Gå til innhold

Engel, fra prøving til lille Daniel kom til verden!


Engel

Anbefalte innlegg

Kan bare sladre litt....

Engel er på føden. Vannet gikk i natt. Ting går treeeeeeegt - men nå er det ihvertfall blitt 3-4 cm åpning!!

Heia Lillebror!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18.41 kom en stor og sikkert kjempe nydelig gutt til verden.

4290, 53cm og 37 cm rundt hodet :)

Gratulerer igjen så veldig masse.

Endret av *Emma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Takk for gratulasjonene! Jeg er litt treg til å oppdatere her... Nå er Lillebror 2 uker gammel alt! Tida flyr! Han har vært ganske gul, så vi har hatt masse styr med blodprøver m.m. men nå har heldigvis verdiene sunket. Men han har lagt på seg litt dårlig, så nå er det intensiv amming her. Helsesøster foreslo at jeg skulle spe på med ME, men det har jeg ikke lyst til så tidlig, og siden jeg hadde masse melk til Daniel så ser jeg ingen grunn til at det ikke skal ordne seg nå også.

Ellers er magen allerede nesten helt borte, jeg bruker nå mine gamle, vanlige bukser. Ok, det er de buksene som var romslige før jeg ble gravid, men jeg er nå veldig fornøyd likevel. Har kommet mye raskere tilbake i nesten normal fasong denne gangen.

Så, får vel legge inn fødselsrapporten her også.

Onsdag kveld, 7. mars, dro jeg på foreldremøte i barnehagen til storebror. I det jeg kommer inn der syns jeg at jeg kjenner en skvett komme ut. "herregud, går vannet nå?" tenker jeg, men det kommer ikke noe mer. Ikke før et par timer etter at jeg har lagt meg. Jeg våkner, kjenner noe skje, spretter opp og kjenner vannet sile. Klokka er halv 1. Jeg tar på meg ei av storebrors bleier og legger meg igjen. Jeg lekker ganske mye. Etter 1 1/2 time står jeg opp, sjekker bleia og ser at vannet er klart og luktfritt. Har så vidt kjent et par tak, men de er svake. Jeg ringer føden, og får beskjed om at jeg kan komme inn på sjekk ca kl 8 på morgenen om jeg ikke får skikkelige rier før den tid. Tusler til sengs igjen, men det blir ikke mange minuttene søvn på meg og mannen den natta. Kjenner en del svake rier, men de er korte og veldig uregelmessige.

Morgenen kommer, vi leverer storebror i barnehagen og drar inn til føden for sjekk. Jeg tar med bagen selv om jeg er sikker på å bli sendt hjem igjen, for med så dårlige rier regner jeg med at det ikke blir fødsel på lenge. Blir tatt i mot av ei hyggelig jordmor på Fødestua. Får litt info i forhold til vannavgang, om at om fødselen ikke er igang innen 18 timer etter at vannet gikk så blir det enten satt igang fødsel, eller jeg blir satt på antibiotika, for så å bli satt igang helst innen 24 timer etter vannavgang. Jaha... Dermed spøker det hardt for min naturlige fødsel på Fødestua....

Etter praten ble jeg undersøkt. Hodet var ikke festet, det forklarer hvorfor det hadde kommet så mye vann. Dermed fikk jeg beskjed om at jeg måtte nok bli der ja.. Lite åpning, ca 2 cm igjen av livmorhalsen. Jeg tenker at dette blir en lang dag ja... Så lytter hun på lillebror, og han er stressa... pulsen veldig høy, og vi blir sendt inn på den vanlige føden for ctg. Mens vi ligger der går pulsen til lillebror veldig ned, og forsvinner helt en stund. Jordmor må lete for å finne den igjen, heldigvis dukker den opp. men nå blir de bekymret for at navelstrengen kan komme i klem selv om hodet står lavt i bekkenet. Så jeg får beskjed om å holde senga til hodet er festet, og at det nok blir fødsel der på føden, for nå vil de overvåke meg. Dette er ca kl 10.30.

