gi bort" til nye septembermamma'er :( ). Kanskje jeg skal snike meg en tur i maiklubben?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott rapport Engel!

Helt enig med deg at det er herlig å være mamma :) Vi koser oss masse hver dag!

Hadde veldig lyst til å stoppe og hilse på dere, men var sååå usikker om det var dere og var såååå omtåket at jeg turde ikke.... :oops:

Håper alt gikk bra når mammaen din var på besøk ;)

Kos dere masse videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørtes ut som en slitesom fødsel ja! Men så moro at dere har snakket litt om nr.2 allerede :-) Det er herlig å være mor!

Kos dere masse og god sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hyggelig at så mange har vært innom her! :-)

I dag har vi vært på 6-ukerskontroll. Daniel har lagt på seg kjempemye!!! Han veide hele 5720 g!! :o Hodeomkretsen var 40,5 cm, og lengden blir ikke målt før ved neste kontroll fordi det visstnok ikke er bra å strekke i beina ennå?? Praksisen her varierer visst litt. Alt var i orden med Daniel, han er visst veldig sterk i nakken og armene til bare å være 6 uker, noe som overrasket meg litt for vi ikke har vært så veldig flink til å trene på det siden han ikke er så glad i å ligge på magen. Men han løfter hodet, skyver fra med armene, og snur seg nesten rundt faktisk. :-) Mamma er sååå stolt av gutten sin! :sjarmor:

Ellers, av mine 20 kg er det nå 5 kg igjen som skal bort før jeg er tilbake ved startvekta før graviditeten. Syns ikke det er så ille egentlig, regner med at det forsvinner et par kg til i løpet av sommeren, og så blir det sikkert noen igjen som jeg må slite litt med utover høsten... Men da skal jeg komme meg igang med skikkelig trening, og det burde hjelpe godt.

Nei, nå skal finværet nytes!! Ha en riktig fin dag alle sammen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra han har lagt på seg :-) Hvor mye veide han da han ble født? Lurer på om ikke Victoria veier noe rundt der også. Skal veies og måles på mandag. Men hun veide jo bare 3kg når hun ble født. Og snart er hun jammen meg 3mnd :o Tiden flyr.. Ja, Daniel er jo seks uker alt!!

Kos dere videre i det deilige været!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Tiden flyr, nå er Daniel over 2 mnd allerede. Og ca 6,5 kg.... Bruker nå str 62, og det skal jo liksom være 3-4 mnd det da... Stor gutt ja! :)

Vi har tilbrakt 2 uker på hytta på fjellet, pappa må jo snekre litt. Ikke bare bare å være på ei hytte uten innlagt vann og sånn med en liten gulpeunge da... I tillegg hadde vi 3 "bæsj-over-alt" ulykker... :roll: Masse klesvask når vi kom hjem. Utrolig nok så fikk jeg alt rent.

Daniel har blitt kjempeflink til å smile nå, og elsker å skravle! Pludrer og smiler og koser seg! Faktisk kan matingen ta litt tid nå fordi han rett som det er må ha en liten pratepause! :) Lille Engelen vår! Han sover fortsatt bra om natten også, fra ca 22 til 08, bare avbrutt av 2 runder med mating. Så jeg kan ikke klage. Det eneste som er litt slitsomt er økedagene, når han vil ha pupp hele tiden. Da får man ikke gjort noe som helst annet. Jaja, det er jo bra at han spiser. Men nå er det sengetid, så jeg får vel gå og skifte på han før vi tar kveldsforinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...