Så da ligger jeg der og venter da... Jeg har rier, og de begynner å bli vonde, men varer fra 20-45 sek og kommer med alt fra 5-20 min mellomrom, mest av det siste. Mannen drar en tur for å hente litt mer utstyr hjemme, og få ordnet med barnevakt for storebror.

ca kl 14.30 blir jeg undersøkt igjen. Hodet er festet, og jeg har 3-4 cm åpning, men mormunnen er fortsatt tykk. Jeg får komme opp av senga, og får klyx i håp om å få fart på riene. Jeg syns ikke det hjelper i det heletatt. Det er 20 min mellom riene. kl 15.30 kommer ei jordmor og spør hva vi ønsker å gjøre. Jeg kan få drypp etter middag, eller bli satt på antibiotika i kveld, og bli satt igang med drypp morgenen etter om det ikke skjer noe av seg selv om natta. Får tenke på det til etter middagen. Men selv om riene kommer med langt mellomrom er de vonde, og jeg ser for meg en laaang natt. Så vi bestemmer oss for drypp med det samme, selv om jeg nesten gråter ved tanken på å være lenket til senga under fødselen.

Kl 17.00: blir undersøkt, 4 cm åpning, tynnere mormunn, så riene mine har da litt effekt. Lillebror får en sånn måler koblet til hodet sånn at jeg i det minste kan reise meg fra senga under riene, og drypp blir satt ca 17.10. Og det funker! Riene kommer nå med et par minutters mellomrom, og er harde! Jeg henger på en prekestol under riene og sitter på sengekanten og hviler mellom dem. Det fungerer greit. Etter 40 min er åpningen 7 cm! Og etter en halvtime til kjenner jeg lillebror flytte seg nedover under et par av riene, og plutselig er trykketrangen der! Nå skjer det fort! blir plassert i senga og får beskjed om å trykke på! men første rie blir bare tull, den kommer for fort for meg, og jeg tør ikke trykke. Får samlet meg litt til neste rie og trykker på. 3-4 pressrier senere er hodet ute, og på neste kommer resten. Lillebror er litt blå, fikk litt lite surstoff på slutten, og ble stående med hodet ute mellom 2 rier. Men han hyler fort, og alt er i orden! Han kom kl 18.41 og viser seg å være 4290 g, 53 cm lang og 37 cm rundt hodet. Får han på brystet. Må presse litt for å få ut morkaka, men den kommer helt greit. Blir så sydd noen få sting, noe jeg syns er veldig ubehagelig. merkelig egentlig, når jeg nettopp har vært gjennom noe så smertefullt som en fødsel så syns jeg det er vondt å få bedøvelse og bli sydd...

Må si at vi hadde ei fantastisk jordmor! Er veldig fornøyd! Det ble intenst med drypp, men til gjengjeld var det fort overstått! Sist tok det nesten 5 timer fra 7 cm åpning til storebror var født... nå tok det under 1 time.

Får lagt han til brystet og slappet av litt. Mannen henter mat og jeg får spist mens gutten blir målt og får på litt klær. Jeg er kjempesulten selv om jeg spiste middag knappe 3 timer tidligere.

Så blir vi flyttet over på Fødestua, familierom får vi nemlig selv om vi ikke fikk født der. Slappet av der i 2 netter. De finner ut at lillebrors blodtype i forhold til min gir økt fare for gulsott, så han får en ekstra legesjekk allerede fredag morgen. Og han er litt gul. Blir noen ekstra blodprøver, men heldigvis stiger ikke verdiene så mye at det er aktuelt med behandling. Han suger godt, men gulper opp mye fostervann og slim første natta, så det blir ikke akkurat mye søvn på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin fødselsrapport.

Det hørtes da ut som en grei fødsel, selv om det ikke ble akkurat sånn du hadde sett for deg.

Gratulerer igjen med gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...